PROFIL ABSOLVENTA
Skupina a evidenční obor vzdělávání:
16 Ekologie a ochrana prostředíDosažený stupeň vzdělání: úplné střední odborné
Způsob ukončení a certifikace: maturitní zkouška - vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky vzdělávání:
Škola pro výkon uvedených činností vytváří předpoklady všeobecným i odborným vzděláváním žáků a jejich výchovou.
V průběhu studia jsou pěstovány a posilovány tyto významné rysy a schopnosti absolventa:
- schopnost samostatně myslet a pohotově se rozhodovat
v běžných pracovních situacích, nalézt optimální varianty řešení úkolů, vhodně aplikovat i asertivní jednání
- aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi
- pracovat v týmu, podílet se aktivně na organizaci a řízení činností v pracovní skupině
- dále se vzdělávat - soustavně sledovat vědeckotechnický rozvoj oboru, získané informace využívat v pracovní činnosti
- schopnost nést zodpovědnost za své jednání a rozhodování
- schopnost přizpůsobovat se měnícím se podmínkám na trhu práce
a) Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent vzdělávacího programu má základní vědomosti a dovednosti z oblasti všeobecného a základního odborného vzdělávání, a to zejména:
- je si vědom svých lidských práv a je ochoten respektovat práva jiných lidí, uznává rovnost různých etnických skupin a ras
- uvědomuje si svou národní příslušnost a snaží se rozvíjet vše pozitivní, co jeho předkové vytvořili. Cítí sounáležitost se svou vlastí a odpovědnost za ni
- dovede využívat poznatky z historie pro lepší pochopení současnosti
- je připraven pro aktivní občanský život, respektuje zásady humanity
- uznává a respektuje ekologické zákonitosti na této planetě v každodenním životě, uvědomuje si závislost života lidí na zdravém a funkčním prostředí a na možnosti využívání vědeckotechnického pokroku v zájmu trvale udržitelného života. Při rozhodování a jednání prosazuje zájmy ochrany přírody a životního prostředí
- dodržuje platné jazykové normy, umí se výstižně a správně vyjadřovat v mateřském jazyce
- vyhledává kulturní zážitky (např. čte krásnou literaturu, časopisy, populárně naučné knihy podle svého zájmu a navštěvuje kulturní zařízení, jako jsou kina, divadla, koncertní a výstavní síně atp.)
- dorozumí se jedním cizím jazykem (případně dvěma cizími jazyky, pokud studuje druhý cizí jazyk jako nepovinný předmět) v běžných situacích. Dovede pomocí slovníku číst cizojazyčné odborné texty
- rozumí matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, umí vyhledávat, hodnotit a třídit matematické informace
- je schopen pracovat s počítačem a využívat běžných uživatelských programů
- je poučen o nebezpečí neodpovědných sexuálních styků, drogové závislosti a vlivech nezdravého způsobu života 2 vůbec
- je seznámen se zásadami, které je nutno dodržovat v zájmu dobrých partnerských vztahů, je poučen v roli a povinnostech rodiče
- snaží se zvyšovat a udržovat svou tělesnou zdatnost a upevňovat své zdraví
b) Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent má odpovídající odborné vědomosti a dovednosti:
- s jistotou ovládá odbornou terminologii z oblasti ekologie a ochrany životního prostředí a je schopen využívat obecných poznatků, pojmů a principů při řešení praktických úkolů
- je seznámen s problematikou vzniku a vývoje života a podstatou genetiky
- je schopen určovat vybrané organizmy
- pozná základní minerály a horniny, typy a druhy půd, umí odebírat vzorky hornin, půdy, vody, vzduší a stanovit jejich zákla
dní charakteristiky- sleduje a vyhodnocuje změny životního prostředí, zabývá se prevencí negativních vlivů a změn
- dovede pracovat s informacemi z oblasti ekologie a ochrany životního prostředí a při jejich zpracování a při plnění administrativních, organizačních a odborných úkolů používat výpočetní techniku
- je obeznámen s problematikou přírodních zdrojů a s jejich čerpáním
- je informován o toxických látkách a jejich účincích
- je obeznámen o hospodaření s odpady
- orientuje se v zákonech a předpisech o ochraně přírody a prostředí
- aktualizuje své vědomosti, dovednosti a informace o celkovém stavu životního prostředí
- je připraven pro práci v laboratoři. Je schopen založit, sledovat a vyhodnocovat pokusy
- je seznámen s používáním technických prostředků pro práci v terénu a může získat osvědčení pro práci s motorovou pilou a dalšími mechanizmy
- je schopen sledovat monitory používané při studiu životního prostředí
- má odpovídající poznatky a návyky z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a z oblasti hygieny práce a protipožární obrany
- ovládá základní a důležité specifické zásady podnikání v oboru, postupy managementu a marketingu v podmínkách tržní ekonomiky
- má možnost získat oprávnění k řízení motorových vozidel
- je schopen provádět osvětovou činnost v oboru
Uvedený profil absolventa bude rozšířen o vědomosti a dovednosti získané ve výběrových, popř. v nepovinných předmětech
Absolvent získá pevné návyky nutné k výkonu své funkce a úplnou kvalifikaci středoškolsky vzdělaného ekologického odborníka
Možnosti uplatnění absolventa
Získanou středoškolskou kvalifikaci pracovníka v oblasti ochrany životního prostředí může absolvent uplatnit ve státní správě nebo ve sféře výroby a služeb.
Oblast státní správy zahrnuje:
- referáty životního prostředí, obcí, měst a okresů
- inspekční činnost v oblasti ochrany vody, ovzduší a nakládání s odpady
- chráněné krajinné oblasti, národní parky, přírodní rezervace a národní přírodní rezervace.
Sféra výroby a služeb zahrnuje:
- ekologické útvary průmyslových podniků, laboratoří zabývající se znečištěním životního prostředí, podniky odpadového hospodářství
- rekultivace
Je možné i uplatnění absolventa v informační a osvětové činnosti oboru