CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kmenový obor: 1602M Průmyslová ekologie
Studijní
obor:
16-02-M/001 Průmyslová ekologie
Vstupní předpoklady žáků:
·
úspěšné
absolvování přijímacího řízení dle platných předpisů
· zdravotní způsobilost uchazeče
Délka vzdělávacího programu a forma studia: 4 roky denní studium,
5 roků dálkové studium
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací
program pro studijní obor průmyslová ekologie poskytuje náležité středoškolské
odborné vědomosti a dovednosti a vychovává odborné pracovníky pro ochranu
životního prostředí. Splňuje požadavky na vzdělávací program studijního
oboru středních odborných škol a je koncipován s přihlédnutím k poptávce
na trhu práce po odborných pracovnících tohoto odvětví.
Cílem
vzdělávacího programu je připravit technicky fundovaného a ekologicky vzdělaného
absolventa schopného provádět preventivní opatření, zamezovat úniku znečišťujících
látek do prostředí, seznamovat se s novými technologiemi,
prosazovat je a uplatňovat nové a alternativní zdroje energie. Vzdělávací
program respektuje též požadavek flexibility budoucího absolventa studijního
oboru průmyslová ekologie, dobře uplatnitelného na trhu práce, schopného
adaptace na měnící se podmínky trhu práce, s rozvinutými klíčovými
kompetencemi.
Koncepce
studijního oboru a vzdělávacího programu vytváří prostor pro realizaci požadavků
škol na dotvoření a naplnění profilu absolventa podle požadavků žáků a
podle trhu práce v příslušném regionu
·
zařazením
obecného učebního plánu bez rozdělení vyučovacích předmětů do ročníků
s konkrétními hodinovými dotacemi, takže si škola může tento obecný
učební plán dopracovat, může však převzít i doporučený učební plán,
který je rovněž součástí učebních dokumentů,
·
možností
úpravy obsahu a rozsahu učiva v jednotlivých tematických celcích učebních
osnov,
·
zařazením
výběrových vyučovacích předmětů včetně možnosti využít hodiny určené
pro výběrové předměty pro posílení povinných předmětů již zařazených
v obecném učebním plánu.
Vzdělávací
program obsahuje předměty všeobecně vzdělávací a předměty odborné,
které jsou zařazeny do skupiny povinných
předmětů. Tyto předměty se dělí na předměty základní
(a), obsahující učivo povinné pro všechny žáky v tomto studijním
oboru, a na předměty výběrové (b),
jejichž prostřednictvím může škola vytvářet užší profilaci oboru. Nepovinné předměty zařazuje škola v souladu se zájmy žáků
a možnostmi školy.
Charakteristika obsahových složek
Všeobecné vzdělávání
Obsahové složky povinného vzdělávání se ve všeobecně vzdělávací části skládají ze šesti oblastí: jazykové, společenskovědní, matematické, přírodovědné, estetické a rozvoje tělesné kultury.
Jazykové
vzdělávání plní
významnou socializační a kulturační funkci, neboť v návaznosti na předcházející
vzdělávání rozvíjí komunikativní kompetence žáků v mateřském a
cizím jazyce, učí je vstupovat do vzájemných kontaktů s druhými
lidmi, pomáhá jim uplatnit se ve společnosti, zprostředkovává jim potřebné
informace a přibližuje kulturní a jiné hodnoty. Jelikož je jazyk důležitým
nástrojem myšlení, napomáhá jazykové vzdělávání rozvoji kognitivních
schopností žáků a jejich logického myšlení, na druhé straně přispívá
i ke tříbení jazykového a estetického cítění a k celkové kultivaci
osobnosti žáka. Důležitou součástí přípravy v cizím jazyce je i
osvojení základného odborného názvosloví z oboru a jeho aktivní používání.
Společenskovědní
vzdělávání,
které se realizuje především v předmětu občanská nauka, má
multidisciplinární charakter, neboť jeho základ tvoří poznatky z řady
vědních disciplín. Základním cílem společenskovědního vzdělávání však
není vybavit žáka množstvím poznatků, nýbrž sociální a osobnostní
kultivace žáka. Osvojené poznatky mají usnadnit žákovi pochopit sama sebe
i druhé lidi, naučit se žít v užším i širším společenství, chápat
a vědomě akceptovat principy a normy demokratické společnosti. Pro potřeby
oboru je důležité posílit, případně doplnit tematické okruhy zahrnující
základy práva a psychologie, učivo o státní správě a samosprávě, správním
řízení apod., pokud si škola nezařadí do učebního plánu výběrové předměty
s touto problematikou.
Matematické
a přírodovědné vzdělávání poskytuje
žákům soubor matematických a přírodovědných vědomostí a dovedností na
středoškolské úrovní a současně rozvíjí schopnost získané poznatky
rozšiřovat a aplikovat v rámci odborné přípravy. Učivo matematiky
rozvíjí numerické dovednosti a výrazně se podílí na rozvoji logického
myšlení. Přírodovědné předměty biologie, geologie, chemie a životní
prostředí (zahrnující obecnou ekologii) mají charakter předmětu všeobecně
vzdělávacího i odborného. Umožňují žákům osvojit si přírodovědné
pojmy, veličiny a zákonitosti nutné k pochopení jevů a procesů v přírodě,
v odborné praxi a v každodenním životě.
Estetické
vzdělávání se
významně podílí na celkové kultivaci žáků, neboť rozvíjí jejich
estetické a emocionální cítění a formuje jejich vztah ke kulturním hodnotám
společnosti, k ochraně a tvorbě kulturního a životního prostředí.
Estetické vzdělávání má nadpředmětový charakter, neboť prolíná jak všeobecně
vzdělávacími, tak i odbornými předměty. Realizuje se zejména v předmětu
český jazyk a literatura, a to především v jeho literární složce,
která vede žáky k uvědomělému vztahu k umění a kulturnímu dědictví.
Z odborných předmětů se na estetické výchově podílí především
profilující předmět životní prostředí v učivo o vlivu člověka na
přírodu a krajinu.
Rozvoj
tělesné kultury je
zaměřen na vytváření návyků směřujících k péči o tělo a zdraví
jako jednoho z předních požadavků moderní společnosti na každého
jedince. Vedle klasické tělesné výchovy rozvíjející fyzické dispozice žáků
jsou i ve vyučovacím předmětu praxe vymezeny požadavky na vytvoření předpokladů
pro transfer získaných dovedností z oblasti tělesné kultury do pracovní
motoriky a na zvládnutí kompenzačních cvičení k regeneraci tělesných
a duševních sil vzhledem k požadavkům praxe a budoucí profese. Dále
je kladen důraz na vědomosti a dovednosti z oblasti zdravotní výchovy,
zejména se jedná o zvládnutí základů poskytování první pomoci při úrazu.
Upevnění a osvojení dovedností poskytování první pomoci je též součástí
pracovní náplně sportovně turistického kurzu.
Odborné
vzdělávání
Odborné
vzdělávání poskytuje žákům ucelený soubor teoretických vědomostí,
praktických dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění
v ochraně životního prostředí. Odborné vzdělávání je zabezpečováno
základními, výběrovými i nepovinnými odbornými předměty.
Pro
přípravu žáků na kvalifikovaný výkon povolání má mimořádný význam
předmět praxe, který plní funkci integrujícího předmětu, v němž
si žáci prohlubují všeobecné i odborné vědomosti a dovednosti, které si
osvojili v teoretickém vyučování. Vzájemná vazba teoretického a
praktického odborného učiva je nezbytná pro uplatnění absolventa na trhu
práce.
Odborné
vzdělávání teoretického a praktického charakteru se skládá ze složek
zaměřených na:
·
ekologii
a ochranu životního prostředí, které
navazují na vědomosti a dovednosti získané v přírodovědných předmětech,
rozšiřují vědomosti o vztazích mezi organizmy a prostředím a zahrnují
znalosti potřebné k aktivní ochraně jednotlivých složek životního prostředí
a krajiny
·
strojírenství,
elektrotechniku a základy technologií, které dávají základní přehled o strojích
a zařízeních v technologických procesech a výrobách, a to zejména ve vazbě
na znečišťování životního prostředí
·
přírodní
zdroje, energii, suroviny a odpady, které seznamují žáky s problematikou přírodních zdrojů látek
a energie z hlediska jejich obnovitelnosti a s odpadovým hospodářstvím
·
monitorování
životního prostředí,
které je zaměřeno na způsoby zjišťování a hodnocení stavu jednotlivých
složek životního prostředí a analýzu pracovního prostředí z hlediska
hygieny, bezpečnosti práce a požární ochrany
·
technickohospodářské
činnosti v oblasti ochrany životního prostředí, které
seznamují žáky s právními, ekonomickými, technickými a informačnímu
nástroji společnosti na ochranu životního prostředí
·
praktické
činnosti v oblasti ochrany životního prostředí, které slouží k syntéze a aplikaci dílčích teoretických vědomostí
a vytvářejí návyky v oblasti metod, myšlení a práce.
Klíčové
dovednosti
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají umožnit žákům přizůsobivěji reagovat na prudký rozvoj vědeckého poznání a společenského vývoje a vytvářejí obecnější kvalifikační předpoklady pro uplatnění v pracovním a občanském životě.
Z hlediska
významu klíčových dovedností lze pro studijní obor považovat za žádoucí
posilování
·
komunikativních
dovedností, zejména
dovednosti vyjadřovat se ústně a písemně přiměřeně situaci, zpracovávat
písemný materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním
text,
·
personálních
dovedností, zejména
zdokonalovat vlastní učení a výkonnost, dovednost spolupracovat s druhými
lidmi, přijímat odpovědnost za vlastní práci a za práci ostatních,
·
dovedností
řešit problémy a problémové situace, zejména identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti
jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném
kontextu, stanovovat a dodržovat efektivní postupy při plnění úkolů,
·
dovedností
aplikovat základní matematické postupy při řešení praktických úkolů, zejména
dovednosti používat různé aritmetické a geometrické postupy důležité
pro řešení praktických situací při práci v oboru,
·
dovedností
využívat informační techniku a pracovat s informacemi, zejména
dovednost pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých informačních
zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním a
mimopracovním životě.
Organizace výuky
Příprava
ve vzdělávacím programu je organizována jako čtyřleté denní studium pro
žáky a další uchazeče, kteří splnili povinnou školní docházku. Studium
může být organizováno i jako pětileté dálkové. Příprava v denní
i dálkové formě je zakončena maturitní zkouškou podle příslušných právních
norem a poskytuje úplné střední odborné vzdělání. Škola zajišťuje
teoretické i praktické vyučování žáků.
Metodické přístupy
Metody
a formy vzdělávací
práce volí vyučující se zřetelem k charakteru předmětů, konkrétní
situaci v pedagogickém procesu i s ohledem na možnosti školy. V koordinaci
s ostatními vyučujícími vyvíjí soustavnou péči o vytváření a
rozvíjení požadovaných profesních vlastností a schopností. Tomu odpovídají
používané metodické přístupy ve výuce a využití osobního příkladu.
Při
výuce všeobecně vzdělávacích i odborných předmětů by měl vyučující
věnovat zvýšenou pozornost realizaci klíčových
dovedností a přizpůsobit jim své pedagogické působení na žáky.
Orientaci,
ve kterých vyučovacích předmětech se klade zvláštní důraz na rozvoj
jednotlivých klíčových dovedností, poskytuje tabulka uplatňování klíčových
dovedností zařazená v učebních dokumentech za poznámkami k učebnímu
plánu denní formy studia.
Pro
rozvoj klíčových dovedností se doporučuje jako jedna z nejvhodnějších
aktivizujících metod pedagogické práce metoda
projektového vyučování. Ta spočívá v tvorbě a následné
realizaci ucelených a vhodně tematicky koncipovaných žákovských projektů.
Zařazení žákovských projektů by mělo přispět k motivaci žáků. Žákovský projekt zařazený v těchto učebních dokumentech
není pro školu povinný, ale jedná se o námět (ukázku) jednoho projektu,
na základě kterého si vyučující ve školách mohou zpracovat podklady
pro realizaci konkrétních projektů.
Kromě
realizace klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé a
soustavné práci a usiluje o to, aby žáci byli schopni nést zodpovědnost za
přijatá rozhodnutí a kvalitu vykonané práce.
Škola respektuje metodický
pokyn k zařazení učiva Úvod do
světa práce“ do vzdělávacích programů středních škola, který
vydalo MŠMT v návaznosti na usnesení vlády České republiky ze dne
3. dubna 2000 č. 325 k „Opatření ke zvýšení zaměstnanosti absolventů
škol“.
Další specifické požadavky
Zdravotní požadavky na uchazeče
Při
výběru studijního oboru nejsou zdravotně způsobilí uchazeči trpící
prognosticky závažnými a nekompenzovanými formami epilepsie a epileptických
syndromů a kolapsovými stavy, a to k praktické výuce s motorovou
mechanizací.
Zdravotní
omezení vždy závisí na specifických požadavcích zvoleného oboru nebo předpokládaného
uplatnění. k posouzení zdravotního stavu uchazeče je příslušný
registrující praktický lékař.
Požadavky na bezpečnost a
ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického i praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární
ochrany. Výchova k bezpečné a zdraví neohrožující práci vychází
ve výchovně vzdělávacím procesu z požadavků v době výuky
platných právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a
ochrany zdraví při práci (zákonů, nařízení vlády, vyhlášek, technických
předpisů a českých technických norem). Požadavky vybrané z těchto předpisů
se musí vztahovat k výkonu konkrétních činností, které jsou obsahem
odborného výcviku. Tyto požadavky musí být doplněny o vyčerpávající
informaci o rizikách možných ohrožení, jimiž jsou žáci při teoretickém
i praktickém vyučování vystaveni, včetně informace o opatřeních na ochranu
před působením těchto zdrojů rizik.
Prostory pro výuku musí odpovídat svými podmínkami požadavkům
stanoveným zdravotnickými předpisy, zejména: vyhláškou č. 108/2001 Sb.,
kterou se stanoví hygienické požadavky na prostory a provoz škol, předškolních
zařízení a některých školských zařízení, a nařízením vlády č.
178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci.
Je nutno se řídit též nařízením vlády č. 378/2001 Sb., kterým se
stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů,
technických zařízení, přístrojů a nářadí.
Poučení žáků o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, jakož i
ověření znalostí, musí být prokazatelné.
Nácvik a procvičování činností musí být v souladu s požadavky
právních předpisů upravujících zákazy prací pro mladistvé (zákoník práce,
vyhláška č. 261/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a v souladu
s podmínkami, za nichž mladiství mohou konat zakázané práce z důvodu
přípravy na povolání.
Základními podmínkami bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci a požární ochrany se rozumí:
1.
Důkladné seznámení žáků s platnými právními a ostatními předpisy
k zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s technologickými
a pracovními postupy.
2.
Používání strojů a zařízení, pracovních nástrojů a pomůcek,
které odpovídají bezpečnostním předpisům.
3.
Používání osobních ochranných pracovních prostředků podle
vyhodnocených rizik pracovních činností.
4.
Seznámení žáků s vybranými kapitolami zákona č. 133/1985
Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č.
246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního
požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci).
5.
Vykonávání stanoveného dozoru na pracovištích žáků, přičemž
stupně dozoru jsou vymezeny následovně:
Práce pod dozorem - vyžaduje
trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování
BOZP a pracovního postupu. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově
obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení
bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem - osoba
pověřená dohledem zkontroluje před zahájením práce pracoviště žáků a
pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu
prací obchází a kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma
odborného výcviku je povinností vedoucích zaměstnanců příslušného učňovského
zařízení v závislosti na charakteru tématu a podmínkách jednotlivých
pracovišť, kde žáci příslušný tematický celek plní.