CHARAKTERISTIKA
VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název vzdělávacího
programu:
Kmenový
obor: |
2645L
Telekomunikace |
Studijní
obor: |
26-45-L/005
(26-97-4/14) |
|
Telekomunikační
mechanik
|
Vstupní
předpoklady žáků
Do
prvního ročníku čtyřletého denního studia jsou přijímáni žáci a další
uchazeči, kteří splnili povinnou školní docházku a kritéria přijímacího
řízení. Obor je vhodný pro hochy a dívky se zájmem o telekomunikační
techniku, telekomunikační služby a výpočetní techniku.
Zdravotní
způsobilost ke
studiu posoudí
lékař, který ji potvrdí na přihlášce ke studiu.
Délka
vzdělávacího programu a forma studia
Studium
oboru telekomunikační mechanik je čtyřleté denní studium zakončené
maturitní zkouškou v posledním ročníku studia.
1. Pojetí a cíle vzdělávacího
programu
Studijní
obor telekomunikační mechanik je určen pro přípravu středoškolsky vzdělaných
odborníků s uplatněním ve všech oblastech telekomunikační techniky a
telekomunikačních služeb. Jedná se o široké spektrum činností zabývajících
se telekomunikační technikou a přenosem informací. Absolvent je připravován
k vykonávání vysoce kvalifikovaných činností, které souvisejí se
zaváděním a instalací, provozem, obsluhou a prodejem nejrůznějších
druhů techniky a služeb, které nabízejí telekomunikace.
Absolventi
jsou připravováni s důrazem na aplikované využití výpočetní techniky.
Pojetí studijního
oboru umožňuje
absolventům další studium
na vyšších odborných a vysokých školách.
2.
Charakteristika obsahových složek
Charakteristika
jednotlivých vzdělávacích složek je stanovena Standardem středoškolského
vzdělávání schváleného MŠMT ČR.
a/ všeobecné vzdělání
Společenskovědní
předměty jsou zejména zaměřeny na rozvíjení komunikativních dovedností žáka v mateřském
i cizím jazyce, návyků zodpovědného občanskoprávního jednání a chování.
Matematicko-přírodovědné
předměty jsou zaměřeny na získávání
teoretických poznatků fyzikálních principů nutných pro studium odborných
předmětů, na rozvíjení logického myšlení, představivosti, pečlivosti,
důslednosti a přesnosti.
Tělesná
výchova je zaměřena na osvojení návyků
pravidelné pohybové aktivity, plní funkci posilovací a relaxační.
b/ odborné vzdělání
Obsah
učiva vychází z požadavku uplatnění absolventa v telekomunikační praxi s
důrazem na moderní komunikační systémy a služby. Důraz se klade především
na teoretické základy elektrotechniky a elektroniky aplikované do oblasti
telekomunikací.
Po
společné části přípravy, ve které žák získá základní vědomosti a
dovednosti o celé oblasti telekomunikací, je možno přípravu v rámci vzdělávacího
programu orientovat s ohledem na další vývoj oboru a potřeby regionu.
c/ klíčové dovednosti
Při
výuce je třeba dbát především na rozvoj dovedností řešit problémy a
problémové situace, dovednosti využívat informační technologie a využívat
dovedností pracovat s informacemi.
Realizace
cílů v oblasti rozvoje klíčových dovedností znázorňuje tabulka Přehled
začlenění klíčových dovedností.
3.
Organizace výuky
Jedná
se o čtyřleté denní studium, zakončené maturitní zkouškou. Teoretická výuka
je doplněna praktickými cvičeními v odborných učebnách, laboratořích a
dílnách odborného výcviku školy podle rozpracovaného učebního plánu. Žák
se dle možností v průběhu studia zúčastní praxe ve vybraných podnicích
regionu majících vztah k oboru.
4.
Metodické přístupy
Při
volbě metod je třeba omezit popisný způsob výuky a dávat přednost problémovým
úlohám, které rozvíjí pracovní iniciativu žáků a činnostní stránku učení.
Je třeba klást důraz na týmovou práci a vytvářet modelové situace, odpovídající
budoucím podmínkám praxe.
Důraz
je třeba klást na samostatnou práci s využitím odborné literatury a získávání
informací prostřednictvím moderních komunikačních prostředků. Je třeba
podporovat rozvoj logického myšlení a využívání prostředků měřící a
výpočetní techniky.
5.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární
Při
veškeré výuce je třeba dodržovat všechna příslušná ustanovení předpisů
o ochraně zdraví při práci, dodržovat zásady hygieny práce a všechny příslušné
bezpečnostní předpisy.
6.
Standardy materiálního a personálního zabezpečení výuky
Pro
zajištění výuky oboru telekomunikační mechanik je kromě standardního
vybavení školy pro výuku všeobecně vzdělávacích předmětů potřeba dalšího
materiálního vybavení, jak pro teoretickou výuku tak i pro odborný výcvik.
Jedná se zvláště o laboratoř měření vybavenou měřícími přístroji
používanými v telekomunikační technice, laboratoře a dílny pro výuku
metalických a optických vedení včetně strukturovaných sítí. Dílny pro výuku
koncových telekomunikačních zařízení a pro výuku zabezpečovací
techniky. Výpočetní technika, zejména v předmětu odborný výcvik, vyžaduje
vybavení softwarem používaným v telekomunikacích při programování
koncových zařízení, zkoušení a diagnostice poruch. Výuka elektroniky, jak
v teoretické části, tak i v praktické přípravě musí mít k dispozici
trenažéry pro demonstraci jednotlivých elektronických obvodů včetně speciálně
vybavených pracovišť pro jejich zapojování, měření a oživování.
Nezbytné je i vybavení dílny tzv. základních prací – svěráky, vrtačky,
brusky, soustruh apod.. Samostatným problémem je vybavení učeben výpočetní
technikou, která je základním předpokladem zvládnutí oboru, včetně
kvalitního připojení k Internetu.
Personálně
je třeba výuku zajišťovat aprobovanými učiteli všeobecně vzdělávacích
předmětů, odbornými učiteli s přehledem o současných požadavcích
praxe a zkušenými mistry odborné výchovy, kteří dovedou motivovat žáky a
prohlubovat jejich vztah ke zvolenému oboru. Škola musí mít napojení na
podniky a firmy zabývající se různými oblastmi telekomunikační techniky a
služeb. Kontakt pedagogů a žáků s praktickým provozem telekomunikačních
firem je jednou z důležitých podmínek kvalitní výuky.