Schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
dne 14. srpna
2002, č.j. 24 826/02-23 s platností od 1. září 2002 počínaje 1. ročníkem
16-02-M/001 Průmyslová ekologie
Denní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Celkový počet týdenních vyučovacích hodin za studium |
A. Povinné vyučovací předměty a)
základní předměty Český jazyk a literatura Cizí jazyk Občanská
nauka Dějepis Matematika Fyzika Tělesná
výchova Výpočetní
technika Ekonomika Chemie Biologie Geologie Životní
prostředí Monitorování
životního prostředí Základy
strojnictví Stroje
a zařízení Elektrotechnika Technologie
výroby Praxe b) výběrové předměty |
112-132 112 10 12 4 2 11 4 8 6 3 8 2 2 7 6 5 5 3 6 8 0-20 |
B. Nepovinné vyučovací předměty |
|
Poznámky k učebnímu plánu:
1. Učební plán je obecným kvantitativním rozvržením jednotlivých složek vzdělávání. Jeho cílem je umožnit školám organizaci vzdělávacího procesu podle konkrétních podmínek školy, požadavků regionu a trhu práce. Využití výběrových vyučovacích předmětů umožňuje dosáhnout pružnější profilace studia. Učební plán je zpracován bez rozvržení učiva do jednotlivých ročníků. Povinné vyučovací předměty jsou závazné v minimálním počtu týdenních vyučovacích hodin, které jsou uvedeny v učebním plánu.
2. Na základě obecného učebního plánu si škola rozpracuje vlastní učební plán do jednotlivých ročníků (konkretizovaný učební plán), přičemž může využít výběrové vyučovací předměty k dotváření profilu absolventa v návaznosti na aktuální potřeby praxe, specifické regionální podmínky apod.. Při rozpracování obecného učebního plánu škola dodržuje zásady uvedené v poznámkách k učebnímu plánu. Celkový počet týdenních vyučovacích hodin v každém ročníku nesmí být nižší než 28 a vyšší než 33 vyučovacích hodin, tj. 112 až 132 hodin celkem za studium. Konkretizovaný učební plán schvaluje ředitel školy. Schválený učební plán je součástí její povinné dokumentace školy.
3. Doporučený učební plán, který je součástí těchto učebních dokumentů, slouží škole jako vzor pro zpracování vlastního (konkretizovaného) učebního plánu. Pokud se škola rozhodne, nemusí tvořit vlastní učební plán a může použít pro výuku doporučený učební plán (doplněný o výběrové předměty).
4. Všeobecně vzdělávací předměty se vyučují podle učebních osnov platných pro studijní obory středních odborných škol a jsou vydána samostatně.
5. Český jazyk a literatura, cizí jazyk a tělesná výchova musí být v konkretizovaném učebním plánu zastoupeny v každém ročníku studia.
6. Obsah vyučovacích předmětů občanská nauka a ekonomika se doporučuje rozšířit o vybrané kapitoly z práva a psychologie, které jsou nezbytným základem pro následnou aplikaci v odborných předmětech. Ve vyučovacím předmětu práce s počítačem věnuje vyučující náležitou pozornost učivu o zdravotních rizicích práce na zařízeních se zobrazovacími jednotkami a opatřením k ochraně zdraví, ve vyučovacím předmětu ekonomika bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
7. V učebních osnovách vyučovacích předmětů lze upravit obsahu učiva jednotlivých tematických celků až do rozsahu 30 % v souvislosti s aktualizací učiva a jeho přizpůsobení specifickým potřebám školy.
8. Počty vyučovacích hodin stanovené v obecném učebním plánu pro výběrové vyučovací předměty lze v konkretizovaném učebním plánu využít jednak k posílení dotace povinných základních vyučovacích předmětů (všeobecně vzdělávacích, odborných), jednak pro zařazení dalších vyučovacích předmětů. Učební osnovy těchto dalších vyučovacích předmětů vypracuje škola, schvaluje ředitel školy a jsou součástí povinné dokumentace školy. Kromě toho může škola využít nabídky schválených učebních osnov výběrových a volitelných vyučovacích předmětů pro střední odborné školy a střední odborná učiliště a pro ekologické studijní obory, které vydává NÚOV v samostatných souborech.
9. Příklady výběrových vyučovacích předmětů: právo, psychologie, základy rétoriky, estetická výchovy, další cizí jazyk, konverzace v cizím jazyce, seminář a cvičení z matematiky, semináře a cvičení z konkrétních přírodovědných předmětů uvedených v učebním plánu a další.
10. Nepovinné vyučovací předměty zavádí škola podle zájmu žáků a svých možností. Struktura, obsah, rozsah i zpracování učebních osnov nepovinných vyučovacích předmětů jsou plně v kompetenci ředitele školy. Pro výuku je možné vytvářet skupiny žáků z různých tříd a ročníků. Nepovinné předměty jsou zařazovány nad rámec povinných vyučovacích hodin.
11.
Výuka praxe je organizována
podle zájmu žáků, možností školy a struktury učebního plánu jako praxe
učební a odborná (skupinová a individuální). Rozdělení týdnů praxe do
jednotlivých ročníků je orientační a může být upraveno podle podmínek
školy v závislosti na specifických podmínkách školy a regionu. Rozsah
jednotlivých forem praxe stanoví učební osnova předmětu praxe.
12.
Dělení
hodin ve vyučovacích
předmětech je v pravomoci ředitele školy, který musí postupovat v souladu
s předpisy stanovenými MŠMT.
DOPORUČENÝ UČEBNÍ PLÁN
Denní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
Celkem |
|||
1. |
2. |
3. |
4. |
||
A.
Povinné předměty
|
33 |
33 |
33 |
33 |
132 |
a) základní předměty |
31 |
31 |
28 |
28 |
118 |
Český jazyk
a literatura |
3
|
2 |
2 |
3 |
10 |
Cizí jazyk |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
Občanská
nauka |
- |
1 |
1 |
2 |
4 |
Dějepis |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Matematika |
4 |
2 |
3 |
2 |
11 |
Fyzika |
2 |
2 |
- |
- |
4 |
Tělesná výchova |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
Výpočetní
technika |
2 |
2 |
2 |
- |
6 |
Ekonomika |
- |
3 |
- |
- |
3 |
Chemie |
3 |
3 |
3 |
- |
9 |
Biologie |
3 |
- |
- |
- |
3 |
Geologie |
2 |
- |
- |
- |
2 |
Životní
prostředí |
- |
2 |
2 |
3 |
7 |
Monitorování
životního prostředí |
- |
- |
3 |
4 |
7 |
Základy
strojnictví |
3 |
2 |
- |
- |
5 |
Stroje a zařízení |
- |
- |
3 |
4 |
7 |
Elektrotechnika |
- |
3 |
- |
- |
3 |
Technologie výroby |
- |
2 |
2 |
3 |
7 |
Praxe |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
b) výběrové předměty |
2 |
2 |
5 |
5 |
14 |
B. Nepovinné předměty |
|
Poznámky k učebnímu
plánu:
1.
Tento učební plán byl zpracován v souladu s poznámkami
uvedenými u obecného učebního plánu. Vyučovací hodiny uvedené v obecném
učebním plánu pro výběrové vyučovací předměty byly částečně použity
pro posílení základních povinných předmětů, zbývající hodiny může
škola využít pro výběrové předměty, které uvede ve svém
konkretizovaném učebním plánu.
2. Tabulka „Přehled využití týdnů v období září – červen školního roku“ „Přehled uplatňování klíčových dovedností“ uvedené u obecně zpracovaného učebního plánu jsou platné i pro tento učební plán.
Dálkové studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet konzultačních hodin za celé období studia |
A. Povinné vyučovací předměty a)
základní
předměty Český jazyk a literatura Cizí jazyk Občanská
nauka Dějepis Matematika Fyzika Výpočetní
technika Ekonomika Chemie Biologie Geologie Životní
prostředí Monitorování
životního prostředí Základy
strojnictví Stroje a zařízení Elektrotechnika Technologie
výroby Praxe b) výběrové předměty |
800-1100 800 100 100 30 10 80 30 40 20 60 20 10 50 50 40 40 20 40 60 0-300 |
B. Nepovinné vyučovací předměty |
|
Poznámky k učebnímu plánu:
1.
Učební plán dálkového studia je obecný, stanoví počet konzultačních
hodin za celé období studia. Povinné
vyučovací předměty jsou závazné v minimálním počtu konzultační
hodin, které jsou uvedeny v učebním plánu. V závorkách u
jednotlivých základních vyučovacích předmětů je uveden doporučený počet
konzultačních hodin pro jednotlivé vyučovací předměty a jednotlivé ročníky.
2.
Na základě obecného učebního plánu si škola dopracuje do ročníků
vlastní učební plán pro dálkové studium (konkretizovaný
učební plán) obdobným způsobem jako pro denní studium, přičemž může
využít výběrové vyučovací předměty k dotváření profilu
absolventa v návaznosti na aktuální potřeby praxe, specifické regionální
podmínky apod. Při tvorbě konkretizovaného učebního plánu škola dodržuje
zásady uvedené v poznámkách k učebnímu plánu. Rovněž je třeba
vzít v úvahu, že celkový minimální
počet konzultačních hodin povinných vyučovacích předmětů v každém
ročníku nesmí být nižší než 160 a vyšší než 210, tj. 800 až 1100
konzultačních hodin pro pětileté dálkové studium. Konkretizovaný učební
plán schvaluje ředitel školy. Schválený učební plán je součástí její
povinné dokumentace.
3.
V dálkovém studiu se vyučuje podle učebních osnov denního
studia. Obsah a rozsah učiva v tématickém plánu si přizpůsobí vyučující
podle počtu konzultačních hodin uvedených v konkretizovaném učebním
plánu dálkového studia
4.
Počty konzultačních hodin v ročníku stanovené konkretizovaným učebním
plánem dálkového studia jsou závazné a musí být rovnoměrně rozloženy
do dvou pololetí školního roku. Ředitel školy rozhodne, zda stanovené počty
konzultačních hodin se zařadí do pravidelného týdenního, případně
čtrnáctidenního rozvrhu nebo podle jinak uspořádaného harmonogramu
konzultací.
5.
Konzultační hodiny, které jsou sestaveny pro praxi v minimálním
počtu 60 konzultačních hodin za celé období studia, se soustřeďují do větších
vyučovacích celků (například 20 konzultačních hodino lze soustředit do tří
dnů). Tyto konzultační hodiny slouží k doplnění a upevnění
profilových dovedností formou souborných prací a instruktáží.
6.
V závěru každého pololetí se vykonají zkoušky ze všech předmětů,
kterým se podle konkretizovaného učebního plánu v příslušném
pololetí vyučovalo. V jednom dnu se doporučuje konat zkoušky maximálně
ze tří předmětů.
7.
Podmínkou pro přípravu uchazeče podle učebního plánu dálkového
studia je praxe v oboru (souběžná s přípravou ve studijním oboru
nebo již absolvovaná), protože hodiny stanovené pro praxi neposkytují
dostatečný časový prostor pro zvládnutí požadovaných dovedností a návyků
8.
Pro dálkové studium platí všechny poznámky uvedené k učebnímu
plánu denních studia, mimo poznámek 1, 2, 11 a 12 a těch částí poznámek,
které se vztahují k tělesné výchově (tělesná výchova se v dálkovém
studiu nezařazuje, pokud ji škola nezařadí do konkretizovaného učebního
plánu v rámci výběrových předmětů).