Kód a název vzdělávacího
programu:
Kmenový
obor: |
26-51-H
Elektrikář, elektrotechnické práce |
Učební
obor: |
26-51-H/004
(26-93-2/00) |
|
Elektrotechnická
výroba |
Kompetence školy v rámci dopracovaného učebního plánu |
Vstupní předpoklady
žáků:
·
Denní studium žáků a dalších
uchazečů, kteří splnili povinnou školní docházku
·
Učební obor je určen zdravotně
způsobilým žákům.
Délka vzdělávacího
programu a forma studia:
·
2 roky studia
·
sytudium je pouze denní.
Pojetí
a cíle vzdělávacího programu:
Jedná se o vzdělávací program učebního oboru středních odborných
učilišť, jehož cílem je, připravit žáky na výkon jednoduchých prací
při výrobě a montážích elektrických zařízení a strojů,
elektrotechnických součástek a přístrojů.
Žáci jsou vychováváni tak, aby byli schopni uplatnit se na trhu práce
na základě zvládnutí vybraných činností profese, aby si vypěstovali
kladný vztah k práci a byli připraveni na život v demokratické
občanské společnosti.
Charakteristika
obsahových složek:
Všeobecné
vzdělávání
Obsahové
složky všeobecného vzdělávání se skládají ze vzdělávání jazykového
a literárního, osobnostního a občanského rozvoje, vzdělávání
matematicko, přírodovědného, zvládnutí základních dovednosti při práci
s počítačem a rozvoje tělesné kultury.
·
Vzdělávání jazykové a
literární se realizuje v předmětu
český jazyk a literatura, přičemž obě dvě části se vzájemně
podporují a doplňují. Cílem obou je vytvářet kompetence, které jsou
mnohem více komunikační a sociální než vědomostní. Spočívají v dovednostech
porozumět textu a využít informace v něm obsažené, dorozumět se s lidmi
a umět jim naslouchat. Obsah literární složky vzdělávání zprostředkovává
žákům zážitky čtenářské, ale i divácké a posluchačské. Učí je
dovednostem vyjádřit vlastní kulturní zážitek a chápat přínos
estetického osvojování si skutečnosti pro život člověka.
·
Osobnostní a občanský
rozvoj se realizuje v občanské výchově
a jeho cílem je přispět k přípravě žáků na jejich soukromý a občanský
život v demokratickém státě tak, aby se lépe orientovali ve společnosti
a aktivně se mohli zapojit do ovlivňování veřejných záležitostí a dokázali
řešit také své soukromé problémy.
·
Vzdělávání matematicko
přírodovědné se realizuje v předmětu matematika a v předmětu fyzika -
má žákům poskytnout vědomosti,
dovednosti a návyky potřebné k osvojení učiva odborných předmětů
a k řešení praktických úkolů denní potřeby.
·
Součástí přírodovědného
vzdělávání je i ekologická výchova
jejíž učivo vyučující začleňují organicky do vhodných tematických
celků vyučovaných předmětů.
·
Zvládnutí základních
dovednosti při práci s počítačem - žáci se seznámí s osobním počítačem
a jsou připravováni k využívání
této techniky v běžném životě.
·
V rozvoji tělesné
kultury jde zejména o upevňování zdraví, efektivní využívání
volného času a uspokojení zájmu žáků o pohybovou aktivitu.
Odborné vzdělávání
Odborné vzdělávání poskytuje žákům soubor vědomostí, praktických
dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění, zejména v profesi
pracovníka v elektrotechnickém průmyslu.
Odborné vzdělávání se skládá ze dvou složek: učivo praktického
charakteru je obsaženo v předmětu odborný výcvik, učivo teoretického
charakteru je obsaženo v předmětech základy elektrotechniky,
technologie, stroje a zařízení, elektrotechnické materiály,
elektronika a elektrická
měření.
Odborná příprava má těžiště v přípravě na výkon
pracovních činností v elektrotechnickém průmyslu, případně v
navazujících uživatelských oblastech.
Klíčové dovednosti
Rozvíjení klíčových dovedností musí vycházet ze vzdělávacích
a výchovných předpokladů (možností) a osobních dispozic žáků připravujících
se v tomto učebním oboru. Za žádoucí se považuje zejména posilování
komunikativních, personálních a interpersonálních dovedností, a to jak
ve všeobecně vzdělávací, tak i v odborné složce vzdělávání.
Doporučuje se rozvíjet především personální dovednosti, a to ve
smyslu odhadování vlastních možností a stanovení přiměřených cílů
vzhledem k osobním dispozicím žáků. Je žádoucí budovat vhodné
sociální interakce a maximálně podporovat manuální dovednosti,
ale i intelektuální,
citové a sociální schopnosti a dovednosti žáků.
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají
umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na společenský vývoj a rozvoj
odvětví a vytvářejí předpoklady pro uplatnění žáků v občanském
a pracovním životě.
Organizace
výuky:
Příprava žáků je organizována jako dvouleté denní studium, je
zakončena závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem a
poskytuje odbornou přípravu pro výkon pracovních činností v
elektrotechnickém průmyslu. Školám
se doporučuje organizovat výuku tak, aby v týdnu byly zastoupeny
praktická i teoretická výuka.
Metodické
přístupy:
Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující zejména
se zřetelem k charakteru předmětu a situaci v pedagogickém procesu. Za významné
pro přípravu v tomto učebním oboru lze považovat důsledné uplatňování
pedagogických zásad vyučujícími, zejména zásady názornosti a přiměřenosti
učiva, a metody individuálního přístupu k žákovi.
Vyučující v koordinaci s ostatními vyučujícími vyvíjí
soustavnou péči o vytváření a rozvíjení profesních vlastností a
schopností žáků.
Je nutné, aby si pedagogičtí pracovníci (vedení školy i vyučující)
uvědomili, že se v oboru připravují žáci, kteří
nebyli na základní škole příliš úspěšní a v této přípravě
ukončí své systematické vzdělávání, takže je důležité, aby získali
vědomosti a dovednosti nezbytné pro další osobní, občanský a pracovní
život. Proto je nutné k těmto žákům přistupovat se záměrem maximálně
je motivovat, zejména kladným hodnocením, využívat maximálně
prostor ve všeobecně vzdělávacích předmětech k prakticky zaměřeným
činnostem a k účasti řešit na modelových situacích problémy běžného
života. Informace by měly být podloženy vlastní činností žáků při
řešení úkolů. Proto je nutné, aby vyučující volili specifické
metody, např. exkurze na pracovní úřad a demonstrace hledání pracovního
uplatnění, inscenační metody vhodné pro poznání sebe i druhých, pro
vytvoření kontaktu a komunikace ve dvojicích a ve skupině, nebo pomáhající
lépe pochopit a osvojit si i některé teoretické učivo (např. v občanské
nauce) a ukazující např. způsob komunikace s úředníky ve věcech
jednotlivce či rodiny na úřadech, vhodná je i účast na přelíčení u
soudu v trestním řízení s mladistvým, vyplňování různých
dotazníků a tiskopisů, se kterými se setkají v běžném životě,
sestavení životopisu, vyplňování poukázek, složenek, účast, chování
a oblékání na různých společenských akcích apod..
Pozornost by měla být věnována také nácviku metod a technik učení
a práci s textem jako základním zdrojem informací. Vhodné je i využití
počítače při vyučování včetně speciálních výukových programů.
Doporučená literatura pro pedagogy:
·
Mauš J.: Styly učení žáků a
studentů, Praha, Portál 1998,
·
Lokšová I.-Lokša J.:Pozornost,
motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole, Praha, Portál 1998,
·
Černochová M. a kol.: Využití
počítače při vyučování, Praha, Portál 1998,
·
Slavík J.: Hodnocení v současné
škole, Praha, Portál 1999,
·
Hermochová S.: Hry pro ?ivot 1
a 2, Praha, Portál 1994,1995,
·
Valenta J.: Metody a techniky
dramatické výchovy, 2. Vydání, Praha, Strom 1998,
·
Machková E.: Metody dramatické
výchovy, 7. Rozšířené vydání, Praha, Artama 1993,
·
Bakalář E.: Nové psychohry,
Praha, Portál 1998,
·
Patersonová E.: Připravit,
pozor, učíme se!, Praha, Portál 1998,
·
Canfield J., Siccone F.: Hry pro
výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře, Praha, Portál 1998.
Vyučující
v koordinaci s ostatními vyučujícími vyvíjí soustavnou péči
o vytváření a rozvíjení profesních vlastností a schopností žáků.
Kromě
realizace klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé
a soustavné práci a usiluje o to, aby si žáci vytvořili dobrý vztah k praktickým
činnostem. Výchovu v tomto smyslu lze uplatnit zejména v předmětu
odborný výcvik.
Zdravotní
požadavky
Při výběru učebního oboru
26-51-H/004 Elektrotechnická výroba nejsou zdravotně způsobilí uchazeči
trpící zejména:
·
nemocemi pohybového ústrojí
znemožňujícími práci ve vynucené poloze a středně velkou zátěží při
předpokladu terénních prací
·
poruchami horních končetin
(hrubá i jemná motorika)
·
prognosticky závažnými onemocněními
srdce a oběhové soustavy vylučujícími velkou zátěž při předpokladu
fyzicky náročné práce
·
dekompensovaným diabetes
mellitus
·
poruchami zraku (centrální
visus 5/7,5 s korekcí,poruchami zorného pole za předpokladu práce v terénu
a poruchami barvocitu
·
závažnými duševními
poruchami.
Zdravotní omezení vždy závisí na specifických podmínkách
prováděných pracovních činností. K posouzení zdravotního stavu
je příslušný registrující praktický lékař.
Požadavky
na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického a praktického vyučování
je problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a
požární ochrany.
Ve výchovně vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti
a ochraně zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů
- zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Výklad
musí směřovat od všeobecného ke konkrétnímu, tj. specifickému pro učební
obor.
V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit
podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Je nevyhnutelné poučit
žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
Rozsah praktické přípravy k povolání je určen učebními
osnovami. Podmínky, za kterých je možné tuto přípravu provádět, stanoví
ZP, § 163 až 168 a dále ustanovení vyhlášky Ministerstva zdravotnictví
č. 261/1997 Sb., ve znění pozdějších přepisů, podle níž je nutno
respektovat zásady vztahující se k zakázaným pracím.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
a požární ochrany se rozumí:
1.
Důkladné seznámení žáků s platnými právními a ostatními
předpisy k zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s technologickými
a pracovními postupy.
2.
Používání strojního zařízení, pracovních nástrojů a pomůcek,
které odpovídají bezpečnostním předpisům.
3.
Používání osobních ochranných prostředků podle vyhodnocených
rizik pracovních činností.
4.
Seznámení žáků s vybranými kapitolami zákona č. 133/1985
Sb., o požární ochraně v platném znění a vyhláškou MV č.
21/1996 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona ČNR o požární
ochraně.
5.
Dodržování maximálního počtu žáků ve skupině dozorované
mistrem odborné výchovy nebo jiným vyučujícím v souladu s požadavky
na bezpečností.
6.
Vykonávání stanoveného dozoru na pracovištích žáků.
Stupně
dozoru jsou vymezeny následovně:
Práce pod dozorem - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené
dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato
osoba musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla
bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů
a pracovních pokynů nebo při ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem - osoba pověřená dohledem zkontroluje před
zahájením práce pracoviště žáků a pokud všechna pracovní místa
zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma
odborného výcviku je povinností vedoucích pracovníků příslušného učňovského
zařízení v závislosti na charakteru tématu a podmínkách jednotlivých
pracovišť, kde žáci příslušný tematický celek plní.