CHARAKTERISTIKA
VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód
a název vzdělávacího programu:
Kmenový
obor: |
|
26-46-M Aplikovaná elektronika |
Studijní
obor: |
|
26-46-M/003 |
|
|
Zabezpečovací a sdělovací
technika v dopravě |
Vstupní
předpoklady žáků
Do
prvního ročníku čtyřletého denního studia jsou přijímáni žáci a další
uchazeči, kteří splnili povinnou školní docházku a kritéria přijímacího
řízení. Obor je vhodný pro hochy a dívky. Zdravotní
způsobilost ke
studiu posoudí
lékař, který ji potvrdí v přihlášce ke studiu.
Délka
vzdělávacího programu a forma studia
Studium
oboru zabezpečovací a sdělovací technika v dopravě je čtyřleté denní
studium zakončené maturitní zkouškou v posledním ročníku studia.
1. Pojetí a cíle vzdělávacího
programu
Studijní
obor zabezpečovací a sdělovací technika v dopravě je určen pro přípravu
středoškolsky vzdělaných odborníků s uplatněním ve všech oblastech
zabezpečovací a sdělovací techniky. Jedná se o široké spektrum činností
zabývajících se zabezpečovací a sdělovací technikou včetně přenosu
informací. Absolvent je připravován k vykonávání vysoce kvalifikovaných
činností, které souvisejí s projekcí,
zaváděním a instalací, provozem, obsluhou nejrůznějších druhů
zabezpečovací a sdělovací techniky.
Absolventi
jsou připravováni s důrazem na aplikované využití výpočetní techniky.
Pojetí studijního
oboru umožňuje
absolventům další studium
na vyšších odborných a vysokých školách.
2.
Charakteristika obsahových složek
Charakteristika jednotlivých vzdělávacích složek je stanovena Standardem středoškolského vzdělávání schváleného MŠMT ČR.
a/ všeobecné vzdělání
Všeobecně
vzdělávací předměty mají z
hlediska pojetí a cíle vzdělávacího programu studijního oboru zabezpečovací
a sdělovací technika v dopravě velmi významnou úlohu. Nosnými předměty
jsou český jazyk a literatura, matematika, fyzika a cizí jazyk.
Ostatní
předměty doplňují výše uvedené v celé šíři komplexnosti všeobecného
vzdělání daného studijního oboru, přičemž předmět tělesná výchova
je zaměřen na osvojení návyků pravidelné pohybové aktivity, plní funkci
posilovací a relaxační.
b/ odborné vzdělání
Obsah
učiva vychází z požadavku uplatnění absolventa v zabezpečovací a sdělovací
technice v dopravě obecně . Důraz se klade především na teoretické základy
elektrotechniky a elektroniky aplikované do oblasti zabezpečovací a sdělovací
techniky, sdělovacích systémů a přenosu dat.
Mezi
profilové předměty se řadí elektrotechnická měření, zabezpečovací a
sdělovací technika a dopravní provoz. Odbornou připravuje možné v rámci
vzdělávacího programu orientovat s ohledem na další vývoj oboru a potřeby
regionu.
c/ klíčové dovednosti
Při
výuce je třeba dbát především na rozvoj dovedností řešit problémy a
problémové situace, dovednosti využívat informační technologie a využívat
dovedností pracovat s informacemi.
Realizace
cílů v oblasti rozvoje klíčových dovedností znázorňuje tabulka Přehled
začlenění klíčových dovedností.
3.
Organizace výuky
Jedná
se o čtyřleté denní studium, zakončené maturitní zkouškou. Teoretická výuka
je doplněna praktickými cvičeními v odborných učebnách , laboratořích a
dílnách školy podle rozpracovaného
učebního plánu. Žák se dle možností v průběhu studia zúčastní praxe
ve vybraných podnicích regionu majících vztah k oboru.
4.
Metodické přístupy
Při
volbě metod je třeba omezit popisný způsob výuky a dávat přednost problémovým
úlohám, které rozvíjí pracovní iniciativu žáků a činnostní stránku učení.
Je třeba klást důraz na týmovou práci a vytvářet modelové situace, odpovídající
budoucím podmínkám praxe.
Důraz
je třeba klást na samostatnou práci s využitím odborné literatury a získávání
informací prostřednictvím moderních komunikačních prostředků. Je třeba
podporovat rozvoj logického myšlení a využívání prostředků měřící a
výpočetní techniky.
5.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární
Při
veškeré výuce je třeba dodržovat všechna příslušná ustanovení předpisů
o ochraně zdraví při práci, dodržovat zásady hygieny práce a všechny příslušné
bezpečnostní předpisy.
6.
Standardy materiálního a personálního zabezpečení výuky
Pro
zajištění výuky oboru zabezpečovací a sdělovací technika v dopravě je
kromě standardního vybavení školy pro výuku všeobecně vzdělávacích předmětů
potřeba dalšího materiálního vybavení, jak pro teoretickou výuku tak i
pro praxi. Jedná se zvláště o laboratoř měření, laboratoře a dílny pro
výuku metalických a optických vedení včetně strukturovaných sítí. Dílny
pro výuku zabezpečovací techniky v dopravě a koncových telekomunikačních
zařízení . Výpočetní technika, zejména v předmětu praxe, vyžaduje
vybavení softwarem používaným pro simulaci řízení a diagnostiku zabezpečovacích
zařízení. Výuka elektroniky, jak v teoretické části, tak i v praktické
přípravě musí mít k dispozici trenažéry pro demonstraci jednotlivých
elektronických obvodů včetně speciálně vybavených pracovišť pro jejich
zapojování, měření a oživování. Nezbytné je i vybavení dílny tzv. základních
prací – svěráky, vrtačky, brusky, soustruh apod.. Samostatným problémem
je vybavení učeben výpočetní technikou, která je základním předpokladem
zvládnutí oboru, včetně kvalitního připojení k Internetu.
Personálně
je třeba výuku zajišťovat aprobovanými učiteli všeobecně vzdělávacích
předmětů, odbornými učiteli s přehledem o současných požadavcích
praxe a zkušenými dílenskými učiteli, kteří dovedou motivovat žáky a
prohlubovat jejich vztah ke zvolenému oboru. Škola musí mít napojení na
podniky a firmy zabývající se různými oblastmi zabezpečovací a sdělovací
techniky. Kontakt pedagogů a žáků s praktickým provozem je jednou z důležitých
podmínek kvalitní výuky.