1.
Základní údaje
Délka
přípravy: 4 roky
Studijní
obor je určen pro: hochy a dívky
Základní podmínky
pro přijetí: úspěšné ukončení ZŠ,
zdravotní způsobilost uchazeče
Poskytované vzdělání:
maturitní zkouška – úplné střední odborné vzdělání
2.
Stručný popis
Teoretická a praktická příprava je zaměřena na činnosti spojené s výrobou, montáží, údržbou, nastavováním, seřizováním, zkoušením a opravami elektrických a elektronických zařízení a se vším, co se váže k zabezpečovacím a sdělovacím systémům.
3.
Uplatnění absolventů
Cílem čtyřletého studia je výchova absolventů v daném oboru pro zvládnutí montážní, údržbářské a revizní činnosti. Celá výchova bude zaměřena na poznávání všech nových vývojových trendů, které jsou rozhodujícími prvky v modernizaci sdělovacích a zabezpečovacích systémů.
Po zvládnutí teoretické a praktické výuky vykoná absolvent maturitní
zkoušku, jejíž odborná úroveň
bude garantem, že se absolvent stane uznávaným odborníkem. Může se ucházet
o studium na VŠ ve všech formách pomaturitního vzdělávání.
4.
Profil absolventa
Absolvent je v průběhu přípravy veden k tomu, aby si byl vědom vzájemného vztahu svobody a odpovědnosti i rovnosti svobod a práv každého občana, chápal principy demokratické společnosti a uplatňoval je ve svém životě. Preferuje tolerantní postoje k názorům a hodnotám jiných lidí.
Uvědomuje si svou národní příslušnost a svá práva, je ochoten
respektovat také práva druhých, uznávat tedy i rovnost a práva jiných národů,
etnických skupin a ras. Cítí sounáležitost se svou vlastí a odpovědnost
za ni.
Absolvent si je vědom významu aktivní účasti své i ostatních členů společnosti na utváření společenského
života a kulturního a přírodního prostředí v regionálním i
celosvětovém měřítku.
Absolvent je veden k tvořivé
činorodosti, spolupráci i zdravé soutěživosti, ale i k samostatnosti a
odpovědnosti v jednání i v pracovní činnosti. Je si vědom, že
tyto vlastnosti jsou důležité jak pro jeho
vlastní prospěch a rozvoj, tak i pro rozvoj celé společnosti. Je vybaven
dovednostmi pro poznání a regulaci vlastní osobnosti a pro soukromý a
pracovní styk s lidmi.
Je si vědom toho, jaký význam má pro něj dosažené vzdělání. Uvědomuje
si, že s postupem vědeckotechnického rozvoje a jeho dopadů ve světě
stále vzrůstají nároky na kvalifikovanou pracovní činnost i na inovace
pracovních dovedností. Je ochoten
a schopen se adaptovat na změny trhu práce a kvalifikací. Uvědomuje si vliv
přírodního prostředí i vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí.
Rozhoduje se a jedná ve svém
soukromí i v práci tak, aby chránil přírodu a kulturní památky a
jednal v zájmu stavu udržitelného rozvoje.
Dovede využívat poznatků z historie pro lepší pochopení současnosti.
Klade si v životě filozofické otázky a hledá na ně odpovědi.
Respektuje zásady humanity a je připraven pro aktivní občanský život.
V ústním i písemném jazykovém
projevu dodržuje jazykové normy, výstižně a logiky správně se vyjadřuje.
V cizím jazyce rozumí rozhovorům o věcech denního života, dokáže
reagovat v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků v běžných
životních situacích a tématech. Dovede získat v cizím jazyce
jednoduchou informaci, sdělit
podstatné myšlenky z běžného vyslechnutého nebo přečteného textu,
v jednoduchých větách hovořit
o známé tematice. Ovládá v cizím jazyce nejzákladnější odbornou
terminologii svého oboru.
Je veden k pozitivnímu vztahu k umění a kultuře. Má vypěstován
návyk číst krásnou literaturu,
časopisy, populárně naučná díla podle svého zájmu, sledovat sdělovací
prostředky a navštěvovat kulturní zařízení (divadla, koncerty, výstavy...).
Chápe základní rozdíl mezi umělecky hodnotným dílem a brakem.
Absolvent rozumí základním matematickým pojmům a vztahům mezi nimi,
umí vyhledávat, hodnotit a třídit matematické informace a dokáže používat
získané matematické poznatky při řešení problémů a úkolů v běžných
životních i v profesních situacích.
Je schopen aplikovat získané přírodovědné poznatky v občanském
životě i ve své odborné práci, zná využití běžných látek v průmyslu,
zemědělství, v domácnosti atp., ví o jejich vlivu na člověka, jeho
zdraví i na životní prostředí.
Je seznámen s rolí životního partnera a rodiče, poučen o
nebezpečí neodpovědných sexuálních styků, drogové závislosti a o
vlivech nezdravého způsobu života vůbec. Snaží se udržovat a zvyšovat
svou tělesnou zdatnost a upevňovat své zdraví. Je veden ke správným představám
o využívání volného času.
Ve své profesní oblasti dovede identifikovat a analyzovat problémy, zvažovat
možnosti jejich řešení, vybírat a navrhovat řešení optimální v daném
kontextu, stanovovat efektivní postupy při realizaci řešení a dodržovat
je.
Dovede pracovat s osobním počítačem. Dovede využívat informačních
zdrojů v pracovním i mimopracovním životě.
Má vytvořeny základní předpoklady pro uplatnění v živnostenském
podnikání jak z hlediska profesních dovedností, tak z hlediska chápání
potřeby aktivního přístupu k nalézání profesního uplatnění i
nutnosti zdravého rizika k prosazení svých záměrů. Orientuje se i v základních
ekonomických otázkách této problematiky.
Žák umí připravit materiál, zvolit vhodné pracovní předměty a
prostředky, včetně pracovních a ochranných pomůcek. Účelně využívá nástroje,
nářadí, měřidla a měřící přístroj při práci.
Zná funkci měřících metod a dovede podle návodu samostatně provádět
měření se všemi měřícími přístroji.
Osvojují si montáž a demontáž, opravu, či výměnu poškozených
prvků.
Je vychováván tak, aby při své práci dodržoval bezpečnost práce s ohlede
dna ochranu zdraví všech pracovníků. Dodržuje protipožární předpisy a
umí zacházet se všemi hasícími přístroji. V případě potřeby
dovede poskytnout první pomoc postiženému spolupracovníkovi.
Popsané požadavky je možné si osvojit pouze soustavným a dlouhodobým
vedením žáka k naprosté přesnosti a spolehlivosti. Učiliště má
povinnost nejen seznámit absolventa s těmito požadovanými vlastnostmi
zabezpečovacího zařízení, ale trvale výchovně působit na jeho osobnost
tak, aby se bezpečnost a naprostá spolehlivost staly jeho základními morálně
volními vlastnostmi.
5.
Zdravotní požadavky na uchazeče o studium
Do studia daného oboru mohou být přijati chlapci (dívky) s velmi dobrém zdravotním stavem, tělesně zdatní, s citem pro manuální práci.
Při výběru do oboru z hlediska zdravotního uchazeče vadí
poruchy omezující funkce nosného a pohybového systému, tj. postižení páteře
těžšího charakteru, těžké skoliózy, stavy po operaci páteře,
prognosticky závažné postižení dolních končetin znemožňující dlouhé
stání, vadí i stavy po kongenitální luxaci končetin, onemocnění omezující
funkce velkých i malých kloubů a
tím i zručnost rukou.
Dále vadí i alergické onemocnění kůže, zejména rukou, přecitlivělost
na chemická i mechanická dráždidla, nemoci srdce a cév vleklé zánětlivé
stavy, závažné poruchy rytmu, závažné chlopňové vady, vrozené vady srdeční
neaerodynamicky významné, nemoci nervové, zejména onemocnění provázená
poruchami pohybových funkcí a koordinací, záchvatové stavy dekompenzované
a subkompenzované. Poruchy sluchu, požadovaná ostrost sluchová je 5m pro šepot
oboustranně, poruchy zraku, nedosahuje-li centrální ostrost zraková alespoň
jednoho oka 5/5 a K.č.1 s případnou korekcí brýlemi, s astigmatickou
složkou do 1. OD, porucha barvocitu.
Do studijního oboru mohou být přijati pouze uchazeči, jejichž
zdravotní způsobilost posoudil a písemně potvrdil lékař.
6.
Požadavky na bezpečnost a ochrany zdraví
při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického a praktického vyučování je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny práce.
Výchova k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci musí vycházet
z platných předpisů zákonů, prováděcích vládních nařízeních,
vyhlášek a norem.
V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit
podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce.
Je nevyhnutelné poučit žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Nácvik a procvičování činností odpovídajících pracím zakázaných
mladistvým příslušným resortní m seznamem mohou žáci vykonávat při výuce
pouze v rozsahu stanoveném učební
osnovou. Pokud to vyžaduje charakter činnosti stanoví učební osnova z hlediska
bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci a hygieně práce podmínky, za kterých je možné výuku žáků provádět.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci se
rozumí:
1.
Důkladné seznámení žáků s předpisy o bezpečnosti a ochraně
zdraví při práci, s protipožárními předpisy a technologickými
postupy.
2.
Používání technického vybavení, které odpovídá bezpečnostním a
protipožárním předpisům.
3.
Používání osobních ochranných pracovních prostředků podle platných
předpisů.
4.
Vykonávání stanoveného dozoru.
Práce pod dozorem vyžaduje
trvalou přítomnost osoby pověřené
dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu.
Tato osoba musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem –
osoba pověřená dohledem
zkontroluje pracoviště před zahájením práce a pokud všechna pracovní místa
zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.
7.
Zařazení po ukončení studia
Absolvování studijního oboru přípravy poskytujícího střední odborné nebo úplné střední odborné vzdělání získá absolvent kvalifikaci pro výkon činností zaměřených na oblast zabezpečovací a sdělovací techniky a to jak v civilním sektoru tak i v odvětví železniční dopravy.
Na základě jednání s Generálním ředitelstvím Českých drah
a.s. AŽD Praha s.r.o. jako výrobní a montážní organizací, úzce
spolupracující s ČD, je možno oprávněně předpokládat rozsáhlé
uplatnění absolventů oboru v těchto organizacích. Určitá část
absolventů nalezne uplatnění u soukromých firem zabývajících se tímto
oborem činnosti. V tomto duchu bylo jednáno s Cechem zřizovatelů
zabezpečovacích systémů.