Kód a název: |
23-45-L/009
Letecký mechanik |
Dosažený
stupeň vzdělání: |
úplné střední odborné |
Způsob
ukončení a certifikace: |
maturitní
zkouška, maturitní vysvědčení |
1. Předpokládané výsledky vzdělávání
Po ukončení přípravy, úspěšném vykonání maturitní zkoušky a po příslušné praxi je absolvent schopen samostatně provádět montáž, výrobu, předletové a poletové ošetření letadel, pravidelné prohlídky a údržby letadel podle provozních předpisů, a to jak na odbavovacích plochách, tak i v dílnách.
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení žák:
-
disponoval rozvinutými dovednostmi potřebnými k sebereflexi a
sebehodnocení, utvořil si adekvátní sebevědomí, měl pozitivní,
demokratické společnosti odpovídající hodnotovou orientaci,
-
chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné
k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské
povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti,
-
uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s lidmi
se zdravotním znevýhodněním i s příslušníky společenských
minorit, nepodléhal xenofobii, rasizmu a intoleranci,
-
chápal jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokázal
jej vhodně užívat v nejrůznějších komunikativních situacích,
-
uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské
a pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně ústně i písemně vyjadřovat,
uplatňoval společenskou a řečovou etiketu,
-
uměl získávat
a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech,
kulturních zážitcích i odborné problematice výstižně a logicky,
-
získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď
o skutečnosti, byl si vědom hodnoty kulturních památek a chápal přínos
umění pro život člověka,
-
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a
historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
-
rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa
a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti,
-
byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek
mezikulturní komunikace, poznávání kulturního bohatství druhých národů,
vzájemného porozumění a pochopení,
-
používal cizí jazyk k získávání informací z různých
zdrojů, byl motivován ke studiu cizích jazyků a byl schopen používat je
jako prostředek pro potřeby svého povolání i v mezinárodní
spolupráci,
-
používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně
symboliky a terminologie,
-
uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal
odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval
geometrickou představivost,
-
porozuměl závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů,
diagramů, tabulek atd.,
-
uměl řešit problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat
matematických postupů, pracovat s informacemi a obhájit vlastní řešení,
-
osvojil si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní
hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům svého
oboru, naučil se (např. v oblasti
ekologie, ochrany zdraví) zaujímat
aktivní postoje a hledat řešení problémů,
-
uvědomoval si odpovědnost za vlastní zdraví a aktivně usiloval o
zdokonalení své tělesné zdatnosti,
- projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl ohleduplný k ostatním.
Po ukončení přípravy ve studijním oboru letecký mechanik a po úspěšném vykonání maturitní zkoušky absolvent umí:
-
správně a samostatně číst technické výkresy a ostatní
dokumentaci,
-
kreslit výrobní výkresy a náčrtky jednoduchých součástí,
-
orientovat se ve schématech jednotlivých systémů,
-
používat odbornou literaturu a dokumentaci,
-
zhotovovat součásti a zpracovávat kovové a nekovové materiály a
polotovary,
-
opravovat a seřizovat jednodušší části, zařízení a systémy, zjišťovat
a odstraňovat závady, provádět jednoduché opravy a údržbu, provádět
prohlídky a provozní ošetření v souladu s typovými předpisy,
-
měřit příslušnými měřidly a používat diagnostické pomůcky, ošetřovat
přidělené pracovní prostředky,
-
a zná funkci a činnost strojních součástí a zařízení systémů,
-
využívat základních způsobů ochrany materiálu před korozí,
dovede používat technologie provozních ošetření,
-
se orientovat v základních vztazích svého odvětví k životnímu
prostředí a zásadám jeho ochrany před možnými negativními vlivy (dovede
své pracovní činnosti v rámci plnění pracovních úkolů vykonávat
tak, aby životní prostředí nenarušoval, ale naopak přispíval k jeho
zlepšení),
-
dodržovat požadavky právních a ostatních předpisů k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci souvisejících s výkonem opravárenských
a výrobních prací, obecné zásady bezpečného chování, zásady požární
prevence a zacházení s věcnými prostředky požární ochrany
Příprava ve studijním oboru letecký mechanik vytváří předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné praxi uměl:
-
číst složitou grafickou dokumentaci,
-
orientovat se v zahraniční dokumentaci,
-
provádět montáže, demontáže a opravy rozebíratelných spojů a
zajišťovat je,
-
konat práce, při kterých se vyskytuje vzájemná vazba systémů (mechanické,
elektro, hydraulické, palivové, klimatizace atd.),
-
provádět kontrolní práce a přezkoušení systémů, dovedl vyhledávat
poruchy a znal hlavní zásady jejich odstranění,
-
provádět nivelaci, předletová a poletová ošetření,
-
obsluhovat měřící a diagnostické zařízení,
-
provádět prohlídky, ošetření i drobnou údržbu letadel,
-
řešit ekonomické otázky a možnosti zvyšování produktivity práce
i šetření energií,
-
používat odbornou cizojazyčnou terminologii,
- posuzovat přímé a nepřímé vlivy své výrobní a opravářské činnosti na životní prostředí, hodnotit je a zaujímat k nim odpovědná stanoviska.
Z profesního hlediska jsou pro absolventa velmi důležitá numerická dovednost, dovednost řešit problémy a problémové situace, dovednost využívat informační technologie a pracovat s informacemi, při zařazení do technickohospodářské funkce se k tomu přiřazuje i komunikativní dovednost.
Absolvent při řešení praktických úkolů a situací z běžného života i z oblasti vlastní profese při využívání numerických dovedností umí:
- porozumět termínům kvantifikujícího charakteru v mluveném projevu,
- systematicky třídit číselné údaje, hodnotit je a využívat v osobním i profesním životě,
- přesně a efektivně vést číselné záznamy využitelné v osobním životě i v povolání,
- vytipovat měřitelné a vypočitatelné složky reálné situace,
- provádět správně dílčí operace používané v rámci různých metod aplikovaných při řešení jednotlivých složek situace,
- na základě dílčích výsledků sestavit pro konkrétní praktické potřeby ucelený přehled o dané situaci,
- graficky znázorňovat reálné situace tam, kde grafické znázornění napomáhá kvantitativnímu řešení,
- na základě dílčích výsledků porozumět grafickému znázornění reálné situace a umí je využívat v praxi.
Absolvent z osobního a profesního hlediska při řešení problémů a problémových situací umí:
- na základě analýzy formulovat podstatu problému a jeho nejzávažnější rysy,
- zhodnotit význam a závažnost rozmanitých informací, získat chybějící informace, na základě jasně formulovaných kritérií vytřídit informace, které jsou pro řešení problému nejpodstatnější,
- hledat různé možnosti řešení, zvážit jejich klady i zápory v daném kontextu i v dlouhodobějších souvislostech, stanovit kritéria pro volbu optimálního řešení,
- určit vhodné postupy pro realizaci zvoleného řešení a dodržovat je.
Absolvent dovede pracovat s osobním počítačem, využívat rozmanitých informačních zdrojů a informací různého druhu a charakteru v pracovním a mimopracovním životě:
- je seznámen s počítačem, jeho základními částmi a způsoby obsluhy,
- má základní znalosti o struktuře a činnosti počítače,
- umí pracovat s textovým editorem a aplikačním programem využívaným ve své profesi,
- zná obsluhu periferních zařízení potřebných k činnosti používaných programů,
- dodržuje zásady prevence zdravotních rizik práce na zařízeních se zobrazovacími jednotkami a opatření k ochraně zdraví
- umí za účelem vyhledání informace určitého charakteru zvolit odpovídající informační zdroj,
- umí běžné zdroje informací používat takovým způsobem, že požadované informace získá s minimální ztrátou času a minimem vynaloženého úsilí,
- umí získané informace využívat při výkonu svého povolání i v mimopracovním životě,
- umí si zaznamenávat informace různého druhu a charakteru vhodným způsobem, který mu usnadní jejich další využití,
- zná různé formy uchovávání a předkládání textových, grafických a numerických informací běžně používané ve své profesi a umí zhodnotit, jaký přínos má jejich využití pro vlastní práci,
- umí evidovat, systematicky třídit, zařazovat a uchovávat pracovní informace podle požadavků specifikovaných ve zvolené profesi,
- umí z informací pracovního charakteru vybírat informace adekvátní vzhledem k situaci ve které budou využity a posoudit, jak mohou ovlivnit jeho vlastní práci a pracovní výkon jeho spolupracovníků,
- umí vhodným způsobem předkládat informace pracovního charakteru s ohledem na jejich následující uživatele,
- umí chránit informace proti zneužití, znehodnocení či manipulacím, vyžaduje-li to charakter povolání,
- využívá běžných zařízení informační technologie v souladu s požadavky kladenými na bezpečnost, hygienu a ochranu zdraví při práci.
Absolvent umí komunikovat kultivovaně a přiměřeně komunikační situaci, v mateřském i cizím jazyce, v projevech mluvených i psaných, je schopen:
- vyjadřovat otevřeně, jasně a přiměřeně situaci své názory, postoje požadavky,
- přiměřeně změnit svou komunikaci jak na základě zpětné vazby získané od druhých, tak na základě vlastního hodnocení svého projevu,
- hovořit na veřejnosti a vhodně přitom využívat neverbální komunikace i názorných pomůcek, diskutovat, formulovat a obhajovat vlastní názor, vhodně a promyšleně argumentovat,
- shrnout diskusi či rozhovor, vyjádřit jejich podstatné myšlenky,
- ověřit, zda správně pochopil smysl sdělení druhé osoby i to, zda bylo dobře pochopeno jeho sdělení,
- v písemném i ústním projevu dodržovat spisovnou a jazykovou normu, popř. použít odpovídajících příruček,
-
při zpracování písemného
materiálu zvolit odpovídající formu i obsah vzhledem k účelu, funkci,
obsahu i adresátům (klientům,
návštěvníkům, nadřízeným, podřízeným apod.),
-
písemně zaznamenat podstatné myšlenky z ústních projevů druhých
(např. z přednášky,
diskuse, porady),
-
vyhledávat a používat informace z různých písemných zdrojů (slovníky, příručky, podnikové materiály aj.),
-
orientovat se v různých typech dokumentů (schémata,
diagramy, fotografie, tabulky aj.),
získávat z nich potřebné informace,
-
rozumět odbornému textu potřebnému pro pracovní činnost či
studium, zpracovat z něj odpovídající záznam (výtah,
anotaci aj.).
Předpokladem dalšího zkvalitňování osobního i pracovního života jsou personální a interpersonální dovednosti a schopnost získávat a zpracovávat informace a následně je využívat.
Absolvent dovede využívat sebepoznávání a sebekontrolu pro stanovení a realizaci přiměřených cílů vlastního osobnostního i pracovního rozvoje, dovede zdokonalovat osobní a pracovní výkon a dodržovat zdravý životní styl, dovede spolupracovat s druhými osobami na dosažení kolektivních cílů, přijímat a nést odpovědnost za vlastní práci i práci ostatních:
-
dovede samostatně nebo s omezenou pomocí zjišťovat slabé i silné
stránky své osobnosti,
-
významně se podílet na vytýčení krátkodobých cílů zaměřených
na zdokonalení své výkonnosti, na podnět uvažovat i o svých dlouhodobých
perspektivách s ohledem na své možnosti, samostatně podávat vhodné
jednodušší návrhy takto zaměřené,
-
určovat převážně samostatně závažné nedostatky i kvality v osobním
a pracovních výkonech,
-
plnit plán činností směřujících k daným cílům a snaží se
průběžně a většinou samostatně využívat sebekontroly a sebehodnocení
ke zlepšení těchto činností,
-
přistupovat převážně kladně k hodnocení své osoby a srovnávat
toto hodnocení s vlastními zjištěními o svých nedostatcích, obojího
využívat k nápravě své činnosti,
-
zaměřovat vlastní činnost na splnění osobní odpovědnosti a dosažení
kolektivního cíle,
-
poskytovat samostatně informace důležité pro rozdělení společné
odpovědnosti (o vlastní
kompetenci k pracovnímu výkonu, o postupu v práci),
samostatně předkládat vhodné návrhy na vykonání takové práce, kterou je
schopen odpovědně splnit,
-
předkládat i přiměřené návrhy na rozdělení dílčích odpovědností
ostatním a posuzovat společně s ostatními, zda jsou schopni zadané úkoly
zvládnout,
-
dodržovat zadané pracovní metody, podílet se svými návrhy na jejich
stanovení, organizovat vlastní činnost tak, aby splnil vlastní odpovědnost,
kontrolovat, v jakém rozsahu odpovídá jeho práce rozvrhu času, s pomocí
nebo samostatně hodnotit její kvalitu,
-
využívat informací spolupracovníků a přizpůsobovat své pracovní
výkony společným požadavkům a měnícím se pracovním podmínkám,
informovat spolupracovníky o změnách na pracovišti, které by ovlivnily
výkony jednotlivců i dosažení společného cíle,
-
přivykat samostatné práci i týmové spolupráci a vést při jednodušší
práci menší kolektiv a nést odpovědnost i za práci druhých.
2.
Možnosti uplatnění absolventa
Po úspěšném vykonání maturitní zkoušky bude absolvent studijního oboru připraven vykonávat náročné pracovní činnosti dělnických povolání dle kvalifikace v souladu s požadavkem předepsané délky odborné praxe a předepsaného doplňujícího vzdělání.
Studijní obor připravuje zejména pro dělnické povolání letecký mechanik.
3.
Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi studijního oboru, kteří úspěšně vykonali maturitní zkoušku, se mohou ucházet o studium na vysokých školách (včetně vojenských) za stejných podmínek jako absolventi ostatních druhů středních škol poskytujících úplné střední vzdělání.