PROFIL
ABSOLVENTA
Kód a název vzdělávacího
programu:
Kmenový
obor: |
2645L Telekomunikace |
Studijní
obor: |
26-45-L/005
(26-97-4/14) |
|
Telekomunikační
mechanik
|
Základní údaje:
Dosažený stupeň vzdělání:
Způsob ukončení a certifikace:
1.
Výsledky vzdělávání
1.1
Obecná úvodní část
Absolvent
studijního oboru telekomunikační mechanik získá potřebné vědomosti,
dovednosti, postoje a návyky v rámci všeobecně vzdělávacích a odborných
předmětů. Poměr těchto předmětů je vyvážen a určen především požadavky
na trhu práce s ohledem na rychlý technologický rozvoj společnosti především
v oboru informačních a komunikačních technologií.
Odborná
a mentální vyspělost absolventa odpovídá věku a dosaženému stupni vzdělání
- úplnému střednímu odbornému v kontextu široce pojímaného občanství s
ohledem na demokratické principy moderní společnosti a s nezbytným respektem
k životnímu prostředí, k harmonického vztahu k okolnímu světu a v
neposlední řadě i sám k sobě.
Je
připravován pro výkon odborných funkcí především v oblasti telekomunikační
techniky a telekomunikačních služeb.
1.2
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
K nejdůležitějším
vlastnostem absolventa patří tyto schopnosti:
-
dokáže aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi;
-
umí získávat a využívat vědeckotechnické informace ve své práci,
dále se vzdělávat;
-
umí samostatně řešit úkoly na pracovišti, pracovat v týmu,
zvládnout organizaci a řízení pracovní skupiny,
-
umí samostatně myslet a pohotově rozhodovat,
-
je ochoten a schopen adaptovat se na změny trhu práce.
Všeobecně
vzdělávací složky přípravy, vědomosti, dovednosti a postoje
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení
absolvent:
-
disponoval rozvinutými
dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si
adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající
hodnotovou orientaci;
-
chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné
k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské
povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti;
-
uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci;
-
chápal jazyk jako prostředek komunikace, dokázal jej vhodně užívat
v nejrůznějších komunikativních situacích;
-
uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně
ústně i písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou
etiketu;
-
uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen
vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích i odborné
problematice výstižně a logicky;
-
získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď
o skutečnosti, byl si vědom významu umění pro člověka a hodnoty kulturních
památek, dovedl si vybírat druhy a žánry umění, byl tolerantní ke vkusu
druhých;,
-
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a
historické památky a byl ochoten je ochraňovat;
-
rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa
a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti;
-
byl schopen používat cizí
jazyk jako prostředek mezi-kulturní
komunikace v rámci Evropy i světa, poznávání kulturního bohatství
druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i jako prostředek
pro potřeby svého povolání a dalšího vzdělávání;
-
dokázal v cizím jazyce komunikovat v běžných společenských
i pracovních situacích, rozuměl odbornému textu, uvědoměle pracoval s
odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k dalšímu studiu
cizích jazyků;
-
používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně
symboliky a terminologie;
-
uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal
odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval
geometrickou představivost;
-
porozuměl závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů,
diagramů, tabule atd.;
-
uměl řešit problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat
matematických postupů, pracovat s informacemi
a obhájit vlastní řešení;
-
osvojil si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní
hlouběji porozumět přírodním jevům a
procesům i odborným problémům
svého oboru, naučil se
(např. v oblasti ekologie, ochrany zdraví atd.) zaujímat aktivní postoje a
hledat řešení problémů;
-
dokázal poskytnout první
pomoc při úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady
správné životosprávy, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné
zdatnosti a uvědomoval si její význam,;
-
projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl
ohleduplný k ostatním;
-
měl vztah k oboru;
-
mohl vést kolektiv pracovníků a byl schopen týmové práce.
1.3
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
Každý
absolvent:
-
má vědomosti o různých materiálech používaných v elektrotechnice
a telekomunikacích;
-
má vědomosti o způsobech technického zobrazování a o technické
dokumentaci v telekomunikacích, rozumí této dokumentaci a orientuje se v ní,
rovněž umí dokumentaci samostatně vyhodnocovat a zpracovávat;
-
zná základy elektrotechniky a elektroniky a jejich aplikace v telekomunikacích;
-
má znalost vlastností speciálních obvodů a zařízení používaných
při analogovém a digitálním přenosu informací;
-
má vědomosti o vlastnostech používaných druhů měřících přístrojů,
způsobech zpracování a správné interpretaci naměřených hodnot;
-
má dovednosti v základních i vybraných speciálních měřeních v telekomunikacích;
-
ovládá běžné i speciální měřící přístroje /analogové i
digitální/, zná jejich vlastnosti, umí je používat v konkrétních situacích;
-
má praktické dovednosti v montážních, elektromontážních a
elektroinstalačních pracích;
-
má vědomosti o vlastnostech speciálních obvodů a zařízeních používaných
při analogovém a digitálním přenosu informací ;
-
má znalosti o výpočetní technice, zná aplikace výpočetní techniky
v telekomunikacích včetně uživatelských aplikací /texty, tabulky, databáze,
prezentace, atd./;
-
využívá výpočetní techniku jako zdroje informací /Internet/;
-
má vědomosti o základech bezpečnostních předpisů při projektování,
výrobě, údržbě a provozu telekomunikačních zařízení a při práci na
telekomunikačních zařízeních;
-
má praktické dovednosti potřebné pro stavbu, zřizování, instalaci,
oživení a revizi různých druhů telekomunikačního zařízení;
-
má vědomosti o normách využívaných v ČR a ve státech EU;
-
má znalosti o ekonomických a organizačních opatřeních v oblasti
podnikové sféry;
-
má znalosti o nabízených telekomunikačních službách.
2.
Možnosti uplatnění absolventa
Cílem
studijního oboru telekomunikační mechanik je výchova absolventů v oboru
rychle se rozvíjející telekomunikační techniky a telekomunikačních služeb.
Absolvent
je schopen vykonávat odborné činnosti při:
-
zabezpečování technického provozu
telekomunikačních sítí,
-
montáži, demontáži a zkoušení telekomunikačních zařízení,
-
oživování a provozní údržbě jednoduchých i složitějších
telekomunikačních zařízení,
-
provádění propojovacích a přepojovacích prací na rozvodech
telefonních ústředen,
-
při výrobě, montáži a opravách radiokomunikačních zařízení,
-
při zajišťování technického provozu vysílacích stanic,
-
při zajišťování telekomunikačních služeb.
Absolventi
najdou uplatnění především v nejrůznějších profesích v oblasti stavby,
údržby, zřizování, servisu a obsluhy rozmanitých druhů telekomunikační
techniky včetně oblasti obchodně-technické. Mohou se rovněž uplatnit jako
technickohospodářští a administrativní pracovníci, obchodní zástupci,
marketingoví pracovníci, pracovníci v oblasti zásobování, služeb apod.
Dosažená
úroveň vzdělání studijního oboru telekomunikační mechanik umožňuje
absolventům pokračovat ve studiu na vysokých školách nebo vyšších odborných
školách.