PROFIL
ABSOLVENTA
Kód
a název vzdělávacího programu:
Kmenový
obor: |
|
26-46-M Aplikovaná elektronika |
Studijní
obor: |
|
26-46-M/003 |
|
|
Zabezpečovací a sdělovací
technika v dopravě |
Dosažený
stupeň vzdělání: Úplné
střední odborné zakončené maturitní zkouškou.
Způsob
ukončení a certifikace: Maturitní zkouška
- vysvědčení o maturitní zkoušce
1.
Výsledky vzdělávání:
1.1
Obecná úvodní část
Vzdělávání
vymezené vzdělávacím programem vytváří předpoklady pro získání odborné
kvalifikace. Absolvent studijního oboru zabezpečovací a sdělovací technika
v dopravě získá potřebné vědomosti, dovednosti, postoje a návyky v rámci
všeobecně vzdělávacích a odborných předmětů. Poměr těchto předmětů
je vyvážen a určen především požadavky na trhu práce s ohledem na rychlý
technologický rozvoj společnosti především v oboru zabezpečovací a sdělovací
techniky v dopravě.
Vzdělávací
program je koncipován s ohledem na potřeby dalšího vzdělávání
absolventů a jejich kariérního postupu. Akcentuje všeobecné vzdělávání
a široce profilující odborné vzdělávání a vytváří tak předpoklady
pro celoživotní vzdělávání a seberealizaci absolventů
Absolvent
je připravován pro výkon odborných funkcí především v oblasti zabezpečovacích
systémů v dopravě, inteligentního zabezpečení objektů, v oblasti
projekce , montáži i údržbě zabezpečovacích a sdělovacích systémů a přenosu
dat.
1.2
Obecné vědomosti, dovednosti a postoje
K nejdůležitějším
vlastnostem absolventa patří tyto schopnosti:
-
dokáže aplikovat získané vědomosti a dovednosti v praxi;
-
umí získávat a využívat vědeckotechnické informace ve své práci,
dále se vzdělávat;
-
umí samostatně řešit úkoly na pracovišti, pracovat v týmu,
zvládnout organizaci a řízení pracovní skupiny,
-
umí samostatně myslet a pohotově rozhodovat,
-
je ochoten a schopen adaptovat se na změny trhu práce.
Všeobecně
vzdělávací složky přípravy, vědomosti, dovednosti a postoje
Výuka
postupně a promyšleně směřuje k tomu, aby po jejím ukončení
absolvent:
-
disponoval rozvinutými
dovednostmi potřebnými pro sebereflexi a sebehodnocení, utvořil si
adekvátní sebevědomí, měl pozitivní, demokratické společnosti odpovídající
hodnotovou orientaci;
-
chápal fungování demokracie, osvojil si vědomosti a dovednosti potřebné
k aktivnímu občanskému životu, byl připraven plnit své občanské
povinnosti, respektovat zákony a etické normy demokratické společnosti;
-
uvědomoval si svou národní a evropskou identitu, svá lidská práva a
respektoval práva ostatních lidí, byl připraven k soužití s různými
společenskými minoritami, nepodléhal xenofobii, rasismu a intoleranci;
-
chápal jazyk jako prostředek komunikace, dokázal jej vhodně užívat
v nejrůznějších komunikativních situacích;
-
uvědomoval si význam kultury osobního projevu pro společenské a
pracovní uplatnění, dovedl se kultivovaně
ústně i písemně vyjadřovat, uplatňoval společenskou a řečovou
etiketu;
-
uměl získávat a podávat potřebné informace, byl schopen
vyjadřovat se o běžných věcech, kulturních zážitcích i odborné
problematice výstižně a logicky;
-
získal všeobecný kulturní rozhled, chápal umění jako specifickou výpověď
o skutečnosti, byl si vědom významu umění pro člověka a hodnoty kulturních
památek, dovedl si vybírat druhy a žánry umění, byl tolerantní ke vkusu
druhých;,
-
cítil spoluodpovědnost za živou i neživou přírodu, za kulturní a
historické památky a byl ochoten je ochraňovat;
-
rozuměl tomu, jakým historickým vývojem vznikla soudobá podoba světa
a dovedl využívat poznatků o historii k hlubšímu porozumění své současnosti;
-
byl schopen používat cizí
jazyk jako prostředek mezi-kulturní
komunikace v rámci Evropy i světa, poznávání kulturního bohatství
druhých národů, vzájemného porozumění a pochopení, ale i jako prostředek
pro potřeby svého povolání a
dalšího vzdělávání;
-
dokázal v cizím jazyce komunikovat v běžných společenských
i pracovních situacích, rozuměl odbornému textu, uvědoměle pracoval s
odpovídajícími informačními zdroji, byl motivován k dalšímu studiu
cizích jazyků;
-
používal správně matematické pojmy a jazyk matematiky, včetně
symboliky a terminologie;
-
uměl efektivně numericky počítat a užívat proměnnou, dokázal
odhadnout výsledek, chápal kvantitativní a prostorové vztahy, užíval
geometrickou představivost;
-
porozuměl závislostem, uměl zpracovat získané údaje formou grafů,
diagramů, tabule atd.;
-
uměl řešit problémy, byl schopen matematizovat reálné situace, využívat
matematických postupů, pracovat s informacemi
a obhájit vlastní řešení;
-
osvojil si základní přírodovědné vědomosti, které mu umožní
hlouběji porozumět přírodním jevům a
procesům i odborným problémům
svého oboru, naučil se
(např. v oblasti ekologie, ochrany zdraví atd.) zaujímat aktivní postoje a
hledat řešení problémů;
-
dokázal poskytnout první
pomoc při úrazu a náhlém onemocnění, ovládal základy zdravovědy a zásady
správné životosprávy, aktivně usiloval o zdokonalování své tělesné
zdatnosti a uvědomoval si její význam,;
-
projevoval smysl pro čestnost, spolupráci a vzájemnou pomoc, byl
ohleduplný k ostatním;
-
měl vztah k oboru;
-
mohl vést kolektiv pracovníků a byl schopen týmové práce.
1.3
Odborné vědomosti, dovednosti a postoje
V
odborné složce přípravy musí absolvent získat:
-
vědomosti o různých materiálech používaných v elektrotechnice ,
zabezpečovací a sdělovací technice;
-
vědomosti o způsobech technického zobrazování a o technické
dokumentaci , rozumí této dokumentaci a orientuje se v ní, rovněž umí
dokumentaci samostatně vyhodnocovat a zpracovávat;
-
vědomosti o vlastnostech základních elektrotechnických a elektronických
obvodů a jejich využití v zabezpečovací a sdělovací technice;
-
znalost vlastností speciálních obvodů a zařízení používaných při
analogovém a digitálním přenosu informací;
-
dovednost výpočtu základních parametrů elektrotechnických obvodů;
-
vědomosti o vlastnostech používaných druhů měřících přístrojů,
způsobech zpracování a správné interpretaci naměřených hodnot;
-
dovednosti v základních i vybraných speciálních měřeních v zabezpečovací
a sdělovací technice;
-
dovednost ovládat běžné i speciální měřící přístroje
/analogové i digitální/, zná jejich vlastnosti, umí je používat v konkrétních
situacích;
-
praktické dovednosti v montážních, elektromontážních a
elektroinstalačních pracích;
-
vědomosti o vlastnostech speciálních obvodů a zařízeních používaných
při analogovém a digitálním přenosu informací ;
-
znalosti o výpočetní technice, prakticky využívá základní
aplikace z oblasti výpočetní techniky v zabezpečovací a sdělovací
technice včetně standardních uživatelských aplikací /tj. práce s texty,
tabulkami, databázemi, prezentace, atd./;
-
dovednost využívat výpočetní techniku jako zdroje informací
/Internet/;
-
vědomosti o základech bezpečnostních předpisů při projektování,
výrobě, údržbě a provozu zabezpečovacích zařízení a při práci na těchto
zařízeních;
-
praktické dovednosti potřebné pro stavbu, zřizování, instalaci, oživení
a revizi různých druhů zabezpečovacího a sdělovacího zařízení;
-
vědomosti o normách využívaných v ČR a ve státech EU a prakticky
je využívá;
-
znalosti o ekonomických a organizačních opatřeních v oblasti
podnikové sféry;
2.
Možnosti uplatnění absolventa
Cílem
studijního oboru zabezpečovací a sdělovací technika v dopravě
je výchova absolventů v oboru rychle se rozvíjející zabezpečovací
a sdělovací techniky.
Absolvent
je schopen vykonávat odborné činnosti při:
-
projekci, montáži, údržbě, diagnostice a demontáži
zabezpečovacích a sdělovacích
zařízení,
-
oživování a provozní údržbě jednoduchých i složitějších
zabezpečovacích a sdělovacích zařízeních,
-
provádění propojovacích a přepojovacích prací na rozvodech
telefonních ústředen,
-
při výrobě, montáži a opravách radiokomunikačních zařízení,
-
při zajišťování technického provozu vysílacích stanic.
Absolventi
najdou uplatnění především v nejrůznějších profesích v oblasti
projekce, stavby, údržby, zřizování, servisu a obsluhy rozmanitých druhů
zabezpečovacích a sdělovacích zařízení.
Dosažená
úroveň vzdělání studijního oboru zabezpečovací a sdělovací technika v
dopravě umožňuje absolventům pokračovat ve studiu na vysokých školách
nebo vyšších odborných školách.