1.
Základní údaje
Délka přípravy:
4 roky
Obor je určen pro:
hochy a dívky
Základní podmínky pro přijetí:
úspěšné ukončení
9. ročníku základní školy, úspěšné vykonání přijímací zkoušky, zdravotní způsobilost
uchazeče
Způsob ukončení přípravy:
maturitní zkouška
Poskytované vzdělání:
úplné střední odborné
2. Stručný
popis oboru
Studijní obor strojírenství
je určen pro přípravu středoškolsky vzdělaných odborníků v oblasti
strojírenství. Dále je absolvent připraven k vykonávání vysoce
kvalifikovaných dělnických činností, které souvisejí se zaváděním
mechanizace, automatizace a komplexní robotizace ve výrobním procesu.
3. Profil
absolventa
Absolvent
je v průběhu přípravy veden k tomu, aby si byl vědom vzájemného vztahu
svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana, chápal
principy demokratické společnosti a uplatňoval je ve svém životě.
Preferuje tolerantní postoje k názorům a hodnotám jiných lidí.
Uvědomuje
si svou národní příslušnost a svá lidská práva, je ochoten respektovat
také práva druhých, uznávat tedy i rovnost a práva jiných národů, etnických
skupin a ras. Cítí sounáležitost se svou vlastí a odpovědnost za ni.
Absolvent
si je vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti
na utváření společenského života a kulturního a přírodního prostředí
v regionálním i celosvětovém měřítku.
Absolvent je veden k tvořivé činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti,
ale i k samostatnosti a odpovědnosti v jednání i v pracovní činnosti.
Je si vědom, že tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho vlastní prospěch
a rozvoj, tak i pro rozvoj celé společnosti. Chápe proto význam a nutnost
celkového osobnostního rozvoje a profesní připravenosti. Je vybaven
dovednostmi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a pro soukromý a
pracovní styk s lidmi.
Je
si vědom toho, jaký význam má pro něj dosažené vzdělání. Uvědomuje
si, že s postupem vědeckotechnického rozvoje a jeho dopadů ve světě
stále vzrůstají nároky na kvalifikovanou pracovní činnost i na inovace
pracovních dovedností. Je ochoten a schopen se adaptovat na změny trhu práce
a kvalifikací. Uvědomuje si vliv přírodního prostředí i vliv rozvoje vědy
a techniky na život lidí a naopak. Rozhoduje se a jedná ve svém soukromí i
v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky.
Dovede
využívat poznatků z historie pro lepší pochopení současnosti. Klade si v životě
filozofické otázky a hledá na ně odpovědi. Respektuje zásady humanity a je
připraven pro aktivní občanský život.
V
ústním i písemném jazykovém projevu dodržuje jazykové normy, výstižně
a logicky správně se vyjadřuje. V cizím jazyce rozumí rozhovorům o věcech
denního života, dokáže reagovat v rozsahu aktivně osvojených jazykových
prostředků v běžných životních situacích a tématech. Dovede získat
v cizím jazyce jednoduchou informaci, sdělit podstatné myšlenky z běžného
vyslechnutého nebo přečteného textu, v jednoduchých větách hovořit
o známé tematice. Ovládá v cizím jazyce nejzákladnější odbornou
terminologii oboru.
Je
veden k pozitivnímu vztahu k umění a kultuře. Má vypěstován návyk číst
krásnou literaturu, časopisy, populárně naučná díla podle svého zájmu,
sledovat sdělovací prostředky a navštěvovat kulturní zařízení (divadla,
koncerty, výstavy...). Chápe základní rozdíl mezi umělecky hodnotným dílem
a brakem.
Absolvent
rozumí základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi, umí vyhledávat,
hodnotit a třídit matematické informace a dokáže používat získané
matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v běžných životních
i profesních situacích.
Je
schopen aplikovat získané přírodovědné poznatky v občanském životě i
ve své odborné práci, zná využití běžných látek v průmyslu, zemědělství,
v domácnosti atp., ví o jejich vlivu na člověka, jeho zdraví i na životní
prostředí.
Je
seznámen s rolí životního partnera a rodiče, poučen o nebezpečí neodpovědných
sexuálních styků, drogové závislosti a o vlivech nezdravého způsobu života
vůbec. Snaží se udržovat i zvyšovat svou tělesnou zdatnost a upevňovat své
zdraví. Je veden ke správným představám o využívání volného času.
Ve své profesní oblasti dovede identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu, stanovovat efektivní postupy při realizaci řešení a dodržovat je.
Dovede
pracovat s osobním počítačem. Dovede využívat informačních zdrojů v pracovním
i mimopracovním životě.
Má
vytvořeny základní předpoklady pro případné uplatnění v živnostenském
podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání
potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti
zdravého rizika k prosazení svých záměrů. Orientuje se i v základních
ekonomických otázkách této problematiky.
Absolvent
studijního oboru 23-81-6 Strojírenství je středoškolsky vzdělaný člověk se
vzděláním všeobecným i odborným. Po nástupní praxi a odpovídající době
zapracování je připraven pro výkon středních technicko-hospodářských
funkcí a pro výkon náročných dělnických činností v oblasti strojírenské
výroby. Může zastávat různé funkce technologického, konstrukčního a
provozního charakteru, případně provádět podnikatelskou praxi.
Z těchto důvodů musí získat absolvent široký odborný profil s nezbytným všeobecným vzděláním, být dostatečně adaptabilní i v příbuzných oborech, logicky myslící, schopen aplikovat získané vědomosti a návyky při řešení konkrétních problémů, schopen samostatné práce i práce v týmu.
Musí
mít trvalý zájem o sledování vývoje svého oboru, soustavně se sebevzdělávat,
studovat odbornou literaturu i jazyky. Absolvent musí ovládat i vybrané manuální
zručnosti a dovednosti. Musí být schopen jednat cílevědomě a na odpovídající
úrovni. Jednat rozvážně a rozhodně v souladu s právními normami společnosti
a zásadami vlastenectví, humanismu a demokracie.
Absolvent studijního oboru strojírenství může získat i vysokoškolské vzdělání, ve strojírenských oborech, případně v příbuzných oborech.
V oblasti odborného vzdělání má
absolvent oboru strojírenství následující
vědomosti, dovednosti a postoje:
-
rozumí praktickým aplikacím vědomostí o pohybu, silách vnějších
i vnitřních a jejich působení na tělesa a soustavy v tuhém, kapalném a
plynném stavu, vlivu provozních zatížení na deformaci tvaru a možnost porušení
součástí
-
dovede aplikovat osvojené vědomosti
o zákonitostech pohybu tekutin za současné přeměny tepelné a mechanické
energie
-
chápe základy
elektrotechniky a elektroniky a jejich aplikace včetně znalostí základních
měřicích elektrotechnických metod a technik
-
ovládá přesné zobrazování tvaru strojních součástí a zhotovování
technických výkresů, včetně určování rozměrů, jakosti povrchu a jeho
úpravy, geometrického tvaru a dalších pokynů pro výrobu z hlediska funkce,
výroby, montáže a kontroly
-
je schopen správné volby materiálu a jeho tepelného nebo
chemicko-tepelného zpracování na základě vědomostí z oblasti vlastností
materiálu
-
na základě vědomostí o funkčních principech strojů a zařízení
zná funkci jednotlivých strojních součástí, mechanismů a montážních
celků a umí konstruovat běžné strojní součásti a jednoduché funkční
celky
-
zná způsoby a zařízení pro přeměnu polotovaru ve výrobek, nástroje,
zařízení a pomůcky, jimiž se tato přeměna uskutečňuje
-
je schopen vyhotovit
jednoduchý technologický postup s respektováním ekonomických a bezpečnostních
hledisek
-
ovládá základní strojírenské technologie
-
zná funkci a účel jednoduchých
nástrojů, přípravků a měřidel
-
ovládá práce s přístrojovou technikou při kontrole jakosti
-
chápe funkci a principy měřicích a regulačních zařízení používaných
ve strojírenské výrobě
-
má základní znalosti o funkcích
vodních, tepelných, elektrických a dalších strojů a zařízení běžně užívaných
ve strojírenství
-
má základní znalosti o výpočetní technice a ovládá práce s výpočetní
technikou (příprava vstupních dat, orientace ve vstupních údajích, předpoklady
pro přípravu programů, uplatnění výpočetní techniky v technologickém
procesu)
-
rozumí základním pojmům
a vztahům z ekonomiky podniku, informační
soustavě a jejím oborům, metodám plánování a ekonomice práce
-
umí se přesně technicky
vyjadřovat v písemném a ústním projevu, ovládá práce s odbornou
literaturou českou i zahraniční
-
má všeobecné vědomosti v oblasti normalizace a standardizace
-
je schopen se přizpůsobit
měnícím se podmínkám na trhu práce
4. Zdravotní
požadavky
Požadavky na fyzické a duševní vlastnosti uchazeče o studium budou
podmíněny pracovními podmínkami místa, o které se bude absolvent v praxi
ucházet.
Zdravotní způsobilost potvrdí s konečnou platností
příslušný lékař.