CHARAKTERISTIKA
STUDIJNÍHO OBORU
Kód a název vzdělávacího
programu: 26-47-M/002 Elektronické počítačové systémy
Vstupní
předpoklady žáků
Do prvního ročníku čtyřletého denního studia jsou přijímáni žáci, kteří splnili kritéria přijímacího řízení a úspěšně ukončili povinnou školní docházku v nejvyšším ročníku.
Zdravotní způsobilost ke studiu posoudí lékař, který jí potvrdí na přihlášce
ke studiu.
Délka vzdělávacího
programu a forma studia
Studium oboru Elektronické počítačové systémy je čtyřleté denní
studium zakončené maturitní zkouškou v posledním ročníku studia.
1.
Pojetí a cíle vzdělávacího
programu
Studijní obor Elektronické počítačové systémy poskytuje absolventům
úplné střední odborné vzdělání zaměřené na počítačové systémy a
jejich aplikaci v oblasti řízení, automatizace a zpracování dat. Zvláštní
důraz je kladen na propojení hardwarových a softwarových komponentů v jeden
funkční celek. Široce koncipovaný přírodovědný základ a struktura
odborných předmětů poskytuje specializovanému absolventu přehled o významné
části elektrotechnického oboru, diagnostice, řízení a umožňuje mu chápat
problematiku v širokých souvislostech. Tato skutečnost mu také poskytuje značnou
variabilitu v uplatnění se na trhu práce. Důraz je rovněž kladen na ústní
a písemný projev v mateřském a cizím jazyce a orientaci v současném
ekonomickém dění. Rozvíjeny jsou rovněž návyky ke zvýšení tělesné
zdatnosti a k upevňování zdraví.
Při zaměření na přístrojová zdravotnická zařízení poskytuje
absolventům nejen znalosti obecné, ale především aplikované na počítačové
systémy, elektronické systémy v lékařské praxi. Zvláštní důraz je
kladen na propojení hardwarových a softwarových komponentů v jeden funkční
celek
2.
Charakteristika obsahových složek
Charakteristika
jednotlivých vzdělávacích složek je stanovena standardem středoškolského
vzdělávání schváleného MŠMT ČR.
a)
všeobecné vzdělání
Společenskovědní předměty jsou zaměřeny na rozvíjení
komunikativních schopností žáka v mateřském i cizím jazyce, osvojení si
poznatků literatury, historie, základů filozofie, vytvoření návyků zodpovědného
občanskoprávního chování. V českém jazyce a literatuře je preferována
oblast komunikativní. V cizím jazyce je zdůrazňována schopnost hovořit o
vybraných tématech a orientovat se v cizojazyčném odborném textu.
Přírodovědné předměty jsou zaměřeny na získávání
teoretických poznatků nutných pro studium odborných předmětů a na rozvíjení
logického myšlení, představivosti, pečlivosti a přesnosti. Učivo chemie
zahrnuje také základy ekologie. Ochrana životního prostředí prostupuje nenásilně
všemi předměty.
Tělesná výchova je zaměřována na osvojení si návyku
pravidelné pohybové aktivity jako předpokladu pro zachování tělesného a
duševního zdraví. Plní funkci posilovací a relaxační.
b)
odborné vzdělávání
Odborné předměty rozhodujícím způsobem ovlivňují profil
absolventa a jeho budoucí pracovní uplatnění. Odborné předměty poskytují
absolventu široký přehled o elektrotechnickém a strojírenském oboru, směřují
absolventa do specifické oblasti elektrotechniky,
informatiky. Tyto předměty jsou povinné a navštěvují je všichni žáci.
Odborné předměty poskytují vědomosti z oblasti technického zobrazování,
funkčních principů strojů a zařízení, vlastností materiálů, jejich řízení
a zkoušení, slaboproudé a silnoproudé elektrotechniky, číslicové
techniky, elektrotechnických měření a dílenské praxe. Podporují rozvoj
logického myšlení, představivosti, zodpovědného přístupu k práci, pečlivosti,
manuální zručnosti a specifických praktických dovedností. Studenti se naučí
pracovat s počítačem nejen uživatelským způsobem, ale zvládnou i tvorbu
vlastního software zaměřeného na použití počítače v grafických aplikacích,
v řízení a diagnostice periferních zařízení.
Zvláštní postavení má předmět
ekonomika, který poskytuje vědomosti o
ekonomicko-sociálních zákonech, účetnictví, kalkulacích, praktikách
managementu a marketingu.
V každém odborném předmětu je zařazena úvodní stať
popisující metody přístupů k novým informacím, informační zdroje
a metodiku učení se příslušnému předmětu.
Další skupinu
tvoří volitelné předměty, kterými si žák dotváří svůj profil podle
oblasti působení po ukončení střední školy.
c)
klíčové dovednosti
Realizace
cílů v oblasti rozvoje klíčových dovedností znázorňuje tabulka Přehled
začlenění klíčových dovedností.
3.
Organizace výuky
Studium je denní čtyřleté, nebo dálkové pětileté a je zakončeno
maturitní zkouškou. Maturitní zkouška opravňuje absolventa ke studiu na
vysoké nebo vyšší odborné škole.
Absolventi, kteří nastoupí do zaměstnání, mohou pokračovat ve
studiu na vyšší odborné nebo vysoké škole v jiné formě než denní.
Dále se mohou vzdělávat v rámci různých krátkodobých školení a
kurzů, kde mohou získat užší specializaci, než získali v rámci zaměření
na škole.
4.
Metodické přístupy
Ve výchovně-vzdělávací práci se omezují popisné metody. Přednost
je dávána problémovým metodám, které umožňují rozvíjet pracovní
aktivitu a specifické dovednosti. Soustavně jsou vytvářeny modelové
situace, které odpovídají budoucímu uplatnění absolventů.
Žákům je vytvářen prostor pro samostatné řešení zadaných problémů
s využitím školních laboratoří a dílen, jsou vedeni k používání
odborné literatury. Osvojování si encyklopedických znalostí je nahrazeno
moderními postupy hledání v informačních zdrojích. To vytváří předpoklady
pro samostatné vzdělávání se při respektování norem a bezpečnostních předpisů.
Formy výchovně-vzdělávací práce závisí na vyučovacím předmětu a jeho
obsahu. Výuka je doplňována exkursemi.
5.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární
ochranu
Při
veškeré výuce je třeba dodržovat všechna příslušná ustanovení předpisů
o ochraně zdraví při práci, dodržovat zásady hygieny práce a všechny příslušné
bezpečnostní předpisy.