PROFIL ABSOLVENTA
Skupina a evidenční obor vzdělávání:
16 Ekologie a ochrana prostředíDosažený stupeň vzdělání: úplné střední odborné
Způsob ukončení certifikace: maturitní zkouška - vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky vzdělávání:
Škola pro výkon uvedených činností vytváří předpoklady všeobecným i odborným vzděláváním žáků a jejich výchovou.
V průběhu studia jsou pěstovány a posilovány tyto významné rysy a schopnosti absolventa:
- schopnost samostatně myslet a pohotově se rozhodovat v běžných pracovních situacích, nalézt optimální varianty řešení úkolů,
vhodně aplikovat i asertivní jednání,
- aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi,
- schopnost pracovat v týmu, podílet se aktivně na organizaci a řízení činností v pracovní skupině,
- dále se vzdělávat - soustavně sledovat vědeckotechnický rozvoj oboru, získané informace využívat v pracovní činnosti,
- schopnost nést zodpovědnost za své jednání a rozhodování,
- schopnost přizpůsobovat se měnícím se podmínkám na trhu práce.
a) Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent vzdělávacího programu se vyznačuje základními vědomostmi a dovednostmi v oblasti všeobecného a základního odborného vzdělávání, a to zejména:
- je si vědom svých lidských práv a je ochoten repektovat práva jiných lidí, uznává rovnost různých etnických skupin
a ras
- uvědomuje si svou národní příslušnost a má snahu rozvíjet vše pozitivní, co jeho předkové vytvořili. Cítí sounáleži
tost se svou vlastí a odpovědnost za ni- dovede využívat poznatky z historie pro lepší pochopení své současnosti
- je připraven pro aktivní občanský život, respektuje zásady humanity
- uznává a respektuje ekologické zákonitosti na této planetě v každodenním životě, uvědomuje si závislost života lidí na zdravém a funkčním prostředí a na možnosti využívání vědecko-technického pokroku v zájmu udržitelného života. Při rozhodování a jednání prosazuje zájmy ochrany přírody a životního prostředí
- dodržuje platné jazykové normy, umí se výstižně a správně vyjadřovat v mateřském jazyce
- dorozumí se v jedním cizím jazykem v běžných situacích.
Dovede pomocí slovníku číst cizojazyčné odborné texty - rozumí matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, umí vyhledávat, hodnotit a třídit matematické informace, dokáže užívat matematické poznatky - je schopen pracovat s počítačem a využívat běžných uživatelských programů
- vyhledává kulturní zážitky (např. čte krásnou literaturu, časopisy, populárně naučné knihy podle svého zájmu a navštěvuje kulturní zařízení, jako jsou kina, divadla, koncertní a výstavní síně atp.)
- je poučen o nebezpečí neodpovědných sexuálních styků, drogové závislosti a vlivech nezdravého způsobu života vůbec - je seznámen se zásadami, které je nutno dodržovat v zájmu dobrých partnerských vztahů, je poučen o roli a povinnostech rodiče
- snaží se zvyšovat nebo udržovat svou tělesnou zdatnost a upevňovat své zdraví
b) Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent získal vědomost
a dovednost z oblasti odbornéhoa specifického odborného vzdělávání, a to zejména:
- s jistotou ovládá odbornou terminologii z oblasti ekologie a ochrany životního prostředí
- chápe problematiku vzniku a vývoje života a podstatu genetiky
- je schopen určovat vybrané organizmy - sleduje a vyhodnocuje změny životního prostředí, zabývá se prevencí negativních vlivů a změn
- pozná základní minerály a horniny, typy a druhy půd, umí odebírat vzorky hornin, půdy, vody, ovzduší a stanovit základní charakteristiky
- dovede pracovat s informacemi z oblasti ekologie a ochrany životního prostředí a při jejich zpracování a při plnění administrativních, organizačních a odborných úkolů používat výpočetní techniku
- je obeznámen s problematikou přírodních zdrojů a jejich čerpáním
- je informován o toxických látkách a jejich účincích
- je obeznámen o hospodaření s odpady
- orientuje se v zákonech a předpisech o ochraně přírody a životního prostředí a dovede je uplatňovat v praxi
- aktualizuje své vědomosti, dovednosti a informace o celkovém stavu životního prostředí
- zná postupy pěstování lesů a odpovídajících výchovných i obnovních zásahů podle druhů dřevin, stanoviště a kategorie lesa
- ovládá plánování a taxační metody s respektováním všech funkcí lesa
- orientuje se v lesním terénu podle map, umí pracovat s výškoměry, průměrkou, ovládá taxační tabulky
- zná specifické způsoby hospodaření v lesích ochranných a zvláštního určení
- zná základy školkařského provozu
- má odpovídající poznatky a návyky v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a protipožární ochrany
- ovládá základní a důležité specifické zásady podnikání
v oboru, postupy managementu a marketingu v podmínkách tržní
ekonomiky
- je schopen provádět osvětovou činnost v oboru
Uvedený profil absolventa bude rozšířen o znalosti a dovednosti získané ve výběrových, případně v nepovinných předmětech
Absolvent získá úplnou kvalifikaci středoškolsky vzdělaného odborníka v oblasti ochrany přírody a životního prostředí. Má možnost získat oprávnění k řízení osobního automobilu, osvědční pro práci s motorovou pilou a adaptéry. Další kvalifikace bude doložena na zadní straně maturitního vysvědčení, nebo osvědčena zákonem předepsaným certifikátem.
Možnosti uplatnění absolventa
Získanou středoškolskou kvalifikaci pracovníka v oblasti ochrany životního prostředí může absolvent uplatnit ve státní správě nebo ve sféře výroby a služeb.
Oblast státní správy zahrnuje:
- chráněné krajinné oblasti, národní parky, přírodní rezervace a národní přírodní rezervace.
- referáty životního prostředí, obcí, měst a okresů
- inspekční činnost v oblasti ochrany vody, ovzduší a nakládání s odpady.
Sféra výroby a služeb zahrnuje:
- ekologické útvary průmyslových podniků, podniky odpadového hospodářství
- rekultivace
Je možné i uplatnění absolventa v informační a osvětové činnosti oboru.
Maturitní zkouška umožňuje absolventům studijního oboru ucházet se o studium na vysokých školách.