Kód
a název:
21-53-H/001
Modelář
Dosažený
stupeň vzdělání:
střední odborné
Způsob
ukončení a certifikace:
závěrečná zkouška, výuční list
1.
Předpokládané
výsledky vzdělávání
1.1
Obecná
úvodní část
Po
ukončení přípravy, úspěšném vykonání závěrečné zkoušky a po příslušné
praxi je absolvent schopen podle profilace samostatně vyrábět a opravovat
modelová zařízení (dřevo, kov,
plasty), provádět základní obsluhu a údržbu základních obráběcích
strojů na dřevo nebo kov (soustruh, frézka,
vrtačka, vyvrtávačka, srovnávačka, tloušťkovačka, pila apod.), řídit
a provádět práci na těchto strojích, kontrolovat a měřit výrobky a ošetřovat
běžné pracovní nástroje. Absolvent je dále schopen vykonávat i operace následující
po výrobě modelového zařízení.
1.2
Obecné vědomosti,
dovednosti a postoje
Příprava
žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování
žák:
-
zdokonalil a upevnil své dovednosti potřebné k sebepoznání,
seberegulaci a sebevýchově,
-
upevnil a prohloubil si žádoucí postoje k osobním i nadosobním
hodnotám,
-
uměl v souladu s jazykovými, komunikačními a společenskými
normami řešit základní životní a pracovní situace,
-
dokázal vyhledávat informace důležité pro osobní i pracovní
rozvoj, dovedl je používat a předávat,
-
chápal funkci spisovného jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným
a nespisovným, dovedl se správně a výstižně vyjadřovat v mateřském
jazyce,
-
byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek dorozumění a předávání
informací, rozuměl tématům pojednávajícím o otázkách osobního, společenského
i pracovního života, dokázal se vyjadřovat v běžných řečových
situacích,
-
uvědomoval si význam umění pro člověka, orientoval se v druzích
a žánrech literatury, dovedl rozlišovat mezi hodnotnými díly a brakovou
literaturou, byl tolerantní ke vkusu druhých,
-
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a
historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
-
chápal fungování demokracie a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu
občanskému životu,
-
uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
-
pociťoval odpovědnost za sebe sama, svou rodinu i širší lidské
společenství, za svůj stát a jeho bezpečnost, plnil své občanské
povinnosti a respektoval zákony,
-
stavěl si v životě takové priority, které jsou v souladu s humanismem,
slušností a lidskou solidaritou,
-
rozvinul a prohloubil své numerické dovednosti a návyky, pochopil
kvantitativní a prostorové vztahy, porozuměl závislostem,
-
uměl řešit jednoduché pracovní i osobní problémy a pracovat s informacemi,
-
aktivně rozhodoval o svém pracovním uplatnění a orientoval se na
trhu práce,
-
osvojil a rozvinul dovednosti, které mu umožní poznávat přírodu i
prostředí, ve kterém lidé žijí a pracují (např.
z hlediska ekologie, ochrany zdraví atd.),
-
byl schopen poskytnout první pomoc při úrazu či náhlém onemocnění,
ovládal zásady správné životosprávy a zdravého životního stylu, vytvořil
si pocit odpovědnosti za vlastní zdraví,
-
měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových
dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení
vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné
zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Neopomenutelným
cíle je příprava absolventa tak, aby byl schopen a ochoten se dále vzdělávat,
popřípadě podle situace na trhu práce rekvalifikovat.
1.3
Odborné
vědomosti, dovednosti a postoje
Po
ukončení přípravy v učebním oboru modelář a po úspěšném vykonání
závěrečné zkoušky byl absolvent připraven pro výkon činností při výrobě
modelových zařízení (dřevo, kov,
plasty). Je připravován tak, aby mohl podle výkresové dokumentace
pracovat jak v podmínkách průmyslové, tak i živnostenské výroby, aby
byl schopen dosahovat požadovaných výsledků, své činnosti sledovat,
vyhodnocovat a provádět potřebné korekce.
Absolvent
umí v návaznosti na profilaci:
-
číst výkresovou dokumentaci a samostatně podle ní pracovat s určením
technologického postupu,
-
kreslit jednoduché postupové výkresy podle výkresu součásti a podle
tohoto výkresu vyrobit požadované modelové zařízení,
-
samostatně umí určit postup jednotlivých operací potřebných ke
zhotovení modelového zařízení,
-
opravovat poškozená modelová zařízení, navrhovat opatření ke snížení
poškození modelových zařízení,
-
rozlišovat jednotlivé druhy používaných materiálů při výrobě
modelového zařízení,
-
aplikovat použití nových materiálů při výrobě modelového zařízení
včetně okování hran modelu nebo obložení části modelu kovem,
-
připravit směsi pro tmelení, lepení a laminování,
-
obsluhovat dřevoobráběcí stroje, provádět jejich údržbu a odstraňovat
drobné závady,
-
nastavovat řezné podmínky v závislosti na obráběném materiálu,
-
provádět kontrolu kvality vyráběného modelového zařízení,
-
používat různá měřící zařízení potřebná k výrobě a
kontrole vyrobeného modelového zařízení,
-
zhotovit a opravit volné části modelového zařízení ze dřeva, kovu
a jiných materiálů,
-
obsluhovat kovoobráběcí stroje, provádět jejich údržbu a odstraňovat
drobné závady, nastavovat řezné podmínky v závislosti na obráběném
materiálu,
-
orientuje se ve vztazích svého oboru k životnímu prostředí a v zásadách
ochrany před možnými negativními vlivy,
-
dodržovat zásady bezpečnosti práce a předpisy ochrany, bezpečnosti
a hygieny práce,
-
dodržovat zásady protipožární ochrany a zacházení s protipožárním
zařízením.
Po vykonání příslušné praxe dovede samostatně navrhovat technologické postupy u složitějších modelových zařízení a dále zvládne podstatu organizace, řízení a plánování práce kolektivu při výrobě modelových zařízení.
V profilaci
absolventů, uskutečňované využitím volitelného obsahu předmětů i
volbou výběrových předmětů, mohou být jejich vědomosti a dovednosti rozšířeny,
popřípadě prohloubeny v oblastech výroby modelových zařízení nebo v operacích
metalurgických následujících po výrobě modelového zařízení. Tuto část
schvaluje ředitel školy (je zde možná
dohoda s podnikatelskou sférou, pro kterou jsou absolventi vychováváni).
1.4
Klíčové
dovednosti
Nejvýznamnějšími
klíčovými dovednostmi absolventa jsou z hlediska profesního uplatnění
numerické a fyzikální aplikace, které při řešení reálných problémů
spočívají v následujících dílčích dovednostech:
-
umí využívat získaných matematických a přírodovědných poznatků
k přímému řešení jednodušších praktických úkolů a situací z běžného
života i z oblasti vlastní profese,
-
umí vytipovat měřitelné a vypočitatelné složky jednodušší reálné
situace a zvolit z běžných i profesně specifických kvantitativních
metod metody vhodné pro její řešení,
-
umí správně provádět dílčí matematické operace používané v profesní
činnosti při řešení konkrétní situace,
-
umí graficky znázorňovat jednodušší reálné situace tam, kde
grafické znázornění napomáhá jejich kvantitativnímu řešení, rozumí
grafickému znázornění jednodušší reálné situace a umí je využít v praxi,
-
umí třídit číselné údaje, posoudit jejich význam pro osobní život
i povolání a přesně vést číselné záznamy,
-
rozumí běžným termínům kvantifikujícího charakteru v mluveném
projevu.
Absolvent
umí přiměřeně komunikovat v běžných profesních i životních
situacích, tj.:
-
prohovořit o běžném životním i pracovním tématu s ohledem na
posluchače, věnuje pozornost jejich připomínkám a ověřuje si, zda jeho sdělení
bylo pochopeno okolím,
-
čitelně zpracovávat běžné písemné materiály v zadané úpravě
(např. technickou dokumentaci) pro užší okruh uživatelů, především
spolupracovníky a zaměstnavatele,
-
vysvětlit, případně i znázornit běžnou záležitost (např.
jednoduchou poruchu) spolupracovníkům nebo zaměstnavateli,
-
číst s porozuměním obsahu a využívat informací získaných četbou
jednodušších písemných materiálů, např. jednodušších pracovních
dokumentů.
Při
řešení problémů a problémových situací z hlediska profesního a z hlediska
schopnosti týmové práce absolvent umí:
-
při přímé podpoře od zaměstnavatele zdokonalovat vlastní pracovní
výkonnost,
-
podílet se na odstraňování nedostatků ve svých pracovních výkonech
a na stanovení jednodušších cílů vedoucích ke zlepšení jeho práce,
-
spolupracovat na dosažení kolektivního cíle s druhými osobami,
přijímat a nést odpovědnost za vlastní práci a částečně i za práci
ostatních,
-
objasnit jednodušší mimopracovní i pracovní problém, využít za tímto
účelem jednoduššího srozumitelného návodu a zvolit standardní řešení,
které je vhodnou reakcí na problém.
Absolvent
umí využívat základních zdrojů informací, důležitých pro jeho
orientaci v pracovním i mimopracovním životě:
-
má přehled o základních zdrojích informací a umí pro vyhledání běžně
požadované informace využít vhodný informační zdroj,
-
umí získané informace zaznamenat,
-
umí na základě konkrétní informace pracovního charakteru přizpůsobit
svůj pracovní postup, výkon apod.
Absolvent
umí pracovat s osobním počítačem, zvládá základní způsoby jeho
obsluhy a dodržuje základy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci s počítačem.
2.
Možnosti
uplatnění absolventa
Absolvent učebního oboru modelář je připraven k výkonu povolání modelář v modelárnách, dřevozpracujících dílnách i v provozech na tyto pracoviště následujících.
Po
absolvování příslušné praxe a případných předepsaných zkoušek může
samostatně podnikat v daném oboru.
3.
Možnosti
dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi,
kteří úspěšně vykonaly závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí
do studijního oboru, pro absolventy tříletých učebních oborů, navazujícího
na předešlou přípravu.