PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: 2365H Obráběč kovů, obráběčské práce
Kód a název : 23-56-H/001 Obráběč kovů
Dosažený stupeň vzdělání : střední odborné
Způsob ukončení a certifikace : závěrečná zkouška, výuční list
1. Předpokládané
výsledky vzdělávání
1.1 Obecná úvodní část
Po
ukončení přípravy, úspěšném vykonání závěrečné zkoušky a po příslušné
praxi je absolvent schopen samostatně provádět nastavení, obsluhu a údržbu
základních druhů obráběcích strojů (soustruh, frézka, bruska, vrtačka,
vyvrtávačka apod.), obsluhovat a řídit proces obrábění na obráběcích
strojích s číslicovým řízením
a kontrolovat
a měřit obrobky a ošetřovat běžné
pracovní nástroje. Absolvent může být připraven jako univerzální obráběč
s širokou profilací, a nebo na výkon činností v určité
technologii strojního obrábění.
1.2 Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Příprava žáka v učebním oboru směřuje k tomu,
aby po jejím absolvování
žák:
-
zdokonalil a upevnil své dovednosti potřebné k sebepoznání,
seberegulaci a sebevýchově,
-
upevnil a prohloubil si žádoucí postoje k osobním i nadosobním
hodnotám,
-
uměl v souladu s jazykovými, komunikačními
a společenskými normami řešit základní životní a pracovní
situace,
-
dokázal vyhledávat informace
důležité pro osobní i pracovní
rozvoj, dovedl je používat a předávat,
-
chápal funkci spisovného jazyka a rozdíl mezi
vyjadřováním spisovným a
nespisovným, dovedl se správně a výstižně vyjadřovat v mateřském
jazyce,
-
byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek dorozumění a
předávání informací, rozuměl tématům pojednávajícím o otázkách
osobního, společenského i pracovního života, dokázal se vyjadřovat
v běžných řečových situacích,
-
uvědomoval si význam
umění pro člověka, orientoval
se v druzích a žánrech literatury, dovedl rozlišovat
mezi hodnotnými díly a brakovou
literaturou, byl tolerantní ke
vkusu druhých,
-
cítil
spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické památky
a byl ochoten je ochraňovat,
-
chápal fungování demokracie a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu
občanskému životu,
-
uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
-
pociťoval odpovědnost za sebe sama, svou rodinu i širší lidské
společenství, za svůj stát a
jeho bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony,
-
stavěl si v životě takové priority, které jsou v souladu s humanismem,
slušností a lidskou solidaritou,
-
rozvinul a prohloubil své numerické dovednosti a návyky, pochopil
kvantitativní a prostorové vztahy,
porozuměl závislostem,
-
uměl řešit jednoduché
pracovní i osobní problémy a pracovat s informacemi,
-
osvojil a rozvinul dovednosti, které mu umožní poznávat přírodu i
prostředí, ve kterém lidé žijí a pracují (např. z hlediska ekologie,
ochrany zdraví atd.),
-
byl schopen poskytnout první pomoc při úrazu či náhlém onemocnění,
ovládal zásady správné životosprávy a zdravého životního stylu, vytvořil
si pocit odpovědnosti za vlastní zdraví,
-
měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových
dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení
vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné
zdatnosti a upevňování svého zdraví,
Nepominutelným cílem je příprava absolventa tak, aby byl schopen a ochoten se dále vzdělávat, popřípadě podle situace na trhu práce rekvalifikoval.
1.3
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení přípravy v učebním
oboru obráběč kovů a po úspěšném
vykonání závěrečné zkoušky byl absolvent připraven pro výkon činností
v určité technologii strojního obrábění (soustružení, frézování,
vrtání nebo broušení, popř. dalších technologiích třískového obrábění).
Byl připravován tak, aby mohl podle výkresové dokumentace, technologických
a pracovních postupů a
norem (případně dalších předpisů), pracovat
v podmínkách jak průmyslové, tak živnostenské výroby, aby byl
schopen dosahovat požadovaných výsledků, své činnosti sledovat,
vyhodnocovat a provádět potřebné korekce.
Absolvent umí:
-
správně
a samostatně číst výkresovou dokumentaci (sestavy, detaily), využívat číselné
a slovní údaje uvedené na výkrese, tyto údaje vyhledávat v normách
(tabulkách) a určit hodnoty vztahující se k určení geometrického
tvaru, toleranci rozměrů, tvaru a polohy a
jakosti povrchu, provádět pomocné výpočty a pořídit náčrt zhotovovaných
dílů,
-
využívat
základních vědomostí a dovedností ze základů zpracování kovů,
-
strojním
obráběním kovů (popř. ostatních strojírenských materiálů) soustružením,
frézováním, vrtáním resp. broušením (popř. dalšími metodami třískového
obrábění) na klasických obráběcích strojích zhotovit jednodušší
strojní součásti o přesnosti až IT 7 (výjimečně IT 6), za dodržení
stanovených požadavků na geometrickou polohu a tvar obrobených ploch při
jakosti povrchu až Ra 0,4 za respektování vhodných chladiv a maziv,
-
na základě
pracovních podkladů (tvaru obrobku a požadovaných obráběčských operací)
dovede určit obráběcí stroj pro výrobu, provést jeho celkové seřízení,
obsluhu a běžnou údržbu,
-
rozlišit
obráběné materiály podle označení státní normy, určit jejich vlastnosti
z hlediska jejich obrobitelnosti a stanovit řezné materiály,
-
upínat
obrobky s ohledem na jeho tvar a velikost, způsob obrábění a požadavky
na rozměrové, tvarové a polohové tolerance,
-
nastavit
řezné podmínky obráběcího stroje v závislosti na materiálu a tvaru
obrobku, řezných materiálech, upínacích prostředcích nástrojů a obrobků
a stabilitě obráběcí soustavy,
-
řídit
proces obrábění, analyzovat jeho případné poruchy ke stanovení optimálního
procesu obrábění,
-
na základě
technické dokumentace výrobku stanovit příslušné technologie obrábění
a pracovní postup (sledy operací) vzhledem k funkčním, konstrukčním,
výrobně technickým a hospodárným hlediskům výroby,
-
podle
stanoveného postupu výroby určit a správně používat obráběcí stroje, nástroje,
upínací prostředky nástrojů a obrobků, měřidla a měřicí pomůcky, pomocné a pracovní prostředky,
-
sestavovat,
zadávat a provádět korekce programů a zhotovovat jednoduché obrobky na číslicově
řízených obráběcích strojích z kovových i nekovových technických
materiálů až do přesnosti IT 7 (výjimečně IT 6) a kvality povrchu až Ra
0,4,
-
provádět
systematickou kontrolu kvality obráběných ploch, ve shodě s průběhem
výroby, zadanými parametry kvality a počtem zhotovovaných kusů,
-
určit a
používat měřicí a kontrolní
prostředky pro sledování dílčí i konečné kvality obráběných ploch,
posuzovat případné odchylky od předepsaného rozměru a získaných informací
využít k případným korekcím procesu obrábění,
-
orientovat
se v základních vztazích třískového obrábění k životnímu
prostředí a zásadách jeho ochrany před možnými negativními vlivy, dokáže
svou pracovní činnost vykonávat tak, aby životní prostředí nenarušoval a
dále přispíval k jeho zlepšení,
-
používat
osobní ochranné pracovní prostředky a ovládat
předpisy bezpečnosti a hygieny práce,
-
obsluhovat
protipožární zařízení a ovládat předpisy
protipožární ochrany.
V profilaci absolventů, uskutečňované využitím volitelného obsahu předmětů
i volbou výběrových předmětů, mohou být jejich vědomosti a dovednosti
rozšířeny, popřípadě prohloubeny v některé technologii třískového
obrábění. Profil absolventa musí škola doplnit
o cíle, kterých má být touto profilací dosaženo. Tuto část schválí
ředitel školy. Po schválení se stává součástí povinné učební
dokumentace školy. Doplněná část profilu absolventa může vypadat např.
takto:
Absolvent, jehož vědomosti a dovednosti jsou směrovány k soustružení,
ovládá základní operace soustružením, frézováním, vrtáním a ručním
zpracováním kovů a dále umí vykonávat práce na různých druzích a
typech soustruhů v náročné kusové výrobě, kde náročnost je dána
požadavkem používání přídavného zařízení (např. brousicí), řezání
vícechodých závitů nožem včetně pohybových, používání složitých upínacích
postupů a prostředků obrobku včetně jeho přepínání, soustružení složitějších
obrobků s přepínáním a výkresovým požadavkem dodržení odchylek
polohy nebo tvaru nebo dodržení úhlové přesnosti, obrábění složitějších
tvarových ploch včetně kulových, vzájemné slícovávání
součástí při renovaci dílů apod. nebo požadavkem výkonu prací na
vodorovných vyvrtávačkách, číslicově řízených soustruzích, obráběcích
centrech apod.,
popř. takto:
Absolvent, jehož vědomosti a dovednosti jsou směrovány k frézování
ovládá základní operace soustružením, frézováním, vrtáním a ručním
zpracováním kovů a dále umí vykonávat práce na různých druzích a
typech frézek v náročné kusové výrobě, kde náročnost je daná požadavkem
používání přídavného zařízení pro upínání obrobků (např. otočné
stoly), složitějšího způsobů dělení v dělicím přístroji
(diferenciální dělení, nestejné rozteče ap.), frézování tvarově složitějších
obrobků s přepínáním při dodržení předepsaných úchylek tvaru a
polohy nebo dodržení roztečí o vyšším stupni přesnosti nebo požadavkem
výkonu prací na hoblovkách, obrážečkách, protahovačkách, strojích na výrobu
ozubení, číslicově řízených frézkách, obráběcích centrech apod.,
popř. takto:
Absolvent, jehož vědomosti a dovednosti jsou směrovány k broušení,
ovládá základní operace soustružením, frézováním, vrtáním, broušením
a ručním zpracováním kovů a dále umí vykonávat práce na různých druzích
a typech brusek k náročné kusové výrobě, kde náročnost je daná požadavkem
tvarové náročnosti broušených ploch, stupněm přesnosti
a dodržováním úchylek tvaru a polohy, použití pomocných zařízení
pro upínání obrobků apod. nebo požadavkem výkonu prací na speciálních
bruskách, bruskách pro jemné broušení
a bruskách s číslicovým řízením.
Uvedené okruhy představují pouze příklady možného zaměření výuky. Podle podmínek regionu, stavu trhu práce, požadavku zaměstnavatelů apod. je možno směrovat přípravu na další problematiku obrábění kovů a ostatních technických materiálů nebo připravovat široce profilovaného absolventa, připraveného jako univerzální obráběč (bez konkrétního zaměření).
Škola užívá kód a název oboru 23-56-H/001 Obráběč kovů, je-li příprava absolventa výrazně zaměřena může škola odděleně od tohoto názvu uvádět zaměření (např. soustružník kovů, frézař kovů, obsluha číslicově řízených strojů apod.).
1.4
Klíčové dovednosti
Nejvýznamnějšími klíčovými dovednostmi absolventa jsou z hlediska profesního uplatnění numerické aplikace, které při řešení reálných problémů spočívají v následujících dílčích dovednostech:
- umí využívat získaných matematických a přírodovědných poznatků k přímému řešení jednodušších praktických úkolů a situací z běžného života i z oblasti vlastní profese,
- umí vytipovat měřitelné a vypočitatelné složky jednodušší reálné situace a zvolit z běžných i profesně specifických kvantitativních metod metody vhodné pro její řešení,
-
umí správně provádět dílčí matematické operace používané v profesní
činnosti při řešení konkrétní
situace,
-
umí
graficky znázorňovat jednodušší reálné situace tam, kde
grafické znázornění napomáhá jejich kvantitativnímu řešení,
rozumí grafickému znázornění jednodušší reálné situace a umí
je využít v praxi,
-
umí třídit
číselné údaje, posoudit jejich význam pro osobní
život i povolání a přesně vést číselné záznamy,
-
rozumí běžným termínům kvantifikujícího charakteru v mluveném
projevu.
Absolvent
umí přiměřeně komunikovat v běžných
profesních i životních situacích, tj.:
- pohovořit o běžném životním i pracovním tématu s ohledem na posluchače, věnuje pozornost jejich připomínkám a ověřuje si, zda jeho sdělení bylo pochopeno okolím,
- čitelně zpracovávat běžné písemné materiály v zadané úpravě (např. technickou dokumentaci) pro užší okruh uživatelů, především spolupracovníky a zaměstnavatele,
- vysvětlit, případně i znázornit běžnou záležitost (např. jednodušší poruchu technického zařízení) spolupracovníkům a zaměstnavateli,
- číst s porozuměním obsahu a využívat informací získaných četbou jednodušších písemných materiálů, např. jednodušších pracovních dokumentů.
Při řešení problémů a problémových situací z hlediska profesního a z hlediska schopnosti týmové práce absolvent umí:
- při přímé podpoře od zaměstnavatele zdokonalovat vlastní pracovní výkonnost,
- podílet se na odstraňování nedostatků ve svých pracovních výkonech a na stanovení jednodušších cílů vedoucích ke zlepšení jeho práce,
- polupracovat na dosažení kolektivního cíle s druhými osobami, přijímat a nést odpovědnost za vlastní práci a částečně i za práci ostatních,
- objasnit jednodušší mimopracovní i pracovní
problém, využít za tímto účelem jednoduššího srozumitelného návodu a
zvolit standardní řešení, které je vhodnou reakcí na problém.
Absolvent umí využívat základních zdrojů informací, důležitých pro jeho orientaci v pracovním i mimopracovním životě:
- má přehled o základních zdrojích informací a umí
pro vyhledání běžně požadované
informace využít vhodný informační zdroj,
- umí získané informace zaznamenat,
-
umí na základě konkrétní informace pracovního charakteru
přizpůsobit svůj pracovní postup, výkon apod.
Absolvent umí pracovat uživatelským způsobem s osobním počítačem, zvládá základní způsob jeho obsluhy (spuštění, přechod do textového editoru, základy práce v textovém editoru a obsluhu periferních zařízení potřebných k jeho činnosti), dodržuje základy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci s počítačem.
2. Možnosti uplatnění absolventa
Absolvent učebního oboru obráběč kovů je připraven k výkonu povolání např. obráběče, soustružník kovů, frézař kovů, brusič kovů a nebo obsluha NC a CNC strojů.
Po absolvování příslušné praxe a případných předepsaných zkoušek může samostatně podnikat v daném oboru.
3. Možnosti dalšího
vzdělávání absolventů
Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí do studijního oboru, pro absolventy tříletých učebních oborů, navazujícího na předešlou přípravu.