Kód
a název: 26 – 44 – M/001
Automatizační technika
Dosažený
stupeň vzdělání: úplné střední odborné
Způsob ukončení
a certifikace: maturitní zkouška - vysvědčení o maturitní zkoušce
1.
Výsledky vzdělávání
1.1 Obecná
úvodní část
Absolvent
oboru Automatizační technika je připraven pro uplatnění v odpovídajících
pracovních technickohospodářských funkcích. Jeho znalosti mu umožňují
rychlou adaptaci na podmínky praxe a měnící se podmínky společenské
reality. Po odborné stránce je
absolvent po nástupní praxi připraven vykonávat činnost středních
technickohospodářských pracovníků.
Studijní
obor automatizační technika připravuje absolventy mající přehled o
automatizačních prostředcích používaných v současné době.
Absolventy znalé hardwarových a
softwarových prostředků v automatizační technice a jejich použití v
oblasti automatického ovládání a řízení. Široce pojatý elektrotechnický
základ umožňuje absolventovi orientaci v elektronice, elektrotechnice a příbuzných
elektrotechnických oborech nebo odborných oblastech.
Získané
úplné střední odborné vzdělání umožňuje absolventovi věnovat se i
podnikatelské činnosti. Je obeznámen se zásadami soukromého podnikání a
ekonomickými i právními normami tak, aby mohl založit a vést podnik.
Dosažená
úroveň vzdělání absolventovi umožňuje
další studium na vyšší nebo vysoké škole nebo může studovat v rámci různých
forem dalšího vzdělávání dospělých. Osvojí si jeden světový jazyk se
základy gramatiky a slovní zásobou potřebnou pro běžnou konverzaci i
porozumění odborným cizojazyčným textům.
Významnou
součástí profilu absolventa je jeho kulturní přehled, dobré společenské
vystupování, písemný i ústní projev respektující jazykové normy,
pozitivní vztah k umění s vypěstovaným návykem číst.
K
nejdůležitějším osobnostním rysům absolventa patří schopnost samostatně
myslet, rozvážně jednat, aplikovat získané vědomosti a dovednosti a
samostatně řešit odborné problémy. Dokáže promyšleně dlouhodobě
sledovat vytčený cíl. Soustavně získávat a osvojovat si nové poznatky a
uplatňovat je ve vlastní práci.
1.2
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje.
K
nejdůležitějším žádoucím vlastnostem absolventa patří tyto schopnosti:
-
žák umí aplikovat získané vědomosti
a dovednosti v praxi,
-
žák umí samostatně řešit úkoly na pracovišti, pracovat v týmu,
zvládnout organizaci a řízení
pracovní skupiny,
-
žák umí samostatně myslet a pohotově rozhodovat,
-
získávat a využívat vědeckotechnické informace ve své práci, dále
se vzdělávat.
Všeobecně
vzdělávací složku profilu absolventa charakterizují vědomosti potřebné:
-
k pohotovému, kultivovanému a správnému ústnímu i písemnému používání
mateřského jazyka,
-
k samostatnému a přiměřenému jazykově správnému jednání v cizím
jazyce,
-
k porozumění odbornému textu v cizím jazyce s využitím slovníku,
-
k poznání a pochopení společenské a umělecké funkce literatury a
ostatních druhů
-
umění,
-
k poznání a pochopení historického vývoje naší země i světových
dějin,
-
k porozumění vybraným společenskovědním disciplinám a vytvoření
mravního a
etického základu osobnosti,
-
k osvojení širokého základu středoškolské matematiky,
-
k poznání nejdůležitějších fyzikálního zákonů a chemických
jevů, včetně aplikace
těchto poznatků v praxi,
-
k rozvoji motorických a pohybových schopností,
Žák
je veden k těmto postojům:
-
zaujmout kritický postoj k různým typům řešení,
-
být přístupný kritickým
argumentům oponenta,
-
ke správným postojům k negativním jevům ve společnosti,
-
k negativním postojům k projevům rasismu, fašismu a komunismu,
-
respektování zásad a předpisů o bezpečnosti práce,
-
při výběru variant řešení technických problémů dbá na zásady
zdravé ekologie, nedává přednost pouze ekonomickým hlediskům.
1.3
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
V odborné
přípravě musí absolvent získat vědomosti z oblasti:
-
obsluhy osobních počítačů a možnostech
jejich využití ,
-
konstrukce, činnosti a programování jednočipových mikropočítačů
a osobních počítačů,
-
kombinačních a sekvenčních obvodů,
-
snímačů elektrických a neelektrických
veličin,
-
činnosti základních elektronických obvodů,
-
měřící techniky,
-
konstrukce elektronických zařízení,
-
průmyslových automatů,
-
problematiky automatického řízení
-
realizace systému automatických zařízení,
-
vlastnosti členů regulačního obvodu a průběhy regulačního pochodu
u spojité a nespojité regulace,
-
významu kybernetiky v automatizaci,
-
nasazení výpočetní techniky v automatizovaných systémech řízení.
Žák
umí:
-
pracovat s textovým editorem,
-
pracovat s tabulkovým procesorem,
-
pracovat s databázovým programem,
-
programovat v jednom vyšším programovacím jazyku,
-
pracovat se systémem počítačového projektování (CAD),
-
navrhovat jednoduché kombinační a sekvenční obvody,
-
navrhnout jednoduchý elektronický obvod včetně jeho zhotovení,
-
programovat jednočipové mikropočítače,
-
navrhnout připojení snímače k počítači,
-
navrhnout vhodnou měřící metodu včetně přístrojového vybavení.
-
řešit zapojení regulačních obvodů,
-
stanovit nejdůležitější složky vnějšího popisu systémů regulačního
obvodu,
-
aplikovat základní principy řízení,
-
přiřadit k základním typům regulovaných soustav vhodný typ regulátoru,
-
zvolit základní parametry číslicového systému řízení,
-
posoudit vlastnosti základních typů regulovaných soustav a z toho
odvodit očekávané chování soustavy,
-
zvolit vhodnou měřící metodu včetně měřících přístrojů při
diagnostice závad regulačního obvodu,
-
dodržovat bezpečnostní předpisy při obsluze elektrických zařízení.
-
zvolit vhodnou měřící metodu a přístroje pro diagnostiku závad
elektronického zařízení,
-
řešit základní obvody ss a st proudu,
-
na základě teoretických znalostí řešit problémy z elektrotechnické
praxe,
-
navrhovat základní obvody pro zpracování elektrických signálů,
-
využívat součástkovou základnu při konstrukci základních
elektronických zařízení,
-
číst ve schématech používaných spojovacích zařízení
-
orientovat se ve vhodných způsobech přenosu elektrických signálů,
-
principiálně obsluhovat spojovací a přenosová zařízení,
-
dodržovat bezpečnostní předpisy při obsluze elektrických zařízení,
-
navrhnout vhodnou měřící metodu včetně měřícího zařízení,
-
samostatně měřit a vyhodnocovat výsledky měření,
-
přenášet informace na větší vzdálenosti pomocí dostupného
technického zařízení.
Absolvent s jistotou
ovládá odbornou terminologii
typickou pro automatizační techniku a elektrotechniku a je schopen využívat
obecných poznatků, pojmů, pravidel a principů při řešení praktických úkolů.
Dovede rovněž pracovat s odbornou
literaturou a využívat nových
poznatků.
Odborné postoje jsou vytvářeny
v průběhu celého studia a jsou to především:
-
zájem o odbornou problematiku,
-
preference ekologických hledisek při řešení technických problémů
před hledisky čistě pragmatickými,
-
postoje k bezpečnosti práce na pracovišti
Možnosti
uplatnění absolventa
Studijní obor automatizační technika připravuje žáky pro činnosti
středních technickohospodářských pracovníků v oblasti výroby, montáže,
provozu, vývoje a údržby dílčích automatizačních prostředků a celých
systémů automatických zařízení pro řízení výrobních i nevýrobních
procesů. Jde o činnosti, které zajišťují komplexně tento obor ve v
šech jeho fázích od výzkumu až po výrobu a montáž, včetně
jejich operativního řízení.
Po
nástupní praxi a odpovídající době zapracování je absolvent připraven
pro:
-
výkon středních technickohospodářských funkcí v podnicích s
produkcí prostředků automatizační techniky
-
vykonávání technických činností v podnicích a firmách opírajících
své výrobní technologie o automatizační techniku
-
projekční činnosti v podnicích zabývajících se nasazováním
prostředků automatizační techniky
-
instalaci a testování hardwarových a softwarových prostředků
automatizační techniky, včetně osobních počítačů, mikrokontrolerů a
programovatelných automatů a programování těchto zařízení
-
práci na tvorbě aplikačního software,
-
technickou činnost při sestavování, oživování a diagnostice
automatických systémů a počítačů,
-
tvorbu technického a programového vybavení využívajícího jednočipových
mikroprocesorů,
-
práci při vývoji slaboproudých zařízení řízených počítačem,
-
servisní činnost v oblasti výpočetní techniky.
Absolvent je rovněž připraven pro studium na vyšších a vysokých školách,
zejména s elektrotechnickým zaměřením.