MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Schválilo
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne 30. května 2002, čj. 18 207/02-23, s účinností od 1. září 2002 počínaje 1. ročníkem
učebního oboru
23-61-H/001
Lakýrník
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
Celkem |
||
|
1. |
2. |
3. |
|
A. Povinné |
|
|
|
|
a) základní |
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
2 |
2 |
2 |
6 |
Cizí jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Matematika |
2-4 |
2 |
2 |
6-8 |
Fyzika |
2 |
1 |
- |
3 |
Práce s počítačem |
0-2 |
0-2 |
0-2 |
2-4 |
Základy ekologie a chemie (5) |
2-3 |
0-2 |
- |
3-4 |
Tělesná výchova (2) |
2 |
1 |
1 |
4 |
Ekonomika |
- |
- |
2-4
|
2-4 |
Technická dokumentace |
2-4 |
0-3 |
0-2
|
4-8 |
Strojírenská technologie |
2-3
|
0-2 |
0-1 |
3-4 |
Strojnictví |
0-2
|
0-2 |
0-2
|
2 |
Technologie (7) |
1-3
|
2-3
|
2-4
|
6-9 |
Odborný výcvik (7) |
6-12 |
14-17,5 |
14-17,5 |
34-45 |
|
|
|
|
|
b)
výběrové |
- |
0-3 |
0-3 |
0-6 |
Celkem hodin týdně |
max. 33 |
max. 33 |
max. 33 |
max. 99 |
B. Nepovinné |
|
|
|
|
Příklady výběrových předmětů:
měření a regulace, technické měření, motorová vozidla, apod.
Příklady nepovinných předmětů:
estetická výchova, konverzace v cizím jazyce, popřípadě další živý jazyk, multikulturní soužití, cvičení z matematiky, cvičení z fyziky, sportovní hry, základy rodinné výchovy, člověk a prostředí, psychologie práce, výpočetní technika, technika administrativy, dopravní výchova.
Poznámky:
1.
Všeobecně vzdělávacím předmětům se vyučuje podle platných učebních
osnov pro tříleté učební obory středních odborných učilišť, vydávaných
NÚOV Praha.
2.
V době teoretického vyučování nesmí klesnout počet hodin tělesné
výchovy pod 2 hodiny týdně. Doporučuje se zařadit 2 hodiny tělesné výchovy
i do týdnů, ve kterých žáci absolvují odborný výcvik. Tyto hodiny se
nezapočítávají do celkového počtu týdenních vyučovacích hodin v ročníku
(lze překročit maximum, uvedené v učebním plánu).
3.
Učební
plány může škola v povinných vyučovacích předmětech upravit až do výše
10 % celkového týdenního počtu vyučovacích hodin v příslušném ročníku.
Při této úpravě není možné zrušit žádný povinný základní vyučovací
předmět ani překročit celkový týdenní počet hodin stanovený učebním
plánem.
4.
V učebních
osnovách může škola provést obměnu učiva až do výše 30 % k zařazení
nových poznatků vyplývajících z rozvoje vědy a techniky, aktuálních otázek
přechodu
k tržní ekonomice a k lepšímu přizpůsobení učiva specifikám podniků.
Meziročníkové přesuny učiva, zvláště odborného výcviku, je možné
provádět v souladu s pokyny uvedenými v oddíle 5 učebních dokumentů.
5.
Výuka
integrovaného vyučovací předmětu základy ekologie a chemie se realizuje
podle platných učebních osnov jednotlivých předmětů, které si škola
vhodně upraví.
6.
Mezipředmětové
přesuny učiva a meziročníkové přesuny hodin v rámci předmětu může škola
realizovat pro zlepšení mezipředmětových vztahů.
7.
Struktura
a obsah předmětů technologie a odborného výcviku je dána. Při profilaci
absolventů škola použije příklad, který je součástí učebních dokumentů,
nebo upraví cíle a obsah vzdělání a osnovu předmětů pro část 2. a
pro 3. ročník. Po schválení ředitelem školy se stává součástí povinné
učební dokumentace školy.
8.
Výběrový
předmět či výběrové předměty stanovuje ředitel školy, popř. rozhodne
o tom, že časová dotace vyhrazená pro kategorii výběrových předmětů (popř. její část) bude využita ke zvýšení počtu hodin základních
předmětů. Obsah výběrových předmětů musí být
v souladu s profilem absolventa, případně se směrováním jeho přípravy. Učební
osnovu výběrového předmětu zpracuje škola (může
přitom využít učební osnovy z učebních dokumentů jiného oboru přípravy)
a schválí ji ředitel školy. Po schválení se stává součástí povinné
dokumentace školy.
9.
Konkretizovaný učební plán, který
schvaluje ředitel školy, je součástí povinné dokumentace školy.
10.
Škola
užívá kód a název oboru 23-61-H/001 Lakýrník, je-li příprava absolventa
výrazně profilována, může škola odděleně od tohoto názvu uvádět slovy
příslušnou profilaci.
11.
Učivo všech
vyučovacích předmětů je v učebních osnovách rozvrženo do 33 týdnů. Zbývající
týdny se využijí podle dále uvedené tabulky.
12.
Zařazení a struktura nepovinných předmětů je v kompetenci ředitele
školy. Učební osnovy nepovinných vyučovacích předmětů vypracuje škola
(popř. převezme vhodné učební osnovy z jiných vzdělávacích
programů), schválí je ředitel školy. Kromě uvedených lze nabídnout
podle charakteru oboru přípravy i jiné vhodné předměty. Žák se může přihlásit
nejvíce do tří nepovinných vyučovacích předmětů, jsou-li jedním z nich
sportovní hry.
13. Škola organizuje v prvním až třetím ročníku týdenní lyžařský výcvikový kurz a sportovně turistický kurz. Celková doba trvání kurzů nesmí přesáhnout dva týdny za výše uvedené období. Organizace kurzů se řídí metodickými pokyny MŠMT ČR k organizaci lyžařského výcviku žáků a sportovně turistických kurzů.
14. Závěrečné zkoušky se připravují a organizují podle platných právních předpisů.
V souvislosti s konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu je každý vyučující povinen:
1. Průběžně se zabývat otázkami bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci a hygieny práce.
2. Soustavně se zaměřovat na důslednou výchovu žáků k ochraně životního prostředí.
3. Podle obsahu vyučovacího předmětu aktualizovat učivo o nové poznatky vědy a techniky. Zvláštní důraz je třeba klást na rozvoj elektroniky, komplexní automatizaci a mechanizaci, zavádění nových materiálů apod., a to zejména se zřetelem na postupné zavádění výsledků vědeckotechnického rozvoje ve strojírenství.