MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Schválilo
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne 10. dubna 2003, čj. 15 208/03-23, s účinností od 1. září 2003 počínaje
prvním ročníkem
UČEBNÍ PLÁN
učebního oboru
21-52-H/005 Hutník
Denní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Celkový počet týdenních vyučovacích hodin pro 1. až 3. ročník |
A. Povinné |
|
a) základní |
|
Český jazyk a literatura |
6 |
Cizí jazyk |
6 |
Občanská nauka |
3 |
Matematika |
6 až 8 |
Fyzika |
3 |
Práce s počítačem |
2 až 4 |
Základy ekologie 6) |
1 |
Chemie 6) |
1 |
Tělesná výchova 5) |
4 |
Ekonomika |
2 až 4 |
Technická dokumentace |
2 až 5 |
Strojírenská technologie |
2 až 4 |
Strojnictví |
2 až 3 |
Hutnická chemie |
1 až 2 |
Základy hutní výroby |
3 až 6 |
Odborný výcvik 9) |
40 |
|
|
b) výběrové 10) |
0 až 6 |
|
|
Celkem hodin týdně |
max. 99 |
|
|
B. Nepovinné 11) |
|
Poznámky:
1. Cílem předkládané podoby učebního plánu je umožnit školám využitím
výběrových předmětů dosáhnout pružnější možnosti profilace studia podle podmínek
školy, potřeb regionu a zájmu a schopností žáků. Vedení školy rozpracuje podle
obecných pedagogických zásad, s přihlédnutím k žádoucím mezipředmětovým vazbám a
s respektováním dále uvedených poznámek závazný učební plán do učebního plánu
školy a tím určí zařazení předmětů v jednotlivých ročnících, nebo využije
doporučeného učebního plánu, který je uveden dále. Rozpracovaný učební plán,
popř. využití doporučeného učebního plánu schválí ředitel školy; po schválení se
stává součástí povinné učební dokumentace školy.
2. Nejvyšší počet týdenních vyučovacích hodin v každém ročníku činí 33 hodiny;
Vyučovací předměty český jazyk a literatura, cizí jazyk a tělesná výchova musejí
být proporcionálně zastoupeny ve všech ročnících.
3. Ve výuce cizího
jazyka pokračuje žák zpravidla ve studiu toho cizího jazyka, kterému se učil v
základní škole.
4. Všeobecně
vzdělávacím předmětům se vyučuje podle platných učebních osnov pro tříleté
učební obory středních odborných učilišť, vydávaných NÚOV Praha.
5. V době
teoretického vyučování nesmí klesnout počet hodin tělesné výchovy pod 2 hodiny
týdně. Doporučuje se zařadit 2 hodiny tělesné výchovy i do týdnů, ve kterých
žáci absolvují odborný výcvik. Tyto hodiny se nezapočítávají do celkového počtu
týdenních vyučovacích hodin v ročníku (lze překročit jejich maximum, uvedené v
učebním plánu).
6. Výuka předmětů
základy ekologie a chemie se realizuje podle platných učebních osnov. Je možné
tyto předměty spojit do integrovaného předmětu základy ekologie a chemie. V tom
případě si škola stávající učební osnovy jednotlivých předmětů vhodně upraví.
Počet hodin (tj. součet hodin, určený pro jednotlivé předměty) se nemění.
7. Učební plán
může škola v povinných vyučovacích předmětech upravit až do výše 10 % celkového
týdenního počtu vyučovacích hodin v příslušném ročníku. Při této úpravě není
možné zrušit žádný povinný základní vyučovací předmět ani překročit celkový
týdenní počet hodin stanovený učebním plánem a poznámkou 2.
8. V učebních
osnovách může škola provést až 30 % obměnu učiva k zařazení nových poznatků
vyplývajících z rozvoje vědy a techniky, aktuálních otázek přechodu k tržní
ekonomice a k lepšímu přizpůsobení učiva specifickým požadavkům budoucích
zaměstnavatelů. Přesuny pořadí učiva, zvláště odborného výcviku, lze provádět v
souladu s pokyny uvedenými v charakteristice vzdělávacího programu.
9. Struktura a
obsah předmětů umožňuje profilaci absolventů. Stanovení cílů a obsahu vzdělávání
ve 3. ročníku je v kompetenci školy, která také pro tuto část přípravy zpracuje
učební osnovu. Zpracovaná učební osnova schválená ředitelem školy se stává
součástí povinné učební dokumentace školy.
10. Výběrový
předmět či výběrové předměty stanovuje ředitel školy. Může také rozhodnout o
tom, že časová dotace vyhrazená pro kategorii výběrových předmětů (popř. její
část) bude využita ke zvýšení počtu hodin základních předmětů. Obsah výběrových
předmětů musí být v souladu s profilem absolventa, popř. se směrováním jeho
přípravy. Učební osnovu výběrového předmětu zpracuje škola (může přitom využít
učební osnovy z učebních dokumentů jiného oboru přípravy) a schválí ji ředitel
školy; po schválení se stává součástí povinné dokumentace školy. Lze také
zařadit předmět obsažený v platném souboru Výběrové a volitelné předměty pro SOŠ
a SOU. V souladu s obsahem výběrového předmětu škola také doplní profil
absolventa a tabulku Přehled začlenění klíčových dovedností. Příklady výběrových
předmětů: výroba surového železa a oceli, výroba neželezných kovů, hutní tváření
kovů, strojírenská měření, laboratorní cvičení, seminář a cvičení z ekologie,
seminář a cvičení z chemie atp.
11. Zařazení a
struktura nepovinných předmětů je v kompetenci ředitele školy. Učební osnovy
nepovinných vyučovacích předmětů vypracuje škola (popř. převezme vhodné učební
osnovy z jiných vzdělávacích programů), schválí je ředitel školy. Kromě dále
uvedených lze nabídnout i jiné vhodné předměty. Žák se může přihlásit nejvýše do
tří nepovinných vyučovacích předmětů, jsou-li jedním z nich sportovní hry.
Příklady nepovinných předmětů: estetická výchova, konverzace v cizím jazyku,
další živý jazyk, multikulturní soužití, cvičení z matematiky, cvičení z fyziky,
sportovní hry, základy rodinné výchovy, člověk a prostředí, psychologie práce,
výpočetní technika, technika administrativy, dopravní výchova, technická měření
aj.
12. Učivo všech
vyučovacích předmětů je v učebních osnovách rozvrženo do 33 týdnů. Zbývající
týdny se využijí podle dále uvedené tabulky.
13. Škola
organizuje v prvním až třetím ročníku týdenní lyžařský výcvikový kurz a
sportovně turistický kurz. Celková doba trvání kurzů nesmí přesáhnout dva týdny
za výše uvedené období. Organizace kurzů se řídí metodickými pokyny MŠMT ČR k
organizaci lyžařského výcviku žáků a sportovně turistických kurzů.
14. Závěrečné
zkoušky se připravují a organizují podle platných právních předpisů.
V souvislosti s
konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu je každý vyučující povinen:
1. Průběžně se zabývat otázkami bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci a
hygieny práce.
2. Soustavně se
zaměřovat na důslednou výchovu žáků k ochraně životního prostředí.
3. Podle obsahu vyučovacího předmětu aktualizovat učivo o nové poznatky vědy a techniky. Zvláštní důraz je třeba klást na rozvoj elektroniky, výpočetní techniky, komplexní automatizace a mechanizace, zavádění nových materiálů a technologií apod.
Denní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet týdenních vyučovacích hodin |
|||
v ročníku |
celkem |
|||
1. |
2. |
3. |
||
A. Povinné |
|
|
|
|
a) základní |
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
2 |
2 |
2 |
6 |
Cizí jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Matematika |
2 |
2 |
2 |
6 |
Fyzika |
2 |
1 |
- |
3 |
Práce s počítačem |
1 |
1 |
- |
2 |
Základy ekologie a chemie 6) |
2 |
- |
- |
2 |
Tělesná výchova 5) |
2 |
1 |
1 |
4 |
Ekonomika |
- |
- |
2 |
2 |
Technická dokumentace |
2 |
1 |
- |
3 |
Strojírenská technologie |
2 |
1 |
- |
3 |
Strojnictví |
2 |
- |
- |
2 |
Hutnická chemie |
- |
2 |
- |
2 |
Základy hutní výroby |
1 |
5 |
- |
6 |
Odborný výcvik 9) |
12 |
14 |
17,5 |
43,5 |
|
|
|
|
|
b) výběrové 10) |
|
|
5 |
5 |
|
|
|
|
|
Celkem vyučovacích hodin týdně |
33 |
33 |
32,5 |
98,5 |
|
|
|
|
|
B. Nepovinné |
|
|
|
|