PROFIL ABSOLVENTA
Kód
a název: 26-43-M/004 Slaboproudá
elektrotechnika
Dosažený
stupeň vzdělání: Úplné střední odborné vzdělání zakončené maturitní
zkouškou
Způsob
ukončení a certifikace: Maturitní zkouška - vysvědčení o maturitní zkoušce
1. Výsledky vzdělávání
1.1
Obecná úvodní část
Absolvent
studijního oboru Slaboproudá elektrotechnika získá potřebné vědomosti,
dovednosti, postoje a návyky v rámci všeobecně vzdělávacích předmětů,
předmětů odborného základu a předmětů zvoleného zaměření. Poměr těchto
předmětů je vyvážen a určen především stávající situací na trhu práce
s výhledem na postupnou stabilizaci a prosperitu ekonomiky státu s respektováním
růstu významu slaboproudé elektrotechniky ve všech oblastech života
technologicky vyspělé společnosti.
Jeho
odborná a mentální vyspělost odpovídá věku a dosaženému stupni vzdělání
- úplnému střednímu odbornému v kontextu široce pojímaného občanství s
důrazem na respektování demokratických principů společnosti založené na
humanismu. Je připraven k práci v podmínkách rychle se měnící společnosti
s respektováním nutné složky harmonie s prostředím, s okolním světem
a v neposlední řadě i sám se sebou.
Respektuje
požadavky ochrany životního prostředí v komplexu ekonomických požadavků
rozvíjející se společnosti.
Profil
absolventa se vyznačuje uceleným komplexem vědomostí a dovedností, které
jej činí způsobilým k výkonu činností velmi často vyžadovaných v
rozmanitých pracovních souvislostech.
1.2
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
Oblast
jazykového vzdělávání žák umí:
-
užívat
znalostí českého jazyka ve všech komunikativních situacích včetně vyjadřování
o odborné problematice s využitím popisných, výkladových a úvahových
postupů,
-
vypracovat
a správně používat různé slohové formy,
-
užívat
znalostí jednoho světového jazyka na úrovni běžné hovorové komunikace a
dovednosti číst s porozuměním a s pomocí slovníků jednoduché odborné
nebo populárně odborné texty a firemní literaturu,
-
aplikovat
výpočetní techniku
Společenskovědní
vzdělávání:
Absolvent
umí:
-
orientovat
se v současném, poměrně různorodém světě na základě vlastního rozboru
objektivně získaných poznatků,
-
aplikovat
poznatky principů fungování demokratické společnosti v kontextu světových
dějin,
-
vytvářet
si vlastní filozofické názory jako základ orientace při posuzování a
hodnocení jevů společenského života,
-
zaujmout
vlastní stanovisko k různým společenským problémům, diskutovat o něm,
korigovat v diskusi své názory a postoje,
-
rozlišit
dobro a zlo, pravdu a lež, právo a bezpráví,
-
kultivovat
mezilidské vztahy,
-
uchovat
touhu po poznávání a vlastním sebezdokonalování.
Matematické
vzdělání
Absolvent
umí:
-
aplikovat
základní matematické poznatky získané během studia na střední škole,
-
vyjádřit
své matematické myšlenky slovně i písemně,
-
matematizovat
reálnou situaci v rámci řešení konkrétního problému jeho oboru (zaměření),
-
aplikovat
získané matematické poznatky při řešení praktických problémům,
-
využívat
různých matematických programů pro řešení odborných problémů,
-
využívat
dostatečně rozvinutou prostorovou představivost.
Přírodovědné
vzdělání
Absolvent
umí:
-
aplikovat
poznané přírodní zákony a jevy,
-
pracovat
s laboratorní technikou při dodržování zásad bezpečné práce a ochrany
svého zdraví a zdraví svých spolupracovníků,
-
aplikovat
výpočetní techniku při zpracování údajů získaných např. pozorováním,
laboratorními pokusy či jinými činnostmi.
Estetické
vzdělávání
Absolvent
umí:
-
aplikovat
základní estetická kritéria při řešení technických problémů,
-
diskutovat
o základních estetických kritériích.
Rozvoj
tělesné kultury
Absolvent
umí:
-
aplikovat
správné poznatky z oblasti tělesné kultury v kontextu svého dalšího zaměstnání.
Výše
uvedené dovednosti absolventa studijního oboru Slaboproudá elektrotechnika je
třeba chápat komplexně, ne jako izolovaný výčet dovedností. V praktickém
životě se tyto složky harmonicky sdružují a navenek se projevují v celkové
osobnosti absolventa.
1.3
Základní odborné vzdělávání
Vědomosti
a dovednosti jsou dány odbornými předměty, které tvoří základ povinného
odborného základu a jsou součástí učebního plánu.
Absolvent
umí:
-
zobrazovat
součásti elektronických přístrojů a zařízení,
-
vypracovat
technickou dokumentaci,
-
zobrazovat
funkční, přehledové, logická a montážní elektrická schémata a výrobní
výkresy včetně využívání grafických podkladů při konstruování,
-
využívat
efektivní programové produkty z oblasti CAD systémů,
-
aplikovat
základní zákonitosti elektrických a magnetických jevů ve stejnosměrných
a střídavých elektrických obvodech,
-
aplikovat
základní zákonitosti elektromagnetického pole,
-
aplikovat
základní poznatky o lineárních a nelineárních součástkách,
-
řešit
jednoduché lineární a nelineární elektrické obvody s využitím různých
metod,
-
analyzovat
činnost jednoduchých elektronických analogových a číslicových obvodů,
-
aplikovat
znalosti z oblasti impulsové techniky,
-
orientovat
se v hardwarové konfiguraci počítačů třídy PC,
-
aplikovat
poznatky z oblasti počítačových periferií,
-
aplikovat
poznatky z oblasti algoritmizace při řešení různých problémů pomocí výpočetní
techniky,
-
aktivně
pracovat s textovým editorem,
-
aktivně
pracovat s tabulkovým kalkulátorem,
-
aktivně
pracovat s databázovým programem,
-
prakticky
aplikovat vhodný vyšší programovací jazyk,
-
vyhledávat
v katalozích různých výrobců vhodné stavební komponenty elektronických
obvodů,
-
aplikovat
základní poznatky z oblasti konstrukce elektronických zařízení,
-
vyhledávat
závadu pomocí jednoduchých diagnostických metod,
-
aplikovat
získané vědomosti při práci na odborném pracovišti, a to včetně zásad
bezpečnosti práce a ochrany zdraví,
-
aplikovat
poznatky z oblasti booleovské algebry při řešení praktických problémů,
-
navrhnout
jednoduché asynchronní a synchronní číslicové obvody na základě zadání
problému,
-
aplikovat
poznatky z oblasti práce s měřící a výpočetní technikou včetně
jejich vzájemné provázanosti,
-
navrhnout
vhodnou měřící metodu pro měření na elektronických obvodech různých zařízení,
-
změřit
potřebné parametry a charakteristiky různých elektronických zařízení,
-
vypracovat
odpovídající protokol s vyhodnocením dosažených výsledků,
-
zvládá
základní pojmy a vztahy z oblasti tržní ekonomiky,
-
aplikovat
základní ekonomické pojmy.
1.4
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Odborné
vědomosti, dovednosti a postoje jsou formovány především daným zaměřením,
které škola zvolí. Tato část musí být dopracována tou kterou školou právě
na základě struktury volitelných předmětů. Předměty povinného odborného
základu plní jisto pilotní funkci v učebním plánu.
Absolvent
umí:
-
řešit
složitější elektronické obvody,
-
využívat
vhodných počítačových programů pro simulaci a analýzu činnosti jednoduchých
analogových a číslicových elektronických obvodů,
-
navrhnout
jednoduchý elektronický analogový a číslicový obvod,
-
navrhnout
plošný spoj pro daný elektronický obvod, vyrobit, osadit a oživit,
-
aplikovat
vhodný počítačový program pro návrh plošných spojů,
-
řešit
obvody technologií plošné montáže
-
na základě
znalosti základních elektronických obvodů sestavovat složitější zapojení,
popsat jejich činnost a vyřešit některé problémy z oblasti syntézy
obvodů,
-
popsat činnost
základního typu jednočipového mikropočítače
-
navrhnout
vhodnou obvodovou strukturu pro řízení jednočipovým mikropočítačem,
-
prakticky
zpracovat do programové podoby zadání pro řízení na bázi jednočipového
mikropočítače,
-
aplikovat
poznatky z oblasti elektrotechnických materiálů při řešení praktických
problémů,
-
využít
poznatky z oblasti technologie základních prvků součástkové základny při
návrhu elektronických obvodů,
-
programovat
jednoduché úlohy pomocí programovatelných logických polí,
-
k měření
různých veličin použít automatizované měřící systémy,
-
výsledky
měření zpracovat formou laboratorního protokolu za použití výpočetní
techniky,
-
správně
interpretovat naměřené výsledky,
-
základní
práce při tvorbě HTML stránek,
-
provádět
jednoduché úkony při správě počítačové sítě,
-
popsat
hardwarové složení počítače, provést sestavení počítače a základní
systémové úkoly,
2.
Možnosti uplatnění absolventa
Možnosti
uplatnění absolventa jsou dány především zvoleným odborným zaměřením
a budou doplněny školou na základě toho kterého zaměření.
Jeho
uplatnění je možné na těch pracovištích, kde je dominantní problematika
slaboproudé elektrotechniky.
Absolvent
tohoto oboru může pracovat přímo v oblasti:
-
aplikačního
software (textové editory, tabulkové kalkulátory, databázové systémy),
-
tvorby
jednoduchého programového vybavení ve vyšším programovacím jazyce,
-
diagnostiky
jednoduchých elektronických zařízení,
-
na místě
počítačových techniků při sestavování, oživování a diagnostice počítačů
třídy PC,
-
tvorby
technického a programového vybavení využívajícího jednočipových
mikroprocesorů,
-
vývoje
slaboproudých zařízení,
-
servisu
slaboproudých zařízení.
Po odborné
stránce je absolvent připraven, po absolvování nástupní praxe, vykonávat
činnost středních technickohospodářských pracovníků. Získané úplné
střední odborné vzdělání mu umožňuje věnovat se i podnikatelské činnosti.
Dosažená úroveň vzdělání mu umožňuje další studium na vyšší nebo
vysoké škole nebo v rámci různých forem dalšího vzdělávání dospělých.
Absolvent
studijního oboru Slaboproudá elektrotechnika je připraven pro uplatnění v odpovídajících
pracovních technickohospodářských funkcích. Jeho znalosti mu umožňují
rychlou adaptaci na podmínky praxe a měnící se podmínky společenské
reality. Toto vzdělání umožňuje absolventovi dále prohlubovat svoji
specializaci různými formami studia.
Absolvent
je schopen pokračovat v dalším studiu na odpovídající vysoké nebo vyšší
odborné škole.