PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: |
2144L Slévárenská výroba |
Studijní obor: |
21-44-L/001 Technik modelářských zařízení |
Dosažený stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
maturitní zkouška, vysvědčení o maturitní zkoušce |
Po skončení přípravy ve studijním oboru technik modelářských zařízení, úspěšném vykonání maturitní zkoušky a po příslušné praxi je absolvent schopen samostatně vyrábět, navrhovat a opravovat modelová zařízení z technických materiálů, je schopen při návrhu modelových zařízení pracovat s výpočetní technikou, navrhovat programy pro číslicově řízené stroje na obrábění modelů a zná slévárenství a metalurgii. Je schopen kontrolovat a měřit modely a obrobky a ošetřovat pracovní nástroje. Může působit ve střední technické funkci provozního charakteru.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
- disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
- chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s lidmi se zdravotním znevýhodněními s příslušníky společenských minorit, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
- chápal jazyk disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
- chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné k aktivnímu občanskému jako systém a prostředek komunikace a dokázal ho vhodně užívat v nejrůznějších komunikativních situacích,
- uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně i písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
- uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích i odborné problematice výstižně a logicky, získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď o skutečnosti, byl si vědom kulturních památek a chápal přínos umění pro člověka, cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
- rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla současná podoba světa a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění současnosti, byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek mezikulturní komunikace, poznávání kulturního bohatství druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, používal cizí jazyk k získávání informací z různých zdrojů, byl motivován ke studiu cizích jazyků a byl schopen používat je jako prostředek pro potřeby svého povolání i v mezinárodní spolupráci,
- používal správné matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně symboliky a terminologie,
- uměl efektivně numericky počítat a využívat proměnnou, dokázal odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval geometrickou představivost,
- porozuměl závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů, diagramů, tabulek atd., uměl řešit problémy, matematicky řešit reálné situace, využívat matematických postupů, pracovat s informacemi a obhájit vlastní řešení,
- osvojil si základní přírodovědné vědomosti, kterému umožní hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům svého oboru, naučil se (např. v oblasti ekologie, ochrany zdraví atd.) zaujímat aktivní postoje a hledat řešení problémů,
- uvědomoval si odpovědnost za vlastní zdraví a aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné zdatnosti,
- projevoval smysl pro čest, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním.
Po skončení přípravy ve studijním oboru technik modelářských zařízení a po úspěšném vykonání maturitní zkoušky je absolvent připraven na navrhování, výrobu a kontrolu modelových zařízení ze dřeva, kovů i plastů, případně zná základní principy výroby forem a odlévání kovů. Je schopen tvořit programy pro obrábění modelových zařízení na číslicově řízených obráběcích strojích.
Absolvent umí:
- číst výkresovou dokumentaci a podle ní sestavit technologický postup,
- podle výkresu součásti nakreslit postupové výkresy,
- podle výkresové dokumentace a technologického postupu vyrobit požadované modelové zařízení,
- opravovat poškozená modelová zařízení ze dřeva, navrhovat opatření ke snížení jejich poškození,
- rozlišovat jednotlivé druhy používaných materiálů při výrobě modelového zařízení,
- používat nové materiály pro výrobu modelového zařízení včetně okování hran, nebo obložení části modelu kovem,
- připravit směsi pro tmelení, lepení a laminování,
- obsluhovat dřevoobráběcí stroje, provádět jejich údržbu a odstraňovat drobné závady,
- nastavovat řezné podmínky v závislosti na obráběném materiálu,
- provádět kontrolu kvality vyráběného modelového zařízení,
- používat různá měřící zařízení potřebná k výrobě a kontrole vyrobeného modelového zařízení,
- zhotovit a opravit volné části modelového zařízení ze dřeva, kovu a jiných materiálů včetně okování,
- navrhovat programy pro číslicově řízené stroje, odladit je a provádět kontrolu obrábění,
- orientovat se v základech metalurgie a zná základní způsoby odlévání forem tekutým kovem,
- orientuje se v základních vztazích svého odvětví k životnímu prostředí a v zásadách ochrany před možnými negativními vlivy,
- vykonává činnosti v rámci plnění pracovních úkolů tak, aby nenarušoval životní prostředí, ale naopak přispíval k jeho zlepšení,
- dodržuje předpisy protipožární ochrany a ovládá obsluhu protipožárního zařízení,
Možná profilace absolventa pro slévárnu, kdy absolvent umí:
- obsluhovat, kontrolovat a řídit výrobní proces formování a slévárenské výroby,
- operativně sestavovat technologické postupy pro jednotlivé výrobky,
- využívat nové stroje ve výrobě,
- navrhovat operativní opatření pro zajištění bezproblémové výroby v daném provozu.
Možná profilace absolventa pro technologii modelárny, kdy absolvent umí:
- navrhovat technologické postupy modelových zařízení v závislosti na jejich životnosti,
- používat nové materiály pro výrobu modelových zařízení,
- řešit technologické úlohy pomocí výpočetní techniky,
- samostatně měřit běžnými dílenskými měřidly a přístroji a vyhodnotit výsledky pomocí příslušného software na výpočetní technice.
Dovednosti žáků lze v závěrečné fázi odborné přípravy prohlubovat v určitém konkrétním směru.
Z profesního hlediska jsou pro absolventa velmi důležité numerické aplikace, manuální dovednosti, dovednosti řešit problémy a problémové situace a dovednosti využívat informační technologie a pracovat s informacemi.
Absolvent umí:
- řešit praktické úkoly a situace z běžného života i z oblasti vlastní profese a využívat matematické a přírodovědné poznatky,
- řešit problémy a problémové situace,
- pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním i mimopracovním životě,
- vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně situaci, zpracovávat písemné materiály, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním a využívat informací získaných četbou.
Předpokladem dalšího zkvalitňování osobního i pracovního života jsou personální a interpersonální dovednosti a schopnost získávat a zpracovávat informace a následně je využívat.
Absolvent dovede využívat sebepoznávání a sebekontrolu pro stanovení a realizaci přiměřených cílů vlastního osobnostního a pracovního rozvoje, dovede zdokonalovat osobní a pracovní výkon a dodržuje zdravý životní styl, dovede spolupracovat s druhými osobami na dosažení kolektivních cílů, přijímat a nést odpovědnost za vlastní práci i práci ostatních.
Absolvent studijního oboru technik modelářských zařízení je připraven k výkonu náročných dělnických povolání při výrobě modelových zařízení, a to pomocí konvenčních strojů, číslicově řízených obráběcích strojů a zařízení. Může působit ve vybrané technickohospodářské funkci provozního charakteru, např. jako mistr dílny, normovač, vedoucí skladu modelů, pomocný technolog apod.
Absolventi studijního oboru, kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku, se mohou ucházet o studium na vysokých školách (včetně vojenských) za stejných podmínek jako absolventi ostatních středních škol, poskytujících úplné střední vzdělání.