1.
Charakteristika studijního
oboru
Studijní obor Těžba
a zpracování kamene připravuje žáky pro činnosti středních
technickohospodářských pracovníků v oblasti přípravy, řízení a
kontroly výrobního procesu při lomové těžbě kameniva, těžbě z vody,
těžbě bloků, úpravy kameniva a zpracování kamene. Obor připravuje žáky
také pro studium na vysokých školách. Dále připravuje pro vysoce
kvalifikované dělnické činnosti, které souvisejí se zaváděním
mechanizace, automatizace a komplexní robotizace do výrobního procesu.
Utváření harmonicky
se rozvíjející osobnosti žáka se uskutečňuje v jednotě výchovy a
vzdělání, v důsledné návaznosti na základní školu a na dosavadní
zkušenosti žáků.
Spojení všeobecného a odborného vzdělání umožňuje připravit všestranně rozvinuté osobnosti odborníků,lidi vzdělané, ovládající svůj obor, logicky myslící, schopné samostatné práce a soustavného sebevzdělávání; lidi s trvalým zájmem o vědu a techniku, se širokým kulturním rozhledem.
2.
Charakteristika obsahu vzdělání
Obsah vzdělání je stanoven tak, aby žáci mohli po úspěšném
absolvování studia a po ukončení povinné nástupní praxe kvalifikovaně
vykonávat činnosti středních technickohospodářských pracovníků v oblasti
přípravy, řízení a kontroly výrobního procesu při lomové těžbě a
zpracování kamene, aby byli připraveni pro studium na vysokých školách i
pro výkon vysoce kvalifikovaných dělnických činností.
Obsahem vzdělání ve studijním oboru Těžba a zpracování kamene jsou
poznatky o faktech, jevech a zákonech, o vztazích mezi nimi i o teoretických
a praktických činnostech, jež umožňují jejich využití a přetváření.
Vzdělání poskytované střední odbornou školou má svou složku všeobecnou
i odbornou.
Poznatky, jež tvoří obsah všeobecně vzdělávací složky, poskytují
žákům vyučovací předměty jazykové a společenskovědní, matematika a přírodovědné
předměty, tělesná výchova a branná výchova.
Učivo jazykových předmětů poskytuje poznatky o systému jazyka a jeho
prostředcích. V mateřském jazyce tím vytváří základ pro rozvoj
kultivovaného, stylisticky a gramaticky správného projevu, adekvátního jeho
funkci a komunikativní situaci.
Učivo cizího jazyka poskytuje poznatky o vybraných jazykových prostředcích
a jevech i poznatky nejazykové, přibližující danou zemi nebo oblast a její
obyvatelstvo. Kromě toho vytváří řečové dovednosti nezbytné pro aktivní
samostatné jednání ve vzniklé cizojazyčné komunikativní situaci a vytváří
elementární dovednosti profesionálně komunikativní.
Učivo literární seznamuje žáky se společenskou a uměleckou funkcí
literatury a s jejími hlavními vývojovými etapami a rysy. Rozvíjí
vztah žáků k estetickým hodnotám, přispívá k upevňování morálních
a charakterových vlastností.
Učivo matematiky a přírodovědných předmětů poskytuje žákům
soubor matematických a přírodovědných vědomostí a dovedností na středoškolské
úrovni a současně rozvíjí schopnost žáků získané poznatky rozšiřovat
a aplikovat v rámci odborné složky vzdělání. Podílí se na prohlubování
vztahu žáka k tvorbě a ochraně životního prostředí.
Učivo tělesné výchovy rozvíjí motoriku žáků, všeobecné pohybové
schopnosti a specifické pohybové dovednosti. Přispívá k upevňování
volních vlastností a vytrvalosti uvědomělé kázně a sebekázně, překonávání
překážek a vede ke kolektivismu.
Složka odborného vzdělání je tvořena základním odborným a speciálním
odborným učivem. Těžištěm odborného vzdělání je jak v oblasti
teoretického, tak v oblasti praktického vzdělání základní odborné učivo,
které úzce navazuje na složku všeobecného vzdělání.
Základní odborné učivo poskytuje na vědním základě zobecněné, širší
a dlouhodoběji platné vědomosti,
dovednosti zejména však návyky v oblasti metod myšlení a práce. Je základem
žádoucí přizpůsobivosti absolventa v rámci oboru. Základní odborné
učivo poskytuje znalosti podstaty jevů, principů, zákonitostí a vztahů,
technologických a provozních, ekonomických, ekologických a společenských
souvislostí i základních dovedností aplikovat tyto vztahy a souvislosti při
řešení praktických úkolů.
Tvoří základ odborné složky profilu absolventa. Řadí se sem učivo
základů technického kreslení, strojnictví, výpočetní techniky a
elektroniky, automatizace, ekonomiky, geologie, technologie, základů
stavitelství a geodézie.
Speciální odborné učivo je koncipováno jako dynamický systém umožňující
uplatnění absolventů v nových technických a technologických podmínkách
i další rozvíjení těchto podmínek. Tvoří je učivo odborného kreslení,
strojů a zařízení, bezpečnosti práce, ekonomiky, řízení výroby,
technologie.
Praktické činnosti zařazené do učiva praxe umožňují získávání
konkrétních představ, praktických vědomostí a částečných dovedností z uvedených
oblastí.
Částečné zaměření žáků podle společenské potřeby a v souladu
se schopnostmi a zájmy žáků umožňuje učivo volitelných předmětů. Základní
výběr volitelných předmětů pro studijní obor je uveden v učebním
plánu. Učební osnovy volitelných předmětů jsou zařazeny v souboru učebních
osnov. Tento princip umožňuje i dodatečné zařazení dalšího volitelného
vyučovacího předmětu v rozsahu již schválených alternativ, jestliže
takové zařazení odpovídá společenské potřebě, určené změnou
charakteru činností ve sféře výkonu. Každá dodatečně zařazovaná učební
osnova volitelného předmětu podléhá samostatnému schválení vydavatelem
pedagogických dokumentů.
Podle předpokládaného uplatnění žáků po ukončení studia jsou ve
čtvrtém ročníku zavedeny dvojice povinně volitelných předmětů pro výrobu
kameniva nebo pro kamenickou výrobu.
O zavedení volitelných předmětů rozhoduje, po konzultaci s nadřízeným
školským orgánem, vedení školy s ohledem na zájmy žáků.
Příležitost k uplatnění individuálních zájmů i k rozšíření
jazykových a odborných znalostí dává žákům učivo nepovinných předmětů.
Nepovinné předměty tvoří systém, který umožňuje jednak soustavné
studium živého jazyka, jednak rozšíření odborného profilu budoucího
absolventa a zároveň i rozvíjení sportovní činnosti. Systém nepovinných
předmětů se zčásti prolíná se systémem volitelných předmětů.
3.
Metody a formy výchovně vzdělávací práce
Metody výchovně vzdělávací práce zahrnují činnosti učitele a činnosti
žáka. Jsou způsobem realizace obecných didaktických principů na stanoveném
obsahu učiva a se zaměřením na cíle studijního oboru. Tyto cíle studijního
oboru určují i výběr metod a forem výchovně vzdělávací práce. Při
volbě metod je nutno co nejvíce omezovat popisné a takové zjednodušené názorné
metody, u nichž se hrubé zjednodušení děje na úkor vědeckosti. Přednost
je třeba dávat problémovým, případně i částečně výzkumným metodám,
které umožňuje soustavně rozvíjet pracovní aktivitu žáků. Omezením významu
informativní funkce učiva lze rovněž podstatně omezit i verbální způsoby
určení a položením většího důrazu na formativní funkci učiva rozvíjet
činnostní stránky učení. Soustavně se tak vytvářejí předpoklady pro
postupné osvojování takových metod myšlení a práce, které odpovídají
budoucímu uplatnění absolventů ve společenské praxi, pro rozvíjení
schopnosti aplikace vědomostí a dovedností při samostatném řešení přiměřených
problémů. S použitými metodami úzce souvisí rozvíjení dovedností a
návyků používat odbornou a příručkovou literaturu a vytvářet vnitřní
potřeby dále se vzdělávat.
Formy výchovně vzdělávací práce tvoří s metodami jednotný
celek. Při posuzování forem z hlediska organizace výchovně vzdělávacího
procesu je pro studijní obor Těžba a zpracování kamene charakteristické,
že se vedle běžných způsobů práce ve třídě uplatňují v široké
míře zejména praktická cvičení v předmětu, praxe a exkurze.
Při posuzování forem výchovně vzdělávací práce z hlediska činnosti
žáka je nutno v závislosti na obsahu a zvolené metodě střídat
hromadné vyučování se skupinovým, diferencovaným a individualizovaným vyučováním.
V celém rozsahu výuky mohou žáci využívat prostředků výpočetní
techniky, zejména minikalkulátorů, vyučující jednotlivých předmětů k tomu
vytvářejí potřebné podmínky.
Při všech formách vyučování (včetně exkurzí) se respektují závazné
platné právní ustanovení (např. Zákoník práce, zákon o péči a zdraví
lidu), příslušná vládní a resortní nařízení a vyhlášky, normy a předpisy
obsahující bezpečnost a ochranu zdraví při práci.
Počty vyučovacích hodin uvedené v rozpise učiva učebních osnov
jsou považovány za orientační. Vyučující se může od nich odchýlit v rozsahu
25%, pokud je tato odchylka po projednání v předmětové komisi zapracována
se souhlasem ředitele školy do tématického plánu. Úprava je možná jen při
dodržení počtu schválených vyučovacích hodin daného předmětu. Odchylky
jsou zdůvodněné, jde-li o výraznou inovaci určitého okruhu učiva,
poznatky z praxe.
4.
Podmínky přijetí
Do prvního ročníku čtyřletého denního studia studijního oboru
21-44-6 Těžba a zpracování kamene se přijímají žáci 9. tříd ZŠ, kteří
splnili podmínky výběrového řízení a zdravotní kriteria.
Zdravotní způsobilost posuzuje s konečnou platností příslušný
dorostový lékař, v případě přiznané ZPS v souladu se závěry
PKSZ, s přihlédnutím ke zdravotním požadavkům na výběr uchazečů
MZ ČSR pro uvedený obor.
5.
Organizace studia
Studium je organizováno jako čtyřleté denní studium a je zakončeno
maturitní zkouškou.
6.
Směry a možnost dalšího vzdělávání absolventů
Maturitní zkouška
opravňuje absolventa studijního oboru ke studiu na vysokých školách. Ti
absolventi, kteří po ukončení studia nastupují do zaměstnání, absolvují
v rámci podniku povinnou nástupní praxi. Další specializace je zajišťována
pomaturitním studiem na školách nebo v podnicích, i různými formami
studia a krátkodobých kursů a školení, organizovaných podniky.