Charakteristika
vzdělávacího programu
Vstupní předpoklady žáků
Do prvního ročníku čtyřletého denního studia jsou přijímáni žáci, kteří splnili kritéria přijímacího řízení a úspěšně ukončili povinnou školní docházku v nejvyšším ročníku. Obor je vhodný pro hochy a dívky se zájmem o matematiku, fyziku, informatiku, fotografii a audiovizuální techniku.
Zdravotní způsobilost ke studiu posoudí lékař, který ji potvrdí na přihlášce ke studiu.
Délka vzdělávacího programu a forma studia
Studium oboru obrazová a zvuková technika - technické zaměření je čtyřleté denní studium zakončené maturitní zkouškou v posledním ročníku studia. Absolvent získává úplné střední odborné vzdělání.
1. Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Studijní obor Obrazová a zvuková technika - technické zaměření je určen pro přípravu středoškolsky vzdělaných odborníků s uplatněním ve všech oblastech audiovizuální techniky. Jedná se o široké spektrum činností zabývajících se snímací a záznamovou technikou, zařízeními pro zpracování a prezentaci audiovizuálních pořadů. Absolvent je připravován k vykonávání vysoce kvalifikovaných činností, které souvisejí se zaváděním a instalací, provozem a údržbou televizních filmových a zvukových zařízení, s důrazem na aplikované využití výpočetní techniky (digitální zpracování zvukového a obrazového záznamu, počítačová animace, ekonomický software). Studijní obor připravuje též nadané žáky pro další studium na vyšších odborných školách a vysokých školách.
2. Charakteristika obsahových složek
Charakteristika jednotlivých vzdělávacích složek je stanovena
standardem středoškolského vzdělávání schváleného MŠMT ČR.
a) všeobecné vzdělání
b) odborné vzdělání
Obsah
učiva vychází z požadavku co nejširšího uplatnění absolventa v
elektrotechnické praxi, s důrazem na aplikaci v oblasti obrazové a zvukové
techniky. Mezi výběrové předměty jsou zařazeny Technická chemie,
Elektrotechnická měření, Zvuková technika, Televizní technika, Filmová
technika a Technologie tvorby.
c) klíčové dovednosti
Realizace cílů v oblasti rozvoje klíčových dovedností znázorňuje tabulka Přehled začlenění klíčových dovedností.
3. Organizace výuky
Teoretická výuka je doplněna praktickými cvičeními v laboratořích, odborných učebnách a dílnách školy a ve školním zvukovém a televizním studiu podle požadavků uvedených v učebních osnovách. Žák se v průběhu studia zúčastní praxe ve vybraných televizních a rozhlasových pracovištích.
4. Metodické přístupy
Při volbě metod je třeba dávat přednost těm metodám, které aktivizují činnost žáka při výuce a podporují rozvoj logického myšlení (činnostnímu učení, problémové úlohy), umožňují mu chápat vnitřní souvislosti mezi jevy, provádět selekci informací, analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich řešení; vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu.
Je třeba klást důraz na týmovou práci a vytvářet modelové situace
odpovídající budoucím podmínkám praxe. Důraz je třeba klást i na
samostatnou práci s využitím odborné literatury a získávání
informací prostřednictvím moderních komunikačních prostředků
Personálně je třeba výuku zajišťovat aprobovanými, kvalitními učiteli, kteří jsou ochotni i nadstandardní práce se žáky. Dovedou motivovat žáky a prohlubovat jejich vztah ke zvolenému oboru. Dovedou vést žáky při dlouhodobých ročníkových pracích. Škola by měla mít napojení nejen na podniky a společnosti zabývající se jednotlivými oblastmi audiovizuální techniky a výroby, ale i na fakulty technických univerzit v regionu. Učitelský sbor a tedy i žáci mají styk s technickou praxí a je tedy u nich zcela neformálně realizováno spojení teorie s praxí, což je pro výchovu kvalitních techniků naprosto nezbytné.
5. Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární ochranu
Při veškeré výuce je třeba
dodržovat všechna příslušná ustanovení předpisů o ochraně zdraví při
práci, dodržovat zásady hygieny práce a všechny příslušné bezpečnostní
předpisy