PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: |
23-65-H Strojník, práce při obsluze strojů |
Učební obor: |
23-65-H/020 Strojník |
Dosažený stupeň vzdělání: |
střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
závěrečná zkouška, výuční list |
Po ukončení přípravy, úspěšném vykonání závěrečné zkoušky a po příslušné praxi je absolvent schopen samostatně provádět řízení, obsluhu a seřizování stacionárních a mobilních strojů, poloautomatických a automatických strojních zařízení, výrobních linek pro zpracování surovin, polotovarů, hotových výrobků, ve vztahu k příslušné technologii výroby v odvětví.
Příprava žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování žák:
- zdokonalil a upevnil své dovednosti potřebné k sebepoznání, seberegulaci a sebevýchově,
- upevnil a prohloubil si žádoucí postoje k osobním i nadosobním hodnotám,
- uměl v souladu s jazykovými, komunikačními a společenskými normami řešit základní životní a pracovní situace,
- dokázal vyhledávat informace důležité pro osobní i pracovní rozvoj, dovedl je používat a předávat,
- chápal funkci spisovného jazyka a rozdíl mezi vyjadřováním spisovným a nespisovným, dovedl se správně a výstižně vyjadřovat v mateřském jazyce,
- byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek dorozumění a předávání informací, rozuměl tématům pojednávajícím o otázkách osobního, společenského i pracovního života, dokázal se vyjadřovat v běžných řečových situacích,
- uvědomoval si význam umění pro člověka, orientoval se v druzích a žánrech literatury, dovedl rozlišovat mezi hodnotnými díly a brakovou literaturou, byl tolerantní ke vkusu druhých,
- cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
- chápal fungování demokracie a disponoval dovednostmi potřebnými k aktivnímu občanskému životu,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
- pociťoval odpovědnost za sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj stát a jeho bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony,
- stavěl si v životě takové priority, které jsou v souladu s humanismem, slušností a lidskou solidaritou,
- rozvinul a prohloubil své numerické dovednosti a návyky, pochopil kvantitativní a prostorové vztahy, porozuměl závislostem,
- uměl řešit jednoduché pracovní i osobní problémy a pracovat s informacemi,
- aktivně rozhodoval o svém pracovním uplatnění a orientoval se na trhu práce,
- osvojil a rozvinul dovednosti, které mu umožní poznávat přírodu i prostředí, ve kterém lidé žijí a pracují (např. z hlediska ekologie, ochrany zdraví),
- byl schopen poskytnout první pomoc při úrazu či náhlém onemocnění, ovládal zásady správné životosprávy a zdravého životního stylu, vytvořil si pocit odpovědnosti za vlastní zdraví,
- měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné zdatnosti a upevňování svého zdraví.
Cílem je připravit absolventa, který by byl schopen a ochoten se dále vzdělávat, popřípadě podle situace na trhu práce rekvalifikovat.
Po ukončení přípravy v učebním oboru strojník a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky byl absolvent připraven pro výkon činností strojníka (profilace např. pro stavební stroje, výrobu papíru) spojených se zajišťováním technického provozu strojních a elektrických zařízení, obsluhování, řízení, údržbě a oprav strojů, strojního zařízení, příslušenství a systémů souvisejících s předmětem činností.
Absolvent má byl připravován tak, aby mohl podle výkresové dokumentace, technologických a pracovních postupů a norem (případně dalších předpisů), pracovat v podmínkách průmyslové, nebo živnostenské výroby, popřípadě služeb, aby byl schopen dosahovat požadovaných výsledků, své činnosti sledovat, vyhodnocovat a provádět potřebné korekce.
Absolvent umí:
- správně a samostatně číst výkresovou dokumentaci (sestavy, detaily), využívat číselné a slovní údaje uvedené na výkrese, tyto údaje vyhledávat v normách (tabulkách) a určit hodnoty vztahující se k určení geometrického tvaru, toleranci rozměrů, tvaru a polohy a jakosti povrchu, provádět pomocné výpočty a pořídit náčrt zhotovovaných dílů,
- ručně zpracovávat kovové a nekovové materiály,
- uvést příslušné strojní zařízení do chodu a zastavit je,
- zvolit a nastavit základní parametry a docílit tak optimální provoz obsluhovaných strojů a zařízení,
- odečítat údaje na měřících přístrojích a v závislosti na měřených parametrech učinit rozhodnutí pro další optimální provoz zařízení,
- kontrolovat výsledky své činnosti a činnosti obsluhovaného stroje a zařízení,
- identifikovat závady v činnosti stroje a zařízení a běžné závady odstraňovat,
- provádět běžnou údržbu, provozní opravy, čištění strojů a zařízení,
- hospodárně využívat materiál a šetřit energií,
- posoudit součinnost pracovních zařízení a činností k životnímu prostředí a zásady jeho ochrany před možnými negativními vlivy, dokáže svou pracovní činnost vykonávat tak, aby životní prostředí nenarušoval a dále přispíval k jeho zlepšení,
- používat osobní ochranné pracovní prostředky a ovládat předpisy bezpečnosti a hygieny práce,
- obsluhovat protipožární zařízení a ovládat předpisy protipožární ochrany.
Přípravu absolventů je možné v průběhu druhého a především ve třetím ročníku směrovat na konkrétní profilaci, uskutečňovanou využitím dovolené obměny obsahu předmětů i volbou výběrových předmětů, jejich vědomosti a dovednosti budou rozšířeny, popřípadě prohloubeny v některé činnosti obsluhy a ošetřování výrobních nebo obslužných zařízení. Profil absolventa musí škola doplnit o cíle, kterých má být touto profilací dosaženo. Tuto část schválí ředitel školy. Po schválení se stává součástí povinné učební dokumentace školy.
Škola užívá kód a název oboru 23-65-H/020 Strojník a škola odděleně od tohoto názvu uvádí zaměření (např. výroba papíru).
Nejvýznamnějšími klíčovými dovednostmi absolventa jsou z hlediska profesního uplatnění numerické aplikace, které při řešení reálných problémů spočívají v následujících dílčích dovednostech:
- umí využívat získaných matematických a přírodovědných poznatků k přímému řešení jednodušších praktických úkolů a situací z běžného života i z oblasti vlastní profese,
- umí vytipovat měřitelné a vypočitatelné složky jednodušší reálné situace a zvolit z běžných i profesně specifických kvantitativních metod metody vhodné pro její řešení,
- umí správně provádět dílčí matematické operace používané v profesní činnosti při řešení konkrétní situace,
- umí graficky znázorňovat jednodušší reálné situace tam, kde grafické znázornění napomáhá jejich kvantitativnímu řešení, rozumí grafickému znázornění jednodušší reálné situace a umí je využít v praxi,
- umí třídit číselné údaje, posoudit jejich význam pro osobní život i povolání a přesně vést číselné záznamy,
- rozumí běžným termínům kvantifikujícího charakteru v mluveném projevu.
Absolvent umí přiměřeně komunikovat v běžných profesních i životních situacích, tj.:
- pohovořit o běžném životním i pracovním tématu s ohledem na posluchače, věnuje pozornost jejich připomínkám a ověřuje si, zda jeho sdělení bylo pochopeno okolím,
- čitelně zpracovávat běžné písemné materiály v zadané úpravě (např. technickou dokumentaci) pro užší okruh uživatelů, především spolupracovníky a zaměstnavatele,
- vysvětlit, případně i znázornit běžnou záležitost (např. jednodušší poruchu technického zařízení) spolupracovníkům a zaměstnavateli,
- číst s porozuměním obsahu a využívat informací získaných četbou jednodušších písemných materiálů, např. jednodušších pracovních dokumentů.
Při řešení problémů a problémových situací z hlediska profesního a z hlediska schopnosti týmové práce absolvent umí:
- při přímé podpoře od zaměstnavatele zdokonalovat vlastní pracovní výkonnost,
- podílet se na odstraňování nedostatků ve svých pracovních výkonech a na stanovení jednodušších cílů vedoucích ke zlepšení jeho práce,
- spolupracovat na dosažení kolektivního cíle s druhými osobami, přijímat a nést odpovědnost za vlastní práci a částečně i za práci ostatních,
- objasnit jednodušší mimopracovní i pracovní problém, využít za tímto účelem jednoduššího srozumitelného návodu a zvolit standardní řešení, které je vhodnou reakcí na problém.
Absolvent umí využívat základních zdrojů informací, důležitých pro jeho orientaci v pracovním i mimopracovním životě:
- má přehled o základních zdrojích informací a umí pro vyhledání běžně požadované informace využít vhodný informační zdroj,
- umí získané informace zaznamenat,
- umí na základě konkrétní informace pracovního charakteru přizpůsobit svůj pracovní postup, výkon apod.
Absolvent umí pracovat s osobním počítačem, zvládá základní způsoby jeho obsluhy (spuštění, přechod do textového a tabulkového editoru, základy práce v textovém editoru, tvorba a práce v jednoduchém tabulkovém editoru a obsluhu periferních zařízení potřebných k jeho činnosti), může být seznámen s činností a obsluhou grafických programů (např. CAD ve 2D), a dodržuje zásady prevence zdravotních rizik práce na zařízeních se zobrazovacími jednotkami a opatření k ochraně zdraví.
Absolvent učebního oboru strojník má předpoklady k obsluze strojů a strojních zařízení. Podle zvolené profilace je připraven k výkonu povolání např. celulozař, strojník výroby papíru a lepenky.
Po absolvování příslušné praxe a případných předepsaných zkoušek může samostatně podnikat v daném oboru.
Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí do studijního oboru, pro absolventy tříletých učebních oborů, navazujícího na předešlou přípravu.