Charakteristika vzdělávacího programu
Vstupní předpoklady žáků
Do prvního ročníku čtyřletého denního studia jsou přijímáni žáci, kteří splnili kritéria přijímacího řízení a úspěšně ukončili povinnou školní docházku v nejvyšším ročníku. Obor je vhodný pro hochy a dívky se zájmem o matematiku, fyziku, informatiku.
Zdravotní způsobilost ke studiu posoudí lékař, který ji potvrdí na přihlášce ke studiu.
Délka vzdělávacího programu a forma studia
Studium oboru digitální telekomunikační technika je čtyřleté denní studium zakončené maturitní zkouškou v posledním ročníku studia. Absolvent získává úplné střední odborné vzdělání.
1. Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Studijní obor Digitální telekomunikační technika je určen pro přípravu středoškolsky vzdělaných odborníků s uplatněním ve všech oblastech telekomunikační techniky, radiotechniky a družicových spojů. Jedná se o široké spektrum činností zabývajících se telekomunikační technikou, informačními systémy a přenosem digitalizovaných signálů. Absolvent je připravován k vykonávání vysoce kvalifikovaných činností, které souvisejí se zaváděním a instalací, provozem a údržbou přenosových zařízení, telefonních, datových, radiomobilních, radioreléových, družicových, televizních a zvukových zařízení. Absolventi jsou připravováni pro praxi, s důrazem na aplikované využití výpočetní techniky (datové sítě, programování digitálních ústředen). Studijní obor připravuje též nadané žáky pro další studium na vyšších odborných školách a vysokých školách.
2. Charakteristika obsahových složek
Charakteristika jednotlivých vzdělávacích složek je stanovena standardem středoškolského vzdělávání schváleného MŠMT ČR.
a) všeobecné vzdělání
b) odborné vzdělání
Obsah učiva vychází z požadavku uplatnění absolventa v elektrotechnické praxi s důrazem na moderní telekomunikační systémy a digitální přenos informací. Mezi profilové předměty se řadí Elektrotechnická měření, Telekomunikační systémy, Technika přenosu signálu a Datové sítě.
c) klíčové dovednosti
Realizace cílů v oblasti rozvoje klíčových dovedností znázorňuje tabulka Přehled začlenění klíčových dovedností.
3. Organizace výuky
Teoretická výuka je doplněna praktickými cvičeními v laboratořích, odborných učebnách a dílnách školy podle požadavků uvedených v učebních osnovách. Žák se v průběhu studia zúčastní praxe ve vybraných podnicích majících vztah k oboru.
4. Metodické přístupy
Při volbě metod je třeba dávat přednost těm metodám, které aktivizují činnost žáka při výuce a podporují rozvoj logického myšlení (činnostnímu učení, problémové úlohy), umožňují mu chápat vnitřní souvislosti mezi jevy, provádět selekci informací, analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení; vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu.
Je třeba klást důraz na týmovou práci a vytvářet modelové situace odpovídající budoucím podmínkám praxe. Důraz je třeba klást i na samostatnou práci s využitím odborné literatury a získávání informací prostřednictvím moderních komunikačních prostředků
5. Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární ochranu
Při veškeré výuce je třeba dodržovat všechna příslušná ustanovení předpisů o ochraně zdraví při práci, dodržovat zásady hygieny práce a všechny příslušné bezpečnostní předpisy.
6. Standardy materiálního a personální zabezpečení výuky
Pro zajištění výuky oboru Digitální telekomunikační technika ( jedné třídy) je kromě standardního vybavení školy pro výuku všeobecně vzdělávacích předmětů potřeba dalšího materiálního vybavení školy. Jde zejména o samostatnou laboratoř pro výuku cvičení Základů elektrotechniky a Elektroniky (16 míst), která musí být technicky vybavena moderními měřícími přístroji, výpočetní a tiskárenskou technikou se specielní softwarem . Předmět Výpočetní technika musí být zajištěn kromě standardních učeben také speciální učebnou s počítači vhodnými pro výuku moderních licencovaných grafických programů v počtu alespoň 16 pracovišť. Počítače musí být vhodně doplněny speciálními kartami pro komunikaci s dalšími zařízeními (měřící přístroje, mikroprocesorová technika)
Digitální telekomunikační technika vyžaduje speciální laboratoř pro výuku praktických cvičení Telekomunikačních systémů, vybavenou pobočkovými ústřednami stávajícího stupně technického vývoje, faxy, modemy a možností připojení na veřejnoprávní datovou síť, Laboratoř přenosové techniky, vybavenou pro měření v oblasti radiových vln a optických kabelů. . Elektrotechnické laboratoře a konstrukční dílna pro praktickou výuku Pracoviště musí být vybavena pro 10 až 16 žáků a každé musí obsahovat elektronické stabilizované zdroje napětí a proudu, osciloskop, generátory sinusových a nesinusových průběhů, vhodné elektronické voltmetry a ampérmetry, čítače, počítač s měřicí kartou, vhodný licencovaný software, propojovací měřící vodiče, zpracovaný plán měřicích úloh a počty jejich variant. Dílenské vybavení – soustruhy, frézy, vrtačky, ohýbačky, páječky, brusky, specielní přípravky pro výuku elektroinstalace apod.
Je nutné, aby studenti měli možnost v průběhu studia navštěvovat profesionální pracoviště, ve 4.ročníku jednou týdně. Povolení a režim práce v odborných firmách zajišťuje škola na základě oboustranně podepsané dohody o spolupráci s konkrétním podnikem či organizací.
Připojení na světové počítačové sítě je samozřejmostí na všech počítačích v odborných učebnách (nejen Výpočetní techniky) a to připojení prostřednictvím pevných linek
Personálně je třeba výuku zajišťovat aprobovanými, kvalitními učiteli, kteří jsou ochotni i nadstandardní práce se žáky. Dovedou motivovat žáky a prohlubovat jejich vztah ke zvolenému oboru. Dovedou vést žáky při dlouhodobých ročníkových pracích. Škola by měla mít napojení nejen na podniky zabývající se jednotlivými oblastmi telekomunikační techniky, ale i na fakulty technických univerzit v regionu. Učitelský sbor a tedy i žáci mají styk s technickou praxí a je tedy u nich zcela neformálně realizováno spojení teorie s praxí, což je pro výchovu kvalitních techniků naprosto nezbytné.