PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: 1602M Průmyslová ekologie
Studijní
obor:
16-02-M/001 Průmyslová ekologie
Dosažený stupeň vzdělání:
úplné střední odborné
Způsob ukončení a certifikace: maturitní
zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce
Výsledky vzdělávání
Absolvent studijního oboru je středoškolsky vzdělaný pracovník se všeobecným a odborným vzděláním. Po ukončení studia a úspěšném vykonání maturitní zkoušky se uplatní jako pracovník v oblasti státní správy a samosprávy na odborech a referátech životního prostředí, oborech dopravy a služeb, odborech územního plánování a stavebního řízení a v orgánech hygienické služby. Ve sféře výroby, služeb a samostatného podnikání se uplatní v ekologických útvarech monitorujících životní prostředí, ve firmách zabývajících se hospodařením s odpady, jejich tříděním, recyklací, skladováním a zneškodňováním, ve vodárenství, čištění odpadních vod, při provozu zařízení pečujících o čistotu ovzduší, v podnikových útvarech ochrany životního prostředí. Absolventi uplatní poznatky získané studiem i při jiných činnostech, např. publicistické, výchovně vzdělávací a osvětové v oblasti životního prostředí. V neposlední řadě jsou absolventi připraveni k vyššímu a vysokoškolskému studiu v příbuzných oborech.
Obecné vědomosti,
dovednosti a postoje
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
·
disponoval
rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil
si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající
hodnotovou orientaci
·
chápal
fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu
občanskému životu, byl připraven plnit své občanské povinnosti,
respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti
·
uvědomoval
si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva
ostatních lidí; byl připraven k soužití s lidmi se zdravotním
znevýhodněním a různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii,
rasismu a intoleranci
·
chápal jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokázal
jej vhodně užívat v nejrůznějších komunikativních situacích
·
uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské
a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně i písemně vyjadřovat,
uplatňoval společenskou a řečovou etiketu
·
uměl získávat
a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech,
kulturních zážitcích i odborné problematice výstižně a logicky
·
získal všeobecný
kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti,
byl si vědom hodnoty kulturních památek a chápal přínos umění pro život
člověka
·
cítil
spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické památky
a byl ochoten je ochraňovat
·
rozuměl
tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa a dovedl využívat
poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti
·
byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek
mezikulturní komunikace, poznávání kulturního bohatství druhých národů,
vzájemného porozumění a pochopení
·
používal cizí jazyk k získávání informací z různých
zdrojů, byl motivován ke studiu cizích jazyků a byl schopen používat je
jako prostředek pro potřeby svého povolání i v mezinárodní spolupráci
·
používal
správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně symboliky a
terminologie
·
uměl
efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek,
chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval geometrickou představivost
·
porozuměl
závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů, diagramů, tabulek
atd.;
·
uměl řešit
problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat matematických
postupů, pracovat s informacemi a obhájit vlastní řešení
·
osvojil
si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní hlouběji porozumět
přírodním jevům a procesům i odborným problémům svého oboru, naučil se
(např. v oblasti ekologie, ochrany zdraví atd.) zaujímat aktivní postoje a
hledat řešení problémů
·
uvědomoval
si odpovědnost za vlastní zdraví a aktivně usiloval o zdokonalení své tělesné
zdatnosti
·
projevoval
smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním.
Odborné vědomosti,
dovednosti a postoje
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
·
dovedl číst
technickou dokumentaci
·
znal
principy činnosti jednoduchých strojů
·
rozuměl
základním technologickým postupům
·
orientoval
se v základních ekonomických pojmech
·
s
jistotou ovládal odbornou environmentální terminologii studovaného oboru
·
preferoval
prevenci před odstraňováním následků
·
měl přehled
o limitech pro znečišťující látky a sankcích za znečišťování a poškozování
životního prostředí
·
znal největší
zdroje znečištění a dovedl odhadnout jejich nebezpečí
·
znal
principy zařízení pro omezení znečištění jednotlivých složek životního
prostředí
·
měl přehled
o metodách omezujících znečištění životního a pracovního prostředí
·
znal
problematiku čistší produkce
·
byl seznámen
s novými technologiemi majícími vliv na životní prostředí
·
znal nové
alternativní zdroje energie a dovedl nalézt možnosti pro úspory energie
·
znal
problémy spojené s procesem spalování
·
uměl
odebrat vzorky vody, vzduchu a půdy a znal metody analýzy
·
uměl měřit
hluk a vibrace
·
uměl
vyhodnotit výsledky rozborů a sestavit protokol
·
na základě
laboratorního rozboru byl schopen navrhnout příslušná opatření
·
znal základy
bezpečnosti práce a zařízení na pracovišti
·
znal základní
normy týkající se bezpečnosti práce
·
dovedl
analyzovat pracovní prostředí z hlediska hygieny a bezpečnosti práce
·
byl seznámen
s problematikou havárií (prevence a odstraňování následků)
·
znal zákony
týkající se životního prostředí a činností odborných institucí státní
správy a samosprávy (MŽP, regionální útvary MŽP, hygienické stanice, Česká
inspekce životního prostředí aj.)
·
orientoval
se v legislativě a dovedl aplikovat právní normy týkající se ochrany životního
prostředí
·
uměl
pracovat s výpočetní technikou a využíval ve své práci aplikační
vybavení počítačů
·
uměl získávat
informace (včetně využití počítačové sítě INTERNET)
·
dokázal
třídit, zpracovat a uchovat shromážděná data zejména pomocí prostředků
výpočetní techniky
·
uměl
vypracovat shrnující a hodnotící zprávy.
Uvedený
profil absolventa bude rozšířen o vědomosti a dovednosti získané ve výběrových,
popř. v nepovinných předmětech.
Možnosti
uplatnění absolventa
Absolvent
studijního oboru průmyslová ekologie má možnost uplatnit se především
jako:
·
pracovník
podnikového oddělení ochrany životního prostředí
·
pracovník
státní správy a samosprávy na úseku ochrany životního prostředí
·
pracovník
v oblasti vodního a odpadového hospodářství
·
laborant
na pracovištích monitorujících životní prostředí
·
pracovník
v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty.