Kód
a název :
23-66-H/001 Mechanik opravář
Způsob
ukončení a certifikace :
závěrečná zkouška, výuční list
1. Předpokládané výsledky vzdělávání
1.1
Obecná úvodní část
Absolvent je schopen po ukončení přípravy, úspěšném vykonání závěrečné zkoušky a po příslušné praxi samostatně udržovat a opravovat stroje a zařízení i funkční celky, provádět demontáže, kontroly a opravy strojních částí a jejich montáže, funkční kontroly po provedené opravě, základní ruční a strojní operace při zhotovování dílů, rozpojování, spojování a opravách strojních částí a jednoduché elektrotechnické práce přímo související s opravou příslušného zařízení, provádět technické údržby, zjišťovat závady, opravovat, seřizovat a přezkušovat univerzální a speciální stroje a zařízení, jejich příslušenství, speciální vybavení a mechanizované nářadí.
1.2 Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
-
zdokonalil a upevnil své dovednosti potřebné k sebepoznání,
seberegulaci a sebevýchově,
-
upevnil a prohloubil si žádoucí postoje k osobním i nadosobním
hodnotám,
-
uměl v souladu s jazykovými, komunikačními a společenskými
normami řešit základní životní a pracovní situace,
-
dokázal vyhledávat informace důležité pro osobní i
pracovní rozvoj, dovedl je používat a předávat,
-
chápal funkci spisovného jazyka, dovedl se správně a
výstižně vyjadřovat v mateřském jazyce,
-
byl schopen používat cizí jazyk jako prostředek
dorozumění a předávání informací, rozuměl tématům pojednávajícím o
otázkách osobního, společenského i pracovního života, dokázal se vyjadřovat
v běžné komunikaci,
-
uvědomoval si přínos umění pro život člověka, získal
všeobecný kulturní rozhled,
-
cítil
spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a historické památky
a byl ochoten je ochraňovat,
-
chápal fungování demokratické společnosti, jednal v souladu s etickými
a společenskými normami a pravidly,
-
uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci,
-
pociťoval odpovědnost za sebe sama, svou rodinu i širší lidské
společenství, za svůj stát a jeho bezpečnost, plnil své občanské
povinnosti a respektoval zákony,
-
stavěl si v životě takové priority, které jsou v souladu s
humanismem, slušností a lidskou solidaritou,
-
rozvinul a prohloubil své numerické dovednosti a návyky, pochopil
kvantitativní a prostorové vztahy a porozuměl souvislostem,
-
uměl řešit pracovní i osobní problémy a pracovat s informacemi,
-
osvojil a rozvinul dovednosti, které mu umožní poznávat přírodu i
prostředí, ve kterém lidé žijí a pracují (např. z hlediska ekologie,
ochrany zdraví atd.),
-
byl schopen poskytnout první pomoc při úrazu či náhlém onemocnění,
ovládal zásady správné životosprávy a zdravého životního stylu, vytvořil
si pocit odpovědnosti za vlastní zdraví,
-
měl vytvořeny předpoklady pro žádoucí transfer získaných pohybových
dovedností do motoriky pracovních činností, ovládal kompenzační cvičení
vhodná pro regeneraci tělesných i duševních sil, usiloval o rozvoj své tělesné
zdatnosti a upevňování svého zdraví,
Nepominutelným
cílem je příprava absolventa tak, aby byl schopen a ochoten se dále vzdělávat,
popřípadě podle situace na trhu práce rekvalifikovat.
1.3
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Po skončení přípravy v učebním oboru mechanik opravář a po úspěšném vykonání závěrečné zkoušky se absolvent uplatňuje v průmyslové i živnostenské sféře i oblasti služeb. Přitom umí :
- číst technické výkresy, normy a schémata, pracovní návody a ostatní technickou dokumentaci,
- používat technickou terminologii obecnou i v dané profilaci,
- provádět jednoduché výpočty potřebné ke stanovení hmotnosti polotovarů, jejich velikosti a tvarů,
- posoudit vlastnosti jednotlivých druhů uložení z lícovací soustavy a stanovit vzájemný vztah součástí pro jejich požadovanou funkci,
- rozlišovat vlastnosti kovových a nekovových materiálů podle označení technických norem a získat informace o používání nových materiálů,
- rozlišovat rozdílné vlastnosti polotovarů litých a tvářených, rozlišovat vlastnosti jednotlivých způsobů tepelného zpracování technických materiálů,
- rozlišovat různé druhy drsnosti povrchů a zvolit vhodný stupeň pro požadovanou funkci součástí,
- samostatně volit pracovní postupy a pracovní prostředky,
- základní úkony při orýsování polotovarů,
- ručně zpracovávat technické materiály včetně jejich přípravy před zpracováním,
- provádět jednoduché technologické úkony z oblasti strojního obrábění a úkony s mechanizovanými nástroji,
- manipulovat s běžně používanými měřícími a kontrolními prostředky používanými k průběžné a konečné kontrole prováděné činnosti,
- vhodně využívat jednotlivé prostředky a způsoby určené k ochraně součástí proti škodlivým vlivům prostředí,
- udržovat pracovní prostředky a podle potřeby si je upravovat nebo zhotovovat podle požadavků pracovní činnosti,
- používat jednoduchých zdvihacích a jiných mechanizačních prostředků při pracovní činnosti,
- aplikovat poznatky z elektrotechniky při posuzování funkce elektrotechnických zařízení a dodržovat zásady platné při používání elektrické energie,
- pochopit konstrukci a funkci strojů a zařízení, které udržuje a opravuje, posoudit funkci a použití strojních součástí a jednoduchých mechanizmů, stanovit příčiny poruch a stanovit postup jejich odstraňování,
-
samostatně nebo podle návodu provádět demontáž a montáž montážních
skupin podskupin a dílů s výměnou náhradních dílů a provádět všechny
technologické úkony
z oblasti přilícování součásti v průběhu montáže,
- stanovit postup montáže, rozsah opravy a postup při montáži včetně rozhodnutí o výměně či zachování součásti, provádět dílčí i konečnou kontrolu přesnosti a funkce montovaných dílců, podskupin, skupin a montážních celků a na základě zjištěných nedostatků provést seřízení,
- provádět běžné, střední a generální opravy strojů a zařízení,
- ustavovat a uvádět do chodu nové pracovní prostředky dle dispozic výrobce,
- vést základní evidenci o vykonané práci,
- ohodnotit kvalitu a množství vlastní činnosti a rozpoznávat příčiny nedostatků, kterých se v průběhu činnosti dopustil,
- plnit technické a časové normy,
- nacházet způsoby zvyšování produktivity práce a snižování spotřeby materiálu a energie,
-
trvale se přizpůsobovat rostoucím požadavkům vyplývající z uplatňování
výsledků vědeckotechnického rozvoje v praxi,
- pochopit strukturu podniku a začlenění svého pracoviště do této struktury,
- orientovat se v základních vztazích svého odvětví výroby k životnímu prostředí a zásadám jeho ochrany před možnými negativními vlivy (dovede své pracovní činnosti v rámci plnění pracovních úkolů vykonávat tak, aby životní prostředí nenarušoval, ale naopak přispíval k jeho zlepšení),
- dodržovat při práci zásady a předpisy ochrany, bezpečnosti a hygieny práce, dodržovat předpisy protipožární ochrany a zacházet s protipožárními zařízeními.
Dovednosti
absolventů lze v závěrečné fázi přípravy prohlubovat v určitém konkrétním
směru, tj. rozšířit je na výkon činností, vyskytujících se např. při
údržbách, opravách a seřizování určitých specializovaných výrobků
a zařízení. V tom případě je škola povinna dopracovat specifickou část
profilu absolventa. Tuto část schválí ředitel školy. Po schválení se stává
součástí povinné učební dokumentace školy.
Škola užívá kód a název
oboru 23-66-H/001 Mechanik opravář, je-li příprava absolventa výrazně
profilována může škola odděleně od tohoto názvu uvádět slovy příslušnou
profilaci, např. plynárenská zařízení, lesní stroje a zařízení,
letadla, kolejová vozidla.
1.4 Klíčové dovednosti
Nejvýznamnějšími
klíčovými dovednostmi absolventa jsou z hlediska profesního uplatnění numerické
aplikace, které při řešení reálných problémů spočívají v následujících
dílčích dovednostech:
- umí využívat získaných matematických a přírodovědných poznatků k přímému řešení jednodušších praktických úkolů a situací z běžného života i z oblasti vlastní profese,
- umí vytipovat měřitelné a vypočitatelné složky jednodušší reálné situace a zvolit z běžných i profesně specifických kvantitativních metod metody vhodné pro její řešení,
-
umí správně provádět dílčí matematické operace používané v
profesní činnosti při řešení konkrétní situace,
-
umí graficky znázorňovat jednodušší reálné situace tam, kde
grafické znázornění napomáhá jejich kvantitativnímu řešení, rozumí
grafickému znázornění jednodušší reálné situace a umí je využít v
praxi,
-
umí třídit číselné údaje, posoudit jejich význam pro osobní život
i povolání a přesně vést číselné záznamy,
-
rozumí běžným termínům kvantifikujícího charakteru v mluveném
projevu.
Absolvent umí přiměřeně komunikovat
v běžných profesních i životních situacích, tj.:
- pohovořit o běžném životním i pracovním tématu s ohledem na posluchače, věnuje pozornost jejich připomínkám a ověřuje si, zda jeho sdělení bylo pochopeno okolím,
- čitelně zpracovávat běžné písemné materiály v zadané úpravě (např. technickou dokumentaci) pro užší okruh uživatelů, především spolupracovníky a zaměstnavatele,
- vysvětlit, případně i znázornit běžnou záležitost (např. jednodušší poruchu technického zařízení) spolupracovníkům a zaměstnavateli,
- číst s porozuměním obsahu a využívat informací získaných četbou jednodušších písemných materiálů, např. jednodušších pracovních dokumentů.
Při řešení problémů a problémových situací z hlediska profesního a z hlediska schopnosti týmové práce absolvent umí:
- při přímé podpoře od zaměstnavatele zdokonalovat vlastní pracovní výkonnost,
- podílet se na odstraňování nedostatků ve svých pracovních výkonech a na stanovení jednodušších cílů vedoucích ke zlepšení jeho práce,
- spolupracovat na dosažení kolektivního cíle s druhými osobami, přijímat a nést odpovědnost za vlastní práci a částečně i za práci ostatních,
-
objasnit jednodušší mimopracovní i pracovní problém, využít za tímto
účelem jednoduššího srozumitelného návodu a zvolit standardní řešení,
které je vhodnou reakcí na problém.
Absolvent umí využívat
základních zdrojů informací, důležitých pro jeho orientaci
v pracovním i mimopracovním životě:
- má přehled o základních zdrojích informací a umí
pro vyhledání běžně požadované informace využít vhodný informační
zdroj,
-
umí získané informace zaznamenat,
- umí na základě konkrétní informace pracovního charakteru přizpůsobit svůj pracovní postup, výkon apod.
Absolvent
umí pracovat uživatelským způsobem s osobním počítačem, zvládá základní
způsob jeho obsluhy (spuštění, přechod
do textového a tabulkového editoru, základy práce
v textovém editoru, tvorba a práce v jednoduchém tabulkovém editoru a
obsluhu periferních zařízení potřebných k jeho činnosti), může být
seznámen s činností a obsluhou grafických programů (např.
CAD ve 2D), dodržuje základy bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
s počítačem.
2. Možnosti
uplatnění absolventa
Absolvent učebního
oboru mechanik opravář je připraven k výkonu dělnických povolání v oblasti montáže, oprav a údržby.
V průběhu přípravy je možné profilovat absolventa pro konkrétní
povolání např. mechanik pro provozní
montáž plynovodů a plynových zařízení, mechanik lesních strojů a zařízení,
mechanik motorových lokomotiv a motorových vozů, zámečník kolejových
vozidel, letecký mechanik.
Po
absolvování příslušné praxe, případných předepsaných zkoušek a
legislativních předpisů může samostatně podnikat v daném oboru.
3. Možnosti dalšího vzdělávání absolventů