Kód a název vzdělávacího
programu: 26-44-M/001 Automatizační
technika
Vstupní předpoklady žáků:
Do prvního ročníku denního čtyřletého studia jsou přijímáni žáci
z devátých tříd nebo z tříd víceletých
gymnázií, kteří splnili podmínky přijímacího řízení. Podmínkou je úspěšné
zakončení deváté třídy základní školy, nebo odpovídajícího ročníku
víceletých gymnázií.
Do prvního ročníku pětiletého dálkového studia jsou přijímáni především
absolventi učebních oborů, popřípadě
škol jiného odborného zaměření.
Zdravotní
způsobilost ke studiu posoudí dorostový lékař.
Délka
vzdělávacího programu a forma studia:
Vzdělávací
program je koncipován jako čtyřleté denní nebo pětileté dálkové studium
zakončené maturitní zkouškou.
1.
Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Studijní obor automatizace poskytuje absolventům úplné střední
odborné vzdělání
zaměřené na aplikaci získaných vědomostí v oblastech řízení a
automatizace - technologických procesů, laboratorních měření, projektové
a předprojektové přípravy výroby. Důraz je kladen především na propojení
hardwarových a softwarových komponentů v jeden funkční celek. Široce
koncipovaný přírodovědný základ a struktura odborných předmětů
poskytuje specializovanému absolventu přehled o významné části
elektrotechnického oboru, diagnostice, řízení a umožňuje mu chápat
problematiku v širokých souvislostech. Tato skutečnost mu také poskytuje značnou
variabilitu v uplatnění se na trhu práce. Důraz je rovněž kladen na ústní
a písemný projev v mateřském a v jednom světovém jazyce, dále na
orientaci v současném ekonomickém dění. Rozvíjeny jsou rovněž návyky ke
zvýšení tělesné zdatnosti a k upevňování zdraví.
2.
Charakteristika obsahových složek
a/
všeobecné vzdělávání
Společenskovědní předměty jsou zaměřeny na rozvíjení
komunikativních schopností žáka v mateřském a jednom světovém jazyce,
osvojení si poznatků literatury, historie, základů filozofie, vytvoření návyků
zodpovědného občanskoprávního chování, bez sociálně patologických jevů.
V českém jazyce a literatuře je preferována oblast komunikativní. V cizím
jazyce je zdůrazňována schopnost hovořit o vybraných tématech a orientovat
se v cizojazyčném odborném textu.
Přírodovědné předměty jsou zaměřeny na získávání
teoretických poznatků nutných pro studium odborných předmětů a na rozvíjení
logického myšlení, představivosti, pečlivosti a přesnosti. Učivo chemie
zahrnuje také základy ekologie. Ochrana životního prostředí prostupuje nenásilně
všemi předměty.
Tělesná výchova je zaměřována na osvojení si návyku
pravidelné pohybové aktivity jako předpokladu pro zachování tělesného a
duševního zdraví. Plní funkci posilovací a relaxační.
b/
odborné vzdělávání
Odborné předměty rozhodujícím způsobem ovlivňují profil
absolventa a jeho budoucí pracovní uplatnění. Mají část společnou všem
zaměřením studijního oboru a část specifickou podle zaměření. Společné
odborné předměty poskytují absolventu široký přehled o elektrotechnickém
a strojírenském oboru. Odborné předměty dle zaměření směřují
absolventa do specifické oblasti. Tyto předměty jsou povinné a navštěvují
je všichni žáci. Další skupinu tvoří výběrové předměty, kterými se
dotváří profil žáka podle oblasti působení po ukončení střední školy.
Odborné předměty společné poskytují vědomosti z oblasti
technického zobrazování, funkčních principů strojů a zařízení,
vlastností materiálů, jejich řízení a zkoušení, slaboproudé a
silnoproudé elektrotechniky, číslicové techniky, elektrotechnických měření
a dílenské praxe. Podporují rozvoj logického myšlení, představivosti,
zodpovědného přístupu k práci, pečlivosti, manuální zručnosti a
specifických praktických dovedností. Studenti se naučí pracovat s počítačem
nejen uživatelským způsobem, ale zvládnou i tvorbu vlastního software zaměřeného
na použití počítače v grafických aplikacích, v řízení a diagnostice
periferních zařízení. Zvláštní
postavení má předmět ekonomika,
který poskytuje vědomosti o ekonomicko-sociálních zákonech, účetnictví,
kalkulacích, praktikách managementu a marketingu.
V každém odborném předmětu je zařazena úvodní stať
popisující metody přístupů k novým informacím, informační zdroje
a metodiku učení se příslušnému předmětu.
c/
klíčové dovednosti
I.
Komunikativní dovednosti
II.
Personální a interpersonální dovednosti
III.
Dovednosti řešit problémy a problémové situace
IV.
Numerické aplikace
V.
Dovednosti využívat informační technologie a pracovat s informacemi
3.
Organizace výuky
Studium je denní čtyřleté, nebo dálkové pětileté a je zakončeno
maturitní zkouškou. Maturitní zkouška opravňuje absolventa ke studiu na
vysoké nebo vyšší odborné škole.
Absolventi, kteří nastoupí do zaměstnání, mohou pokračovat ve
studiu na vyšší odborné nebo vysoké škole v jiné formě než denní.
Dále se mohou vzdělávat v rámci různých krátkodobých školení a
kurzů, kde mohou získat užší specializaci, než získali v rámci zaměření
na škole.
4.
Metodické přístupy
Ve výchovně-vzdělávací práci se omezují popisné metody. Přednost
je dávána problémovým metodám, které umožňují rozvíjet pracovní
aktivitu a specifické dovednosti. Soustavně jsou vytvářeny modelové
situace, které odpovídají budoucímu uplatnění absolventů.
Žákům je vytvářen prostor pro samostatné řešení zadaných problémů
s využitím školních laboratoří a dílen, jsou vedeni k používání
odborné literatury. Osvojování si encyklopedických znalostí je nahrazeno
moderními postupy hledání v informačních zdrojích. To vytváří předpoklady
pro samostatné vzdělávání se při respektování norem a bezpečnostních předpisů.
Formy výchovně-vzdělávací práce závisí na vyučovacím předmětu a jeho
obsahu. Výuka je doplňována exkursemi.