PROFIL ABSOLVENTA
Kmenový obor: |
2651H Elektrikář, elektrotechnické práce |
Učební obor: |
26-51-H/001 Elektrikář |
Dosažený stupeň vzdělání: |
střední odborné |
Způsob ukončení a certifikace: |
závěrečná zkouška, výuční list |
Absolvent školního vzdělávacího programu disponuje kompetencemi pro výkon povolání elektrikář, jehož příprava je směrována do konkrétního odborného zaměření pro kvalifikovaný výkon pracovních činností v elektrotechnice.
Příprava žáka v učebním oboru směřuje k tomu, aby po jejím absolvování žák:
- měl vědomosti a dovednosti v oblasti sociálně komunikativní, tj. v jazykovém projevu, společenském chování a jednání s lidmi, v oblasti občanské výchovy a přípravy na život ve společnosti, v oblasti výchovy k péči o zdraví a ke zdravému životnímu stylu,
- byl seznámen s významem a použitelností matematických vědomostí, dovedností a návyků pro bezprostřední odbornou praxi,
- měl ucelený soubor poznatků o chemických pojmech, jevech a objektivních vztazích mezi nimi,
- měl vědomosti, dovednosti a návyky potřebné pro odpovídající korektní jednání s jinými lidmi, aby uplatnit svou osobnost, snažil se chovat v souladu s morálními zásadami a požadavky na kulturní společenské chování,
- byl seznámen s podstatou fungování demokratické a občanské společnosti, se základními právy a povinnostmi každého občana. Je si vědom důsledků nedodržování zákonnosti a porušování lidských práv a svobody každého člověka,
- nepřijímal názory vycházející z xenofobie, rasismu a intolerance,
- byl schopen se samostatně vyjadřovat, vysvětlit a zdůvodnit svůj názor, jednání, potřeby, vhodným způsobem mluvit s druhým člověkem,
- ve svém projevu se snažil vyjadřovat v souladu s jazykovou normou (spisovnou nebo obecnou češtinou) všude tam, kde to situace vyžaduje,
- měl vytvořeny pohybové dovednosti pro uplatnění vhodných cvičení k regeneraci tělesných i duševních sil a usiluje o rozvoj své tělesné zdatnosti a upevňování zdraví cvičením,
- měl vědomosti důležité pro péči o zdraví a životní prostředí i poskytnutí nezbytné první pomoci, zná důsledky drogových a jiných závislostí a nezodpovědného sexuálního chování,
- si uvědomoval vliv přírodního prostředí i vliv rozvoje vědy a techniky na život lidí, ve svém soukromí i v práci jednal tak, aby chránil přírodu, kulturní památky a jednal v zájmu celospolečenského rozvoje,
- dokázal uplatňovat získané matematické a přírodovědné vědomosti a dovednosti při řešení problémů a úkolů v běžných životních i pracovních situacích,
- dovedl pracovat s informacemi a využívat prostředky informačních a komunikačních technologií při řešení úkolů, nejen v pracovním (při výkonu profese), ale i v soukromém a občanském životě,
- v cizím jazyce rozuměl jednoduchým krátkým rozhovorům o věcech denního života, dokázal reagovat v rozsahu aktivně osvojených jazykových prostředků v běžných životních situacích a tématech,
- dovedl v cizím jazyce získat jednoduchou informaci, sdělit podstatné myšlenky z běžného vyslechnutého nebo přečteného textu, v jednoduchých větách hovořit o známé tematice, aby dovedl používat v cizím jazyce nejzákladnější odbornou terminologii svého oboru,
- byl motivován rozšiřovat a prohlubovat svoje vědomosti, dovednosti a návyky a získávat nové.
Předpoklady absolventa k dalšímu rozvoji v pracovním, občanském i osobním životě (celoživotní učení):
- čte s porozuměním texty verbální, ikonické (obrazy, mapy, grafy, diagramy, tabulky) a čerpá z nich informace, uživatelsky používá elektronická média,
- má základní, pro život potřebné, znalosti o fungování multikulturní demokratické společnosti a disponuje základními dovednostmi pro aktivní občanský život,
- v oblasti právního vědomí má základní, pro život nepostradatelné, znalosti a dovednosti,
- má vědomosti a dovednosti z ekonomiky a podnikání potřebné pro orientaci na trhu práce v pracovněprávních vztazích a v činnostech podniku,
- zná zásady správné životosprávy, relaxace a regenerace duševních a fyzických sil, umí poskytnout první pomoc při úrazu a náhlém onemocnění.
Absolvent v oblasti výkonu profese:
- chápe význam odborné práce pro svůj vlastní rozvoj a je si vědom, že vzdělávání mu poskytuje pouze nutný základ, který sám bude muset v dalším životě rozvíjet,
- umí se orientovat v oblasti elektrotechniky, získané odborné vědomosti a dovednosti si pak rozšiřuje a prohlubuje v souladu s požadavky a potřebami odborného zaměření a praxe,
- ovládá fyzikální základy elektrotechniky, umí základní zákony aplikovat v praxi, nejen laboratorní, ale i provozní,
- orientuje se v technické dokumentaci, umí ji zhotovit a také využívat,
- zná základní technické materiály a materiály využívané v elektrotechnice, jejich vlastnosti a použití, umí s nimi pracovat,
- zná vlastnosti běžných diskrétních a integrovaných elektrotechnických součástí, umí s nimi pracovat, umí je nahrazovat jejich ekvivalenty,
- zná vlastnosti elektrických rozvodů a instalací,
- umí zapojit nejrůznější elektrotechnická zařízení a spotřebiče, je seznámen se zásadami jejich oprav a údržby,
- ovládá používání elektrotechnických měřicích přístrojů a umí aplikovat odpovídající základní měřící metody,
- rozumí konstrukci a funkci jednotlivých elektrotechnických přístrojů, zařízení a jejich částí, umí je opravovat a udržovat,
- je schopen trvale se přizpůsobovat rostoucím požadavkům technického rozvoje,
- umí vykonávat základní výpočty potřebné v elektrotechnické praxi,
- umí při opravách dodržovat zásady pro používání elektrické energie, zásady BOZP a předpisy protipožární ochrany.
elektrikář, provozní elektrikář slaboproudých zařízení, mechanik elektronických zařízení, mechanik měřicích, regulačních a automatizačních zařízení, elektromechanik, servisní mechanik elektronických nebo elektrických zařízení, opravář elektrických spotřebičů, důlní elektrikář slaboproudých zařízení nebo najde uplatní jako elektrikář či provozní elektrikář v energetice, elektromontér, elektromontér pevných trakčních zařízení železniční dopravy, montér elektrorozvodných sítí, stavební elektrikář, důlní elektrikář silnoproudých zařízení, provozní elektrikář železniční dopravy a v celé řadě dalších možných zaměření, které má škola možnost ve vzdělávacích cyklech realizovat s ohledem na požadavky trhu práce.
Po zapracování, v rámci příslušných platných předpisů mohou absolventi získat odpovídající elektrotechnickou kvalifikaci.
Vzdělávání je ukončeno závěrečnou zkouškou. Závěrečná zkouška se připravuje a organizuje podle platných předpisů MŠMT ČR. Certifikátem je výuční list. Absolvent se může ucházet o přijetí do studijního oboru SOU pro absolventy tříletých učebních oborů navazujícího na předešlou přípravu. Absolvent je připraven prohlubovat si specifické vzdělání v oboru školeními a kurzy.