MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Schválilo Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy
dne 30. června 2003, čj. 21 516/03-23, s účinností od 1. září 2003 počínaje
prvním ročníkem
UČEBNÍ PLÁN
učebního oboru
23-57-H/001 Strojní kovář
Denní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Celkový počet týdenních vyučovacích hodin pro 1. až 3. ročník |
A. Povinné |
|
a) základní |
|
Český jazyk a literatura |
6 |
Cizí jazyk |
6 |
Občanská nauka |
3 |
Matematika |
6 až 8 |
Fyzika |
3 |
Práce s počítačem |
2 až 4 |
Základy ekologie 6) |
1 |
Chemie 6) |
1 |
Tělesná výchova 5) |
4 |
Ekonomika |
2 až 4 |
Technická dokumentace |
4 až 5 |
Strojírenská technologie |
4 |
Strojnictví |
2 až 3 |
Technologie |
8 až 9 |
|
|
Odborný výcvik |
40 až 45 |
|
|
b) výběrové 9) |
0 až 7 |
|
|
Celkem hodin týdně |
max. 99 |
|
|
B. Nepovinné 11) |
|
Poznámky:
1. Cílem předkládané podoby učebního plánu je umožnit školám využitím výběrových předmětů dosáhnout pružnější možnosti profilace studia podle podmínek školy, potřeb regionu a zájmu a schopností žáků. Vedení školy rozpracuje podle obecných pedagogických zásad, s přihlédnutím k žádoucím mezipředmětovým vazbám a s respektováním dále uvedených poznámek závazný učební plán do učebního plánu školy a tím určí zařazení předmětů v jednotlivých ročnících, nebo využije doporučeného učebního plánu, který je uveden dále. Rozpracovaný učební plán, popř. využití doporučeného učebního plánu schválí ředitel školy; po schválení se stává součástí povinné učební dokumentace školy.
2. Nejvyšší počet týdenních vyučovacích hodin v každém ročníku činí 33 hodiny; vyučovací předměty český jazyk a literatura, cizí jazyk a tělesná výchova musejí být proporcionálně zastoupeny ve všech ročnících.
3. Ve výuce cizího jazyka pokračuje žák zpravidla ve studiu toho cizího jazyka, kterému se učil v základní škole.
4. Všeobecně vzdělávacím předmětům se vyučuje podle platných učebních osnov pro tříleté učební obory středních odborných učilišť. V době teoretického vyučování nesmí klesnout počet hodin tělesné výchovy pod 2 hodiny týdně. Doporučuje se zařadit 2 hodiny tělesné výchovy i do týdnů, ve kterých žáci absolvují odborný výcvik. Tyto hodiny se nezapočítávají do celkového počtu týdenních vyučovacích hodin v ročníku (lze překročit jejich maximum, uvedené v učebním plánu).
5. Výuka předmětů základy ekologie a chemie se realizuje podle platných učebních osnov. Je možné tyto předměty spojit do integrovaného předmětu základy ekologie a chemie, škola si stávající učební osnovy jednotlivých předmětů vhodně upraví. Hodinová dotace se nemění.
6. Učební plán může škola v povinných vyučovacích předmětech upravit až do výše 10 % celkového týdenního počtu vyučovacích hodin v příslušném ročníku. Při této úpravě není možné zrušit žádný povinný základní vyučovací předmět ani překročit celkový týdenní počet hodin stanovený učebním plánem a poznámkou 2.
7. V učebních osnovách může škola provést až 30 % obměnu učiva k zařazení nových poznatků vyplývajících z rozvoje vědy a techniky, aktuálních otázek přechodu k tržní ekonomice a k lepšímu přizpůsobení učiva specifickým požadavkům budoucích zaměstnavatelů. Přesuny pořadí učiva, zvláště odborného výcviku, lze provádět v souladu s pokyny uvedenými v charakteristice vzdělávacího programu.
8. Výběrový předmět či výběrové předměty stanovuje ředitel školy. Může také rozhodnout o tom, že časová dotace vyhrazená pro kategorii výběrových předmětů (popř. její část) bude využita ke zvýšení počtu hodin základních předmětů. Obsah výběrových předmětů musí být v souladu s profilem absolventa, popř. se směrováním jeho přípravy. Učební osnovu výběrového předmětu zpracuje škola (může popř. využít učební osnovy z učebních dokumentů jiného oboru přípravy, nebo využít učební osnovy obsažené v souboru „Učební osnovy výběrových a volitelných vyučovacích předmětů pro střední odborné školy a střední odborná učiliště“ vydaném NÚOV Praha.) a schválí ji ředitel školy; po schválení se stává součástí povinné dokumentace školy. V souladu s obsahem výběrového předmětu škola také doplní profil absolventa a tabulku Přehled začlenění klíčových dovedností. Příklady výběrových předmětů: tvářecí stroje, strojírenská měření, automatizace výrobních procesů, dějiny techniky, zdravotní výchova aj.
9. Zařazení a struktura nepovinných předmětů je v kompetenci ředitele školy. Učební osnovy nepovinných vyučovacích předmětů vypracuje škola (popř. převezme vhodné učební osnovy z jiných vzdělávacích programů), schválí je ředitel školy. Kromě dále uvedených lze nabídnout i jiné vhodné předměty. Žák se může přihlásit nejvíce do tří nepovinných vyučovacích předmětů, jsou-li jedním z nich sportovní hry. Příklady nepovinných předmětů: estetická výchova, konverzace v cizím jazyku, další živý jazyk, multikulturní soužití, cvičení z matematiky, cvičení z fyziky, sportovní hry, základy rodinné výchovy, člověk a prostředí, psychologie práce, výpočetní technika, technika administrativy, dopravní výchova, technická měření aj.
10. Učivo všech vyučovacích předmětů je v učebních osnovách rozvrženo do 33 týdnů. Zbývající týdny se využijí podle dále uvedené tabulky.
11. Škola organizuje v prvním až třetím ročníku týdenní lyžařský výcvikový kurz a sportovně turistický kurz. Celková doba trvání kurzů nesmí přesáhnout dva týdny za výše uvedené období. Organizace kurzů se řídí metodickými pokyny MŠMT ČR k organizaci lyžařského výcviku žáků a sportovně turistických kurzů.
12. Závěrečné zkoušky se připravují a organizují podle platných právních předpisů.
V souvislosti s konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu je vyučující povinen:
1. Průběžně se zabývat otázkami bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci a hygieny práce.
2. Soustavně se zaměřovat na důslednou výchovu žáků k ochraně životního prostředí.
3. Podle obsahu vyučovacího předmětu aktualizovat učivo o nové poznatky vědy a techniky. Zvláštní důraz je třeba klást na rozvoj elektroniky, výpočetní techniky, komplexní automatizace a mechanizace, zavádění nových materiálů a technologií apod.
Denní studium
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet týdenních vyučovacích hodin |
|||
v ročníku |
celkem |
|||
1. |
2. |
3. |
||
A. Povinné |
|
|
|
|
a) základní |
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
2 |
2 |
2 |
6 |
Cizí jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Matematika |
2 |
3 |
1 |
6 |
Fyzika |
2 |
1 |
- |
3 |
Práce s počítačem |
1 |
1 |
- |
2 |
Základy ekologie a chemie 6) |
2 |
- |
- |
2 |
Tělesná výchova 5) |
2 |
1 |
1 |
4 |
Ekonomika |
- |
- |
2 |
2 |
Technická dokumentace |
2 |
2 |
- |
4 |
Strojírenská technologie |
2 |
2 |
- |
4 |
Strojnictví |
1 |
1 |
- |
2 |
Technologie |
2 |
3 |
4 |
9 |
Odborný výcvik |
12 |
14 |
17,5 |
43,5 |
b) výběrové a volitelné |
|
|
|
|
Stroje a zařízení kováren |
- |
- |
2 |
2 |
|
|
|
|
|
Počet hodin celkem |
33 |
33 |
32,5 |
98,5 |
B. Nepovinné |
|
|
|
|