a)
Název vzdělávacího programu studijního oboru:
Kmenový obor:
2345M Servis a opravy strojů
a zařízení
Studijní obor:
23-45-M/004 Silniční
doprava
b)
Zaměření
studijního oboru:
Žáci jsou připravováni pro oblast provozu, údržby, diagnostiky a oprav silničních motorových vozidel. Škola může žáky odborně zaměřit podle potřeb regionu, trhu práce a zájmu žáků, s ohledem na své možnosti materiálního a personální zabezpečení vzdělávacího procesu. Součástí vzdělávacího programu může být i získání řidičského oprávnění podle možností a podmínek školy.
c)
Dosažený stupeň vzdělání:
úplné střední odborné
d) Způsob ukončení
a certifikace: maturitní
zkouška - vysvědčení o maturitní zkoušce
e)
Cíle vzdělávání
Vzdělávání
ve studijním oboru 23-45-M/004
Silniční doprava vytváří předpoklady, aby absolvent byl schopen
v silniční dopravě vykonávat v praxi činnosti spojené s provozem,
údržbou, diagnostikou a opravami silničních motorových vozidel.
Obecná část
Výuka postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení
žák:
-
disponoval rozvinutými
dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si
adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající
hodnotovou orientaci
-
chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné
k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské
povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti
-
uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí; byl připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci
-
chápal jazyk jako prostředek komunikace a systém, dokázal jej vhodně
užívat v nejrůznějších komunikativních situacích
-
uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně
ústně i písemně vyjadřovat, uplatňoval
společenskou a řečovou etiketu
-
uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích
i odborné problematice výstižně
a logicky
-
získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď
o skutečnosti, byl si vědom významu umění pro člověka a hodnoty kulturních
památek, dovedl si vybírat druhy a žánry umění, byl tolerantní ke vkusu
druhých
-
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a
historické památky a byl ochoten
je ochraňovat
-
rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa
a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti
-
byl schopen používat cizí
jazyk jako prostředek mezikulturní
komunikace v rámci Evropy i světa, poznávání kulturního bohatství
druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i jako prostředek
pro potřeby svého povolání a dalšího vzdělávání
-
dokázal v cizím jazyce komunikovat v běžných společenských
i pracovních situacích, rozuměl odbornému textu, uvědoměle pracoval s
odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k dalšímu studiu
cizích jazyků
-
používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně
symboliky a terminologie
-
uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal
odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval
geometrickou představivost
-
porozuměl závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů,
diagramů, tabulek atd.
-
uměl řešit problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat
matematických postupů, pracovat s informacemi
a obhájit vlastní řešení
-
osvojil si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní
hlouběji porozumět přírodním jevům a procesům i odborným problémům svého
oboru, naučil se zaujímat aktivní postoje a hledat řešení problémů
-
dokázal poskytnout první
pomoc při úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady
správné životosprávy, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné
zdatnosti a uvědomoval si její význam
-
projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl
ohleduplný k ostatním
-
dovedl pracovat s počítačem a využívat informačních zdrojů v
pracovním i běžném životě
-
měl vytvořené základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském
podnikání, a to jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání
potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti
zdravého rizika k prosazení svých záměrů
-
dovedl se orientovat v základních ekonomických otázkách
Odborná část
Absolvent studijního oboru 23-45-M/004
Silniční doprava získává středoškolské všeobecné i odborné
vzdělání. Po nástupní praxi a příslušné době zapracování je připraven
pro výkon středních technicko-hospodářských funkcí a pro výkon náročných
dělnických činností v oblasti silniční dopravy. Může zastávat různé
funkce technologického, konstrukčního a provozního charakteru, popřípadě
provádět podnikatelskou praxi. Z těchto důvodů je dostatečně adaptabilní
a logicky myslící a je schopen aplikovat získané vědomosti, dovednosti a návyky
při řešení konkrétních problémů. Je schopen práce samostatné i týmové.
Má trvalý zájem o sledování odborného vývoje svého oboru, zná význam
soustavného sebevzdělávání a studia odborné literatury i cizích jazyků.
Absolvent ovládá vybrané základní manuální dovednosti. Je schopen
na odpovídající úrovni jednat cílevědomě, rozvážně a rozhodně.
Absolvent má vytvořené vzdělanostní předpoklady pro získání
vysokoškolského vzdělání v oborech dopravních a strojírenských, popř. i
v oborech příbuzných.
V oblasti odborného vzdělání získává absolvent základní odborné
vědomosti, dovednosti, návyky a postoje, potřebné pro uplatnění v oblasti
silniční dopravy:
-
ovládá odbornou terminologii typickou pro silniční dopravu a je
schopen využívat obecných poznatků, pojmů, pravidel a principů při řešení
praktických úkolů
-
umí se přesně technicky vyjadřovat v ústním i písemném projevu,
umí pracovat s odbornou literaturou
-
uvědomuje si odpovědnost za výsledky své práce, je schopen dodržovat
technologickou a pracovní kázeň
-
je schopen samostatného rozhodování s vyšším stupněm odpovědnosti
-
má základní znalosti z výpočetní techniky, ovládá přípravu
vstupních dat, orientuje se ve vstupních údajích a zná uplatnění výpočetní
techniky v technologickém procesu
-
rozumí základním pojmům a vztahům v oblasti ekonomiky a informačních
soustav, v oblasti metod plánování a ekonomiky práce a je schopen orientovat
se v tržním prostředí
-
má všeobecné vědomosti v oblasti normalizace a standardizace
-
umí pracovat se strojnickými tabulkami a odbornou literaturou
-
umí se orientovat ve výkresové dokumentaci v rámci základních strojírenských
technologií
-
umí číst strojnické výkresy a ovládá zobrazování tvaru strojních
součástí a částí a zhotovování technických výkresů, včetně kótování,
tolerování a úpravy povrchu, a to s ohledem na funkci, výrobu, montáž a
kontrolu
-
zná základní druhy technických materiálů a jejich použití,
mechanické a technologické vlastnosti, metody tepelného zpracování a
povrchových úprav a metody kontroly jakosti
-
zná hlavní strojírenské technologie a strojní zařízení pro přeměnu
polotovaru ve výrobek a nástroje, zařízení a pomůcky, jimiž se tato přeměna
uskutečňuje
-
umí navrhovat jednoduché strojní součásti na základě pevnostních
výpočtů
-
umí aplikovat vědomosti o silových účincích působících na tuhá
tělesa, o napětí, dimenzování a
deformaci pružných těles s ohledem na jejich bezpečnost, o pohybu a jeho příčinách,
o silových a kinematických poměrech v kapalinách a o vlivu tepla na stav
plynů
-
zná podstatu funkce a základy konstrukce strojních součástí, částí,
mechanismů a strojů používaných v silniční dopravě
-
chápe základy elektrotechniky a elektroniky a jejich aplikace, je
schopen číst a používat elektrotechnickou dokumentaci, vyhledávat potřebné
údaje v normách a odborné literatuře, tabulkách a diagramech, kreslit schémata
jednoduchých součástí a obvodů
-
chápe podstatu základních měřicích metod a technik a je schopen měřením
a kontrolou ověřovat základní funkce elektrotechnických zařízení
-
je schopen uplatňovat nejdůležitější zásady bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci, především ochranu před účinky elektrického proudu a
poskytovat první pomoc
-
zná činnost základních automatizačních obvodů, bloků a přístrojů
a jejich použití v oblasti silniční dopravy
-
zná význam, funkci a způsoby použití přípravků,
měřidel a měřicích a regulačních zařízení používaných ve
strojírenství a ovládá práce s přístrojovou technikou při kontrole přesnosti
a jakosti výrobků
-
zná
dopravní soustavy a jejich principy a základní prostředky v dopravě
-
zná
dopravní proces a jeho energetickou náročnost
-
zná základní
problematiku silničního dopravního inženýrství
-
zná
specifikace a vlastností přepravovaných materiálů z hlediska manipulace
-
má znalosti z oblasti paletizace a kontejnerizace a zná prostředky
pro manipulaci s paletami a kontejnery
-
má základní
znalosti jeřábů a výtahů a jejich použití
-
má základní
znalosti z oblasti kontinuální dopravy
-
má
znalosti pomocných zařízení pro manipulaci se sypkými hmotami
-
má
znalosti pneumatické a hydraulické doprava
-
má
znalosti z oblasti skladování a balení
-
má základní
znalosti z oblasti technicko-ekonomických aspektů manipulačních zařízení
-
zná hlavní zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
-
je schopen dodržovat zásady protipožární ochrany, používat
jednoduché hasební prostředky a hasicí přístroje
-
je schopen se přizpůsobit měnícím se podmínkám na trhu práce
Vhodnou volbou výběrových předmětů je možné žáky odborně zaměřit požadovaným směrem. Obsah těchto předmětů si škola vytváří sama a přizpůsobuje jej situaci na trhu práce, požadavkům vyplývajícím z vědecko-technického rozvoje, popř. požadavkům podniků daného regionu.
Vzdělávací cíle, obsažené ve výběrových předmětech, škola doplní do této části profilu absolventa.
f)
Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent
studijního oboru 23-45-M/004
Silniční doprava je středoškolsky vzdělaný člověk se vzděláním
všeobecným i odborným. Po nástupní praxi a odpovídající době zapracování
je připraven pro výkon středních technicko-hospodářských funkcí a pro výkon
náročných dělnických činností v oblasti silniční dopravy.
Z těchto důvodů musí získat absolvent široký odborný profil s
nezbytným všeobecným vzděláním, být dostatečně adaptabilní i v příbuzných
oborech, logicky myslící, schopen aplikovat získané vědomosti a návyky při
řešení konkrétních problémů, schopen samostatné práce i práce v týmu.
Má vytvořeny základní předpoklady pro případné uplatnění v živnostenském podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů.
Absolvent tohoto studijního oboru může získat i vysokoškolské vzdělání.
g) Požadavky
na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí vzdělávacího procesu je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce. Výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci musí vycházet z platných právních předpisů – zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí postihovat jak předpisy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, tak i hygieny práce, a to z hlediska pracovníka řídicího činnost pracovního kolektivu.
V prostorách
určených pro výuku je třeba vytvořit podle platných předpisů podmínky
pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce,
zvláště při výkonu praktických a laboratorních cvičení.
Základními
podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce se rozumí:
-
důkladné seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci, protipožárními předpisy a technologickými postupy
-
používání technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a
protipožárním předpisům
-
používání osobních ochranných pracovních prostředků podle platných
předpisů
-
vykonávání stanoveného dozoru