Kmenový obor:
2141M Užitá geologie
Studijní
obor:
21-41-M/005 Užitá
geologie – stavební geologie a ekologie
1.
Základní údaje:
Délka
přípravy:
4 roky
Obor
určen pro:
hochy i dívky ZŠ
Základní
podmínky pro přijetí:
úspěšné ukončení ZŠ a zdravotní způsobilost
Způsob
ukončení studia:
maturitní zkouška
Poskytované
vzdělání:
úplné střední odborné
2.
Stručný popis studijního oboru
Studijní obor poskytuje žákům vědomosti a dovednosti o zakládání povrchových a podzemních staveb, geodézií a ekologických činnostech, spojených s ochranou podzemních a povrchových vod, ukládáním tuhých odpadů a monitorováním stavu životního prostředí. Žák je v průběhu studia seznamován i s problematikou organizace, řízení a ekonomiky uvedených činností.
Obsah vzdělání zahrnuje poznatky o přírodních zdrojích a možnostech využívání anorganické přírody (nerostné suroviny, stavební hmoty, voda, půda) i o rizicích, které jsou spojeny s jejich využíváním.
Široký základ studia je od 3. ročníku profilován podle potřeb regionu a zájmu žáků zhruba do čtyř zaměření (specializací): podzemní stavitelství, hornická a geologická činnost, geodézie a ekologie.
3.
Profil absolventa – celková charakteristika
Absolvent studijního oboru Užitá geologie se zaměřením na stavební geologii a ekologii získá vědomosti a dovednosti z oblasti projekce, přípravy a zakládání povrchových a podzemních staveb. Jde o problematiku zakládání a realizace staveb ve vzájemném spolupůsobení mezi geologickým prostředím a stavbami v zájmu jejich efektivnosti, trvanlivosti a bezpečnosti. Absolvent si osvojí přiměřené znalosti a dovednosti v hydrogeologii (vyhledávání a jímání podzemní vody), geodetické praxi a průzkumném vrtání, ochraně povrchových a podzemních vod, při průzkumu a likvidaci nebezpečných průsaků ze skládek jiných zdrojů kontaminace životního prostředí, při sanaci sesuvů a těžebním ekologickém dozoru.
Vědomosti
a dovednosti, charakterizující absolventa
a) Všeobecně vzdělávací složku profilu absolventa charakterizují vědomosti dovednosti, potřebné
- ke kultivovanému, pohotovému a správnému užívání mateřského jazyka
- k osvojení si přiměřené slovní zásoby a schopnosti základní komunikace ve zvoleném cizím jazyce
- k poznání historického vývoje ČSFR v kontextu historického vývoje celosvětového
- k osvojení základů hlavních společenskovědních disciplín, zejména filosofie a psychologie
- k osvojení širokého základu středoškolské matematiky
- k získání poznatků o nejdůležitějších fyzikálních a chemických jevech a zákonitostech včetně jejich aplikací
- k rozvoji motoriky žáků, všeobecných i specifických pohybových schopností
b) Základní odborná složka profilu absolventa je charakterizována schopností aplikovat na konkrétní případy vědomosti a dovednosti z
- deskriptivní geometrie, technického kreslení, situačního zobrazení, čtení náčrtů, výkresů a mapové dokumentace
- informatiky a výpočetní techniky, znalosti přípravy vstupních dat, předpokladů pro sestavení programu, orientace ve výstupních údajích a uplatnění výpočetní techniky v oboru
- elektrotechniky, přístrojové techniky a automatizační techniky
- stavby a vývoje zemské kůry, života na Zemi, geologie jednotlivých částí ČR v kontextu regionální geologie evropského kontinentu a světa
- vzniku, výskytu a vlastností nerostů a hornin, způsobu jejich určování
- přírodního prostředí a jeho nejvýznamnějších složek (zemské kůry, nerostného bohatství, půdy, vody, ovzduší, rostlinstva a živočišstva)
- vývoje vztahu člověka k životnímu prostředí a vlivu lidské činnosti na životní prostředí, možnosti jeho tvorby a ochrany
- geodetických vytyčovacích a zaměřovacích prací staveb, podzemních prostor, skládek apod., základů kartografického zobrazení
- geologicko průzkumných metod včetně geofyzikálních a geochemických, jejich využití ve stavební geologii, hydrogeologii a ekologii
- základních pojmů národohospodářské a podnikové ekonomiky se zaměřením na principy tržní ekonomiky
- řízení výroby a menších pracovních kolektivů, využívání automatizovaných systémů řízení a rozhodování, základních právních norem a předpisů z oblasti pracovně právní, obchodní a správního řízení
c) Odborná složka profilu absolventa je dána zvolenou kombinací volitelných odborných předmětů (nejméně dvou)
- určování základních fyzikálněmechanických vlastností hornin, aplikace mechaniky na stanovení základových podmínek včetně dynamických jevů
- znalosti a územním plánování a inženýrskogeologickém mapování
- znalosti o zákonitostech tvorby, rozložení a oběhu podzemních vod, jejich režimu, bilanci, chemickém složení, využití a ochraně
- vědomosti o hydrogeologickém průzkumu, provádění hydrogeologických měření v terénu i v laboratořích
- vědomosti a dovednosti o geotechnických podmínkách budování podzemních staveb, stavebních konstrukcích a technologických postupech
- znalosti geofaktorů životního prostředí, otázky těžby a ochrany nerostných surovin, činnosti těžebního ekologického dozoru, způsobu ochrany podzemních vod a půd
- znalosti a dovednosti při monitorování kontaminantů
- způsoby průzkumu a likvidace průsaků ze skládek a jiných zdrojů znečištění
- základní znalosti a dovednosti z oblasti vodárenství: jímání vodních zdrojů, úprava vody, její doprava, spotřeba, stokování obcí a měst, čištění odpadních vod, zřídelní technika
- vědomosti, dovednosti v oblasti hlubinného vrtání, technologie jádrového vrtání a geologické dokumentace vrtů
- znalosti z hornictví a technologií, používaných při ražení velkoprofilových podzemních děl, jejich zajišťování a větrání
- znalost bezpečnosti práce při hornické činnosti a bezpečnostních předpisů
- provádění složitějších měřičských prací na povrchu i v podzemí, např. připojovací a usměrňovací měření kolektorů a šachtic, vytyčování velkoprofilových důlních děl apod.
4.
Uplatnění absolventů studia v praxi
Absolventi jsou připravováni tak, aby po absolvování nástupní praxe se mohli uplatňovat jako technici při zakládání staveb u větších stavebních podniků a firem, při realizaci inženýrských a zejména dopravních staveb, jako jsou metro, podzemní kolektory, provozní zásobníky.
Vedle toho budou absolventi připraveni vykonávat hydrogeologickou praxi při vyhledávání a jímání podzemní vody.
Absolventi jsou připraveni pro různé technické profese při ekologických projektech (ochraně podzemních a povrchových vod, sanaci skládek, likvidaci ekologických havárií a dalších zdrojů znečištění životního prostředí). Určitá část absolventů najde uplatnění na referátech životního prostředí krajských a městských úřadů.