MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Schválilo
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne 24. srpna 2001, čj. 23653/2001-23, s účinností od 1. září 2001 počínaje 1. ročníkem
učebního oboru
23-66-H/001
Mechanik opravář
Kategorie a názvy
vyučovacích předmětů
|
Počet
týdenních vyučovacích hodin v ročníku |
Celkem
|
||
|
1. |
2. |
3. |
|
A. Povinné |
|
|
|
|
a)
základní |
|
|
|
|
Český
jazyk a literatura |
2 |
2 |
2 |
6 |
Cizí
jazyk
|
2 |
2 |
2 |
6 |
Občanská
nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
Matematika
|
2-4 |
2 |
2 |
6-8 |
Fyzika
(5) |
2 |
1 |
- |
3 |
Práce
s počítačem
|
0-2 |
0-2 |
0-2 |
2-4 |
Základy
ekologie a chemie (6) |
2 |
- |
- |
2 |
Tělesná
výchova (2) |
2 |
1 |
1 |
4 |
|
|
|
|
|
Ekonomika |
- |
- |
2-4 |
2-4 |
Technická dokumentace |
2-4 |
0-2 |
0-2 |
4 |
Strojírenská
technologie |
2 |
- |
- |
2 |
Strojnictví |
0-2 |
0-2 |
0-2 |
2-4 |
Elektrotechnika
|
- |
2 |
- |
2 |
Technologie
(8) |
1-3 |
2-3 |
2-4 |
6-9 |
Odborný
výcvik (8) |
6-12 |
14-17,5 |
14-17,5 |
34-45 |
|
|
|
|
|
b)
výběrové |
- |
0-3 |
0-3 |
0-6 |
|
|
|
|
|
Celkem hodin týdně |
max.
33 |
max.
33 |
max.
33 |
max.
99 |
B. Nepovinné |
|
|
|
|
Příklady výběrových předmětů:
měření a regulace, technické měření, plynová zařízení, plynárenská zařízení, motorová vozidla, lesní stroje a zařízení, lesní výroba, kolejová vozidla, elektronika apod.
Příklady nepovinných předmětů:
estetická výchova, konverzace v cizím jazyku, popřípadě další živý jazyk, multikulturní soužití, cvičení z matematiky, cvičení z fyziky, sportovní hry, základy rodinné výchovy, člověk a prostředí, psychologie práce, výpočetní technika, technika administrativy, dopravní výchova.
Poznámky:
1.
Všeobecně vzdělávacím předmětům se vyučuje podle platných učebních
osnov pro tříleté učební obory středních odborných učilišť, vydávaných
NÚOV Praha.
2.
V době teoretického vyučování nesmí klesnout počet hodin tělesné
výchovy pod 2 hodiny týdně. Doporučuje se zařadit 2 hodiny tělesné výchovy
i do týdnů, ve kterých žáci absolvují odborný výcvik. Tyto hodiny se
nezapočítávají do celkového počtu týdenních vyučovacích hodin v ročníku
(lze překročit maximum, uvedené v učebním plánu).
3.
Učební
plány může škola v povinných vyučovacích předmětech upravit až do výše
10 % celkového týdenního počtu vyučovacích hodin v příslušném ročníku.
Při této úpravě není možné zrušit žádný povinný základní vyučovací
předmět ani překročit celkový týdenní počet hodin stanovený učebním
plánem.
4.
V učebních
osnovách může škola provést obměnu učiva až 30 % k zařazení nových
poznatků vyplývajících z rozvoje vědy a techniky, aktuálních otázek přechodu
k tržní ekonomice a k lepšímu přizpůsobení učiva specifikám podniků.
Meziročníkové přesuny učiva, zvláště odborného výcviku, je možné
provádět v souladu s pokyny uvedenými
v oddíle 5 učebních dokumentů.
5.
Výuka vyučovacího předmětu
fyzika se realizuje podle platných učebních osnov, které neobsahují elektřinu
a magnetismus. Škola si učební dokumenty vhodně upraví.
6.
Výuka integrovaného vyučovací
předmětu základy ekologie a chemie se realizuje podle platných učebních
osnov jednotlivých předmětů, které si škola vhodně upraví.
7.
Mezipředmětové přesuny učiva
a meziročníkové přesuny hodin v rámci předmětu může škola realizovat
pro zlepšení mezipředmětových vztahů.
8.
Struktura
a obsah předmětů technologie a odborného výcviku je dána. Při profilaci
absolventů škola použije příklad, který je součástí učebních dokumentů,
nebo upraví cíle a obsah vzdělání a osnovu předmětů pro část 2. a 3.
ročník. Po schválení ředitelem školy se stává součástí povinné učební
dokumentace školy.
9.
Výběrový
předmět či výběrové předměty stanovuje ředitel školy, popř. rozhodne
o tom, že časová dotace vyhrazená pro kategorii výběrových předmětů (popř. její část) bude využita ke zvýšení počtu hodin základních
předmětů. Obsah výběrových předmětů musí být v souladu s profilem
absolventa, případně se směrováním jeho přípravy. Učební osnovu výběrového
předmětu zpracuje škola (může přitom
využít učební osnovy
z učebních dokumentů jiného oboru přípravy) a schválí ji ředitel školy.
Po schválení se stává součástí povinné dokumentace školy.
10. Škola může zařadit do učební osnovy technologie a odborného výcviku, jeden ze základních způsobů svařování (Z-G1 svařování plamenem a řezání kyslíkem, Z-E1 elektrické obloukové svařování, Z-M1 elektrické obloukové svařování v ochranné atmosféře CO2, svařování lineárního polyethylenu) a výcvik řízení základního druhu motorového vozidla (T nebo B), jestliže to vyžaduje zvolená profilace.
11.
Škola
konkretizuje učební plán s respektováním Standardu středoškolského
odborného vzdělávání a po schválení ředitelem školy je součástí
povinné dokumentace školy.
12.
Škola
užívá kód a název oboru 23-66-H/001 Mechanik opravář, je-li příprava
absolventa výrazně profilována může škola odděleně od tohoto názvu uvádět
slovy příslušnou profilaci, např. plynárenská zařízení, lesní stroje a
zařízení, letadla, kolejová vozidla.
13.
Učivo všech
vyučovacích předmětů je v učebních osnovách rozvrženo do 33 týdnů. Zbývající
týdny se využijí podle dále uvedené tabulky.
14.
Zařazení a struktura nepovinných předmětů je v kompetenci ředitele
školy. Učební osnovy nepovinných vyučovacích předmětů vypracuje škola
(popř. převezme vhodné učební osnovy z jiných vzdělávacích
programů), schválí je ředitel školy. Kromě uvedených lze nabídnout,
podle charakteru oboru přípravy i jiné vhodné předměty. Žák se může přihlásit
nejvíce do tří nepovinných vyučovacích předmětů, jsou-li jedním z nich
sportovní hry.
15.
Škola může organizovat v prvním až třetím ročníku týdenní lyžařský
výcvikový kurz a sportovně turistický kurz. Celková doba trvání kurzů
nesmí přesáhnout dva týdny za výše uvedené období. Organizace kurzů se
řídí metodickými pokyny MŠMT ČR
k organizaci lyžařského výcviku žáků a sportovně turistických kurzů.
16. Závěrečné zkoušky se připravují a organizují podle platných právních předpisů.
V souvislosti s konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu je každý vyučující povinen:
1. Průběžně se zabývat otázkami bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci a hygieny práce.
2. Soustavně se zaměřovat na důslednou výchovu žáků k ochraně životního prostředí.
3. Podle obsahu vyučovacího předmětu aktualizovat učivo o nové poznatky vědy a techniky. Zvláštní důraz je třeba klást na rozvoj elektroniky, komplexní automatizaci a mechanizaci, zavádění nových materiálů apod., a to zejména se zřetelem na postupné zavádění výsledků vědeckotechnického rozvoje ve strojírenství.