Kmenový
obor: 2642L Elektrotechnik
Studijní
obor 26-42-L/001 Mechanik silnoproudých zařízení
Vstupní
předpoklady žáků: absolvování
ZŠ
Délka vzdělávacího programu: 4 roky
Forma studia: denní studium
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Jedná
s o obor se širokým základem a se specializací ve vyšších ročnících.
Odborná teoretická a praktická příprava je zaměřena na činnosti spojené
s návrhy, výrobou, montáží, oživováním, seřizováním, zkoušením,
revizemi, údržbou, opravami a provozováním rozličných elektrických zařízení.
Základním
úkolem přípravy je dosáhnout, aby žáci dovedli využívat získané vědomosti
a dovednosti v praxi při řešení problémů v konkrétních situacích.
Výchova k odpovědnosti, ke zvýšené soustředěnosti a pozornosti, k vysoké
přesnosti i kvalitě práce, k pracovní kázni a k péči o majetek,
šetření materiály i úsporám energií, k dodržování zásad bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, k dodržování předpisů
a norem, k ochraně a péči o životní prostředí patří k důležitým
výchovným cílům tohoto oboru.
Cílem
studia je výchova absolventů v oborech pružně reagujících na požadavky
praxe a trhu práce. Výchova je zaměřena na poznávání všech vývojových
trendů, které jsou rozhodujícími prvky v technickém rozvoji
elektrotechniky.
Po
zvládnutí teoretické i praktické výuky vykonají absolventi maturitní zkoušku,
která je garantem, že se stanou dobrými odborníky se širokým všeobecným
i odborným rozhledem. Absolvováním oboru přípravy poskytujícího úplné
střední vzdělání získají absolventi kvalifikaci pro činnosti uvedené v popisu
oboru.
Absolventi
se mohou ucházet o studium na vyšších odborných školách a vysokých
školách za stejných podmínek jako absolventi jiných škol poskytujících
úplné střední vzdělání.
Charakteristika
obsahových složek
Všeobecně
vzdělávací složka vytváří předpoklady pro rozvoj osobnosti v návaznosti
na dovednosti a postoje získané v základní škole. Respektuje v plné
míře požadavky standardu středoškolského odborného vzdělávání.
Odborná
složka Vzdělávání je odvozena z požadavků na vzdělávací
standard směr elektrotechnika. Tato složka je rozšířena o konkrétní
specifické požadavky kladené na přípravu žáků pro výše stanovenou
odbornost.
Klíčové
dovednosti jsou v tomto oboru důležitou částí přípravy. Konkrétní
míru důležitosti jednotlivých klíčových dovedností ve vyučovacích předmětech
udává následující tabulka.
Oblasti
cílů klíčových dovedností |
|||||
Oblasti vzdělávání |
I |
II |
III |
IV |
V |
Český jazyk a literatura |
xxx |
xxx |
- |
- |
xx |
Cizí jazyk |
xxx |
xxx |
- |
- |
xx |
Občanská nauka |
xx |
xx |
xxx |
- |
xx |
Dějepis |
xx |
xx |
xx |
- |
xx |
Matematika |
xx |
xx |
xxx |
xxx |
xx |
Fyzika |
xx |
xx |
xxx |
xxx |
xx |
Chemie |
- |
- |
xxx |
xxx |
xx |
Práce s počítačem |
xx |
- |
xxx |
- |
xxx |
Tělesná výchova |
xx |
xx |
xxx |
xxx |
- |
Strojnictví |
xx |
- |
xx |
xx |
xx |
Základy elektrotechniky |
xxx |
- |
xxx |
xxx |
xxx |
Technologie a materiály |
xx |
- |
xx |
- |
xxx |
Elektronika |
xx |
- |
xx |
xx |
xx |
Elektrotechnická měření |
- |
xx |
xxx |
xxx |
xxx |
Elektrotechnologie |
xx |
- |
xx |
- |
xxx |
Elektrické stroje a přístroje |
xx |
- |
xxx |
xxx |
xxx |
Užití elektrické energie |
xx |
- |
xxx |
xx |
xxx |
Ekonomika |
xx |
xx |
xxx |
xxx |
xx |
Odborný výcvik |
xx |
xx |
xxx |
xx |
xxx |
I.
Komunikativní dovednosti
II.
Personální a interpersonální dovednosti
III.
Dovednosti řešit problémy a problémové situace
IV.
Numerické aplikace
V. Dovednost využití informační technologie
Organizace výuky
Výuka se skládá z teoretických předmětů realizovaných v učebnách školy (v některých případech se střída na výuku dělí – např. elektrické měření, cizí jazyk) a z praktické přípravy realizované formou odborného výcviku převážně v dílnách školy.
Metodické přístupy
Vyučující
koordinují vzájemně výuku tak,
aby docházelo k logickým návaznostem a aby všeobecně vzdělávací předměty
vytvořily předpoklady pro bezproblémovou výuku odborných předmětů a
odborného výcviku. Jedná se zejména
o návaznosti předmětů matematika, fyzika na straně jedné a základy
elektrotechniky, elektroniky apod. na straně
druhé.
Vyučující se dále snaží o systémový přístup k výuce, což znamená vždy vhodné zobecnění konkrétních jevů a tím vytvoření obecně platného systému.
Vyučující usiluje v maximální míře o využívání názorných didaktických pomůcek (do obrazů modelů, přes transparentní fólie až k využívání softwarových produktů na PC).
Další specifické
požadavky
· Do studijního oboru mohou být přijati jen uchazeči jejichž zdravotní způsobilost posoudil a písemně potvrdil lékař. Nedílnou součástí přípravy je i výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a hygieně práce. Za zásadní podmínky bezpečnosti a ochraně zdraví při práci se rozumí:
· důkladné seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s protipožárními předpisy, s technologickými postupy,
· používání osobních ochranných pracovních prostředků,
· vykonávání stanoveného dozoru, případně dohledu.
Poznámky
Práce pod dozorem vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování pracovního postupu a pravidel pro bezpečnost práce. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení pracovních pokynů, bezpečnostních předpisů a nebo ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem: Osoba pověřená dohledem zkontroluje pracoviště před zahájením práce a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.