PROFIL ABSOLVENTA
Název vzdělávacího programu:
16-01-M/005 Ochrana a obnova životního prostředíSkupina a evidenční obor vzdělávání: 16 Ekologie a ochrana prostředí
Dosažený stupeň vzdělání: úplné střední odborné
Způsob ukončení a certifikace: maturitní zkouška - vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky vzdělávání:
Škola pro výkon uvedených činností vytváří předpoklady všeobecným i odborným vzděláváním žáků a jejich výchovou.
V průběhu studia jsou pěstovány a posilovány tyto významné rysy a schopnosti absolventa:
- schopnost samostatně myslet a pohotově se rozhodovat v běžných pracovních situacích, nalézt optimální varianty řešení úkolů,
- schopnost cílevědomě, rozvážně a rozhodně jednat, vhodně aplikovat i asertivní jednání,
- aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi,
- pracovat v týmu, podílet se aktivně na organizaci a řízení činností v pracovní skupině,
- dále se vzdělávat - soustavně sledovat vědecko-technický rozvoj oboru, získané informace využívat v pracovní činnosti,
- schopnost nést zodpovědnost za své jednání a rozhodování,
- schopnost přizpůsobovat se měnícím se podmínkám na trhu práce.
a) Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent vzdělávacího programu má základní vědomosti
a dovednosti z oblasti všeobecného a základního odborného
vzdělávání, a to zejména:
- je si vědom svých lidských práv a je ochoten respektovat práva jiných lidí, uznává rovnost různých etnických skupin
a ras
- uvědomuje si svou národní příslušnost a snaží se rozvíjet vše pozitivní, co jeho předkové vytvořili. Cítí sounáležitost se svou vlastí a odpovědnost za ni
- dovede využívat poznatky z historie pro lepší pochopení
současnosti
- je připraven pro aktivní občanský život, respektuje zásady humanity
- uznává a respektuje ekologické zákonitosti na této planetě v každodenním životě, uvědomuje si závislost života lidí na zdravém a funkčním prostředí a na možnosti využívání vědecko-technického pokroku v zájmu trvale udržitelného života. Při rozhodování a jednání prosazuje zájmy přírody a životního prostředí - umí se výstižně a správně vyjadřovat v mateřském jazyce
- vyhledává kulturní zážitky (např. čte krásnou literaturu, časopisy, populárně naučné knihy podle svého zájmu a navštěvuje kulturní zařízení jako jsou kina, divadla, koncertní a výstavní síně atp.)
- dorozumí se dvěma cizími jazyky v běžných situacích. Dovede pomocí slovníku číst cizojazyčné odborné texty
- rozumí matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, umí vyhledávat, hodnotit a třídit matematické informace, dokáže užívat matematické poznatky v běžných životních situacích - je poučen o nebezpečí neodpovědných sexuálních styků, drogové závislosti a vlivech nezdravého způsobu života vůbec - je seznámen se zásadami, které je nutno dodržovat v zájmu
dobrých partnerských vztahů, je poučen o roli a povinnostech rodiče
- snaží se zvyšovat nebo udržovat svou tělesnou zdatnost a upevňovat své zdraví
b) Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent má odpovídající odborné vědomosti a dovednosti:
- s jistotou ovládá odbornou terminologii z oblasti ekologie a ochrany životního prostředí - je seznámen s problematikou vzniku a vývoje života a podstatou genetiky
- sleduje a vyhodnocuje změny životního prostředí, zabývá se prevencí negativních vlivů a změn
- je schopen určovat vybrané organizmy
- pozná základní minerály a horniny, typy a druhy půd, umí odebírat vzorky hornin, půdy, vody, ovzduší a stanovit jejich základní charakteristiky
- dovede pracovat s informacemi z oblasti ekologie a ochrany životního prostředí a při jejich zpracování a při plnění administrativních, organizačních a odborných úkolů používat výpočetní techniku
- je obeznámen s problematikou přírodních zdrojů a s jejich čerpáním
- je informován o toxických látkách a jejich účincích - je obeznámen o hospodaření s odpady
- orientuje se v zákonech a předpisech o ochraně přírody a životního prostředí
- aktualizuje své vědomosti, dovednosti a informace o celkovém stavu životního prostředí
- má odpovídající poznatky a návyky z oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, z oblasti hygieny práce a protipožární ochrany
- ovládá základní a důležité specifické zásady podnikání
v oboru, postupy managementu a marketingu v podmínkách tržní
ekonomiky
- je schopen provádět osvětovou činn
ost v oboruAbsolvent získá úplnou kvalifikaci středoškolsky vzdělaného odborníka v oblasti ochrany přírody a životního prostředí.
Možnosti uplatnění absolventa
Získanou středoškolskou kvalifikaci pracovníka v oblasti ochrany životního prostředí může absolvent uplatnit ve státní správě nebo ve sféře výroby a služeb.
Oblast státní správy zahrnuje:
- referáty životního prostředí, obcí, měst a okresů
- inspekční činnost v oblasti ochrany vody, ovzduší a nakládání s odpady
- chráněné krajinné oblasti, národní parky, přírodní rezervace a národní rezervace
Sféra výroby a služeb zahrnuje:
- ekologické útvary průmyslových podniků, laboratoře zabývající se znečištěním životního prostředí, podniky odpadového hospodářství
- rekultivace
Je možné i uplatnění absolventa v informační a osvětové činnosti oboru.
Maturitní zkouška umožňuje absolventům studijního oboru ucházet se o studium na vysokých školách.