PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor:
2362H Optik
Kód a název:
23-62-H/001 Optik
Dosažený stupeň vzdělání:
střední odborné
Způsob ukončení a certifikace:
závěrečná zkouška, výuční list
1.
Předpokládané
výsledky vzdělávání
1.1
Obecná úvodní část
Po
ukončení přípravy, úspěšném vykonání závěrečné zkoušky a po příslušné
praxi je absolvent schopen provádět opravy a seřízení optickomechanických
výrobků nebo se podílet na jejich výrobě.
1.2
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Příprava
žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování žák:
-
zdokonalil a upevnil své dovednosti potřebné k sebepoznání,
seberegulaci a sebevýchově,
-
upevnil a prohloubil si žádoucí postoje k osobním i nadosobním
hodnotám,
-
uměl v souladu s jazykovými, komunikačními a společenskými normami
řešit základní životní a pracovní situace,
-
dokázal vyhledat informace důležité pro osobní i pracovní rozvoj,
dovedl je používat a předávat,
-
chápal funkci spisovného jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným
a nespisovným, dovedl se správně a výstižně vyjadřovat v mateřském
jazyce,
-
byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek dorozumění a předávání
informací, rozuměl tématům pojednávajícím o otázkách osobního, společenského
i pracovního života, dokázal se vyjadřovat v běžných řečových situacích,
-
uvědomoval si význam umění pro člověka, orientoval se v druzích a
žánrech literatury, dovedl rozlišovat mezi hodnotnými díly a brakovou
literaturou, byl tolerantní ke vkusu druhých,
-
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a
historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
-
chápal fungování demokracie a disponoval dovednostmi potřebnými k
aktivnímu občanskému životu,
-
uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu, intoleranci,
-
pociťoval odpovědnost za
sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj stát a jeho
bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony,
-
stavěl v životě takové priority, které jsou v souladu s humanismem,
slušností a lidskou solidaritou,
-
rozvinul a prohloubil své numerické dovednosti a návyky, pochopil
kvantitativní a prostorové vztahy, porozuměl závislostem,
-
uměl řešit jednoduché pracovní i osobní problémy a pracovat s
informacemi,
-
osvojil a rozvinul dovednosti, které mu umožní poznávat přírodu i
prostředí, ve kterém lidé žijí a pracují (např. z hlediska ekologie,
ochrany zdraví atd.),
-
byl schopen poskytnout první pomoc při úrazu či náhlém onemocnění,
ovládal zásady správné životosprávy a zdravého životního stylu, vytvořil
si pocit odpovědnosti za vlastní zdraví,
-
měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových
dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení
vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné
zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Nepominutelným cílem je příprava absolventa tak, aby byl schopen a ochoten se dále vzdělávat, případně podle situace na trhu práce se rekvalifikovat.
1.3 Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po ukončení přípravy v učebním oboru optik, po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky a po příslušné praxi byl absolvent připraven podle zvolené profilace pro výkon činnosti v optických, případně optickomechanických provozech. Byl připravován tak, aby zvládl technologii ručního a strojního obrábění skla a jiných materiálů (řezání, frézování, broušení, lapování, leštění, a dalších technologiích optické výroby), zvládl technologie montáže optických a optickomechanických přístrojů, aby mohl podle výkresové dokumentace, technologických a pracovních postupů a norem (případně dalších předpisů) pracovat v podmínkách jak průmyslové, tak živnostenské výroby a aby byl schopen dosahovat požadovaných výsledků, své činnosti sledovat, vyhodnocovat a provádět potřebné korekce.
Absolvent
umí:
Po ukončení přípravy v učebním oboru optik, optička a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky absolvent umí:
- číst výrobní výkresy jednodušších mechanických a optických součástí a sestavení,
- podle výkresů určit požadovaný tvar, rozměry a drsnost povrchu výrobku,
- pořídit dílenský náčrt jednoduchých mechanických i optických součástí podle výkresu sestavení, podle vzorku součástí, apod.,
- vyhledávat potřebné pomocné údaje v dílenských tabulkách, normách, nomogramech a provádět pomocné výpočty úhlů, roztečí, apod.,
- podle výrobních podkladů zvolit technologický postup výroby jednodušších optických součástí,
- rozlišovat optické materiály, určovat jejich vlastnosti a respektovat je při jejich zpracování,
- volit a používat pomocné materiály, např. brusiva, leštiva, maziva, chladicí kapaliny, tmely, lepidla apod.,
- zvolit způsob a potřebné prostředky pro upínání obráběných optických součástí,
- zvolit obráběcí, brousicí a lešticí nástroje s ohledem na předepsaný pracovní postup,
- seřizovat a upravovat obráběcí, brousicí a lešticí nástroje,
- různým způsobem (např. lepením, sádrováním apod.) bez poškození upínat optické materiály při jejich dělení a obrábění,
- slepovat polotovary do bloků, dělit je ručním i strojním řezáním,
- polotovary obrábět vrtáním, frézováním, ručním i strojním broušením, broušením volným brusivem a leštěním,
- po opracování součásti deblokovat, mýt a čistit,
-
manipulovat s polotovary a s vyráběnými optickými součástmi bez
jejich poškození,
-
měřit délky, úhly a přesnost tvaru běžnými dílenskými měřidly,
-
udržovat používané nástroje a nářadí,
-
seřizovat stroje na kterých pracuje a provádět jejich běžné denní
ošetření,
Příprava v učebním oboru optik, optička vytváří i předpoklady k tomu, aby absolvent po příslušné praxi byl schopen samostatně volit pracovní postup výroby optických součástí vysoké přesnosti a podle tohoto postupu frézovat, brousit, brousit volným brusivem, lapovat a leštit optické součásti s vysokou přesností rozměrů, geometrického tvaru a vzájemné polohy ploch, měřit jejich délkové rozměry, úhly, úchylky geometrického tvaru a vzájemné polohy ploch a jejich optické hodnoty různými druhy měřidel a měřicích přístrojů mechanických a optickomechanických.
V profilaci absolventů, uskutečňované využitím výběrových předmětů a volitelného obsahu předmětů, mohou být jejich vědomosti a dovednosti rozšířeny, popřípadě prohloubeny v některých speciálních technologiích optické výroby. Profil absolventa musí škola doplnit o cíle, kterých má být touto profilací dosaženo. Tuto část schválí ředitel školy. Po schválení se stává součástí povinné dokumentace školy. Doplněná část profilu absolventa může vypadat např. takto:
Při směrování přípravy na konkrétní činnosti dovede absolvent v
profilaci :
přístrojová technika: samostatně
provádět ruční a strojní
výrobu optických součástí (čoček, hranolů, klínů, filtrů a zrcadel)
tj. zejména opracovávat optické materiály dělením, broušením a leštěním,
zvládnout jejich nalepování, slepování, tmelení, mytí a čištění,
zhotovování záměrných značek a stupnic a nanášení tenkých vrstev,
kontrolovat a měřit obrobky. Dále ovládá nastavení, obsluhu a běžnou údržbu
výrobního zařízení a ošetřování pracovních nástrojů.
brýlová technika: provádět výrobu všech druhů a kombinací
brýlových čoček (a to jak v hromadné výrobě, tak i podle individuálního
předpisu) a jejich zasazování do brýlových obrub s následnou kontrolou a měřením.
Absolvent dále zvládá výrobu jednoduché volné optiky, nastavení, obsluhu
a běžnou údržbu výrobního zařízení a ošetřování pracovních nástrojů.
mechanika optických přístrojů:
sestavovat, opravovat a seřizovat podskupiny a sestavy optických a
optickomechanických přístrojů, používat nástroje pro ruční zpracování
materiálu, pomůcky, přípravky, měřidla, kontrolní a justážní přístroje.
Uvedené příklady představují
možné profilace přípravy, které volí škola podle podmínek regionu, stavu
trhu práce, požadavku zaměstnavatelů apod.
Škola užívá kód a název
oboru 23-62-H/001 Optik, je-li příprava absolventa výrazně profilována, může
škola odděleně od tohoto názvu uvádět slovy příslušnou profilaci, např.
přístrojová technika, brýlová technika.
1.4 Klíčové
dovednosti
Nejvýznamnější klíčovou
dovedností absolventa je z hlediska profesního uplatnění numerických aplikací,
která při řešení reálných problémů spočívá v následujících dílčích
dovednostech:
-
umí
využívat získaných matematických a přírodovědných poznatků k přímému
řešení jednodušších praktických úkolů a situaci z běžného života i
z oblasti vlastní profese,
-
umí
vytipovat měřitelné a vypočitatelné složky jednodušší reálné situace
a zvolit z běžných i profesně specifických kvantitativních metod metody
vhodné pro její řešení,
-
umí
správně provádět dílčí matematické operace používané v profesní činnosti
při řešení konkrétní situace,
-
umí
graficky znázorňovat jednodušší reálné situace tam, kde grafické znázornění
napomáhá jejich kvantitativnímu řešení, rozumí grafickému znázornění
jednodušší reálné situace a umí je využít v praxi,
-
umí
třídit číselné údaje, posoudit jejich význam pro osobní život i povolání
a přesně vést číselné záznamy,
-
rozumí
běžným termínům kvantifikujícího charakteru v mluveném projevu.
Absolvent umí přiměřeně komunikovat
v běžných profesích i životních situacích, tj.:
-
pohovořit
o běžném životním i pracovním tématu s ohledem na posluchače, věnovat
pozornost jejich připomínkám a ověřovat si, zda jeho sdělení bylo
pochopeno okolím,
-
čitelně
zpracovávat běžné písemné materiály v zadané úpravě (např. technickou
dokumentaci) pro užší okruh uživatelů, především spolupracovníky a zaměstnavatele,
-
vysvětlit,
případně i znázornit běžnou záležitost (např. jednodušší poruchu
technického zařízení) spolupracovníkům a zaměstnavateli,
-
číst
s porozuměním obsahu a využívat informací získaných četbou jednodušších
písemných materiálů, např. jednodušších pracovních dokumentů.
Při řešení problémů a problémových situací z hlediska
profesního a z hlediska schopnosti týmové práce absolvent umí:
-
u
přímé podpory zaměstnavatele zdokonalovat vlastní pracovní výkonnost,
-
podílet
se na odstraňování nedostatků ve svých pracovních výkonech a na stanovení
jednodušších cílů vedoucích ke zlepšení své práce,
-
spolupracovat
na dosažení kolektivního cíle s druhými osobami, přijímat a nést odpovědnost
za vlastní práci a částečné i za práci ostatních,
-
objasnit
jednodušší mimopracovní i pracovní problém, využít za tímto účelem
jednoduššího srozumitelného návodu a zvolit standardní řešení, které
je vhodnou reakcí na problém.
Absolvent umí využívat
základních zdrojů informací, důležitých pro jeho orientaci v pracovním
i mimopracovním životě:
-
má
přehled o základních zdrojích informací a umí pro vyhledání běžně požadované
informace využít vhodný informační zdroj,
-
umí
získané informace zaznamenat,
-
umí
na základě konkrétní informace pracovního charakteru přizpůsobit svůj
pracovní postup, výkon apod.
Absolvent umí pracovat uživatelským
způsobem s osobním počítačem, zvládá základní způsob jeho obsluhy (spuštění,
přechod do textového editoru, základy práce v textovém editoru a obsluhu
periferních zařízení potřebných k jeho činnosti), dodržuje základy
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci s počítačem.
2. Možnosti
uplatnění absolventa
Absolvent učebního oboru optik
je připraven k výkonu povolání v rámci své profilace jako optik pro přístrojovou
nebo brýlovou techniku a mechanik optických přístrojů.
Po absolvování příslušné
praxe a případných předepsaných zkoušek může samostatně podnikat v daném
oboru.
3. Možnosti
dalšího vzdělávání absolventů