MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČESKÉ REPUBLIKY
Schválilo
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
dne 24. 7. 2000,
č. j. 24 010/2000-23, s účinností od 1. září 2000
počínaje 1. ročníkem
a
dne 12. 4. 2001, č. j. 15 837/01-23, s účinností od 1. září 2001 počínaje 1.ročníkem
UČEBNÍ
PLÁN
Kmenový
obor:
2356H Obráběč kovů, obráběčské
práce
Učební
obor:
23-56-H/001 Obráběč kovů
Tříleté
denní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet týdenních vyučovacích
hodin v ročníku |
|
||
|
1. |
2. |
3. |
|
A. Povinné |
|
|
|
|
a)
základní |
|
|
|
|
Český jazyk a literatura
|
2 |
2 |
2 |
6 |
Cizí jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Matematika |
2-4
|
2
|
2 |
6-8
|
Fyzika |
2-4
|
2-3
|
- |
4-6 |
Práce s počítačem |
0-3 |
0-3 |
- |
2-4 |
Základy ekologie a chemie (3) |
2 |
- |
- |
2 |
Tělesná výchova (2.) |
2 |
1 |
1 |
4 |
Ekonomika |
- |
- |
2-4 |
2-4 |
Technická dokumentace |
2-4 |
1-3 |
0-1 |
4-6 |
Strojírenská technologie |
1-3 |
1-2 |
- |
2-4 |
Strojnictví |
0-2 |
1-3 |
0-2 |
4-6
|
* Technologie |
2-3 |
2-4 |
2-4 |
8-11
|
* Odborný výcvik |
6-12 |
14-17,5 |
14-17,5 |
34-45
|
|
|
|
|
|
b) výběrové |
- |
0-4
|
0-6
|
0-10
|
|
|
|
|
|
Celkem hodin týdně |
max. 33 |
max. 33 |
max. 33 |
max. 99 |
B.
Nepovinné |
|
|
|
|
Příklady nepovinných předmětů:
estetická výchova, konverzace v cizím jazyku, popřípadě další živý jazyk, multikulturní soužití, cvičení z matematiky, cvičení z fyziky, sportovní hry, základy rodinné výchovy, člověk a prostředí, psychologie práce, výpočetní technika, technika administrativy, dopravní výchova.
Poznámky:
1.
Všeobecně
vzdělávacím předmětům se vyučuje podle platných učebních osnov pro tříleté
učební obory středních odborných učilišť, vydávaných NÚOV Praha.
2.
V době
teoretického vyučování nesmí klesnout počet hodin tělesné výchovy pod 2
hodiny týdně. Doporučuje se zařadit 2 hodiny tělesné výchovy i do týdnů,
ve kterých žáci absolvují odborný výcvik. Tyto hodiny se nezapočítávají
do celkového počtu týdenních vyučovacích hodin v ročníku (lze překročit
maximum, uvedené v učebním plánu).
3.
Výuka integrovaného vyučovací
předmětu základy ekologie a chemie se realizuje podle platných učebních
osnov jednotlivých předmětů, které si škola vhodně upraví.
4.
Učební
plány může škola v povinných
vyučovacích předmětech upravit až do výše 10 % celkového týdenního počtu
vyučovacích hodin v příslušném ročníku. Při této úpravě není
možné zrušit žádný povinný základní vyučovací předmět ani překročit
celkový týdenní počet hodin stanovený učebním plánem.
5.
V učebních
osnovách může škola provést obměnu učiva až 30 % k zařazení nových
poznatků vyplývajících z rozvoje vědy a techniky, aktuálních
otázek přechodu k tržní ekonomice a k lepšímu přizpůsobení učiva
specifickým podniků. Meziročníkové přesuny učiva, zvláště odborného výcviku,
je možné provádět v souladu s pokyny uvedenými v oddíle 5 učebních
dokumentů.
6.
Struktura
a obsah předmětů označených hvězdičkou (*) sleduje profilaci absolventů
a stanovení cílů a obsahu
vzdělání ve 3. ročníku je v
kompetenci školy. Pro tuto část
předmětu je nutno dopracovat osnovu, kterou
schvaluje ředitel školy a která se stává
součástí povinné učební dokumentace školy.
7.
Výběrový
předmět či výběrové předměty stanovuje ředitel školy, popř. rozhodne
o tom, že časová dotace vyhrazená pro kategorii výběrových předmětů
(popř. její část) bude využita ke zvýšení počtu hodin základních předmětů.
Obsah výběrových předmětů musí být v souladu s profilem
absolventa, případně se směrováním jeho přípravy. Učební osnovu
výběrového předmětu zpracuje škola (může přitom využít učební
osnovy z učebních dokumentů jiného oboru přípravy) a schválí ji ředitel
školy. Po schválení se stává součástí povinné dokumentace školy.
8.
Učivo všech vyučovacích předmětů je v učebních osnovách
rozvrženo do 33 týdnů. Zbývající týdny se využijí podle dále uvedené
tabulky.
9. Zařazení a struktura nepovinných předmětů je v kompetenci ředitele školy. Učební osnovy nepovinných vyučovacích předmětů vypracuje škola (popř. převezme vhodné učební osnovy z jiných vzdělávacích programů), schválí je ředitel školy. Kromě uvedených lze nabídnout, podle charakteru oboru přípravy i jiné vhodné předměty. Žák se může přihlásit nejvíce do tří nepovinných vyučovacích předmětů, jsou-li jedním z nich sportovní hry.
10. Škola může organizovat v prvním až třetím ročníku týdenní lyžařský výcvikový kurz a sportovně turistický kurz. Celková doba trvání kurzů nesmí přesáhnout dva týdny za výše uvedené období. Organizace kurzů se řídí metodickými pokyny MŠMT ČR k organizaci lyžařského výcviku žáků a sportovně turistických kurzů.
11. Závěrečné zkoušky se připravují a organizují podle platných právních předpisů.
V souvislosti s konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu je každý vyučující povinen:
1. Průběžně se zabývat otázkami bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci a hygieny práce.
2. Soustavně se zaměřovat na důslednou výchovu žáků k ochraně životního prostředí.
3. Podle obsahu vyučovacího předmětu aktualizovat učivo o nové poznatky vědy a techniky. Zvláštní důraz je třeba klást na rozvoj elektroniky, komplexní automatizace a mechanizace, zavádění nových materiálů apod., a to zejména se zřetelem na postupné zavádění výsledků vědeckotechnického rozvoje ve strojírenství.
POZNÁMKA:
23-56-H/001 Obráběč
kovů - univerzální obrábění
-
soustružení
-
frézování
- broušení
- obsluha NC a CNC strojů
Škola bude uvádět na ročníkových vysvědčeních,
vysvědčení o závěrečné zkoušce a výučním listu konkrétního žáka některé
z uvedených (přípustných) zaměření podle obsahu příslušného vzdělávání,
na jehož závěru žák úspěšně vykonal závěrečnou zkoušku, obdržel
vysvědčení
o závěrečné zkoušce a výuční list a získal tak střední odborné vzdělání.