Kmenový obor: 23-65-H Strojník, práce při obsluze strojů
Učební obor: 23-65-H/009 Strojník-lodní doprava
Dosažený
stupeň vzdělání:
střední odborné
Způsob ukončení a certifikace: závěrečná zkouška, výuční list
1.
Předpokládané výsledky vzdělávání
1.1
Obecná úvodní část
Po
ukončení přípravy v učebním oboru strojník a po úspěšném vykonání
závěrečné zkoušky a po příslušné praxi je absolvent schopen samostatně
vykonávat funkci strojníka lodní dopravy. Činnosti spojené se zajišťováním
technického provozu strojních a elektrických zařízení, obsluhování, řízení,
údržbě a oprav strojů, strojního zařízení, příslušenství a systémů
souvisejících s lodní dopravou.
1.2
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Příprava
žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování žák:
- zdokonalil a upevnil své dovednosti potřebné k sebepoznání, seberegulaci a sebevýchově,
- upevnil a prohloubil si žádoucí postoje k osobním i nadosobním hodnotám,
-
uměl v souladu s jazykovými, komunikačními a společenskými normami
řešit základní životní a pracovní situace,
-
dokázal vyhledávat informace důležité pro osobní i pracovní
rozvoj, dovedl je používat a předávat,
-
chápal funkci spisovného jazyka, dovedl se správně a výstižně
vyjadřovat v mateřském jazyce,
-
byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek dorozumění a předávání
informací, rozuměl tématům pojednávajícím o otázkách osobního, společenského
i pracovního života, dokázal se vyjadřovat v běžné komunikaci,
-
uvědomoval si přínos umění pro život člověka, získal všeobecný
kulturní rozhled,
-
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za
kulturní a historické památky a byl ochoten je ochraňovat,
- chápal fungování demokratické společnosti, jednal v souladu s etickými a společenskými normami a pravidly,
- uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
- pociťoval odpovědnost za sebe sama, svou rodinu i širší lidské společenství, za svůj stát a jeho bezpečnost, plnil své občanské povinnosti a respektoval zákony,
- stavěl si v životě takové priority, které jsou v souladu s humanismem, slušností a lidskou solidaritou,
- rozvinul a prohloubil své numerické dovednosti a návyky, pochopil kvantitativní a prostorové vztahy a porozuměl souvislostem,
- uměl řešit pracovní i osobní problémy a pracovat s informacemi,
- osvojil a rozvinul dovednosti, které mu umožní poznávat přírodu i prostředí, ve kterém lidé žijí a pracují (např. z hlediska ekologie, ochrany zdraví atd.),
- byl schopen poskytnout první pomoc při úrazu či náhlém onemocnění, ovládal zásady správné životosprávy a zdravého životního stylu, vytvořil si pocit odpovědnosti za vlastní zdraví,
- měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné zdatnosti a upevňování svého zdraví,
Nepominutelným cílem je příprava absolventa tak, aby byl schopen a ochoten se dále vzdělávat, popřípadě podle situace na trhu práce rekvalifikovat.
1.3
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Absolvent má byl připravován tak,
aby mohl podle výkresové dokumentace, technologických a pracovních postupů
a norem (případně dalších předpisů),
pracovat v lodní dopravě, aby byl schopen dosahovat požadovaných výsledků,
své činnosti sledovat, vyhodnocovat a provádět potřebné korekce.
Absolvent umí:
- správně a samostatně číst výkresovou dokumentaci (sestavy, detaily), využívat číselné a slovní údaje uvedené na výkrese, tyto údaje vyhledávat v normách (tabulkách) a určit hodnoty vztahující se k určení geometrického tvaru, toleranci rozměrů, tvaru a polohy a jakosti povrchu, provádět pomocné výpočty a pořídit náčrt zhotovovaných dílů,
- ručně zpracovávat kovové a nekovové materiály,
- zhotovovat jednoduché součástky strojů a zařízení pro výstroj plavidel,
- splétat konopná a ocelová lana,
- provádět základní práce se dřevem,
- provádět běžnou údržbu, čištění strojů a zařízení, povrchové úpravy včetně ochrany kovů před korozí povrchovými nátěry,
- kontrolovat a obsluhovat motory, pracovní stroje a ostatní zařízení na plavidlech,
- identifikovat závady v činnosti všech zařízení na plavidlech a běžné závady odstraňovat podle technologického postupu,
- provádět práce spojené s kormidlováním, kotvením, vyvazováním, nakládáním a vykládáním plavidla,
- plavit se s pracovní a záchrannou loďkou,
- používat záchranných prostředků plavidel,
- spolupracovat s posádkou plavidla během plavební cesty a zajišťovat její potřeby.
- hospodárně využívat materiál a šetřit energií,
- posoudit součinnost pracovních zařízení a činností k životnímu prostředí a zásady jeho ochrany před možnými negativními vlivy, svou pracovní činnost vykonávat tak, aby životní prostředí nenarušoval a dále přispíval k jeho zlepšení,
- používat osobní ochranné pracovní prostředky a ovládat předpisy bezpečnosti a hygieny práce,
- dodržovat požadavky právních a ostatních předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci souvisejících s výkonem prací při obsluze strojů, obecné zásady bezpečného chování, zásady požární prevence a zacházení s věcnými prostředky požární ochrany.
Příprava v oboru lodní dopravy vytváří předpoklady k tomu, aby po příslušné praxi byl absolvent schopen:
- vyhledávat a odstraňovat poruchy strojů, systémů a zařízení plavidel včetně elektrických,
- ovládat sochorování a manipulaci s lany a člunky,
- vyvazovat plavidla v přístavech a na volném toku a začleňovat plavidla do vleku podle ponoru a stavu vody,
- provádět práce spojené s nakládáním a vykládáním, uložením, přejímáním a předáváním nákladu včetně potřebných vybavení (celní, zdravotní) a vedení lodních dokladů,
- zvládnout cizí jazyk potřebný a používaný na příslušném vodním toku,
- řídit plavidla bez vlastního pohonu,
- řídit plavidla nákladní a osobní dopravy, speciální plavidla na regulovaných tocích, průplavech a na uzavřených vodních plochách,
- řídit tažné nebo tlačné soupravy,
- řídit plavidla na tocích v obtížných plavebních podmínkách za použití navigační techniky.
Přípravu absolventů je možné v průběhu druhého a především ve třetím ročníku směrovat na konkrétní profilaci, uskutečňovanou využitím dovolené obměny obsahu předmětů i volbou výběrových předmětů, jejich vědomosti a dovednosti budou rozšířeny, popřípadě prohloubeny v některé činnosti obsluhy a ošetřování plavidel a souvisejících zařízení a činností. Profil absolventa musí škola doplnit o cíle, kterých má být touto profilací dosaženo. Tuto část schválí ředitel školy. Po schválení se stává součástí povinné učební dokumentace školy.
1.4
Klíčové dovednosti
Nejvýznamnějšími klíčovými dovednostmi absolventa jsou z hlediska profesního uplatnění numerické aplikace, které při řešení reálných problémů spočívají v následujících dílčích dovednostech:
- umí využívat získaných matematických a přírodovědných poznatků k přímému řešení jednodušších praktických úkolů a situací z běžného života i z oblasti vlastní profese,
- umí vytipovat měřitelné a vypočitatelné složky jednodušší reálné situace a zvolit z běžných i profesně specifických kvantitativních metod metody vhodné pro její řešení,
- umí správně provádět dílčí matematické operace používané v profesní činnosti při řešení konkrétní situace,
- umí graficky znázorňovat jednodušší reálné situace tam, kde grafické znázornění napomáhá jejich kvantitativnímu řešení, rozumí grafickému znázornění jednodušší reálné situace a umí je využít v praxi,
- umí třídit číselné údaje, posoudit jejich význam pro osobní život i povolání a přesně vést číselné záznamy,
- rozumí běžným termínům kvantifikujícího charakteru v mluveném projevu.
Absolvent umí přiměřeně komunikovat v běžných profesních i životních situacích, tj.:
- pohovořit o běžném životním i pracovním tématu s ohledem na posluchače, věnuje pozornost jejich připomínkám a ověřuje si, zda jeho sdělení bylo pochopeno okolím,
- čitelně zpracovávat běžné písemné materiály v zadané úpravě (např. technickou dokumentaci) pro užší okruh uživatelů, především spolupracovníky a zaměstnavatele,
- vysvětlit, případně i znázornit běžnou záležitost (např. jednodušší poruchu technického zařízení) spolupracovníkům a zaměstnavateli,
- číst s porozuměním obsahu a využívat informací získaných četbou jednodušších písemných materiálů, např. jednodušších pracovních dokumentů.
Při řešení problémů a problémových situací z hlediska profesního a z hlediska schopnosti týmové práce absolvent umí:
- při přímé podpoře od zaměstnavatele zdokonalovat vlastní pracovní výkonnost,
- podílet se na odstraňování nedostatků ve svých pracovních výkonech a na stanovení jednodušších cílů vedoucích ke zlepšení jeho práce,
- spolupracovat na dosažení kolektivního cíle s druhými osobami, přijímat a nést odpovědnost za vlastní práci a částečně i za práci ostatních,
- objasnit jednodušší mimopracovní i pracovní problém, využít za tímto účelem jednoduššího srozumitelného návodu a zvolit standardní řešení, které je vhodnou reakcí na problém.
Absolvent umí využívat základních zdrojů informací, důležitých pro jeho orientaci v pracovním i mimopracovním životě:
- má přehled o základních zdrojích informací a umí pro vyhledání běžně požadované informace využít vhodný informační zdroj,
- umí získané informace zaznamenat,
- umí na základě konkrétní informace pracovního charakteru přizpůsobit svůj pracovní postup, výkon apod.
Absolvent umí pracovat s osobním počítačem, zvládá základní způsoby jeho obsluhy (spuštění, přechod do textového a tabulkového editoru, základy práce v textovém editoru, tvorba a práce v jednoduchém tabulkovém editoru a obsluhu periferních zařízení potřebných k jeho činnosti), může být seznámen s činností a obsluhou grafických programů (např. CAD ve 2D), a dodržuje zásady prevence zdravotních rizik práce na zařízeních se zobrazovacími jednotkami a opatření k ochraně zdraví.
2.
Možnosti uplatnění
absolventa
Absolvent učebního oboru strojník má předpoklady k obsluze strojů strojních zařízení a plavidel. Je připraven k výkonu povolání lodník, lodní strojník apod.
Po absolvování příslušné praxe a případných předepsaných zkoušek může samostatně podnikat v daném oboru.
3.
Možnosti dalšího vzdělávání absolventů
Absolventi, kteří úspěšně vykonali závěrečnou zkoušku, se mohou ucházet o přijetí do studijního oboru, pro absolventy tříletých učebních oborů, navazujícího na předešlou přípravu.