CHARAKTERISTIKA
VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název vzdělávacího
programu: 26-41-M/002
Elektrotechnika
Vstupní
předpoklady žáků
Do
prvního ročníku čtyřletého denního studia jsou přijímáni žáci, kteří
splnili kritéria přijímacího řízení a úspěšně ukončili povinnou školní
docházku v nejvyšším ročníku.
Zdravotní
způsobilost ke studiu posoudí lékař, který ji potvrdí na přihlášce ke
studiu.
Délka vzdělávacího
programu a forma studia
Studium oboru elektrotechnika je čtyřleté denní studium zakončené maturitní zkouškou v posledním ročníku studia.
1.
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Studijní
obor elektrotechnika poskytuje absolventům úplné střední odborné vzdělání
technického charakteru. Vedle všeobecně vzdělávacích
a přírodovědných vědomostí získají žáci ucelený přehled o
elektrotechnice, který je postupně podle podmínek regionu a trhu pracovních
sil orientován na oblast slaboproudé elektrotechniky, silnoproudé
elektrotechniky a automatizační techniky. V průběhu třetího a čtvrtého
ročníku může být výuka úžeji specifikována na konkrétní oblast
elektrotechniky.
Důraz je kladen na získání širokých obecných znalostí elektrotechniky, umožňující rychlé získání speciálních znalostí zvoleného zaměření ve třetím a čtvrtém ročníku. Konkrétní požadavky zaměstnavatelské sféry budou realizovány v době nástupní praxe.
2.
Charakteristika obsahových složek
Charakteristika jednotlivých vzdělávacích složek je stanovena
standardem středoškolského vzdělávání schváleného MŠMT
ČR.
a)
všeobecné vzdělání
Společenskovědní
předměty jsou zejména zaměřeny na rozvíjení komunikativních dovedností žáka v mateřském
a cizím jazyce, návyků zodpovědného občanskoprávního jednání a chování.
Matematicko-přírodovědné
předměty jsou zaměřeny na získávání
teoretických poznatků fyzikálních principů nutných pro studium odborných
předmětů, na rozvíjení logického myšlení, představivosti, pečlivosti,
důslednosti a přesnosti.
Tělesná
výchova je zaměřena na osvojení návyků
pravidelné pohybové aktivity, plní funkci posilovací a relaxační.
b)
odborné vzdělání
Odborné
předměty vytvářejí v prvním a druhém ročníku společný základ znalostí
z oblasti elektrotechniky, jako přípravu na odborné zaměření ve vyšších
ročnících a jsou v souladu se standardem středoškolského vzdělávání směr
elektrotechnika.
V
průběhu třetího a čtvrtého ročníku žák získá přehled v obecném
nebo specializovaném zaměření včetně upevnění a prohloubení základních
znalostí oboru, které mu umožní rychlou orientaci v praxi a adaptaci při nástupu
do praxe.
c)
klíčové dovednosti
Realizace cílů v oblasti rozvoje klíčových dovedností znázorňuje tabulka Přehled začlenění klíčových dovedností.
3.
Organizace výuky
Studium je denní čtyřleté zakončené maturitní zkouškou. Výuka je doplněna praktickými cvičeními v laboratořích školy podle rozpracovaného učebního plánu. Žák se v průběhu studia zúčastní také praxe ve vybraných podnicích regionu.
4.
Metodické přístupy
Při
volbě metod je třeba omezit
popisný způsob výuky a dávat přednost problémovým úlohám, které rozvíjí
pracovní iniciativu žáků a činnostní stránku učení. Je třeba klást důraz
na práci ve skupinách a vytvářet modelové situace odpovídající budoucím
podmínkám praxe.
Důraz
je třeba klást na samostatnou práci s využitím odborné literatury a získávání
informací prostřednictvím moderních komunikačních prostředků. Je třeba
podporovat rozvoj logického myšlení a využívání prostředků měřicí a
výpočetní techniky.
5.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární
ochranu
Při
veškeré výuce je třeba dodržovat všechna příslušná ustanovení předpisů
o ochraně zdraví při práci, dodržovat zásady hygieny práce a všechny příslušné
bezpečnostní předpisy.
6.
Další specifické požadavky
6.1
Zdravotní požadavky na uchazeče.
Zdravotní
způsobilost ke studiu posoudí příslušný odborný lékař , který toto
uvede i do přihlášky ke studiu,
6.2
Speciální vybavení pro výuku
Škola
musí být vybavena pro zajištění výuky uvedeného oboru specializovanými
laboratořemi a dílnami. Laboratoře musí zabezpečit praktickou činnost zejména
v oblastech elektrotechnického měření, automatizační techniky,
mikroprocesorové techniky. Učebny dílen musí zabezpečit praxi strojní a
elektrotechnickou ve smyslu učebního dokumentu oboru elektrotechnika.
Praktická
měření, cvičení a praxi nelze realizovat pouze simulací s využitím
prostředků výpočetní techniky.