MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY
Schválilo
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
dne 23. 7. 2002, č.j. 23 688 / 2002 - 23 s platností od 1. září 2002 počínaje 1. ročníkem
učebního oboru
26-51-H/004
(26-91-2)
Elektrotechnická výroba
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Celkový
počet týdenních vyučovacích hodin za studium |
A.
Povinné vyučovací předměty |
|
a)
Základní předměty |
62 |
|
|
Všeobecně
vzdělávací |
13 |
Český
jazyk a literatura |
4
|
Občanská
výchova |
2
|
Matematika |
3
|
Fyzika |
1 |
Základy
práce s počítačem |
1 |
Tělesná
výchova |
2 |
|
|
Odborné
předměty |
49 |
Základy
elektrotechniky |
2 |
Technologie |
1 |
Stroje
a zařízení |
2 |
Elektrotechnické
materiály |
1 |
Elektronika |
2 |
Elektrická
měření |
1 |
Ekonomika
a organizace |
1 |
Odborný
výcvik |
39 |
|
|
b)
Výběrové předměty |
4 |
|
|
Celkem
hodin týdně |
66 |
Poznámky:
1.
Učební plán je
zpracován bez rozvržení učiva do jednotlivých ročníků. Škola může použít
dále uvedený "Doporučený učební plán", zpracovaný v rámci těchto
dokumentů nebo si učební plán dopracuje
sama (rozpracuje učební plán do jednotlivých ročníků na počátku 1. ročníku
pro oba ročníky najednou a závazně), za dodržení dále stanovených zásad
.
2.
Učební plán dopracovaný ve
škole (schválený ředitelem školy a opatřený razítkem školy), dopracované
učební osnovy základních předmětů (schválené ředitelem školy a opatřené
razítkem školy) a učební osnovy výběrových předmětů zpracované ve škole
(schválené ředitelem školy a opatřené razítkem školy) jsou součástí
dokumentace školy. Dopracováním učebního plánu se rozumí rozpracování
obecně zpracovaného učebního plánu do všech ročníků tříletého
studia. Dopracováním učebních osnov, jejichž rozpis je uveden průběžně
bez rozdělení do jednotlivých ročníků, se rozumí rozvržení učiva učebních
osnov do jednotlivých ročníků podle konkrétního učebního plánu, který
si škola sama dopracovala v návaznosti na obecný učební plán
(jedno-sloupcový). Zpracováním učebních osnov se rozumí zpracování
učebních osnov ve standardním provedení (základní informace, pojetí vyučovacího
předmětu, rozpis učiva, schválení ředitelem školy) pro výběrové vyučovací
předměty a konkretizace učebních osnov odborných předmětů. Jako výběrový
předmět je možné zařadit jakýkoliv předmět, který škola sama koncipuje
a obsah nového výběrového předmětu považuje za účelné zařadit do daného
vzdělávacího programu. Hodiny stanovené pro výběrové předměty musí
být využity, při čemž je lze použít též k posílení hodinové dotace některých
základních předmětů (a); o využití této hodinové dotace rozhoduje ředitel
školy.
3.
Při dopracování učebního plánu (rozvržení předmětů do třech
ročníků) nesmí být celkový počet týdenních vyučovacích hodin v
ročníku větší než 33 vyučovacích hodin, přičemž je škola povinna zařadit
do všech ročníků vyučovací předměty český jazyk, matematika, tělesná
výchova a občanská výchova. V období teoretického vyučování nesmí
klesnout počet hodin tělesné výchovy pod 2 hodiny týdně. Doporučuje se zařadit
další hodiny tělesné výchovy mimo učební plán.
4.
Základní předměty (a)
představují základ vzdělání učebního oboru - jsou v nich zahrnuty předměty
všeobecně vzdělávací a odborné. Tyto předměty představují minimální
povinný základ. Zařazení výběrových předmětů (b) a stanovení
jejich pojetí, obsahu, struktury a rozsahu je plně v kompetenci školy -
učební osnovy zpracované vyučujícími schvaluje ředitel školy. Zařazení
výběrových předmětů a obecně stanovený učební plán má jednak umožnit
směrovat přípravu žáků do určité profesní oblasti, v níž se předpokládá
budoucí uplatnění absolventů, jednak má umožnit škole větší prostor
pro organizaci výuky a používání různých metodických postupů.
5.
S ohledem na praktickou
uplatnitelnost absolventů má škola
možnost upravit odborný obsah vzdělávacího programu na základě svých
podmínek, zájmu a schopnosti žáků, a v neposlední řadě potřeb obce nebo
regionu a vytvořit v rámci učebních dokumentů tohoto oboru zaměření.
Název zaměření schvaluje ředitel školy a je možné jej uvádět na ročníkových
vysvědčeních, vysvědčení o závěrečné zkoušce a výučním listu, přičemž
kódové označení a název oboru zůstávají beze změny.
6.
Při dopracování učebního plánu a učebních osnov obsažených v tomto
souboru (např. formou zpracování tematického plánu), i při zpracování učebních
osnov výběrových předmětů je třeba dbát na koordinaci učiva mezi
jednotlivými předměty. Úzká mezipředmětová vazba existuje zejména
mezi předměty odborný výcvik, základy elektrotechniky a technologie.
7.
Všeobecně vzdělávací předměty
se vyučují podle platných aktuálních učebních osnov pro střední odborná
učiliště. Obsah výuky se řídí těmito
osnovami, přičemž výuka je rovnoměrně rozprostřena v rámci hodinové
dotace stanovené učebním plánem. Neoddělitelnou součástí vyučování je
i ekologické učivo, jehož související aspekty jsou součástí výuky
odborných předmětů. Předmět Základy práce s počítačem škola vyučuje
podle aktuálních osnov předmětu Práce s počítačem pro SOU. Osnovy
vyučovaných předmětu si škola upraví s ohledem na použité hodinové dotace. Vyučující
se zaměří na prohlubování
kompetencí a postojů potřebných v osobním a občanském životě žáků,
přitom věnuje výraznou pozornost specifickým potřebám jednotlivých žáků.
V případě inovace učebních osnov budou uvedené učební osnovy
automaticky nahrazeny inovovanými.
8.
Dělení hodin
ve vyučovacích předmětech je v pravomoci ředitele školy, který musí
postupovat v souladu s předpisy.
9.
V souvislosti s konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu
včetně odborného výcviku se musí každý vyučující průběžně zabývat
otázkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieně práce, soustavně
se zaměřovat na důslednou výchovu žáků k péči o životní prostředí,
podle charakteru oboru a obsahu předmětu aktualizovat učivo o nové poznatky
a trendy z dané odborné oblasti.
10.
Ve schválených učebních dokumentech může škola provádět v učebním
plánu úpravy až do výše 10% celkového týdenního počtu vyučovacích
hodin v příslušném ročníku. Při této úpravě se nesmí překročit
celkový týdenní počet hodin stanovený učebním plánem a není možné
vypustit žádný základní předmět. V učebních osnovách odborných
předmětů může být dále provedena úprava vzdělávacího obsahu v rozsahu
do 30% celkové hodinové dotace, směřující zejména k inovacím
vzdělávacího obsahu a k promítnutí regionálních aspektů.
11.
Učební osnovy odborných předmětů
jsou zpracovány bez hodinové dotace
k jednotlivým tematickým celkům, což umožňuje škole rozpracovat si
hodinové dotace tematických celků do tematického plánu podle možností
uplatnění absolventů na trhu práce, tradic a předpokladů žáků k vykonávaným
činnostem.
12.
Učivo všech vyučovacích předmětů
je v 1. až 2. ročníku rozvrženo do 33 týdnů.
Zbývající doba se využije podle dále uvedené tabulky.
13. Závěrečná zkouška se připravuje a organizuje podle platných předpisů.