CHARAKTERISTIKA
VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU
Kód a název vzdělávacího
programu:
Kmenový
obor: |
2652H Mechanik elektrotechnických zařízení |
Učební
obor: |
26-52-H/004 |
|
Mechanik elektrotechnických zařízení |
Vstupní
předpoklady žáků
Do
prvního ročníku tříletého denního studia jsou přijímáni žáci a další
uchazeči, kteří splnili povinnou školní docházku a kritéria přijímacího
řízení. Obor je vhodný pro hochy a dívky se zájmem o elektrotechniku a
elektrotechnická zařízení.
Zdravotní
způsobilost ke studiu posoudí lékař, který ji potvrdí na přihlášce ke
studiu.
Délka
vzdělávacího programu a forma studia
Studium
oboru mechanik elektrotechnických zařízení je tříleté denní studium
zakončené závěrečnou zkouškou v posledním ročníku studia.
1. Pojetí a cíle vzdělávacího
programu
Učební
obor mechanik elektrotechnických zařízení je určen pro přípravu středoškolsky
vzdělaných odborníků s uplatněním ve všech standardních oblastech
elektrotechniky v závislosti na odborném zaměření přípravy. Jedná se o
široké spektrum odborných činností a proto je příprava absolventů
koncipována tak, aby absolvent byl schopen v praxi vykonávat komplexní práce
spojené s montáží, oživováním, diagnostikou, opravami, provozem, seřizováním
a údržbou konkrétních elektrotechnických zařízení.
Absolventi
jsou připravováni s důrazem na elektrotechnické vzdělání, aplikované využití
měřící a počítačové techniky. Pojetí učebního oboru umožňuje
absolventům přijetí ke studiu do studijního oboru SOU pro absolventy tříletých
učebních oborů.
2.
Charakteristika obsahových složek
Charakteristika
jednotlivých vzdělávacích složek je stanovena Standardem středoškolského
vzdělávání schváleného MŠMT ČR.
a/ všeobecné vzdělání
Společenskovědní
předměty jsou zejména zaměřeny na rozvíjení komunikativních dovedností žáka v mateřském
i cizím jazyce, návyků zodpovědného občanskoprávního jednání a chování.
Matematicko-přírodovědné
předměty jsou zaměřeny na získávání
teoretických poznatků fyzikálních principů nutných pro studium odborných
předmětů, na rozvíjení logického myšlení, představivosti, pečlivosti,
důslednosti a přesnosti.
Tělesná
výchova je zaměřena na osvojení návyků
pravidelné pohybové aktivity, plní funkci posilovací a relaxační.
b/ odborné vzdělání
Obsah
učiva vychází z požadavku uplatnění absolventa v odborné praxi. Důraz se
klade především na základy elektrotechniky aplikované případně do
oblasti odborného zaměření. Významné jsou obsahové okruhy vytvářející
společně ucelené odborné předpoklady pro uplatnění absolventa:
–
základní montážní dovednosti, zpracování materiálu,
–
základy elektrotechniky a elektroniky,
–
technická dokumentace,
–
aplikace elektrotechnických základních prvků a obvodů,
–
základy automatizace
–
elektrická měření
–
ekonomika
Po
úvodní části přípravy, ve které žák získá základní vědomosti a
dovednosti o celé oblasti aplikované elektrotechniky, je možno ve 2. a 3. ročníku
přípravu v rámci vzdělávacího programu orientovat s ohledem na odborné
zaměření vytvořené školou a zohledňující možnosti uplatnění
absolventů s ohledem na další vývoj v oboru a změněné potřeby regionu.
c/ klíčové dovednosti
Při
výuce je třeba dbát především na rozvoj dovednosti komunikativní,
dovednosti řešit problémy a problémové situace a dovednosti využívat
informační technologie.
Realizace
cílů v oblasti rozvoje klíčových dovedností znázorňuje tabulka Přehled
začlenění klíčových dovedností.
3.
Organizace výuky
Jedná
se o tříleté denní studium, zakončené závěrečnou učňovskou zkouškou.
Teoretická výuka je doplněna praktickou přípravou v
dílnách odborného výcviku školy podle rozpracovaného učebního plánu.
Žák se dle možností v průběhu studia zúčastní praxe ve vybraných
podnicích regionu majících vztah k oboru.
4.
Metodické přístupy
Při
volbě metod je třeba omezit popisný způsob výuky a dávat přednost problémovým
úlohám, které rozvíjí pracovní iniciativu žáků a činnostní stránku učení.
Je třeba klást důraz na týmovou práci a vytvářet modelové situace, odpovídající
budoucím podmínkám praxe.
Důraz
je třeba klást na samostatnou práci s využitím odborné literatury, včetně
firemních katalogů a získávání informací prostřednictvím moderních
komunikačních prostředků. Je třeba podporovat rozvoj logického myšlení a
využívání prostředků měřící a výpočetní techniky.
5.
Požadavky na bezpečnost a ochranu zdraví při práci, hygienu práce a požární
ochranu.
Při
veškeré výuce je třeba dodržovat všechna příslušná ustanovení předpisů
o ochraně zdraví při práci, dodržovat zásady hygieny práce a všechny příslušné
bezpečnostní předpisy.
Výchova
k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci musí vycházet z
platných předpisů - zákonů, prováděcích vládních nařízení,
vyhlášek a norem.
V
prostorách určených pro vyučování žáků je třeba vytvořit podle platných
předpisů podmínky pro zajištění bezpečnosti a hygieny práce. Je
nevyhnutelné poučit žáky o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci.
Nácvik
a procvičování činností odpovídajících pracím zakázaným mladistvým příslušným
rezortním seznamem mohou žáci vykonávat při výuce pouze v rozsahu stanoveném
učební osnovou. Pokud to vyžaduje
charakter činnosti, stanoví učební osnova z hlediska bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci a hygieny práce podmínky, za kterých je možné výuku žáků
provádět.
Základními
podmínkami bezpečnosti. ochrany zdraví při práci se rozumí:
1.
Důkladné seznámení žáků s předpisy o bezp. a ochraně zdraví při
práci, s protipožárními předpisy,
s technologickými postupy.
2.
Používání technického
vybavení, které odpovídá bezpeč.
a protipožárním předpisům.
3.
Používání osobních ochranných
pracovních prostředků podle platných předpisů.
4.
Vykonávání stanoveného dozoru.
Práce pod dozorem - vyžaduje trvalou přítomnost osoby pověřené
dozorem, která dozírá na dodržování BOZP a pracovního postupu.
Tato
osoba musí všechna pracovní místa zrakově obsáhnout tak, aby mohla
bezprostředně zasáhnout v případě porušení bezpečnostních předpisů a
pracovních pokynů nebo ohrožení zdraví.
Práce
pod dohledem -
osoba pověřená dohledem zkontroluje pracoviště před zahájením práce a
pokud všechna pracovní místa zrakově neobsáhne, pak je v průběhu prací
obchází a kontroluje.
Problematika
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, požární ochrany a hygieny
práce je neoddělitelnou
součástí teoretického a praktického vyučování.
Absolventi
tohoto vzdělávacího
programu budou:
–
chápat bezpečnost práce jako součást péče o zdraví své i
spolupracovníků
–
dodržovat základní právní předpisy a normy týkající se bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci v dané profesní oblasti
–
znát a sledovat možná pracovní rizika související se zaměřením
pracovních činností a napomáhat k jejich odstraňování či snižování
–
sledovat, zda a jak jsou prováděny pravidelné kontroly dodržování
hygieny a bezpečnosti práce a vyžadovat jejich provádění
–
sledovat technický stav zařízení, přístrojů, pracovních a ochranných
pomůcek i kvalitu celého pracovního prostředí a usilovat o odstranění závad
–
používat technické vybavení, které odpovídá bezpečnostním a
protipožárním předpisům
–
vědět, jak postupovat v případě pracovního úrazu a jak uplatňovat
nárok na odškodnění
–
vnímat bezpečnost
a ochranu zdraví jako součást systému řízení jakosti zavedeného
na pracovišti a jako jednu z podmínek pro získání a udržení certifikátů
podle příslušných norem
–
využívat vědomosti elektrotechnického oboru v souladu se znalostí
bezpečnostních zásad ve smyslu příslušných ustanovení předpisů o
ochraně zdraví, požární ochrany a hygieny práce
–
znát požadavky na bezpečnost a dodržovat zásady ochrany zdraví při
práci na elektrických zařízeních
6.
Standardy materiálního a personálního zabezpečení výuky
Pro
zajištění výuky oboru mechanik elektrotechnických zařízení je kromě
standardního vybavení školy pro výuku všeobecně vzdělávacích předmětů
potřeba dalšího materiálního vybavení, jak pro teoretickou výuku tak i
pro odborný výcvik. Jedná se zvláště o laboratoř měření vybavenou
měřícími přístroji používanými standardně v elektrotechnice, případně
laboratoře a dílny pro výuku orientovanou na odborné zaměření vzdělávacího
programu. Nezbytné je i vybavení dílny tzv. základních prací – svěráky,
vrtačky, brusky, soustruh apod.. Samostatným problémem je vybavení učeben výpočetní
technikou, která je základním předpokladem zvládnutí oboru, včetně
kvalitního připojení k Internetu.
Personálně
je třeba výuku zajišťovat aprobovanými učiteli všeobecně vzdělávacích
předmětů, odbornými učiteli s přehledem o současných požadavcích
praxe a zkušenými mistry odborné výchovy, kteří dovedou motivovat žáky a
prohlubovat jejich vztah ke zvolenému oboru.
Škola
musí mít napojení na podniky a firmy působící v odborných oblastech do
nichž budou přicházet absolventi oboru. Kontakt pedagogů a žáků s praxí
je jednou z důležitých podmínek kvalitní výuky.