Kmenový
obor:
2155H Slévač, slévačské práce
Kód
a název:
21-55-H/001 Slévač
Vstupní
předpoklady žáků:
splnění povinné školní docházky a přijímacích kritérií,
zdravotní způsobilost uchazeče
Délka
a forma studia:
3 roky, denní studium
Dosažený
stupeň vzdělání:
střední odborné
Způsob
ukončení a certifikace:
závěrečná zkouška, výuční list
1.1
Obecná
úvodní část
Po ukončení přípravy, úspěšném vykonání závěrečné zkoušky a po příslušné praxi je absolvent schopen samostatně zvládnout činnosti spojené s ruční a strojní výrobou slévárenských forem a jader, ruční odlévání kovů a nekovových materiálů do forem a kokil, odlévání na odlévacích strojích a pomocí mechanizmů.
1.2
Obecné
vědomosti, dovednosti a postoje
Příprava
žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování
žák:
-
zdokonalil a upevnil své dovednosti potřebné k sebepoznání,
seberegulaci a sebevýchově,
-
upevnil a prohloubil si žádoucí postoje k osobním i nadosobním
hodnotám,
-
uměl v souladu s jazykovými, komunikačními a společenskými
normami řešit základní životní a pracovní situace,
-
dokázal vyhledávat informace důležité pro osobní i pracovní
rozvoj, dovedl je používat a předávat,
-
chápal funkci spisovného jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným
a nespisovným, dovedl se správně a výstižně vyjadřovat v mateřském
jazyce,
-
byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek dorozumění a předávání
informací, rozuměl tématům pojednávajícím o otázkách osobního, společenského
i pracovního života, dokázal se vyjadřovat v běžných řečových
situacích,
-
uvědomoval si význam umění pro člověka, orientoval se v druzích
a žánrech literatury, dovedl rozlišovat mezi hodnotnými díly a brakovou
literaturou, byl tolerantní ke vkusu druhých,
-
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a
historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
-
chápal fungování demokracie a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu
občanskému životu,
-
uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasizmu a intoleranci,
-
pociťoval odpovědnost za sebe sama, svou rodinu i širší lidské
společenství, za svůj stát a jeho bezpečnost, plnil své občanské
povinnosti a respektoval zákony,
-
stavěl si v životě takové priority, které jsou v souladu s humanizmem,
slušností a lidskou solidaritou,
-
rozvinul a prohloubil své numerické dovednosti a návyky, pochopil
kvantitativní a prostorové vztahy, porozuměl závislostem,
-
uměl řešit jednoduché pracovní i osobní problémy a pracovat s informacemi,
-
aktivně rozhodoval o svém pracovním uplatnění a orientoval se na
trhu práce,
-
osvojil a rozvinul dovednosti, které mu umožní poznávat přírodu i
prostředí, ve kterém lidé žijí a pracují (např.
z hlediska ekologie, ochrany zdraví),
-
byl schopen poskytnout první pomoc při úrazu či náhlém onemocnění,
ovládal zásady správné životosprávy a zdravého životního stylu, vytvořil
si pocit odpovědnosti za vlastní zdraví,
-
měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových
dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení
vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné
zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Neopomenutelným cílem je příprava absolventa tak, aby byl schopen a ochoten se dále vzdělávat, popřípadě podle situace na trhu práce se rekvalifikovat.
1.3
Odborné
vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení přípravy v učebním oboru slévač a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky je absolvent připraven pro výkon formovacích a odlévacích činností při slévárenské výrobě. Je připravován tak, aby mohl podle výkresové dokumentace pracovat jak v podmínkách průmyslové, tak i živnostenské výroby, aby byl schopen dosahovat požadovaných výsledků, své činnosti sledovat, vyhodnocovat a provádět potřebné korekce.
Absolvent
umí:
-
číst výkresovou dokumentaci a samostatně podle ní pracovat s určením
technologického postupu výroby formy, a to ručně nebo strojně,
-
kreslit jednoduché náčrtky s určováním slévárenského
postupu výroby,
-
samostatně umí určit postup jednotlivých operací potřebných ke
zhotovení slévárenských forem a jader,
-
podle technické dokumentace umí zvolit druh odlévaného kovu a
formovací materiál,
-
dodržovat předepsanou technologii a dílenskou dokumentaci,
-
zvolit vhodné nářadí a pomůcky potřebné pro výrobu forem a jader
a pomocné materiály pro jejich výrobu,
-
při strojním formování dokáže upnout a nastavit modelové zařízení
na stroj,
-
ovládá jednotlivé pracovní technologie od zhotovení forem až po
odlití forem tekutým kovem ve slévárnách oceli, litin a barevných kovů,
-
vizuálně posoudit správnost pracovního postupu,
-
posoudit vady odlitků a navrhnout způsoby jejich odstranění,
-
provádět běžnou údržbu nářadí, pomůcek a výrobního zařízení,
-
odstraňovat jednoduché vady na formovacích strojích,
-
orientovat se ve vztazích svého oboru k životnímu prostředí a
v zásadách ochrany před možnými negativními vlivy,
-
dodržovat zásady bezpečnosti práce a předpisy ochrany, bezpečnosti
a hygieny práce,
-
dodržovat zásady protipožární ochrany a zacházení s protipožárním
zařízením.
Po vykonání příslušné praxe zvládá nejnovější slévárenské technologie a ve spolupráci s odpovědným pracovníkem umí zvolit pracovní postup pro výrobu složitých forem (s více jádry), a to jak pro způsob ručního, tak i strojního formování.
V profilaci absolventů, uskutečňované využitím volitelného obsahu předmětů i volbou výběrových předmětů, mohou být jejich vědomosti a dovednosti rozšířeny, popřípadě prohloubeny. Tuto část schvaluje ředitel školy (je zde možná dohoda s podnikatelskou sférou, pro kterou jsou absolventi vychováváni).
1.4
Klíčové
dovednosti
Nejvýznamnějšími klíčovými dovednostmi absolventa jsou z hlediska profesního uplatnění numerické a fyzikální aplikace, které při řešení reálných problémů spočívají v následujících dílčích dovednostech:
-
umí využívat získaných matematických a přírodovědných poznatků
k přímému řešení jednodušších praktických úkolů a situací z běžného
života i z oblasti vlastní profese,
-
umí vytipovat měřitelné a vypočitatelné složky jednodušší reálné
situace a zvolit z běžných i profesně specifických kvantitativních
metod metody vhodné pro její řešení,
-
umí správně provádět dílčí matematické operace používané v profesní
činnosti při řešení konkrétní situace,
-
umí graficky znázorňovat jednodušší reálné situace tam, kde
grafické znázornění napomáhá jejich kvantitativnímu řešení, rozumí
grafickému znázornění jednodušší reálné situace a umí ho využít v praxi,
-
umí třídit číselné údaje, posoudit jejich význam pro osobní život
i povolání a přesně vést číselné záznamy,
-
rozumí běžným termínům kvantifikujícího charakteru v mluveném
projevu.
Absolvent umí přiměřeně komunikovat v běžných profesních i životních situacích, tj.
-
pohovořit o běžném životním i pracovním tématu s ohledem na
posluchače, věnuje pozornost jejich připomínkám a ověřuje si, zda jeho sdělení
bylo pochopeno okolím,
-
čitelně zpracovávat běžné písemné materiály v zadané úpravě
(např. technickou dokumentaci) pro užší
okruh uživatelů, především spolupracovníky a zaměstnavatele,
-
vysvětlit, případně i znázornit běžnou záležitost (např.
jednoduchou poruchu) spolupracovníkům nebo zaměstnavateli,
-
číst s porozuměním obsahu a využívat informací získaných četbou
jednodušších písemných materiálů, např. jednodušších pracovních
dokumentů.
Při řešení problémů a problémových situací z hlediska profesního a z hlediska schopnosti týmové práce absolvent umí:
-
při přímé podpoře od zaměstnavatele zdokonalovat vlastní pracovní
výkonnost,
-
podílet se na odstraňování nedostatků ve svých pracovních výkonech
a na stanovení jednodušších cílů vedoucích ke zlepšení jeho práce,
-
spolupracovat na dosažení kolektivního cíle s druhými osobami,
přijímat a nést odpovědnost za vlastní práci a částečně i za práci
ostatních,
-
objasnit jednodušší mimopracovní i pracovní problém, využít za tímto
účelem jednoduššího srozumitelného návodu a zvolit standardní řešení,
které je vhodnou reakcí na problém.
Absolvent umí využívat základních zdrojů informací, důležitých pro jeho orientaci v pracovním i mimopracovním životě:
-
má přehled o základních zdrojích informací a umí pro vyhledání běžně
požadované informace využít vhodný informační zdroj,
-
umí získané informace zaznamenat,
-
umí na základě konkrétní informace pracovního charakteru přizpůsobit
svůj pracovní postup, výkon apod.
Absolvent umí pracovat s osobním počítačem, zvládá základní způsoby jeho obsluhy a dodržuje základy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci s počítačem.
Absolvent učebního oboru slévač je schopen se zařadit na pracoviště slévárny. Zvládne podstatu organizace, řízení a plánování práce kolektivu při výrobě odlitků. Je schopen zvládnout nejnovější a nejprogresivnější slévárenské technologie. Je připraven vykonávat povolání slévač, odlévač, případně samostatně podnikat v daném oboru.
Absolventi,
kteří úspěšně vykonaly závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí
do studijního oboru pro absolventy tříletých učebních oborů, navazujícího
na předešlou přípravu.