MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY ČESKÉ REPUBLIKY
Schválilo
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky
dne 1.června 2001, č.j. 18 855/2001-24 s platností od 1. září 2001 počínaje 1. ročníkem
UČEBNÍ
PLÁN
Kmenový obor: |
26-51-E Elektrikář, elektrotechnické
práce |
Učební obor: |
26-51-E/001 (26-93-2/00) |
|
Elektrotechnické a strojně montážní
práce |
Denní studium
Kategorie a
názvy vyučovacích předmětů |
Celkový
počet týdenních vyučovacích hodin za studium |
A.
Povinné vyučovací předměty |
|
a) Základní
předměty |
79 |
|
|
Všeobecně
vzdělávací |
14 |
Český
jazyk a literatura |
3
|
Občanská
výchova |
3
|
Matematika |
3
|
Tělesná výchova |
5 |
|
|
Odborné
předměty |
65 |
Základy
elektrotechniky |
4 |
Technologie |
3 |
Technické
kreslení |
2 |
Stroje a zařízení |
2 |
Elektrotechnické
materiály |
1 |
Základy práce
s počítačem |
1 |
Elektronika |
2 |
Odborný výcvik |
50 |
|
|
b) Výběrové
předměty |
13
-19 |
|
|
Celkem
hodin týdně |
92
- 98 |
Poznámky:
1.
Učební plán je zpracován bez rozvržení učiva do jednotlivých
ročníků. Škola může použít dále uvedený "Doporučený učební plán",
zpracovaný v rámci těchto dokumentů nebo si učební plán
dopracuje sama (rozpracuje učební plán do jednotlivých ročníků na
počátku 1. ročníku pro všechny tři ročníky najednou a závazně), za
dodržení dále stanovených zásad .
2.
Učební plán dopracovaný ve škole (schválený ředitelem školy
a opatřený razítkem školy), dopracované učební osnovy základních předmětů
(schválené ředitelem školy a opatřené razítkem školy) a učební osnovy
výběrových předmětů zpracované ve škole (schválené ředitelem školy a
opatřené razítkem školy) jsou součástí dokumentace školy. Dopracováním
učebního plánu se rozumí rozpracování obecně zpracovaného učebního
plánu do všech ročníků tříletého studia. Dopracováním učebních
osnov, jejichž rozpis je uveden průběžně bez rozdělení do jednotlivých
ročníků, se rozumí rozvržení učiva učebních osnov do jednotlivých ročníků
podle konkrétního učebního plánu, který si škola sama dopracovala v návaznosti
na obecný učební plán (jedno-sloupcový). Zpracováním učebních osnov se
rozumí zpracování učebních osnov ve standardním provedení (základní
informace, pojetí vyučovacího předmětu, rozpis učiva, schválení ředitelem
školy) pro výběrové vyučovací předměty a konkretizace učebních osnov
odborných předmětů.
3.
Při dopracování učebního plánu (rozvržení předmětů do třech
ročníků) nesmí být celkový počet týdenních vyučovacích hodin v
ročníku větší než 33 vyučovacích hodin, přičemž je škola povinna zařadit
do všech ročníků vyučovací předměty český jazyk, matematika, tělesná
výchova a občanská výchova.
4.
Základní předměty (a) představují základ vzdělání učebního
oboru - jsou v nich zahrnuty předměty všeobecně vzdělávací a odborné.
Zařazení výběrových předmětů (b) a stanovení jejich pojetí,
obsahu, struktury a rozsahu je plně v kompetenci školy - učební osnovy
zpracované vyučujícími schvaluje ředitel školy. Zařazení výběrových předmětů
a obecně stanovený učební plán má jednak umožnit směrovat přípravu žáků
do určité profesní oblasti, v níž se předpokládá budoucí uplatnění
absolventů, jednak má umožnit škole větší prostor pro organizaci výuky a
používání různých metodických postupů. Jako výběrové předměty je možné
zařadit např. předměty ekonomika, praktické cvičení, laboratorní cvičení
nebo jakýkoliv předmět, který škola sama koncipuje a obsah nového výběrového
předmětu považuje za účelné zařadit do daného vzdělávacího programu. Hodiny
stanovené pro výběrové předměty lze použít k posílení hodinové
dotace některých základních předmětů
(a);
o využití této hodinové dotace rozhoduje ředitel školy.
5.
S ohledem na praktickou uplatnitelnost absolventů má škola
možnost upravit odborný obsah vzdělávacího programu na základě svých
podmínek, zájmu a schopnosti žáků, a v neposlední řadě potřeb obce nebo
regionu a vytvořit v rámci učebních dokumentů tohoto oboru zaměření.
Název zaměření schvaluje ředitel školy a je možné jej uvádět na ročníkových
vysvědčeních, vysvědčení o závěrečné zkoušce a výučním listu.
6.
Při dopracování učebního plánu a učebních osnov obsažených v tomto
souboru (např. formou zpracování tematického plánu), i při zpracování učebních
osnov výběrových předmětů je třeba dbát na koordinaci učiva mezi
jednotlivými předměty. Úzká mezipředmětová vazba existuje zejména
mezi předměty odborný výcvik, základy elektrotechniky a technologie.
7.
Všeobecně vzdělávací předměty se vyučují podle platných aktuálních
učebních osnov pro odborná učiliště, nyní schválené MŠMT dne
1.12.1999, č.j. 33 848/99-24 s platností od 1. září 2000 počínaje 1.
ročníkem, které jsou zařazeny v samostatném souboru. Obsah výuky se
řídí těmito osnovami, přičemž výuka je rovnoměrně rozprostřena v rámci
hodinové dotace stanovené učebním plánem. Škola si může upravit tyto osnovy s ohledem na možné zvýšení
hodinové dotace, přitom nerozšiřuje obsah učiva, ale časový prostor
využije k prohloubení přípravy žáků potenciálně znevýhodněných
na trhu práce a při začlenění do společnosti. Vyučující se
zaměří na prohlubování kompetencí a postojů potřebných v osobním
a občanském životě žáků, přitom věnuje výraznou pozornost specifickým
potřebám jednotlivých žáků. V případě inovace učebních osnov
budou výše uvedené učební osnovy automaticky nahrazeny inovovanými.
8.
Dělení hodin ve vyučovacích předmětech je v pravomoci
ředitele školy, který musí postupovat v souladu s předpisy
stanovenými MŠMT.
9.
V souvislosti s konkrétním obsahem každého vyučovacího předmětu
včetně odborného výcviku se musí každý vyučující průběžně zabývat
otázkami bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a hygieně práce, soustavně
se zaměřovat na důslednou výchovu žáků k péči o životní prostředí,
podle charakteru oboru a obsahu předmětu aktualizovat učivo o nové poznatky
z dané odborné oblasti.
10.
Ve schválených učebních dokumentech může škola provádět v učebním
plánu úpravy až do výše 10% celkového týdenního počtu vyučovacích
hodin v příslušném ročníku. Při této úpravě se nesmí překročit
celkový týdenní počet hodin stanovený učebním plánem a není možné
vypustit žádný předmět. V učebních osnovách může být dále
provedena úprava vzdělávacího obsahu v rozsahu do 30% celkové hodinové
dotace, směřující zejména k inovacím vzdělávacího obsahu a k promítnutí
regionálních aspektů.
11.
Učební osnovy odborných předmětů jsou zpracovány bez
hodinové dotace k jednotlivým tematickým celkům, což umožňuje škole
rozpracovat si hodinové dotace tematických celků do tematického plánu podle
možností uplatnění absolventů na trhu práce, tradic a předpokladů žáků
k vykonávaným činnostem.
12.
Učivo všech vyučovacích předmětů je v 1. až 3. ročníku rozvrženo
do 33 týdnů. Zbývající doba se využije podle dále uvedené tabulky.
13.
Závěrečná zkouška se připravuje a organizuje podle platných předpisů.
DOPORUČENY
UČEBNÍ PLÁN
Kmenový obor: |
26-51-E Elektrikář, elektrotechnické
práce |
Učební obor: |
26-51-E/001 (26-93-2/00) |
|
Elektrotechnické a strojně montážní
práce |
Denní studium
Kategorie
a názvy vyučovacích předmětů |
Počet
týdenních vyučovacích hodin |
|||
|
v
ročníku |
celkem |
||
|
1. |
2. |
3. |
|
A.Povinné
vyučovací předměty |
|
|
|
|
a) základní
předměty |
31 |
31 |
32 |
94 |
|
|
|
|
|
Všeobecně
vzdělávací |
6 |
6,5 |
4,5 |
17 |
Český
jazyk a literatura |
1,5 |
1,5 |
1 |
4 |
Občanská
výchova |
1 |
1,5 |
1,5 |
4 |
Matematika |
1,5 |
1,5 |
1 |
4 |
Tělesná výchova |
2 |
2 |
1 |
5 |
|
|
|
|
|
Odborné
předměty |
25 |
24,5 |
27,5 |
77 |
Základy
elektrotechniky |
2 |
1 |
1 |
4 |
Technologie |
1 |
1,5 |
1,5 |
4 |
Technické
kreslení |
2 |
|
|
2 |
Stroje a zařízení |
1 |
1 |
|
2 |
Elektrotechnické
materiály |
1 |
|
|
1 |
Základy práce
s počítačem |
|
|
2 |
2 |
Elektronika |
|
|
2 |
2 |
Odborný výcvik |
18 |
21 |
21 |
60 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Celkem
hodin týdně |
31 |
31 |
32 |
94 |
Poznámka:
Tento
učební plán byl zpracován v souladu s poznámkami k obecně
zpracovanému učebnímu plánu. Pro další práci s tímto doporučeným
učebním plánem platí všechny poznámky uvedené k obecně zpracovanému
učebnímu plánu.