Schválilo
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
dne 26. dubna
2002, čj.18 205/02-23, s účinností od 1. září 2002 počínaje 1. ročníkem
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet týdenních vyučovacích |
hodin |
||
v ročníku |
||||
Celkem | ||||
1. |
2. |
3. |
||
A. Povinné
|
|
|
|
|
a)
základní |
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
2 |
2 |
2 |
6 |
Cizí
jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská
nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Matematika |
2-4 |
2 |
2 |
6-8 |
Fyzika |
2-3 |
2-3 |
- |
4-6 |
Práce
s počítačem |
0-2 |
0-2 |
0-2 |
2-4 |
Základy
ekologie a chemie (5) |
2 |
- |
- |
2 |
Tělesná
výchova (2) |
2 |
1 |
1 |
4 |
|
|
|
|
|
Ekonomika |
- |
- |
2-4 |
2-4 |
Technická dokumentace |
2-4 |
0-2 |
0-2 |
4-6 |
Strojírenská
technologie |
2-3 |
2-3 |
0-2 |
4-6 |
Strojnictví |
0-2 |
0-2 |
0-2 |
2-4 |
Technologie
(8) |
1-3 |
2-3 |
2-4 |
6-9 |
Odborný
výcvik (8) |
6-12 |
14-17,5 |
14-17,5 |
34-47 |
|
|
|
|
|
b)
výběrové |
- |
0-3 |
0-3 |
0-6 |
|
|
|
|
|
Celkem hodin týdně |
max.
33 |
max.
33 |
max.
33 |
max.
99 |
B. Nepovinné
|
|
|
|
|
Příklady nepovinných předmětů:
estetická výchova, konverzace v cizím jazyce, popřípadě další živý jazyk, multikulturní soužití, cvičení z matematiky, cvičení z fyziky, sportovní hry, základy rodinné výchovy, člověk a prostředí, psychologie práce, výpočetní technika, dopravní výchova.
Poznámky:
1.
Všeobecně-vzdělávacím
předmětům se vyučuje podle platných učebních osnov pro tříleté učební
obory středních odborných učilišť, vydávaných NÚOV Praha.
2.
V době teoretického vyučování nesmí klesnout počet hodin tělesné
výchovy pod 2 hodiny týdně. Doporučuje se zařadit 2 hodiny tělesné výchovy
i do týdnů, ve kterých žáci absolvují odborný výcvik. Tyto hodiny se
nezapočítávají do celkového počtu týdenních vyučovacích hodin v ročníku
(lze překročit maximum, uvedené v učebním
plánu).
3.
Učební plány může škola v povinných vyučovacích předmětech
upravit až do výše 10 % celkového týdenního počtu vyučovacích hodin v příslušném
ročníku. Při této úpravě není možné zrušit žádný povinný základní
vyučovací předmět ani překročit celkový týdenní počet hodin stanovený
učebním plánem.
4.
V učebních osnovách může škola provést obměnu učiva až
30 % k zařazení nových poznatků vyplývajících z rozvoje vědy
a techniky, aktuálních otázek přechodu k tržní ekonomice a k lepšímu
přizpůsobení učiva specifikám podniků. Meziročníkové přesuny učiva,
zvláště odborného výcviku, je možné provádět v souladu s pokyny
uvedenými v oddíle 5 charakteristiky vzdělávacího programu.
5.
Výuka integrovaného vyučovací předmětu základy
ekologie a chemie se realizuje podle platných učebních osnov jednotlivých
předmětů, které si škola vhodně upraví.
6.
Mezipředmětové přesuny učiva a meziročníkové přesuny
hodin v rámci předmětu může škola realizovat pro zlepšení mezipředmětových
vztahů.
7.
Struktura a obsah předmětů technologie a odborný výcvik sleduje
profilaci absolventů, stanovení cílů a obsahu vzdělání ve 3. ročníku
je v kompetenci školy. Pro tuto část předmětu je nutno dopracovat osnovu,
kterou schvaluje ředitel školy a která se stává součástí povinné učební
dokumentace školy.
8.
Výběrový předmět či výběrové předměty stanovuje ředitel školy,
popř. rozhodne o tom, že časová dotace vyhrazená pro kategorii výběrových
předmětů (popř. její část) bude využita ke zvýšení počtu hodin základních
předmětů. Obsah výběrových předmětů musí být v souladu s profilem
absolventa, případně se směrováním jeho přípravy. Učební osnovu výběrového
předmětu zpracuje škola (může přitom
využít učební osnovy z učebních dokumentů jiného oboru přípravy)
a schválí ji ředitel školy. Po schválení se stává součástí povinné
dokumentace školy.
9.
Škola
konkretizuje učební plán s respektováním Standardu středoškolského
odborného vzdělávání a po schválení ředitelem školy je součástí
povinné dokumentace školy.
10.
Škola užívá kód a název
oboru 21-53-H/001 Modelář, je-li příprava absolventa výrazně profilována,
může škola odděleně od tohoto názvu uvádět slovy příslušnou
profilaci.
11.
Učivo všech vyučovacích předmětů je v učebních osnovách
rozvrženo do 33 týdnů. Zbývající týdny se využijí podle dále uvedené
tabulky.
12.
Zařazení a struktura nepovinných předmětů je v kompetenci ředitele
školy. Učební osnovy nepovinných vyučovacích předmětů vypracuje škola
(popř. převezme vhodné učební
osnovy z jiných vzdělávacích programů), schválí je ředitel školy.
Kromě uvedených lze nabídnout podle charakteru oboru přípravy i jiné
vhodné předměty. Žák se může přihlásit nejvíce do tří nepovinných
vyučovacích předmětů, jsou-li jedním z nich sportovní hry.
13. Škola organizuje v prvním až třetím ročníku týdenní lyžařský výcvikový kurz, popřípadě sportovně turistický kurz. Celková doba trvání kurzů nesmí přesáhnout dva týdny za výše uvedené období. Organizace kurzů se řídí metodickými pokyny MŠMT ČR k organizaci lyžařského výcviku žáků a sportovně turistických kurzů.
14. Závěrečné zkoušky se připravují a organizují podle platných právních předpisů.
V souvislosti s konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu je každý vyučující povinen:
1. Průběžně se zabývat otázkami bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci a hygieny práce.
2. Soustavně se zaměřovat na důslednou výchovu žáků k ochraně životního prostředí.
3. Podle obsahu vyučovacího předmětu aktualizovat učivo o nové poznatky vědy a techniky. Zvláštní důraz je třeba klást na rozvoj elektroniky, komplexní automatizaci a mechanizaci, zavádění nových materiálů apod., a to zejména se zřetelem na postupné zavádění výsledků vědeckotechnického rozvoje ve strojírenství.