Charakteristika
vzdělávacího programu
Vstupní předpoklady žáků
Do prvního ročníku čtyřletého denního studia jsou přijímáni žáci, kteří splnili kritéria přijímacího řízení a úspěšně ukončili povinnou školní docházku v nejvyšším ročníku. Obor je vhodný pro hochy a dívky se zájmem o matematiku, fyziku, informatiku, fotografii a audiovizuální techniku.
Zdravotní způsobilost ke studiu posoudí lékař, který ji potvrdí na přihlášce ke studiu.
Délka vzdělávacího programu a forma studia
Studium oboru obrazová a zvuková technika - technologickoorganizační zaměření je čtyřleté denní studium zakončené maturitní zkouškou v posledním ročníku studia. Absolvent získává úplné střední odborné vzdělání.
1. Pojetí a cíle vzdělávacího programu
Studijní
obor Obrazová a zvuková technika - technologicko organizační zaměření, je
určen pro přípravu středoškolsky vzdělaných odborníků s uplatněním ve
všech oblastech audiovizuální výroby. Jedná se o široké spektrum činností
zabývajících se tvorbou, zpracováním a prezentací audiovizuálních pořadů.
Absolvent je připravován k vykonávání vysoce kvalifikovaných činností
produkčních pracovníků a dalších činností, které souvisejí s provozem
a tvorbou ve filmových, televizních, rozhlasových a divadelních studiích,
s důrazem na aplikované využití výpočetní techniky (digitální
zpracování zvukového a obrazového záznamu, počítačová animace,
ekonomický software). Studijní obor připravuje též nadané žáky pro další
studium na vyšších odborných školách a vysokých školách.
2. Charakteristika obsahových složek
Charakteristika jednotlivých vzdělávacích složek je stanovena
standardem středoškolského vzdělávání schváleného MŠMT ČR.
a) všeobecné vzdělání
b) odborné vzdělání
Obsah učiva vychází z požadavku uplatnění absolventa v technologickém procesu výroby audiovizuálních pořadů, včetně organizace a produkce obrazových a zvukových programů. Mezi výběrové předměty jsou zařazeny Studiová technika, Technologie zvukové tvorby, Technologie obrazové tvorby, Dějiny umění, Dějiny filmu, televize a rozhlasu, Organizace a administrativa a Účetnictví.
c) klíčové dovednosti
Realizace cílů v oblasti rozvoje klíčových dovedností znázorňuje tabulka Přehled začlenění klíčových dovedností.
3. Organizace výuky
Teoretická výuka je doplněna praktickými cvičeními v laboratořích, odborných učebnách školy a ve školním zvukovém a televizním studiu podle požadavků uvedených v učebních osnovách. Žák se v průběhu studia zúčastní studiové praxe ve vybraných televizních a rozhlasových pracovištích.
4.
Metodické přístupy
Při
volbě metod je třeba dávat přednost těm metodám, které aktivizují činnost
žáka při výuce a podporují rozvoj logického myšlení (činnostnímu učení,
problémové úlohy), umožňují mu chápat vnitřní souvislosti mezi jevy,
provádět selekci informací, analyzovat problémy, zvažovat možnosti jejich
řešení; vybírat a navrhovat řešení optimální v daném kontextu.
Je
třeba klást důraz na týmovou práci a vytvářet modelové situace odpovídající
budoucím podmínkám praxe. Důraz je třeba klást i na samostatnou práci s využitím
odborné literatury a získávání informací prostřednictvím moderních
komunikačních prostředků.
Personálně
je třeba výuku zajišťovat aprobovanými, kvalitními učiteli, kteří jsou
ochotni i nadstandardní práce se žáky. Dovedou motivovat žáky a
prohlubovat jejich vztah ke zvolenému oboru. Dovedou vést žáky při
dlouhodobých ročníkových pracích. Škola by měla mít napojení nejen na
firmy a společnosti zabývající se audiovizuální tvorbou a výrobou, ale i
na odpovídající fakulty univerzit v regionu. Učitelský sbor a tedy i
žáci mají styk s technickou praxí a je tedy u nich zcela neformálně
realizováno spojení teorie s praxí, což je pro výchovu kvalitních
techniků naprosto nezbytné.
5. Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární ochranu
Při veškeré výuce je třeba
dodržovat všechna příslušná ustanovení předpisů o ochraně zdraví při
práci, dodržovat zásady hygieny práce a všechny příslušné bezpečnostní
předpisy