CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU 

 

Kmenový obor: 2642L Elektrotechnik 

Studijní obor 26-42-L/001 Mechanik silnoproudých zařízení 

Vstupní předpoklady žáků: absolvování

Délka vzdělávacího programu: 4 roky

Forma studia: denní studium 

Pojetí a cíle vzdělávacího programu

            Jedná s o obor se širokým základem a se specializací ve vyšších ročnících. Odborná teoretická a praktická příprava je zaměřena na činnosti spojené s návrhy, výrobou, montáží, oživováním, seřizováním, zkoušením, revizemi, údržbou, opravami a provozováním rozličných elektrických zařízení.

            Základním úkolem přípravy je dosáhnout, aby žáci dovedli využívat získané vědomosti a dovednosti v praxi při řešení problémů v konkrétních situacích. Výchova k odpovědnosti, ke zvýšené soustředěnosti a pozornosti, k vysoké přesnosti i kvalitě práce, k pracovní kázni a k péči o majetek, šetření materiály i úsporám energií, k dodržování zásad bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieny práce, k dodržování předpisů a norem, k ochraně a péči o životní prostředí patří k důležitým výchovným cílům tohoto oboru.

            Cílem studia je výchova absolventů v oborech pružně reagujících na požadavky praxe a trhu práce. Výchova je zaměřena na poznávání všech vývojových trendů, které jsou rozhodujícími prvky v technickém rozvoji elektrotechniky.

            Po zvládnutí teoretické i praktické výuky vykonají absolventi maturitní zkoušku, která je garantem, že se stanou dobrými odborníky se širokým všeobecným i odborným rozhledem. Absolvováním oboru přípravy poskytujícího úplné střední vzdělání získají absolventi kvalifikaci pro činnosti uvedené v popisu oboru.

            Absolventi se mohou ucházet o studium na vyšších odborných školách a vysokých  školách za stejných podmínek jako absolventi jiných škol poskytujících úplné střední vzdělání.

 

Charakteristika obsahových složek

            Všeobecně vzdělávací složka vytváří předpoklady pro rozvoj osobnosti v návaznosti na dovednosti a postoje získané v základní škole. Respektuje v plné míře požadavky standardu středoškolského odborného vzdělávání.

            Odborná složka Vzdělávání je odvozena z požadavků na vzdělávací standard směr elektrotechnika. Tato složka je rozšířena o konkrétní specifické požadavky kladené na přípravu žáků pro výše stanovenou odbornost.

            Klíčové dovednosti jsou v tomto oboru důležitou částí přípravy. Konkrétní míru důležitosti jednotlivých klíčových dovedností ve vyučovacích předmětech udává následující tabulka.

 

                                                                          Oblasti cílů klíčových dovedností

Oblasti vzdělávání

I

II

III

IV

V

Český jazyk a literatura

xxx

xxx

-

-

xx

Cizí jazyk

xxx

xxx

-

-

xx

Občanská nauka

xx

xx

xxx

-

xx

Dějepis

xx

xx

xx

-

xx

Matematika

xx

xx

xxx

xxx

xx

Fyzika

xx

xx

xxx

xxx

xx

Chemie

-

-

xxx

xxx

xx

Práce s počítačem

xx

-

xxx

-

xxx

Tělesná výchova

xx

xx

xxx

xxx

-

Strojnictví

xx

-

xx

xx

xx

Základy elektrotechniky

xxx

-

xxx

xxx

xxx

Technologie a materiály

xx

-

xx

-

xxx

Elektronika

xx

-

xx

xx

xx

Elektrotechnická měření

-

xx

xxx

xxx

xxx

Elektrotechnologie

xx

-

xx

-

xxx

Elektrické stroje a přístroje

xx

-

xxx

xxx

xxx

Užití elektrické energie

xx

-

xxx

xx

xxx

Ekonomika

xx

xx

xxx

xxx

xx

Odborný výcvik

xx

xx

xxx

xx

xxx

 

I.                    Komunikativní dovednosti

II.                 Personální a interpersonální dovednosti

III.               Dovednosti řešit problémy a problémové situace

IV.              Numerické aplikace

V.                 Dovednost využití informační technologie

 

Organizace výuky

Výuka se skládá z teoretických předmětů realizovaných v učebnách školy (v některých případech se střída na výuku dělí – např. elektrické měření, cizí jazyk) a z praktické přípravy  realizované formou odborného  výcviku převážně v dílnách školy.

 

Metodické přístupy

                Vyučující koordinují  vzájemně výuku tak, aby docházelo k logickým návaznostem a aby všeobecně vzdělávací předměty vytvořily předpoklady pro bezproblémovou výuku odborných předmětů a odborného výcviku. Jedná se  zejména o návaznosti předmětů matematika, fyzika na straně jedné a základy elektrotechniky, elektroniky apod. na straně  druhé.

            Vyučující se dále snaží o systémový přístup k výuce, což znamená vždy vhodné zobecnění konkrétních jevů a tím vytvoření obecně platného systému.

            Vyučující usiluje v maximální míře o využívání  názorných didaktických pomůcek (do obrazů modelů, přes transparentní fólie až k využívání softwarových produktů na PC).

 

Další specifické požadavky

·        Do studijního oboru mohou být přijati jen uchazeči jejichž zdravotní způsobilost posoudil a písemně potvrdil lékař. Nedílnou součástí přípravy je i výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a hygieně práce. Za zásadní podmínky bezpečnosti a ochraně zdraví při práci se rozumí:

·        důkladné seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s protipožárními předpisy, s technologickými postupy,

·        používání osobních ochranných pracovních prostředků,

·        vykonávání stanoveného dozoru, případně dohledu.

 

Poznámky 

            Práce pod dozorem vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené dozorem, která dozírá na dodržování pracovního postupu a pravidel pro bezpečnost práce. Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení pracovních pokynů, bezpečnostních předpisů a nebo ohrožení zdraví.

            Práce pod dohledem: Osoba pověřená dohledem zkontroluje pracoviště před zahájením práce a pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.