Charakteristika vzdělávacího programu
Kód
a název vzdělávacího programu:
26-43-M/004 Slaboproudá elektrotechnika
Vstupní
předpoklady žáků
-
úspěšné
ukončení základní školy nebo odpovídajícího ročníku víceletého gymnázia,
-
absolvování
přijímacího řízení v zaměřeních vymezených školou,
-
lékařské
potvrzení o schopnosti práce na elektrickém zařízení.
Délka
vzdělávacího programu
Vzdělávací
program je koncipován jako denní čtyřleté nebo dálkové pětileté
studium.
1.
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Vzdělávací
program oboru Slaboproudá elektrotechnika je koncipován s ohledem na
neustále se měnící podmínky na trhu práce, což je dáno především
nestabilitou v oblasti průmyslu a nevyjasněností základních
strategií a cílů hospodářské politiky státu a potažmo nejasné koncepce
školství. Hlavním cílem je připravit absolventy, kteří:
-
budou mít
potřebné klíčové vědomosti, dovednosti a návyky v oblasti všeobecně
vzdělávací a v oblasti odborné,
-
budou
samostatní v řešení problémů,
-
se nebojí
kriticky vyjádřit k návrhům druhých bez snižování jejich důstojnosti,
-
umí
vyhledávat potřebné informace, zpracovat je a následně aplikovat v různých
úkolech,
-
ctí právo
a morálku,
-
jsou
ochotni pomoci ostatním,
-
respektují
práva menšin,
-
respektují
svobodu vyjadřování názorů druhých při zachování demokratických
principů,
-
aplikují
základní požadavky na bezpečnost práce a hygienu na pracovišti,
-
jsou
motivováni k soustavnému vzdělávání ve své oblasti,
-
respektují
základní principy ochrany životního prostředí a tyto principy nadřazují
požadavkům ekonomickým.
2.
Charakteristika obsahových složek
a)
všeobecně vzdělávací
Složka
všeobecného vzdělávání má z hlediska pojetí a cíle vzdělávacího
programu studijního oboru Slaboproudá elektrotechnika velmi významnou úlohu.
Nosnými předměty jsou český jazyk a literatura, matematika, fyzika a cizí
jazyk.
Ostatní
předměty doplňují výše uvedené v celé šíři komplexnosti všeobecného
vzdělání absolventa daného studijního oboru.
b)
odborné vzdělávání
Složka odborného vzdělávání je nosnou složkou v rámci
stanovených cílů programu studijního oboru Slaboproudá elektrotechnika.
Vymezení této složky vychází z celkové koncepce daného
studijního oboru, který v sobě zahrnuje širokou škálu možností v rámci
zaměření na tu kterou oblast.
Nosnými
předměty povinného základu jsou:
-
základy
elektrotechniky,
-
číslicová
technika,
-
elektrotechnologie,
-
elektronika,
-
výpočetní
technika,
-
mikroprocesorová
technika,
-
elektrotechnická
měření.
Další
předměty doplňují nosné předměty a jsou velmi důležité z hlediska
především praktických aplikací teoretických poznatků.
Klíčové
dovednosti
Absolvent
umí:
-
pohotově,
kultivovaně a správně používat mateřský jazyk, a to ústní i písemnou
formou,
-
vypracovat
odbornou zprávu s využitím potřebných znalostí mateřského jazyka,
-
chápat
společenské a umělecké funkce literatury a ostatních druhů umění,
-
chápe
historické souvislosti jednotlivých etap dějin našeho národa i dějin světa,
-
porozumět
vybraným společenskovědním disciplínám a vytvořit mravní a etický
základ své osobnosti,
-
pochopit
význam řádně fungující rodiny jako základního stavebního prvku každé
demokratické společnosti,
-
aplikovat
vědomosti o přírodních zákonech a společenských jevech,
-
myslet a
jednat ve shodě se svým přesvědčením v duchu demokratických principů.
-
orientovat
se v drogové problematice a je seznámen s nebezpečností závislosti
na zdraví škodlivých látkách,
-
komunikovat
v jednom cizím jazyce v základních společenských situacích,
-
porozumět
odbornému textu v tomto jazyce za použití slovníku,
-
zpracovat
odborný text v jednom cizím jazyce,
-
aplikovat
široký základ středoškolské matematiky,
-
aplikovat
nejdůležitější fyzikální zákony a chemické jevy, včetně aplikace těchto
poznatků v praxi,
-
řešit základní
problémy svého oboru s odpovídajícím stupněm matematizace,
-
aplikovat
výpočetní techniku v rámci řešení různých problémů,
-
algoritmizovat
daný problém, napsat program ve vyšším programovacím jazyce, správně utřídit
výstupní informace,
-
vyhledávat
potřebné informace na úrovni služeb knihovny nebo Internetu,
-
orientovat
se v problematice součástkové základy a následně volit vhodné
komponenty při řešení odborného problému,
-
řešit základní
problémy v oblasti aplikací jednočipových mikropočítačů,
-
řešit základní
problémy v oblasti aplikačního programového vybavení,
-
samostatně
myslet a pohotově rozhodovat,
-
pracovat
v týmu,
-
získávat
a využívat vědeckotechnické informace ve své práci,
-
dále se
vzdělávat,
-
zvolit
odpovídající programové vybavení,
-
sestavit
počítač třídy PC, provést základní systémové práce a diagnostikovat běžné
závady,
-
využít
ve své praxi znalosti o vlastnostech, druzích, zkoušení a zpracování různých
druhů materiálů používaných v elektrotechnice, a to jak při výrobě
obvodových prvků, tak i při zpracování konečných výrobků,
-
aplikovat
potřebné technické zobrazení,
-
orientovat
se v různých druzích elektrotechnických výkresů,
-
vypracovat
potřebnou technickou dokumentaci,
-
využít
znalostí o základních lineárních a nelineárních součástkách při řešení
různých elektronických obvodů,
-
navrhnout
jednoduchý elektronický obvod a s využitím výpočetní techniky
simulací ověřit jeho činnost,
-
s využitím
výpočetní techniky navrhnout plošný spoj, zhotovit jej, osadit a oživit
dané zapojení,
-
aplikovat
základní poznatky z oblasti číslicové techniky,
-
navrhnout
požadovaný číslicový obvod a simulací ověřit jeho správnou funkci,
-
pracovat
s programovatelnými logickými poli,
-
navrhnout
vhodnou měřící metodu pro řešení daného problému,
-
zpracovat
naměřené výsledky a správně interpretovat získané poznatky,
-
využívat
automatizované měřící prostředky,
-
řešit
technické problémy s využitím jednočipových mikropočítačů,
-
vypracovat
potřebný program v odpovídajícím programovacím jazyku pro jednočipové
mikropočítače
-
umí
aplikovat základní pojmy a vztahy tržní ekonomiky.
Další klíčové dovednosti jsou dány zvoleným
zaměřením a budou každou školou dopracovány.
3.
Organizace výuky
Výuka
ve studijním oboru Slaboproudá elektrotechnika, denní a dálkové studium, je
organizována formou teoretické výuky, praktických cvičení a na denním
studiu též krátké odborné praxe.
Hlavním
cílem teoretické výuky je získání potřebných vědomostí v daném předmětu
s důrazem na jejich praktické využití.
Hlavním
cílem praktických cvičení je získání potřebných dovedností, návyků a
postojů z hlediska daného předmětu. V maximální míře je
zapojena výpočetní technika s potřebným programovým vybavením. Důraz
je kladen na problémová řešení s využitím různých zdrojů informací
a následným vypracováním vhodné zprávy či protokolu. Žáci jsou
vedeni k samostatné volbě postupu, pramene a formy zpracování při dodržení
daných zásad.
Hlavním
cílem krátké odborné praxe je seznámení se s pracovním prostředím
konkrétní firmy či podniku. V neposlední řadě jde o získání nových
poznatků, a to především při práci na technickém vybavení, které škola
nemůže žákům zajistit. Tato praxe může mít i silný motivační
charakter v případě, že se žák dostane do kvalitního pracovního týmu.
V neposlední řadě slouží jako důležitá zpětná vazba mezi školou
a praxí (žáci mohou porovnávat).
První
a druhý ročník se vyznačují společnou předmětovou skladbou.
Cílem
je:
-
srovnání
vstupních znalostí žáků z různých škol,
-
získání
správných studijních návyků vyplývajících z větší náročnosti
středoškolského studia,
-
zvládnutí
základního programového vybavení pro další využití v řadě předmětů
(textový editor, databáze, tabulkový kalkulátor),
-
postupná
orientace v nabízených zaměřeních podáváním potřebných informací
žákům a rodičům tak, aby bylo možné volit vhodné zaměření z hlediska
různých kritérií (zájmy žáka, stavu trhu práce v místě bydliště
atd.),
-
zvládnutí
základu bezpečnosti práce při činnostech na elektrickém zařízení,
-
zvyšování
vlastního podílu žáka na volbě další studijní cesty.
Poznámka:
Při
vhodné skladbě výběrových předmětů je možné zahájit odborné zaměření
již ve druhém ročníku.
Třetí
ročník se vyznačuje nástupem specializačních předmětů, které tvoří základ
zvoleného odborného zaměření podle volby na konci předchozího ročníku.
V tomto zaměření pak dokončují studium. Z hlediska předmětové
skladby je hlavním cílem zvládnout větší podíl odborných předmětů než
tomu bylo v předchozích dvou ročnících.
Čtvrtý
ročník se vyznačuje prohlubováním učiva nosných předmětů daného
odborného zaměření s cílem úspěšného zvládnutí maturitní zkoušky
jako závěrečné komplexní zkoušky. Hlavním cílem je posilování mezipředmětových
vztahů s výrazným podílem syntézy dílčích poznatků při řešení
konkrétních problémů.
4.
Metodické přístupy
Metodické
přístupy jsou úměrné mentálnímu zrání žáka v průběhu celého
studia. V prvním ročníku jsou použity metody s výraznou rolí učitele
jako řídícího členu vyučovacího procesu. V následujících ročnících
jsou použity metody charakteru kontrolního; hlavní důraz je kladen na
samostatnou práci žáka a mají spíše zpětnovazební charakter. Zvyšuje se
podíl vlastních prací a vlastního způsobu získávání potřebných
informací.
Zvolené
metody vedou k motivaci žáků pro další profesní vzdělávání bez výrazného
donucovacího vlivu okolí. Žáci pracují s různými zdroji informací.
V posledních
dvou ročnících volí učitelé vhodné formy projektové formy výuky
(konstrukční cvičení, ročníkové práce atd.), kdy dochází k syntéze
řady vědomostí a dovedností dílčích předmětů.
V průběhu
studia dochází k omezení popisných způsobů výuky a důraz je kladen
na rozvíjení vlastní iniciativy žáků a jejich aktivního zapojení do vyučovacího
procesu.
Praktická
cvičení jsou zaměřena na ověřování teoretických poznatků, rozvíjení
induktivních metod výuky a v neposlední řadě na modelování očekávaných
situací odborné praxe.
Všechny
používané metody jsou podporovány využitím výpočetní techniky a využitím
odborné literatury se snahou orientovat žáky také na cizojazyčnou
literaturu.
5.
Další specifické požadavky
Další
specifické požadavky vyplývají z daného zaměření a jsou důležité
z hlediska stávajícího trendu růstu počtu dětí s různými
dysfunkcemi. V některých případech může být určité zaměření
nevhodné pro dysfunkční děti v jiných případech naopak velmi vhodné
a mnohdy jediná možnost, jak mohou takto postižené děti získat úplné střední
odborné vzdělání. Vše je dáno zvoleným zaměřením, které škola sestaví
v rámci daného učebního plánu.