Kód
a název:
23-61-H/001 Lakýrník
Dosažený
stupeň vzdělání:
střední odborné
Způsob
ukončení a certifikace: závěrečná zkouška,
výuční list
1.
Předpokládané výsledky vzdělávání
1.1
Obecná úvodní část
Absolvent je schopen po ukončení přípravy, úspěšném vykonání závěrečné zkoušky a po příslušné praxi samostatně zhotovovat lakýrnické, malířské a písmomalířské práce na všech běžných druzích podkladů s použitím vhodných nátěrových a nástřikových barev, laků a dalších aplikačních látek.
1.2
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Příprava žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování žák:
-
zdokonalil a upevnil své dovednosti potřebné k sebepoznání,
seberegulaci a sebevýchově,
-
upevnil a prohloubil si žádoucí postoje k osobním i nadosobním
hodnotám,
-
uměl v souladu s jazykovými, komunikačními a společenskými normami
řešit základní životní a pracovní situace,
-
dokázal vyhledávat informace důležité pro osobní i pracovní
rozvoj, dovedl je používat a předávat,
-
chápal funkci spisovného jazyka, dovedl se správně a výstižně
vyjadřovat v mateřském jazyce,
-
byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek dorozumění a předávání
informací, rozuměl tématům pojednávajícím o otázkách osobního, společenského
i pracovního života, dokázal se vyjadřovat v běžné komunikaci,
-
uvědomoval si přínos umění pro život člověka, získal všeobecný
kulturní rozhled,
-
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a
historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
-
chápal fungování demokratické společnosti, jednal v souladu s etickými
a společenskými normami a pravidly,
-
uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
-
pociťoval odpovědnost za sebe sama, svou rodinu i širší lidské
společenství, za svůj stát a jeho bezpečnost, plnil své občanské
povinnosti a respektoval zákony,
-
stavěl si v životě takové priority, které jsou v souladu s
humanismem, slušností a lidskou solidaritou,
-
rozvinul a prohloubil své numerické dovednosti a návyky, pochopil
kvantitativní a prostorové vztahy a porozuměl závislostem,
-
uměl řešit pracovní i osobní problémy a pracovat s informacemi,
-
aktivně rozhodoval o svém pracovním uplatnění a orientoval se na
trhu práce,
-
osvojil a rozvinul dovednosti, které mu umožní poznávat přírodu i
prostředí, ve kterém lidé žijí a pracují (např.
z hlediska ekologie, ochrany zdraví),
-
byl schopen poskytnout první pomoc při úrazu či náhlém onemocnění,
ovládal zásady správné životosprávy a zdravého životního stylu, vytvořil
si pocit odpovědnosti za vlastní zdraví,
-
měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových
dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení
vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné
zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Nepominutelným
cílem je příprava absolventa tak, aby byl schopen a ochoten se dále vzdělávat,
popřípadě podle situace na trhu práce rekvalifikovat.
1.3
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení přípravy v učebním oboru lakýrník a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky se absolvent uplatňuje v živnostenské sféře i oblasti služeb.
Přitom umí:
- používat technickou terminologii obecnou i v dané profilaci,
- číst technické výkresy, normy a schémata, pracovní návody a ostatní technickou dokumentaci,
- provádět základní úkony při orýsování,
-
orientovat se v pracovních postupech a v dokumentaci,
- provádět jednoduché výpočty potřebné ke stanovení množství hmot a velikosti ploch,
- rozlišovat vlastnosti kovových a nekovových materiálů pro aplikaci látek na ochranu povrchů,
- rozlišovat různé druhy drsnosti povrchů podle určení výrobků a zvolit vhodný ochranný prostředek,
- připravit pracoviště a materiál, rozměřit a předkreslit příslušný motiv nebo text,
-
zhotovovat příslušné písmomalířské práce,
- manipulovat s běžně používanými měřicími a kontrolními prostředky používanými k průběžné a konečné kontrole prováděné činnosti,
- ručně opracovávat technické materiály včetně jejich přípravy před opracováním,
- rozhodnout o pracovním postupu pro zhotovení podkladu i nátěru,
- určit vlastnosti lakýrnických materiálů s ohledem na jejich složení,
- rozlišovat lakýrnické materiály podle norem a jiných způsobů značení,
- používat pracovní postupy jednotlivých lakýrnických prací,
- zvolit pracovní pomůcky podle pracovních návodů a vlastní úvahy s respektováním technologických postupů a bezpečnosti práce,
-
připravit základní pracovní pomůcky, nátěrové i ostatní hmoty,
pomocné a ochranné pomůcky a zařízení,
- vhodně využívat jednotlivé prostředky a způsoby určené k ochraně součástí proti škodlivým vlivům prostředí,
- aplikovat ochranné prostředky proti škodlivým vlivům prostředí v požadované kvalitě,
- spolupracovat se členy pracovního kolektivu,
-
jednat s lidmi a organizačně zajišťovat lakýrnické práce,
- udržovat pracovní prostředky a podle potřeby si je upravovat nebo zhotovovat podle požadavků pracovní činnosti,
- používat jednoduchých zdvihacích a jiných mechanizačních prostředků při pracovní činnosti,
- vést základní evidenci o vykonané práci,
- ohodnotit kvalitu a množství vlastní činnosti a rozpoznávat příčiny nedostatků, kterých se v průběhu činnosti dopustil,
- plnit technické a časové normy,
- nacházet způsoby zvyšování produktivity práce a snižování spotřeby materiálu a energie,
-
trvale se přizpůsobovat rostoucím požadavkům vyplývajícím z uplatňování
výsledků vědeckotechnického rozvoje v praxi,
- pochopit strukturu podniku a začlenění svého pracoviště do této struktury,
-
orientovat se v základních vztazích svého odvětví výroby k životnímu
prostředí a zásadám jeho ochrany před možnými negativními vlivy (dovede
své pracovní činnosti
v rámci plnění pracovních úkolů vykonávat tak, aby životní prostředí
nenarušoval, ale naopak přispíval k jeho zlepšení),
- dodržovat požadavky právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci souvisejících s výkonem lakýrnických prací, obecné zásady bezpečného chování, zásady požární prevence a zacházení s věcnými prostředky požární ochrany.
Příprava v učebním oboru lakýrník vytváří i předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné praxi uměl:
- samostatně se orientovat ve všech lakýrnických pracovních postupech,
-
míchat a tónovat barvy na stejný odstín při opravách hotových
lakovaných výrobků a provádění nových nátěrů a nástřiků,
-
připravit podle konkrétního pracovního úkolu pracoviště, potřebné
pomůcky včetně seřízení a obsluhy přístrojů a zařízení používaných
v oboru,
-
samostatně volit správný pracovní postup při náročných písmomalířských
a dekoratérských pracích,
-
provádět náročné práce písmomalířského charakteru včetně přípravy
podkladů (podle dokumentace nebo podkladů),
-
provádět vizuální průběžnou kontrolu při všech pracovních činnostech,
-
spolupracovat se členy pracovního kolektivu i s dalšími pracovníky,
zejména těch profesí, které jsou nutné pro plynulý chod pracovního
procesu a zajištění kvality práce,
-
posuzovat přímé a nepřímé vlivy své výrobní činnosti na životní
prostředí, hodnotit je a zaujímat k nim odpovědná stanoviska.
Dovednosti
absolventů lze v závěrečné fázi přípravy prohlubovat v určitém konkrétním
směru, tj. rozšířit je na výkon činností, vyskytujících se např. při
nástřiku plastických hmot na kovové konstrukce a karosérie aut. V tom případě
je škola povinna dopracovat specifickou část profilu absolventa. Tuto část
schválí ředitel školy. Po schválení se stává součástí povinné učební
dokumentace školy.
Škola
užívá kód a název oboru 23-61-H/001 Lakýrník, je-li příprava absolventa
výrazně profilována, může škola odděleně od tohoto názvu uvádět slovy
příslušnou profilaci, např. kovové výrobky a konstrukce, autolakýrník, dřevařské
výrobky, interiéry a exteriéry staveb.
1.4
Klíčové dovednosti
Významné klíčové
dovednosti absolventa jsou z hlediska profesního uplatnění numerické aplikace, které
při řešení reálných problémů spočívají v následujících dílčích
dovednostech:
- umí využívat získaných matematických a přírodovědných poznatků k přímému řešení jednodušších praktických úkolů a situací z běžného života i z oblasti vlastní profese,
- umí vytipovat měřitelné a vypočitatelné složky jednodušší reálné situace a zvolit z běžných i profesně specifických kvantitativních metod metody vhodné pro její řešení,
-
umí správně provádět dílčí matematické operace používané v
profesní činnosti při řešení konkrétní situace,
-
umí graficky znázorňovat jednodušší reálné situace tam, kde
grafické znázornění napomáhá jejich kvantitativnímu řešení, rozumí
grafickému znázornění jednodušší reálné situace a umí je využít
v praxi,
-
umí třídit číselné údaje, posoudit jejich význam pro osobní život
i povolání a přesně vést číselné záznamy,
-
rozumí běžným termínům kvantifikujícího charakteru v mluveném
projevu.
Absolvent umí přiměřeně komunikovat v běžných profesních i životních situacích, tj.:
- pohovořit o běžném životním i pracovním tématu s ohledem na posluchače, věnuje pozornost jejich připomínkám a ověřuje si, zda jeho sdělení bylo pochopeno okolím,
- čitelně zpracovávat běžné písemné materiály v zadané úpravě (např. technickou dokumentaci) pro užší okruh uživatelů, především spolupracovníky a zaměstnavatele,
- vysvětlit, případně i znázornit běžnou záležitost (např. jednodušší poruchu technického zařízení) spolupracovníkům a zaměstnavateli,
- číst s porozuměním obsahu a využívat informací získaných četbou jednodušších písemných materiálů, např. jednodušších pracovních dokumentů.
Při řešení problémů a problémových situací z hlediska profesního a z hlediska schopnosti týmové práce absolvent umí:
- při přímé podpoře od zaměstnavatele zdokonalovat vlastní pracovní výkonnost,
- podílet se na odstraňování nedostatků ve svých pracovních výkonech a na stanovení jednodušších cílů vedoucích ke zlepšení své práce,
- spolupracovat na dosažení kolektivního cíle s druhými osobami, přijímat a nést odpovědnost za vlastní práci a částečně i za práci ostatních,
-
objasnit jednodušší mimopracovní i pracovní problém, využít za tímto
účelem jednoduššího srozumitelného návodu a zvolit standardní řešení,
které je vhodnou reakcí na problém.
Absolvent umí využívat
základních zdrojů informací, důležitých pro jeho orientaci
v pracovním i mimopracovním životě:
-
má přehled
o základních zdrojích informací a umí pro vyhledání běžně požadované
informace využít vhodný informační zdroj,
-
umí získané informace zaznamenat,
- umí na základě konkrétní informace pracovního charakteru přizpůsobit svůj pracovní postup, výkon apod.
Absolvent umí pracovat uživatelským způsobem s osobním počítačem,
zvládá základní způsoby jeho obsluhy (spuštění, přechod do textového a tabulkového editoru, základy práce
v textovém editoru, tvorba a práce v jednoduchém tabulkovém editoru a
obsluha periferních zařízení potřebných k jeho činnosti), může být
seznámen s činností a obsluhou grafických programů (např.
CAD ve 2D) a dodržuje zásady prevence zdravotních rizik práce na zařízeních
se zobrazovacími jednotkami a opatření k ochraně zdraví.
2. Možnosti
uplatnění absolventa
Absolvent učebního oboru lakýrník je připraven k výkonu dělnických povolání v oblasti aplikace nátěrů a nástřiků barev, laků a hmot a v písmomalířství. V průběhu přípravy je možné profilovat absolventa pro konkrétní povolání např. lakýrník, natěrač, autolakýrník, písmomalíř. Absolvent se uplatní ve sféře výroby a služeb, v reklamních odděleních, v nábytkářském průmyslu a po doplnění vzdělání při restaurování objektů a provádění speciálních prací.
Po absolvování příslušné praxe, případných předepsaných zkoušek a legislativních předpisů může samostatně podnikat v daném oboru.
3. Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi,
kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí
do studijního oboru pro absolventy tříletých učebních oborů, navazujícího
na předešlou přípravu.