a)
Název vzdělávacího programu studijního oboru:
Kmenový obor:
2345M Servis a opravy strojů a zařízení
Obor přípravy:
23-45-M/004 Silniční
doprava
b) Vstupní předpoklady:
úspěšné ukončení 9. ročníku základní školy,
prospěch
odpovídající stanoveným požadavkům,
zdravotní
způsobilost
Požadavky
na duševní a fyzické vlastnosti uchazeče o studium jsou podmíněny budoucími
pracovními podmínkami absolventa. Zdravotní způsobilost potvrzuje s konečnou
platností příslušný lékař.
c) Délka vzdělávacího programu a formy studia:
Denní forma studia:
4 roky
Večerní forma studia:
5 roků
Dálková forma studia:
5 roků
d) Pojetí a organizace vzdělávacího
programu
Studijní
obor 23-45-M/004
Silniční doprava je určen pro přípravu kvalifikovaných odborníků pro provoz, diagnostiku, opravy
a údržbu v oblasti silniční dopravy, kteří budou schopni uplatnit své
odborné vzdělání ve výrobní i nevýrobní sféře a v živnostenském
podnikání.
Základním cílem vzdělávacího programu je dosáhnout toho, aby žáci
dovedli využívat získané vědomosti a dovednosti v praxi, při řešení
konkrétních problémů a situací. K důležitým výchovným cílům
proto patří výchova k odpovědnosti, spolehlivosti, přesnosti,
pracovní kázní, samostatnosti v rozhodování, bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci a hygieny práce, ochraně a péči o životní prostředí.
Výuka se skládá z teoretických předmětů realizovaných v učebnách školy (některé odborné předměty v odborných učebnách) a z praxe realizované ve školních dílnách nebo na pracovištích dopravních a jiných firem. V některých případech se třída na výuku dělí, např. cizí jazyky, kontrola a měření.
Po zvládnutí teoretické a praktické části výuky
vykonají absolventi maturitní zkoušku a získají tak potřebnou kvalifikaci
pro technické činnosti v oblasti silniční dopravy. Uplatnění naleznou
i v příbuzných oblastech. Případné odborné zaměření se může uvést
na vysvědčení.
e)
Charakteristika
obsahových složek
Obsah vzdělání ve studijním oboru
23-45-M/004 Silniční
doprava je tvořen složkou všeobecného
vzdělávání a složkou odborného
vzdělávání.
Složka
všeobecného vzdělávání zahrnuje všechny oblasti vzdělávání,
stanovené Standardem středoškolského
odborného vzdělávání.
Jazykové vzdělávání
(Český jazyk, Cizí jazyk) rozvíjí komunikativní kompetence žáků a učí
je používat jazyka jako prostředku k dorozumívání, myšlení a výměně
informací. Podílí se na rozvoji sociální kompetence žáků a jejich všeobecného
kulturního rozhledu.
Společenskovědní a esteticko-výchovné vzdělávání (Občanská nauka, Dějepis) má výraznou antropocentrickou orientaci, se zdůrazněním kognitivní oblasti na úkor oblasti formativní.
Matematické vzdělávání
(Matematika) vede žáky k pochopení kvantitativních vztahů v přírodě
i společnosti a vybavuje je poznatky užitečnými v každodenním životě
i pro chápání technických a ekonomických jevů. Podílí se na rozvoji
samostatného logického myšlení a poskytuje žákům ucelený systém poznatků
využitelných ve studovaném oboru.
Přírodovědné vzdělávání
(Fyzika, Chemie) umožňuje žákům proniknout do dějů probíhajících v živé
i neživé přírodě, na Zemi i ve vesmíru. Žáci získávají informace významné
pro pochopení moderních oblastí vědění.
Rozvoj tělesné kultury (Tělesná výchova) se podílí na formování biologické a sociální stránky osobnosti žáka. Působí na upevňování zdraví žáků a na formování a zdokonalování jejich tělesného a pohybového vývoje.
Složka
odborného vzdělávání je tvořena odbornými předměty povinného základu
a odbornými předměty výběrovými.
Odborné předměty povinného základu
vytvářejí předpoklady pro získání základních odborných znalostí, potřebných
pro studium výběrových odborných předmětů a pro zvýšení adaptability a
schopnosti rekvalifikace při měnících se podmínkách trhu práce. Patří
se předměty:
Práce s počítačem seznamuje žáky se základním učivem, potřebným
pro využívání počítačů v profesní i soukromé oblasti
Ekonomika vytváří předpoklady pro správnou orientaci v tržním prostředí
Technické kreslení obsahuje učivo, potřebné pro technické zobrazování
Strojírenská technologie seznamuje s druhy, vlastnostmi a použitím technických
materiálů a jejich zpracování
Mechanika vytváří základní předpoklady pro uvědomělé chápání učiva
strojírenských odborných předmětů a pro realizaci všech strojírenských
technických výpočtů
Části strojů a mechanizmy umožňují pochopení podstaty funkce všech strojů
Elektrotechnika vytváří základní předpoklady pro pochopení elektrotechnických
jevů a podstaty funkce elektrických strojů
Automatizace seznamuje se základy automatického řízení
Kontrola a měření učí žáky způsobům měření technických veličin
Manipulační technika seznamuje s druhy manipulačních prostředků
pro nakládání a vykládání silničních dopravních prostředků
Silniční doprava pojednává o fungování silniční dopravy
Praxe vybavuje
žáky základními praktickými dovednostmi, potřebnými v technické
oblasti silniční dopravy
Odborné předměty výběrové
rozšiřují a prohlubují znalosti žáků s ohledem na zvolený směr
jejich dalšího odborné vzdělávání a vytvářejí předpoklady pro co
nejrychlejší začlenění absolventů do pracovního procesu. Vhodnou volbou výběrových
odborných předmětů lze vytvářet odborná zaměření. Odborné výběrové
předměty určuje a zpracovává škola, podle konkrétní situace na trhu práce,
popř. podle požadavků podniků daného regionu.
Základní učivo, obsažené ve výběrových předmětech, škola doplní
do této části charakteristiky studijního oboru.
Klíčové
dovednosti prostupují celým vzdělávacím procesem. Jsou realizovány
ve všech vyučovacích předmětech. Jedná se zejména o dovednosti řešit
problémy a problémové situace, dovednosti využívat informační technologie
a pracovat s informacemi, dovednosti komunikativní a dovednosti personální
a interpersonální. Přehled začlenění klíčových dovedností je uveden v tabulce
na straně 16.
f) Metodické přístupy
Vyučující koordinují vzájemně výuku, aby všeobecné předměty
vytvářely předpoklady pro bezproblémovou výuku odborných předmětů, aby
u odborných předmětů docházelo k logickým návaznostem učiva. Zejména je
nutná návaznost učiva odborných předmětů teoretických, na učivo předmětu
praxe.
Vyučující se snaží v maximální míře využívat při výuce názorných
didaktických pomůcek (modely, transparentní fólie, videofilmy, softwarové
produkty PC apod.). Vyučující také doplňuje teoretické odborné učivo
vhodnými současnými příklady z praxe a upozorňuje na trendy vývoje v oblasti
silniční dopravy. Vyučující vhodně využívá metody problémové výuky.