CHARAKTERISTIKA
VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název vzdělávacího
programu:
Kmenový
obor: |
|
26-51-E
Elektrikář, elektrotechnické práce |
Učební
obor: |
|
26-51-E/001 (26-93-2/00) Elektrotechnické
a strojně montážní práce |
Zaměření:
|
|
Kompetence školy v rámci
dopracovaného učebního plánu |
Vstupní předpoklady žáků:
·
Učební obor je určen žákům,
kteří ukončili povinnou školní docházku, přijímáni jsou přednostně žáci,
kteří úspěšně ukončili devátý ročník zvláštní školy.
·
Učební obor je určen zdravotně
způsobilým žákům.
Délka vzdělávacího
programu a forma studia:
·
3 roky denního studia
·
Studium je pouze denní.
Pojetí
a cíle vzdělávacího programu:
Jedná se o vzdělávací program učebního oboru odborných učilišť,
jehož cílem je, aby obsah přípravy žáků tvořil organický celek vědomostí,
znalostí a praktických dovedností s ohledem na jejich soukromý a občanský
život a na speciální požadavky odborné přípravy pro budoucí povolání.
Žáci se připravují na jednoduché práce při
výrobě a montážích elektrických zařízení a strojů,
elektrotechnických součástek a přístrojů.
Žáci jsou vychováváni tak, aby byli schopni se uplatnit na trhu práce
a začlenit se do společnosti na základě zvládnutí vybraných činností
profese, a aby si vypěstovali kladný vztah k práci.
Charakteristika
obsahových složek:
Všeobecné vzdělávání
Obsahové
složky všeobecného vzdělávání se skládají ze vzdělávání jazykového
a literárního, osobnostního a občanského rozvoje, vzdělávání matematického
a rozvoje tělesné kultury.
·
Vzdělávání jazykové a literární
se realizuje v předmětu český jazyk a literatura, přičemž obě dvě
části se vzájemně podporují a doplňují. Cílem obou je vytvářet
kompetence, které jsou mnohem více komunikační a sociální než vědomostní.
Spočívají v dovednostech porozumět textu a využít informace v něm
obsažené, schopnosti dorozumět se s lidmi a umět jim naslouchat. Obsah
literární složky vzdělávání zprostředkovává žákům zážitky čtenářské,
ale i divácké a posluchačské. Učí je dovednostem vyjádřit vlastní
kulturní zážitek a chápat přínos estetického osvojování si skutečnosti
pro život člověka.
·
Osobnostní a občanský rozvoj
se realizuje v občanské výchově a jeho cílem je přispět k přípravě
žáků na jejich soukromý a občanský život v demokratickém státě
tak, aby se žáci lépe orientovali ve společnosti a aktivně se mohli zapojit
do ovlivňování veřejných záležitostí a dokázali řešit také své
soukromé problémy.
·
Vzdělávání matematické
se realizuje v předmětu matematika - má žákům poskytnout matematické vědomosti,
dovednosti a návyky potřebné k osvojení učiva odborných předmětů a
k řešení praktických úkolů denní potřeby.
·
V rozvoji tělesné kultury
jde zejména o upevňování zdraví, efektivní využívání volného času a uspokojení
zájmu žáků o pohybovou aktivitu.
Odborné vzdělávání
Odborné vzdělávání poskytuje žákům soubor vědomostí, praktických
dovedností a návyků nezbytných pro jejich budoucí uplatnění, zejména v profesi
pracovníka v elektrotechnickém průmyslu.
Odborné vzdělávání se skládá ze dvou složek: učivo praktického
charakteru je obsaženo v předmětu odborný výcvik a učivo teoretického
charakteru je obsaženo v předmětech základy elektrotechniky,
technologie, technické kreslení stroje a zařízení, elektrotechnické materiály,
základy práce s počítačem a v předmětu elektronika.
Odborná příprava má těžiště v přípravě na výkon jednoduchých
prací v elektrotechnickém průmyslu, případně v navazujících uživatelských
oblastech.
Klíčové dovednosti
Rozvíjení klíčových dovedností musí vycházet ze vzdělávacích a
výchovných předpokladů (možností) a osobních dispozic žáků připravujících
se v tomto učebním oboru. Za žádoucí se považuje zejména posilování
komunikativních, personálních a interpersonálních dovedností, a to jak ve
všeobecně vzdělávací, tak i v odborné složce vzdělávání.
Doporučuje se rozvíjet především personální dovednosti, a to ve
smyslu odhadování vlastních možností a stanovení přiměřených cílů
vzhledem k osobním dispozicím žáků. Důležité je zde podněcovat
seberozvoj se zaměřením na zjišťování možností dalšího uplatnění na
trhu práce a uplatnění v životě vzhledem k příslušnému
handicapu. Je žádoucí budovat vhodné sociální interakce a maximálně
podporovat manuální dovednosti.
Klíčové dovednosti získávané prostřednictvím vzdělávání mají
umožnit žákům přizpůsobivěji reagovat na společenský vývoj a rozvoj
odvětví a vytvářejí předpoklady pro uplatnění žáků v občanském
a pracovním životě.
Organizace
výuky:
Příprava žáků je organizována jako tříleté denní studium, je
zakončena závěrečnou zkouškou podle příslušných právních norem a
poskytuje odbornou přípravu pro výkon stanoveného okruhu pracovních činností
v elektrotechnickém průmyslu. Protože se jedná o přípravu žáků, mezi
nimiž mohou převládat žáci s mentálním postižením, je vhodnější
organizovat výuku tak, aby v týdnu byly zastoupeny praktická i teoretická
výuka.
Metodické
přístupy:
Metody a formy vzdělávací práce volí vyučující zejména se
zřetelem k charakteru předmětu a situaci v pedagogickém procesu. Za významné
pro přípravu v tomto učebním oboru lze považovat důsledné uplatňování
pedagogických zásad vyučujícími, zejména zásady názornosti a přiměřenosti
učiva, a metody individuálního přístupu k žákovi.
Vyučující v koordinaci s ostatními vyučujícími vyvíjí
soustavnou péči o vytváření a rozvíjení profesních vlastností a
schopností žáků.
Je nutné, aby si pedagogičtí pracovníci (vedení školy i vyučující)
uvědomili, že se v oboru připravují žáci, kteří většinou v této
přípravě ukončí své systematické vzdělávání, takže je důležité,
aby získali vědomosti a dovednosti nezbytné pro další osobní, občanský a
pracovní život. Proto je nutné k těmto žákům přistupovat se záměrem
maximálně je motivovat, zejména kladným hodnocením, využívat maximálně
prostor ve všeobecně vzdělávacích předmětech k prakticky zaměřeným
činnostem a k účasti řešit na modelových situacích problémy běžného
života. Informace by měly být podloženy vlastní činností žáků při řešení
úkolů. Proto je nutné, aby vyučující volili specifické metody, např.
exkurze na pracovní úřad a demonstrace hledání pracovního uplatnění,
inscenační metody založené na hře, vhodné pro poznání sebe i druhých,
pro vytvoření kontaktu a komunikace ve dvojicích a ve skupině, nebo pomáhající
lépe pochopit a osvojit si i některé teoretické učivo (např. v občanské
výchově) a ukazující např. způsob komunikace s úředníky ve věcech
jednotlivce či rodiny na úřadech, vhodná je i účast na přelíčení u
soudu v trestním řízení s mladistvým, vyplňování různých
dotazníků a tiskopisů, se kterými se setkají v běžném životě,
sestavení životopisu, vyplňování poukázek, složenek, účast, chování a
oblékání na různých společenských akcích apod..
Pozornost by měla být věnována také nácviku metod a technik učení
a práci s textem jako základním zdrojem informací. Vhodné je i využití
počítače při vyučování včetně speciálních výukových programů.
Doporučená literatura pro pedagogy:
·
Mauš J.: Styly učení žáků a
studentů, Praha, Portál 1998,
·
Lokšová I.-Lokša J.:Pozornost,
motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole, Praha, Portál 1998,
·
Černochová M. a kol.: Využití
počítače při vyučování, Praha, Portál 1998,
·
Slavík J.: Hodnocení v současné
škole, Praha, Portál 1999,
·
Hermochová S.: Hry pro život 1 a
2, Praha, Portál 1994,1995,
·
Canfield J., Wells H.C.: Hry pro
zlepšení motivace a sebepojetí žáků, Praha, Portál 1995,
·
Valenta J.: Metody a techniky
dramatické výchovy, 2. Vydání, Praha, Strom 1998,
·
Machková E.: Metody dramatické výchovy,
7. Rozšířené vydání, Praha, Artama 1993,
·
Bakalář E.: Nové psychohry,
Praha, Portál 1998,
·
Patersonová E.: Připravit, pozor,
učíme se!, Praha, Portál 1998,
·
Canfield J., Siccone F.: Hry pro výchovu
k odpovědnosti a sebedůvěře, Praha, Portál 1998.
Vyučující
v koordinaci s ostatními vyučujícími vyvíjí soustavnou péči o
vytváření a rozvíjení profesních vlastností a schopností žáků.
Kromě
realizace klíčových dovedností vede vyučující žáky k trpělivé a
soustavné práci a usiluje o to, aby si žáci vytvořili dobrý vztah k praktickým
činnostem. Výchovu v tomto smyslu lze uplatnit zejména v předmětu
odborný výcvik.
Zdravotní
požadavky
Při výběru učebního oboru
26-51-E/001 Elektrotechnické a strojně montážní práce nejsou zdravotně způsobilí
uchazeči trpící zejména:
·
nemocemi pohybového ústrojí
znemožňujícími práci ve vynucené poloze a středně velkou zátěží při
předpokladu terénních prací
·
poruchami horních končetin (hrubá
i jemná motorika)
·
prognosticky závažnými onemocněními
srdce a oběhové soustavy vylučujícími velkou zátěž při předpokladu
fyzicky náročné práce
·
epilepsií a kolapsovými stavy jakékoliv
etiologie při předpokladu práce ve výškách
·
dekompensovaným diabetes mellitus
·
poruchami zraku (centrální visus
5/7,5 s korekcí,poruchami zorného pole za předpokladu práce v terénu a
poruchami barvocitu
·
závažnými duševními poruchami.
Zdravotní omezení vždy závisí na specifických podmínkách
prováděných pracovních činností. K posouzení zdravotního stavu je příslušný
registrující praktický lékař.
Požadavky
na bezpečnost a ochranu zdraví při práci a hygienu práce
Neoddělitelnou součástí teoretického a praktického vyučování je
problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, hygieny práce a požární
ochrany.
Ve výchovně vzdělávacím procesu musí výchova k bezpečnosti a
ochraně zdraví při práci vycházet z platných právních předpisů -
zákonů, prováděcích vládních nařízení, vyhlášek a norem. Výklad musí
směřovat od všeobecného ke konkrétnímu, tj. specifickému pro učební
obor.
V prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit
podle platných předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci, hygieny práce a požární ochrany. Je nevyhnutelné poučit
žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci
Rozsah praktické přípravy k povolání je určen učebními osnovami.
Podmínky, za kterých je možné tuto přípravu provádět, stanoví ZP, §
163 až 168 a dále ustanovení vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č.
261/1997 Sb., ve znění pozdějších přepisů, podle níž je nutno
respektovat zásady vztahující se k zakázaným pracím.
Základními podmínkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a
požární ochrany se rozumí:
1.
Důkladné seznámení žáků s platnými právními a ostatními předpisy
k zajištění bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, s technologickými
a pracovními postupy.
2.
Používání strojního zařízení, pracovních nástrojů a pomůcek,
které odpovídají bezpečnostním předpisům.
3.
Používání osobních ochranných prostředků podle vyhodnocených
rizik pracovních činností.
4.
Seznámení žáků s vybranými kapitolami zákona č. 133/1985
Sb., o požární ochraně v platném znění a vyhláškou MV č. 21/1996
Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona ČNR o požární
ochraně.
5.
Dodržování maximálního počtu žáků ve skupině dozorované
mistrem odborné výchovy nebo jiným vyučujícím v souladu s přílohou
č.1 vyhlášky MŠMT ČR č. 354/1991 Sb..
6.
Vykonávání stanoveného dozoru na pracovištích žáků.
Stupně
dozoru jsou vymezeny následovně:
Práce pod dozorem - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené
dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu. Tato osoba
musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla bezprostředně
zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a pracovních
pokynů nebo při ohrožení zdraví.
Práce pod dohledem - osoba pověřená dohledem zkontroluje před
zahájením práce pracoviště žáků a pokud všechna pracovní místa zrakově
neobsáhne, pak je v průběhu prací obchází a kontroluje.
Stanovení příslušného stupně dozoru na konkrétní probírané téma
odborného výcviku je povinností vedoucích pracovníků příslušného učňovského
zařízení v závislosti na charakteru tématu a podmínkách jednotlivých
pracovišť, kde žáci příslušný tematický celek plní.