Schválilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
dne dne 24.
dubna 2002, čj. 18 204/02-23, s účinností od 1. září 2002 počínaje
1. ročníkem
učebního oboru
23-65-H/009
(24-19-2)
Strojník
- lodní doprava
Kategorie a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
Celkem
|
||
|
1. |
2. |
3. |
|
A. Povinné |
|
|
|
|
a)základní |
|
|
|
|
Český jazyk a literatura |
2 |
2 |
2 |
6 |
Cizí jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Matematika |
2-4 |
2 |
2 |
6-8 |
Fyzika |
2 |
1 |
- |
3 |
Elektrotechnika |
- |
2 |
- |
2 |
Práce s počítačem |
0-2 |
0-2 |
- |
2-4 |
Základy ekologie a chemie (5) |
2 |
0-2 |
0-2 |
2-4 |
Tělesná výchova (2.) |
2 |
1 |
1 |
4 |
Ekonomika |
- |
- |
2-3 |
2-3 |
Technická
dokumentace |
2-4 |
0-2 |
- |
4 |
Strojírenská
technologie |
2 |
- |
- |
2 |
Strojnictví |
0-2 |
0-2 |
0-2 |
2-4 |
Elektrická zařízení
plavidel |
- |
0-2 |
0-2 |
2 |
Plavební nauka |
1-2 |
2 |
2 |
5-6 |
Lodě a lodní
zařízení |
- |
1-2 |
2 |
3-4 |
Technologie |
2-3 |
0-2 |
- |
2-4 |
Odborný
výcvik |
6-12 |
14-17,5 |
14-17,5 |
34-45 |
b)
výběrové |
- |
0-2 |
0-2 |
0-4 |
|
|
|
|
|
Celkem
hodin týdně |
max.
33 |
max.
33 |
max.
33 |
max.
99 |
B.
Nepovinné |
|
|
|
|
Příklady
výběrových předmětů:
stroje a zařízení, údržba a opravy plavidel apod.
Příklady
nepovinných předmětů:
estetická výchova, konverzace v cizím jazyku, popřípadě další živý jazyk, multikulturní soužití, cvičení z matematiky, cvičení z fyziky, sportovní hry, základy rodinné výchovy, člověk a prostředí, psychologie práce, výpočetní technika, dopravní výchova.
Poznámky:
1. Všeobecně-vzdělávacím předmětům se vyučuje podle platných učebních osnov pro tříleté učební obory středních odborných učilišť, vydávaných NÚOV Praha.
2. V době teoretického vyučování nesmí klesnout počet hodin tělesné výchovy pod 2 hodiny týdně. Doporučuje se zařadit 2 hodiny tělesné výchovy i do týdnů, ve kterých žáci absolvují odborný výcvik. Tyto hodiny se nezapočítávají do celkového počtu týdenních vyučovacích hodin v ročníku (lze překročit maximum, uvedené v učebním plánu).
3. Učební plány může škola v povinných vyučovacích předmětech upravit až do výše 10 % celkového týdenního počtu vyučovacích hodin v příslušném ročníku. Při této úpravě není možné zrušit žádný povinný základní vyučovací předmět ani překročit celkový týdenní počet hodin stanovený učebním plánem.
4. V učebních osnovách může škola provést obměnu učiva až 30 % k zařazení nových poznatků vyplývajících z rozvoje vědy a techniky, aktuálních otázek přechodu k tržní ekonomice a k lepšímu přizpůsobení učiva specifickým podniků. Meziročníkové přesuny učiva, zvláště odborného výcviku, je možné provádět v souladu s pokyny uvedenými v oddíle 5 učebních dokumentů.
5. Výuka integrovaného vyučovací předmětu základy ekologie a chemie se realizuje podle platných učebních osnov jednotlivých předmětů, které si škola vhodně upraví.
6. Mezipředmětové přesuny učiva a meziročníkové přesuny hodin v rámci předmětu může škola realizovat pro zlepšení mezipředmětových vztahů.
7. Výběrový předmět či výběrové předměty stanovuje ředitel školy, popř. rozhodne o tom, že časová dotace vyhrazená pro kategorii výběrových předmětů (popř. její část) bude využita ke zvýšení počtu hodin základních předmětů. Obsah výběrových předmětů musí být v souladu s profilem absolventa, případně se směrováním jeho přípravy. Učební osnovu výběrového předmětu zpracuje škola (může přitom využít učební osnovy z učebních dokumentů jiného oboru přípravy) a schválí ji ředitel školy. Po schválení se stává součástí povinné dokumentace školy.
8.
Škola
konkretizuje učební plán s respektováním Standardu středoškolského
odborného vzdělávání a po schválení ředitelem školy je součástí
povinné dokumentace školy.
9. Učivo všech vyučovacích předmětů je v učebních osnovách rozvrženo do 33 týdnů. Zbývající týdny se využijí podle dále uvedené tabulky.
10. Zařazení a struktura nepovinných předmětů je v kompetenci ředitele školy. Učební osnovy nepovinných vyučovacích předmětů vypracuje škola (popř. převezme vhodné učební osnovy z jiných vzdělávacích programů), schválí je ředitel školy. Kromě uvedených lze nabídnout, podle charakteru oboru přípravy i jiné vhodné předměty. Žák se může přihlásit nejvíce do tří nepovinných vyučovacích předmětů, jsou-li jedním z nich sportovní hry.
11. Škola může organizovat v prvním až třetím ročníku týdenní lyžařský výcvikový kurz a sportovně turistický kurz. Celková doba trvání kurzů nesmí přesáhnout dva týdny za výše uvedené období. Organizace kurzů se řídí metodickými pokyny MŠMT ČR k organizaci lyžařského výcviku žáků a sportovně turistických kurzů.
12. Závěrečné zkoušky se připravují a organizují podle platných právních předpisů.
V souvislosti s konkrétním
obsahem každého vyučovacího předmětu je
každý vyučující povinen:
1. Průběžně se zabývat otázkami bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci a hygieny práce.
2. Soustavně se zaměřovat na důslednou výchovu žáků k ochraně životního prostředí.
3. Podle obsahu vyučovacího předmětu aktualizovat učivo o nové poznatky vědy a techniky. Zvláštní důraz je třeba klást na rozvoj elektroniky, komplexní automatizace a mechanizace, zavádění nových materiálů apod., a to zejména se zřetelem na postupné zavádění výsledků vědeckotechnického rozvoje ve strojírenství.