PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor:
2344L Montáž strojů a zařízení
Kód a název:
23-44-L/001 Mechanik strojů a zařízení
Dosažený stupeň vzdělání :
úplné střední odborné
Způsob ukončení a certifikace :
maturitní zkouška, maturitní vysvědčení
1. Předpokládané výsledky vzdělávání
1.1 Obecná úvodní
část
Po skončení přípravy ve studijním
oboru mechanik strojů a zařízení, úspěšném vykonání maturitní zkoušky
a po příslušné praxi je absolvent schopen ručně a strojně obrábět
materiály, svařovat a po zaškolení řezat kyslíkem, vyrábět a montovat
strojní součásti, sestavovat, opravovat a oživovat strojírenské výrobky,
diagnostikovat a odstraňovat poruchy na složitých strojích a zařízeních,
zajišťovat předávací a opravá
renský servis.
1.2. Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po
jejím ukončení žák:
- disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a
sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní,
demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
- chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné
k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské
povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s lidmi
se zdravotním znevýhodněním i s příslušníky společenských minorit,
nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
chápal jazyk jako prostředek komunikace a
systém, dokázal jej vhodně užívat v nejrůznějších komunikativních
situacích,
uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně i písemně vyjadřovat,
uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat
se o běžných věcech, kulturních zážitcích i odborné problematice výstižně
a logicky,
získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď
o skutečnosti, byl si vědom hodnoty kulturních památek a chápal přínos
umění pro život člověka,
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a
historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa
a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své
současnosti,
byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek mezikulturní
komunikace, poznávání kulturního bohatství druhých národů, vzájemného
porozumění a pochopení,
používal cizí jazyk k získávání informací z různých
zdrojů, byl motivován ke studiu cizích jazyků a byl schopen používat je
jako prostředek pro potřeby svého povolání i v mezinárodní
spolupráci,
používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně
symboliky a terminologie,
uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal
odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval
geometrickou představivost,
porozuměl závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů,
diagramů, tabulek atd.,
uměl řešit problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat
matematických postupů, pracovat s informacemi a obhájit vlastní řešení,
osvojil si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní hlouběji
porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům svého
oboru, naučil se (např. v oblasti ekologie, ochrany zdraví atd.) zaujímat
aktivní postoje a hledat řešení problémů,
uvědomoval si odpovědnost za vlastní zdraví a aktivně usiloval o
zdokonalování své tělesné zdatnosti,
projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl
ohleduplný k ostatním.
1.3. Odborné vědomosti,
dovednosti a postoje
Po skončení přípravy ve studijním oboru mechanik strojů
a zařízení a po úspěšném vykonání maturitní zkoušky absolvent u
mí:
- číst technické výkresy detailů, schémat a sestavení, orientuje se v technické
dokumentaci a podle ní dovede určit tvar, rozměry, tolerance a drsnost
opracování,
- číst průvodky s technologickým postupem sestavení a montáže,
- vyhledávat potřebné hodnoty v
dílenských tabulkách, normách
a normogramech,
- orientovat se v základních normách a předpisech oboru elektro,
- orientovat se ve strojírenských materiálech a má přehled o jejich výrobě,
zkoušení, použití a zpracování,
- rozlišovat běžné strojírenské materiály podle norem, určit
jejich vlastnosti a respektovat je při zpracování,
- rozměřit a orýsovat obrobky,
- upínat a opracovávat obrobky a provádět jednoduché kovářské práce,
- využívat optimální organizaci montážních prací,
- porozumět technologickým postupům při montáži, kontrole správné
funkční činnosti strojů a zařízení, při jejich sestavení, zabíhání
a předávání uživateli,
- stanovit pracovní postupy k využívání moderních pracovních
metod a pomůcek,
- určit a používat pomocné materiály pro zpracování detailů,
chlazení a mazání nástrojů, pro montáž a konzervování, volit, upínat,
kontrolovat a udržovat řezné nástroje a ostatní pracovní prostředky,
- seřizovat a obsluhovat pomocné ruční a mechanické strojky a zařízení
nevyžadující speciální školení,
- seřizovat, obsluhovat, kontrolovat a udržovat pomocné ruční a
mechanizované nástroje a ostatní pracovní prostředky,
- ovládat základní elektrotechnické práce a postupy,
- pracovat na NC strojích,
- používat základní automatizační a výpočetní techniku,
- manipulovat s materiálem v rámci montážních
prací a používat zdvihací zařízení dle daných předpisů a směrnic,
- orientovat se v základních vztazích svého odvětví výroby k životnímu
prostředí a v zásadách jeho ochrany před možnými negativními
vlivy, dovede své pracovní činnosti v rámci plnění pracovních
úkolů vykonávat tak, aby životní prostředí nenarušoval, ale naopak
přispíval k jeho zlepšení,
- dodržovat při práci zásady a předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci a hygieny práce, předpisy protipožární ochrany a umí
zacházet s protipožárním zařízením.
Příprava ve studijním oboru mechanik strojů a zařízení
vytváří i předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné praxi byl
schopen:
- aplikovat technické zobrazování technologických součástí používaných
ve strojírenství, lícovací soustavu a značení drsnosti povrchu,
- chápat funkci a použití strojů a zařízení včetně jejich součástí,
- zpracovat ručně s použitím dosažitelných mechanizovaných nástrojů
a zařízení kovové i nekovové součásti a obrobky,
- montovat a demontovat složitější stroje a zařízení,
- pomocí běžně užívaných nástrojů a zařízení používat jeden ze
způsobů svařování,
plnit odpovídající výkonové normy,
řídit menší pracovní kolektiv.
1.4 Klíčové dovednosti
Z profesního hlediska jsou pro absolventa velmi důležité
numerické aplikace, dovednosti řešit problémy a problémové situace a
dovednosti využívat informační technologie a pracovat s informacemi, při zařazení
do technickohospodářské funkce se k tomu přiřazují komunikativní
dovednosti.
Absolvent umí:
- řešit praktické úkoly a situace z běžného života i z oblasti
vlastní profese a využívat matematické a přírodovědné poznatky,
- z osobního a profesního hlediska s pomocí řešit problémy
a problémové situace,
- pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých informačních
zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním a
mimopracovním životě,
- vyjadřovat se ústně i písemně přiměřeně situaci, zpracovávat písemný
materiál, vysvětlovat a znázorňovat, číst s porozuměním a využívat
informací získaných četbou,
Předpokladem dalšího zkvalitňování osobního i
pracovního života jsou personální a interpersonální dovednosti a
schopnost získávat a zpracovávat informace a následně je využívat.
Absolvent dovede využívat sebepoznávání a sebekontrolu
pro stanovení a realizaci přiměřených cílů vlastního osobnostního i
pracovního rozvoje, dovede zdokonalovat osobní a pracovní výkon a
dodržovat zdravý životní styl, dovede spolupracovat s druhými
osobami na dosažení kolektivních cílů, přijímat a nést odpovědnost za
vlastní práci i práci ostatních:
2. Možnosti uplatnění absolventa
Po úspěšném vykonání maturitní zkoušky bude absolvent
studijního oboru připraven vykonávat náročné pracovní činnosti dělnických
povolání při opravách, seřizování a oživování strojů a strojních
zařízení, včetně jejich příslušenství a technickohospodářských činností
provozního charakteru.
Po absolvování příslušné praxe a případných předepsaných
zkoušek může samostatně podnikat v oboru.
Studijní obor mechanik strojů a zařízení připravuje
zejména pro dělnická povolání:
- montér točivých strojů
- montér vzduchotechniky
- montér zámečník
- strojní zámečník
Absolventi se mohou uplatnit také v některých příbuzných
dělnických povoláních, jako jsou:
mechanik
provozní zámečník
puškař
stavební zámečník
zámečník opravář
mechanik polygrafických strojů
mechatronik apod.
3. Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi studijního oboru, kteří úspěšně vykonali
maturitní zkoušku, se mohou ucházet o studium na vysokých školách (včetně
vojenských) za stejných podmínek jako absolventi ostatních druhů středních
škol, poskytujících úplné střední vzdělání.